Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-08-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Kör man ett fordon som inte får plats där man tänkt köra, är man helt enkelt på fel plats. Då lägger man i backen eller ringer bärgare.

Där gav du en idiotkommentar....
Det finns massor med ställen och tillfällen, runt om i landet, där tunga transporter etc måste komma fram men inte får plats utan att ta ut svängarna, gena, bryta heldragen linje, köra på spärrområden, svänga från fel fil, ja t o m klättra över refuger etc. Och detta är helt lagligt att göra vid sådana tillfällen.
2019-08-09, 21:35
Medlem
Xectics avatar
Tog nyligen körkort och har blivit inlärd att blinka vänster i rondeller. Kamrater gör också det. Verkar vara vanligt bland körskolor idag. Bilister som inte blinkar vänster är oftast i äldre åldrar, enligt min korta erfarenhet i trafiken.
2019-08-10, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Där gav du en idiotkommentar....
Det finns massor med ställen och tillfällen, runt om i landet, där tunga transporter etc måste komma fram men inte får plats utan att ta ut svängarna, gena, bryta heldragen linje, köra på spärrområden, svänga från fel fil, ja t o m klättra över refuger etc. Och detta är helt lagligt att göra vid sådana tillfällen.
Nej det är det inte, snarare så att polisen ser mellan fingrarna för dessa trafikbrott. De skulle lättn kunna sätta dit er om de kände för det.
2019-08-10, 10:22
Medlem
Citat:
Nej det är det inte, snarare så att polisen ser mellan fingrarna för dessa trafikbrott. De skulle lättn kunna sätta dit er om de kände för det.

Du måste vara en komplett idiot med det påståendet, då jag redan förklarat att det står klart och tydligt i Trafikförordningen 3 kap, 11 § att det är tillåtet, men du är så korkad att du inte ens kollade upp det innan du nu gjorde bort dig ännu mer....

Läs och gråt...

Citat...
Citat:
11 § Ett fordon får inte med något hjul föras på ett spärrområde eller över en heldragen linje.

Om särskild försiktighet iakttas får dock undantag göras från detta om
1. det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen,
2. utrymmet i en vägkorsning annars inte är tillräckligt för fordonet,
3. en heldragen linje behöver korsas för färd till eller från en fastighet eller motsvarande, eller
4. det i fordonets färdriktning löper en streckad linje omedelbart till höger om den heldragna linjen.

Trots vad som anges i första stycket får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för att fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning (2007:101).

Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Tillämpningen av denna lagtext är solklar, vilket du kan få bekräftat av vilken trafikpolis eller körskollärare som helst, nämligen att är det inte tillräckligt med plats för fordonet i t ex en korsning, utan att det måste föras över heldragen linje, spärrområde eller andra ”hinder” som t ex gena över en trottoarhörna eller refugkant etc etc, så är det tillåtet enligt lagtexten, och inget som polisen behöver se mellan fingrarna med....

Nu har du fått odiskutabla konkreta bevis på att ditt påstående är fel, nu återstår att se hur du ska gå vidare...?

1. Tyst försvinna utan att erkänna att du hade fel....
2. Erkänna att du har fel...?
3. Fortsätta att påstå att det inte är lagligt, och tramsa vidare, fast du redan är överbevisad...?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-08-10 kl. 10:27.
2019-08-10, 11:43
Bannlyst
du tolkar reglerna så de passar dina syften.
Tror de flest i tråden fattat det vid det här laget. står ingenstans att du får köra över refuger godtyckligt för att du är en usel chaffis, köra upp på trottoarer, mosa cyklister när du skär för snävt i en korsning för att du kollar porrfilm samtidigt. Sunt förnuft råder före dina hittepåregler, men lastbilschaffisar e ju inte kända för att va så smarta. Det är ju därför de sitter där de sitter.
2019-08-10, 13:08
Medlem
Citat:
du tolkar reglerna så de passar dina syften.
Tror de flest i tråden fattat det vid det här laget. står ingenstans att du får köra över refuger godtyckligt för att du är en usel chaffis, köra upp på trottoarer, mosa cyklister när du skär för snävt i en korsning för att du kollar porrfilm samtidigt. Sunt förnuft råder före dina hittepåregler, men lastbilschaffisar e ju inte kända för att va så smarta. Det är ju därför de sitter där de sitter.

Intressant att du nu flyttar målstolparna, för först svarade du så här....
Citat:

Då påstod du alls att inget av det jag skrev var lagligt, men nu när du sett att det är tillåtet, lagligt, att bryta spärrlinjer, heldraget etc, så försöker du greppa halmstrån och väljer att tramsa vidare....

Hur menar du att en förare av tungt skrymmande fordon ska göra om denne väl långt inne instans upptäcker att det är för trångt för att komma igenom en korsning eller förbi annat hinder utan att t ex ett hjulpar får klättra på en refug eller en trottoar, och det är omöjligt att backa p g a utrymme och annan trafik...? Ska denne bli stående fast där och hindra all annan trafik i kanske timmar innan han bärgats? Eller ska man tillåtas tassa förbi genom att använda t ex refuger och trottoarer till viss del under några få meter och sen är problemet löst...?

Jag tolkar inte detta på annat sätt än vad lagen, poliser, och körskolor gör vilkas utbildning styrs av bl a Trafikverket. Jag har även själv gått utbildning för CE/DE och fått detta förklarat för mig av utbildare samt även inspektör från Trafikverket.
2019-08-10, 13:10
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xectic
Tog nyligen körkort och har blivit inlärd att blinka vänster i rondeller. Kamrater gör också det. Verkar vara vanligt bland körskolor idag. Bilister som inte blinkar vänster är oftast i äldre åldrar, enligt min korta erfarenhet i trafiken.

Yes, samma för mig - även om jag tog körkort för nästan 20 år sen. Lärde mig blinka vänster i trafikskolan.

Jag vet inte om det är lag på att blinka vänster men jag tycker att det underlättar för mig, jag kan bättre planera min körning om jag vet vartåt en annan bil kommer att svänga.
2019-08-10, 16:53
Bannlyst
Citat:
Jag tolkar inte detta på annat sätt än vad lagen, poliser, och körskolor gör vilkas utbildning styrs av bl a Trafikverket. Jag har även själv gått utbildning för CE/DE och fått detta förklarat för mig av utbildare samt även inspektör från Trafikverket.
Alltså du är ju dum i huvudet på riktigt om du tolkar detta som att du helt godtyckligt, när du känner för det, får köra upp på refuger och gångvägar och sen skylla på "långt fordon och vi FÅR enligt lag göra så, så det så!". Fattar du inte vilken risk du utsätter andra för med det tänket? Fan värre än att köra 110 på 30-väg. De e iaf PÅ vägen och inte brevid. Din inkompentens som förare är rätt tydlig här och ditt ev körkort borde dras in.

Helt irrelevant om lastbilen inte KAN hålla sig i körbanan eller komma under viadukten. De borde bötfällas hursom om de tar genvägar och utsätter andra för större risk. Rätt beteende är att ringa larmcentralen.
2019-08-10, 18:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Alltså du är ju dum i huvudet på riktigt om du tolkar detta som att du helt godtyckligt, när du känner för det, får köra upp på refuger och gångvägar och sen skylla på "långt fordon och vi FÅR enligt lag göra så, så det så!". Fattar du inte vilken risk du utsätter andra för med det tänket? Fan värre än att köra 110 på 30-väg. De e iaf PÅ vägen och inte brevid. Din inkompentens som förare är rätt tydlig här och ditt ev körkort borde dras in.

Helt irrelevant om lastbilen inte KAN hålla sig i körbanan eller komma under viadukten. De borde bötfällas hursom om de tar genvägar och utsätter andra för större risk. Rätt beteende är att ringa larmcentralen.

Lagtexten säger inte att man får köra över heldraget, refuger eller på gångvägar när man känner för det. Det är inte så lagen fungerar. Om ett stort fordon (eller en vanlig personbil) tex bryter heldraget så kan det vara tillåtet beroende på omständigheterna. Det kan finnas hinder i vägen tex. Om du kör på en landsväg med heldragen linje och behöver bryta den för att väja för ett hinder i din körbana så kan det vara helt ok.

Du kan ringa och anmäla en chaffis som bryter heldraget eller kör över en refug, men det är polisens bedömning baserat på vittnen, mm och i slutändan domstolen som avgör om det var ett lagbrott eller inte.
2019-08-10, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Lagtexten säger inte att man får köra över heldraget, refuger eller på gångvägar när man känner för det. Det är inte så lagen fungerar. Om ett stort fordon (eller en vanlig personbil) tex bryter heldraget så kan det vara tillåtet beroende på omständigheterna. Det kan finnas hinder i vägen tex. Om du kör på en landsväg med heldragen linje och behöver bryta den för att väja för ett hinder i din körbana så kan det vara helt ok.

Du kan ringa och anmäla en chaffis som bryter heldraget eller kör över en refug, men det är polisens bedömning baserat på vittnen, mm och i slutändan domstolen som avgör om det var ett lagbrott eller inte.
precis och just ordet "kan" är rätt väsentligt, vilket herrn ovan helt bortser ifrån. han tolkar istället det som att han "har rättigheter" att köra som han vill troligen för att han tycker att han kör sån stor och viktig lastbil som är oumbärlig för samhället.
2019-08-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Yes, samma för mig - även om jag tog körkort för nästan 20 år sen. Lärde mig blinka vänster i trafikskolan.

Jag vet inte om det är lag på att blinka vänster men jag tycker att det underlättar för mig, jag kan bättre planera min körning om jag vet vartåt en annan bil kommer att svänga.

Planera på exakt samma sätt om en bil inte blinkar.
Dvs en bil som inte blinkar SKA du tolka på exakt samma sätt som om denne blinkade vänster.

Sen att skithögen ändå lämnar c-platsen mitt framför dig spelar ingen roll. För denne skulle ju då iaf aldrig blinkat vänster.
Den glömde bara att blinka höger.
2019-08-10, 19:48
Medlem
Citat:
Inte helt korrekt...

Det finns gott om rondeller lite varstans i landet där det vid infart skyltas att t ex vänster fil går till tredje avfart, medan högerfil går till första och andra, samt markerat i filerna i själva rondellen. Då skall man följa detta, och skall inte såsa runt med egna idéer genom dessa rondeller. De enda som i dessa tillfällen tillåts bryta vad skyltar och vägmarkeringar (t ex heldragen linje...) visar hur filerna går är t ex långtradare.

Nej men SKA inte följa dessa.
Däremot BÖR man följa dessa.

Skyltar/vägmarkeringar utanför c-platsen visar hur man bör köra i c-platsen.

Men inne i c-platsen gäller c-platsens trafikregler (dvs när man passerat trafikskylten som är blå, rund med vita pilar i cirkel).

Och finns det sen skyltar/vägmarkeringar INNE i c-platsen, DÅ ska dessa följas.

Som sagt, sluta såsa med egna idéer...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in