Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-09-16, 11:11
Medlem
marimekkos avatar
Det som lärs ut är att man ska blinka vänster och det finns inget fel i att vara tydlig. Det blir lättare för alla så. Trådskaparen tycker jag hittar på problem som inte finns.
2007-09-16, 11:22
Medlem
På den tiden jag tog körkort (1990) så fick jag lära mig att blinka gör man enbart när man avser att byta riktning alternativt fil, inte för att understryka att man behåller sin nuvarande dito. Olika på olika körskolor tydligen!
2007-09-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kando
Att blinka vänster när man kör rakt genom en cirkulationsplats (ända tills man väljer att svänga höger ut ur densamma) är naturligtvis helt onödigt och dessutom inget lagkrav. Ändamålet med vänsterblinket verkar enligt förespråkarna vara detsamma som ändamålet med det korrekta förfarandet att inte blinka alls förrän man avser att lämna cirkulationsplatsen, och då visa detta med blink till höger.
Ponera att jag kommer till en vanlig trevägskorsning (T-korsning) med avsikt att svänga till höger in på en huvudled. Jag lämnar företräde för en bil som kommer från vänster och ska rakt fram: Tycker ni att föraren i den bilen bör blinka vänster för att visa för mig att han inte ska svänga höger??
Alltså: Ingen blink = föraren avser att fortsätta i cirkulationsplatsen. Blink till höger = föraren avser att lämna densamma i nästkommande avfart.

Vänsterblink vid färd i cirkulationsplats för dock en god sak med sig, det gör mig uppmärksam på att här kommer en förare som inte har riktig koll, utan hittar på sina egna regler, så här gäller det att vara på sin vakt!

/Kando
(A BE CE)

Hur kan du lyckas missuppfatta en så självklar och enkel sak som vänsterblink i rodell, då ingen i tråden vad jag kan se har propsat på att man ska blinka vänster när man ska rakt fram, för att avsluta med att blinka höger då han kör ut rakt på??? Och du ska ha en massa behörighet på ditt körkort, har du fått de i flingpaketet eller...?

Att blinka vänster i rondell, på det sätt som i princip alla med sinnena i fullt bruk i tråden beskrivit, är inte olagligt utan helt lagligt, och det gör rondellkörningen tydligare och säkrare för alla som är i eller i rondellens närhet. Därför att man då lättare kan se vad bilen ska göra och inte ska göra, och för den som blinkar att han lättare blir upptäckt och vad han tänker göra.

Hur kan så in i helvete många i tråden har så otroligt svårt att förstå en så jäkla enkel sak?? Klaras man inte det så kan man ju fundera om de ska vara i trafiken, eller i vart fall inte i närheten av rondeller, om de nu ens har körkort ännu....

Att envisas med att bara blinka ut ger så många fall så mycket mindre info till andra trafkanter att det kan påverka både flytet igenom rondellen och säkerheten negativt. Anser ni vänsterblinksmotståndare det som en fördel? Nej just ja, glömde ju att ni inte klarar av att ens förstå skillnaderna....

Dr Tinnitus
2007-09-16, 15:05
Medlem
GalenMyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Om han inte blinkar ut behöver man inte vänta, förutsatt att man ligger i den fil som inte går in i rondellen.

Genom att blinka så vet jag att han inte är en av de idioter som hör och häpna faktiskt finns i trafiken och väljer att inte blinka när de ska svänga ut ur rondellen!
2007-09-16, 15:06
Medlem
GalenMyras avatar
Citat:
Att blinka vänster när man kör rakt genom en cirkulationsplats (ända tills man väljer att svänga höger ut ur densamma) är naturligtvis helt onödigt och dessutom inget lagkrav. Ändamålet med vänsterblinket verkar enligt förespråkarna vara detsamma som ändamålet med det korrekta förfarandet att inte blinka alls förrän man avser att lämna cirkulationsplatsen, och då visa detta med blink till höger.
Ponera att jag kommer till en vanlig trevägskorsning (T-korsning) med avsikt att svänga till höger in på en huvudled. Jag lämnar företräde för en bil som kommer från vänster och ska rakt fram: Tycker ni att föraren i den bilen bör blinka vänster för att visa för mig att han inte ska svänga höger??
Alltså: Ingen blink = föraren avser att fortsätta i cirkulationsplatsen. Blink till höger = föraren avser att lämna densamma i nästkommande avfart.

Vänsterblink vid färd i cirkulationsplats för dock en god sak med sig, det gör mig uppmärksam på att här kommer en förare som inte har riktig koll, utan hittar på sina egna regler, så här gäller det att vara på sin vakt!

/Kando
(A BE CE)

Du är ett troll.
2007-09-16, 15:39
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Nu har jag ju inte läst resten av tråden, men självklart skall man blinka vänster om man skall åka mer än halva rondellen.

Jag gör som min körskola lärde ut, och det är den vettigaste principen eftersom den förser medtrafikanterna med mest information om vad man gör.

1. På väg in mot en rondell så skall den betraktas som en korsning, dvs. blinka höger om du skall åt höger, blinka vänster om du skall åt vänster, blinka inte alls när du skall rakt fram.

2. I rondellen så skall man alltid blinka ut åt höger. Om jag skall åt vänster så blinkar jag vänster tills jag passerat avfarten innan min, då slår jag om till högerblinkers.

Skitenkelt, och underlättar för alla som har vett nog att kunna läsa trafiken.
2007-09-16, 15:47
Medlem
god mats avatar
Citat:
På den tiden jag tog körkort (1990) så fick jag lära mig att blinka gör man enbart när man avser att byta riktning alternativt fil, inte för att understryka att man behåller sin nuvarande dito. Olika på olika körskolor tydligen!
Precis vad jag också fick lära mig, 98 eller något sånt. Jag är lite chockad att höra att en del körskollärare lär ut vänsterblink och hoppas det inte är standard.

Citat:
Ursprungligen postat av GalenMyra
Genom att blinka så vet jag att han inte är en av de idioter som hör och häpna faktiskt finns i trafiken och väljer att inte blinka när de ska svänga ut ur rondellen!
Ditt svar är obegripligt.
2007-09-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Precis vad jag också fick lära mig, 98 eller något sånt. Jag är lite chockad att höra att en del körskollärare lär ut vänsterblink och hoppas det inte är standard.

Varför skulle det vara chockande att höra att en del körskollärare lär ut vänsterblink i rondeller?

1. Vänsterblink är inteolagligt att använda i rondeller när man vill vissa att man ska fortsätta vidare runt rondeller, vare sig det är enfilig eller tvåfiligt.

2. Det är ju så att bilskollärare skall lära ut vad som gäller enligt lagen, men även sådant som kan vara en hjälp eller höja säkerheten.

Alltså så kan man mycket väl än idag lära ut vänsterblink i rodeller, därför att det är en hjälp och det kan höja säkerheten vid rondellkörning.

Det är snarare mer chockande att inte alla körskollärare lär ut lika, och då gärna vänsterblink i rondell.

Dr Tinnitus
2007-09-16, 16:02
Medlem
Pads avatar
Ja jösses...

Nu har jag läst igenom ett antal riktigt agiterade inlägg i tråden, och jag är helt förbluffad. Jag måste ställa två frågor till vänsterblinkshatare:

1) Hur kan ni vara så upprörda över att andra trafikanter förser folk med extra information som gör att trafiken kan flyta bättre? Det är ju liksom inte olagligt (även om det borde vara påbud på det i min bok).

2) Exakt vad är det som gör att ni inte själva vill vänsterblinka? Är det en för stor ansträngning att dra igång spaken? Jag menar, det kostar ju inte er jobb motsvarande att flytta ett ton sten.
2007-09-16, 18:19
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Ja jösses...

Nu har jag läst igenom ett antal riktigt agiterade inlägg i tråden, och jag är helt förbluffad. Jag måste ställa två frågor till vänsterblinkshatare:

1) Hur kan ni vara så upprörda över att andra trafikanter förser folk med extra information som gör att trafiken kan flyta bättre? Det är ju liksom inte olagligt (även om det borde vara påbud på det i min bok).

2) Exakt vad är det som gör att ni inte själva vill vänsterblinka? Är det en för stor ansträngning att dra igång spaken? Jag menar, det kostar ju inte er jobb motsvarande att flytta ett ton sten.

Svaret på båda frågorna är som i alla "hur-gör-du-i-trafiken-trådar". Folk, som på ren jävla princip, gör allt för att få sista ordet utan att kunna acceptera någon annan synpunkt än deras egna, som enligt dem själva givetvis alltid är de rätta.

Någonstans har jag fått för mig att flertalet av alla dessa idioter är nyblivna körkortsinnehavare, då det klart och tydligt syns vilka som tillbringar mest tid ute i trafiken och har den mognaden som behövs för att på ett bra och säkert sätt framföra ett fordon.
2007-09-16, 18:29
Medlem
Citat:
Jag gör som min körskola lärde ut, och det är den vettigaste principen eftersom den förser medtrafikanterna med mest information om vad man gör.

1. På väg in mot en rondell så skall den betraktas som en korsning, dvs. blinka höger om du skall åt höger, blinka vänster om du skall åt vänster, blinka inte alls när du skall rakt fram.

2. I rondellen så skall man alltid blinka ut åt höger. Om jag skall åt vänster så blinkar jag vänster tills jag passerat avfarten innan min, då slår jag om till högerblinkers.
Även jag fick lära mig detta i körskolan en gång i tiden. Men sedan dess har reglerna ändrats så att det inte är obligatoriskt med vänsterblink vid ingång i rondellen vid dessa situationer. Det är en logisk ändring. Analogin med vägkorsningar håller nämligen inte, då rondeller kan ha, och ofta har, betydligt många fler in- och utgångar än fyra. Vänsterblinken säger således inget om vilken väg man faktiskt planerar att ta. Det är egentligen bara högerblinken när man ska ut, som faktiskt tillför någon information till medtrafikanterna.
2007-09-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ja jösses...

Jag vill inleda med att påtala att jag inte på något vis är en hatare, men som säkert framkommit ej heller någon anhängare av denna i mina ögon mycket onödiga och konstiga företeelse.

Citat:

-Väldigt få saker kan få mig upprörd i trafiken, och absolut inte en lustig filur som kör omkring i en cirkulationsplats med vänster blinkers påslagen. Jag tycker bara att det normala förfarandet med högerblink vid sväng ut ur rondell räcker som information för mig. Om man inte blinkar så avser man att stanna kvar i cirkulationsplatsen. Mycket enkelt och omöjligt att missförstå.

Citat:

-Jag är naiv och tror att mina medtrafikanter också är intelligenta nog att förstå att om jag inte blinkar höger så avser jag att köra vidare i cirkulationsplatsen. Är ni inte det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in