Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorKrut
Hittade du ingen källa hos transportstyrelsen om hur äckligt det är att blinka vänster i cirkulationsplatser? Hade gärna velat se
Visst kan man tycka det redan är tydligt som det är men det finns oroande många som inte kan de nya reglerna eller rent av skiter i dem. För att kompensera mot dem så behövs det ibland och skadar absolut inte att förtydliga lite extra. Det är inte jobbigt, går per automatik efter ett par dagar regelbunden körning. Jag nämnde tidigare ett perfekt exempel på konflikt mellan gamla och nya regler:
På den tid när reglerna ändrades kom information från åkerisidan att nya reglerna var direkt trafikfarliga. Många trafiklärare gjorde sig hörda i media och framförde ungefär samma sak.
Elaka tungor på den tiden hävdade dessutom att de nya reglerna var framtagna på förslag från en vägverks ansvarig som själv var känd för att lalla runt hela varvet runt i ytterfilen i rondeller då han inte själv förstod hur man skall köra.
Många åsikter om detta.
Huvudtanken som man tänkte rondellkörningen var att man alltid ligger i innespåret och med vänsterblink visar att man tänker fortsätta där.
Ytterfilen låg man i från det man skall ta av. D.v.s. byta fil dit direkt i jämnhöjd med utfarten som kommer före den du skall av på.
Det finns ett glapp där som gör det mer effektivt att ligga på vänsterblink för att sedan slå direkt höger.
Tvåfiliga avfarter på rondellen sågs vänstra fältet mer som en säkerhets zon. Att under en uppkörning t.ex. inte byta till ytterfilen utan ta av på utfarten direkt från innerfilen orsakade avslag på uppkörningen för körkortet.
Jag tyckte då och tycker ännu idag att det känns sunt att fortsätta tänka på rondellen som tidigare.
Nya regeln verkar fungera enbart för enfiliga rondeller.
Rondellen är kort och snabba beslut med förflyttningar skall ske på mycket kort tid. Jag anser vi alla tjänar på att vara tydliga med vår avsikt i rondellen. D.v.s. blinka vänster för att vi skall se att du avser fortsätta runt i rondellen.