Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-10, 06:46
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Tänk bortom rondellen för 1 minut till att börja med!

Vad har man en blinkers till? Tänk över detta för en gång skull och inga svepande svar utan precisera i detalj.
Precis som jag sagt och refererat till tidigare ...
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Fordonsförare är alltid skyldiga att visa för andra trafikanter vad du tänker göra. Detta kallas för att ge tecken, och görs genom att använda blinkers på höger respektive vänster sida, både fram och bak, i din bils belysning. Då får andra trafikanter en aning om dina avsikter, du detsamma om deras och ni kan samspela tillsammans.

Situationer då tecken ska ges:
• Vid alla svängar (se: Högersväng, Vänstersväng & Spanska svängen)

• Vändning på vägen (se: Vända på landsväg)

• Förflyttning i sidled, så som Körfältsbyte eller stannande vid vägkant (se: Stanna & parkera vid landsväg).

• Start från kanten
(http://www.korkortsverige.se/a/ge_tecken)

Används för att visa vad/vart du tänker köra för dina medtrafikanter. Det finns situationer där det är krav på att du ska ge tecken, men blinkers kan/bör också användas för att visa vad du tänker göra i andra situationer. Precis samma fråga jag besvarat tidigare, tror du mig inte så kan du alltid använda sökfunktionen och kolla mig
2014-06-10, 08:33
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Precis som jag sagt och refererat till tidigare ...
(http://www.korkortsverige.se/a/ge_tecken)

Används för att visa vad/vart du tänker köra för dina medtrafikanter. Det finns situationer där det är krav på att du ska ge tecken, men blinkers kan/bör också användas för att visa vad du tänker göra i andra situationer. Precis samma fråga jag besvarat tidigare, tror du mig inte så kan du alltid använda sökfunktionen och kolla mig

Näsan rätt, men det är onödigt att blinka när man svänger. Svängen i sig är inte blinkpliktig utan först när man svänger AV till ett annat körfält/avtagsväg etc.

Jag märker att du har kolossalt svårt att se skillnaden mellan detta.

En rondell har ju, som sagt tusen ggr tidigare, inga avfarter åt vänster.
Därför tycker jag, transportstyelsen och många andra att det är ett äckligt/idiotiskt förfarande.
2014-06-10, 09:08
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Näsan rätt, men det är onödigt att blinka när man svänger. Svängen i sig är inte blinkpliktig utan först när man svänger AV till ett annat körfält/avtagsväg etc.
Det var precis det som de syftade på, när du svänger av till annan väg till exempel.
Citat:
Jag märker att du har kolossalt svårt att se skillnaden mellan detta.

En rondell har ju, som sagt tusen ggr tidigare, inga avfarter åt vänster.
Därför tycker jag, transportstyelsen och många andra att det är ett äckligt/idiotiskt förfarande.
Som jag sagt flera tusen gånger så finns det situationer då du är SKYLDIG att ge tecken, det är du inte vid vänstersväng i cirkulationsplatser. Sedan finns det situationer där du INTE ÄR SKYLDIG att ge tecken, men det är oavsett alltid bra att visa vad du tänker göra i trafiken, om du gör det bra och tydligt.

Blinkers finns för att du ska kommunicera med dina medtrafikanter och bör INTE BARA användas när du är skyldig till detta.

Transportstyrelsen har fan aldrig sagt att det är äckligt beteende att vara tydlig i trafiken. Något som är äckligt är att du inte ens ger källor på det du påstår.
2014-06-10, 11:34
Medlem
brotucks avatar
fast tydligheten ligger i att man kör oblinkat när man icke har en V-avfart
2014-06-10, 11:50
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
fast tydligheten ligger i att man kör oblinkat när man icke har en V-avfart
Hittade du ingen källa hos transportstyrelsen om hur äckligt det är att blinka vänster i cirkulationsplatser? Hade gärna velat se

Visst kan man tycka det redan är tydligt som det är men det finns oroande många som inte kan de nya reglerna eller rent av skiter i dem. För att kompensera mot dem så behövs det ibland och skadar absolut inte att förtydliga lite extra. Det är inte jobbigt, går per automatik efter ett par dagar regelbunden körning. Jag nämnde tidigare ett perfekt exempel på konflikt mellan gamla och nya regler:
Citat:
Kom på ytterligare en exempelsituation där vänsterblinkers kan vara avgörande ... Vi alla vet redan att äldre människor inte brukar vara några höjdare på att lära sig de senaste trafikreglerna. Låt oss säga, du kommer körandes mot en cirkulationsplats och avser ta vänster i denna, en gammal man kommer körandes från motsatt sida av cirkulationen. Du blinkar inte eftersom du avser att köra vänster i cirkulationen och måste vänta med högerblinkers tills du passerat avfarten innan den du ska ta (där den gamla mannen står). Hur kommer den gamla mannen tolka situationen?

Eftersom han inte kan de senaste trafikreglerna kommer han tolka cirkulationsplatsen som en korsning. Detta betyder alltså att du i din oblinkade bil betyder "körning rakt fram" enligt honom, för om du hade kört vänster så hade du i så fall blinkat vänster enligt gamla regler. Enligt gamla regler så har han alltså tolkat situationen korrekt och kör rakt in framför dig som avser köra vänster i cirkulationen, det gäller att du är snabb på bromsen

Nu till den stora frågan, hur kan den situationen undvikas? Svaret börjar på vänster och slutar på blinkers, om du avser köra vänster eller fortsätta i cirkulationsplatsen.
2014-06-10, 12:56
Medlem
brotucks avatar
jag skulle aldrig köra vänster i rondell, jag kör in åt höger och följer den enkelriktade körbanan motsols, sen blinkar jag höger vid avfart
2014-06-10, 13:19
Medlem
Citat:
Hittade du ingen källa hos transportstyrelsen om hur äckligt det är att blinka vänster i cirkulationsplatser? Hade gärna velat se

Visst kan man tycka det redan är tydligt som det är men det finns oroande många som inte kan de nya reglerna eller rent av skiter i dem. För att kompensera mot dem så behövs det ibland och skadar absolut inte att förtydliga lite extra. Det är inte jobbigt, går per automatik efter ett par dagar regelbunden körning. Jag nämnde tidigare ett perfekt exempel på konflikt mellan gamla och nya regler:

På den tid när reglerna ändrades kom information från åkerisidan att nya reglerna var direkt trafikfarliga. Många trafiklärare gjorde sig hörda i media och framförde ungefär samma sak.

Elaka tungor på den tiden hävdade dessutom att de nya reglerna var framtagna på förslag från en vägverks ansvarig som själv var känd för att lalla runt hela varvet runt i ytterfilen i rondeller då han inte själv förstod hur man skall köra.

Många åsikter om detta.
Huvudtanken som man tänkte rondellkörningen var att man alltid ligger i innespåret och med vänsterblink visar att man tänker fortsätta där.
Ytterfilen låg man i från det man skall ta av. D.v.s. byta fil dit direkt i jämnhöjd med utfarten som kommer före den du skall av på.
Det finns ett glapp där som gör det mer effektivt att ligga på vänsterblink för att sedan slå direkt höger.
Tvåfiliga avfarter på rondellen sågs vänstra fältet mer som en säkerhets zon. Att under en uppkörning t.ex. inte byta till ytterfilen utan ta av på utfarten direkt från innerfilen orsakade avslag på uppkörningen för körkortet.
Jag tyckte då och tycker ännu idag att det känns sunt att fortsätta tänka på rondellen som tidigare.
Nya regeln verkar fungera enbart för enfiliga rondeller.

Rondellen är kort och snabba beslut med förflyttningar skall ske på mycket kort tid. Jag anser vi alla tjänar på att vara tydliga med vår avsikt i rondellen. D.v.s. blinka vänster för att vi skall se att du avser fortsätta runt i rondellen.
2014-06-10, 16:12
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Jag tyckte då och tycker ännu idag att det känns sunt att fortsätta tänka på rondellen som tidigare.
Nya regeln verkar fungera enbart för enfiliga rondeller.

Rondellen är kort och snabba beslut med förflyttningar skall ske på mycket kort tid. Jag anser vi alla tjänar på att vara tydliga med vår avsikt i rondellen. D.v.s. blinka vänster för att vi skall se att du avser fortsätta runt i rondellen.
Personligen tycker jag vi bör ha en blandning mellan gammalt och nytt, genom att blinka höger när du ska köra ut och blinka vänster när du ska till vänster eller fortsätta i cirkulationen. Då är reglerna bakåtkompatibla med det gamla systemet och det nya. Eftersom få vet hur de ska signalera (eller köra) i en cirkulationsplats så vore detta det bästa alternativet.

De nya reglerna funkar bra i enfiliga cirkulationsplatser, ännu bättre om vänsterblinkers tillämpas. När vi kommer till större cirkulationsplatser kan det bli lite väl mycket på en gång om det är mycket trafik, gäller att du har bra uppsikt bakåt när du ska byta körfält. Det finns många cirkulationsplatser liknande denna http://1.bp.blogspot.com/_ifcJizemrB...llen_skiss.gif som hjälper dig att köra i rätt körfält, slippa körfältsbyten och onödiga manövrar. Sedan finns det ju lite enklare modeller http://www.fixateorin.se/media/images/teori/KBT47.png som genast blir mycket krångligare. Finns ju dem som inte har körfältsmarkeringar alls, där folk bland annat blockerar båda körfält.

Det är bra att cirkulationsplatser byggs om och görs bättre men att blinka vänster, det kan alla gott bjuda på. Bidrar till alla medtrafikanter och sträcka lite på fingrarna när man ändå ska vrida på ratten är inte så jäkla jobbigt
2014-06-10, 16:22
Medlem
brotucks avatar
Om ni vb:are vore konsekventa i er körning skulle ni ju vb:a innan varje avfart/påfart på alla enkelriktade vägar, eller gör ni det? oavsett om vägen har v-kurva, rak eller h-kurva

isf - varför inte?
2014-06-10, 19:08
Medlem
Ducken11s avatar
Iomed att du inte har någon skyldighet att faktiskt svänga dit du blinkar, enbart blinka dit du svänger i särskilda situationer. Därav kan du ju faktiskt åka runt och blinka varannan höger o vänster hurfan du vill, och ändå bara köra rakt fram... helt utan att göra fel.

Så nej, det är inte fel att blinka vänster inför en rondell, det är bara korkat.
2014-06-10, 20:17
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Om ni vb:are vore konsekventa i er körning skulle ni ju vb:a innan varje avfart/påfart på alla enkelriktade vägar, eller gör ni det? oavsett om vägen har v-kurva, rak eller h-kurva

isf - varför inte?
Som jag sagt flera gånger tidigare så tycker jag inte det är relevant att använda blinkers för att visa att du inte ska ta en avfart på raka vägar, motorvägsavfarter eller vid avfart/påfart (som du kallar det) på enkelriktad väg. Detta eftersom det inte finns något behov av extra tydlighet eftersom trafiken går åt ett och samma håll, det är ingen som väntar på att du ska köra av motorvägen för att kunna köra ut på den, till exempel.

Cirkulationsplatser sammanknyter flera vägar och det finns flera val av körriktning. Dessutom finns det trafik som väntar på att du i cirkulationen ska fortsätta förbi eller ta avfarten. Eftersom det är mycket trafik som ska åt olika riktning och förarna måste samarbeta på ett annat sätt föreslår jag vänsterblinkers i detta sammanhang. Just för att alla medtrafikanter får en tidigare och tydligare överblick. De kan således dra säkrare slutsatser, oavsett hur mycket av de nya reglerna de kan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11
Iomed att du inte har någon skyldighet att faktiskt svänga dit du blinkar, enbart blinka dit du svänger i särskilda situationer. Därav kan du ju faktiskt åka runt och blinka varannan höger o vänster hurfan du vill, och ändå bara köra rakt fram... helt utan att göra fel.

Så nej, det är inte fel att blinka vänster inför en rondell, det är bara korkat.
Jaså, sedan när är det korkat att tydligt visa sin färdriktning när det dessutom rekommenderas av diverse myndigheter, såsom transportstyrelsen? Utveckla gärna ditt resonemang
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-06-10 kl. 20:24.
2014-06-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducken11

Det är en ganska stor skillnad.
I en rondell, när du kör i inre fältet skall du normalt sett byta fil mitt framför nosen på bilen som vill ut i påfarten. Blinkar du vänster så vet föraren att du stannar i innerfilen och han kan planera sin infart i rondellen.
Har du ingen blinkers eller blinkar höger då finns ingen osäkerhet.
Skillnaden ligger i att om du blinkar är du tydlig med din avsikt. Blinkar du inte kan förare tolka hur som helst.
Minskar osäkerheten och därmed minskar olycksrisken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in