Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-10, 22:27
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
.....Blinkar du inte kan förare tolka hur som helst.
Minskar osäkerheten och därmed minskar olycksrisken.
Fast det e ju det som e grejjen - oblinkat betyder att man ska fortsätta runt.

Hb = ur rondellen
Vb = byta fil till vänster, eller köra upp på gräsmattan
Ob = köra runt i rondellen

Följer man bara dessa tre logiska och av trafikstyrelsen tillskrivna regler så blir det bra.
2014-06-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Fast det e ju det som e grejjen - oblinkat betyder att man ska fortsätta runt.

Kollat i trafiken på sista tiden hur många som använder blinkers?
2014-06-10, 22:35
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Kollat i trafiken på sista tiden hur många som använder blinkers?

Två fel gör inte ett rätt!
2014-06-10, 22:44
Medlem
FarbrorKruts avatar
Precis som AfSvinhufvud säger så gör de flesta lite hur de vill i cirkulationsplatserna. Det är inte många som ger tecken när de kör ur cirkulationen (HB), inte heller när de vill fortsätta (VB). Således finns det alltså två sätt att tolka situationen, ska bilen i cirkulationen fortsätta eller ta avfarten? Nu kan det vara värt att nämna att jag alltid stannar och väntar i dessa fall men hur gör de som inte kan reglerna? Hur gör de äldre som tror oblinkat betyder "körning rakt fram"? I vilket fall som helst erbjuder tecken till vänster ett förtydligande och bidrar till minskad olycksrisk för alla, oavsett kunskapsnivå.
2014-06-10, 22:49
Medlem
brotucks avatar
Då får väl fok lära sig reglerna - herregud, ska alla anpassa sig efter de som gör fel och inte tvärtom?.....tror mina öron trillar av.

Om folk kör mot rött - då kanske vi borde avskaffa förbud mot rödljuskörning också! ^^
2014-06-10, 23:30
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Då får väl fok lära sig reglerna - herregud, ska alla anpassa sig efter de som gör fel och inte tvärtom?.....tror mina öron trillar av.

Om folk kör mot rött - då kanske vi borde avskaffa förbud mot rödljuskörning också! ^^
Sedan när ändrades reglerna om trafikljus? Nej, det är inte relevant att tillåta körning mot rött ljus, finns inga dubbeltolkningar inom det området.

Jag säger inte att vi ska anpassa oss för de som gör fel, jag säger att vi ska bli tydligare med vad vi gör i trafiken - för alla. Tydlighet gynnar också oss som gör rätt, till exempel gynnar det mig så jag kan planera bättre och tidigare. Det minskar olycksrisker, påverkan på miljön och bidrar till bättre trafikflöde. Olycksriskerna minskar framförallt eftersom även de som gör fel får en bättre bild över vart alla ska i cirkulationen. Hjälpa de som gör fel (eller "anpassa sig till", som du säger) är en del av det stora paketet men inte huvudsaken med det. Huvudsaken till att jag står för att ge tecken till vänster är just för att det gynnar mig, trots att jag kan alla regler!

Det har varit otydligt med vad för regler som gäller, många vet fortfarande inte hur man kör korrekt i cirkulationsplatser (bevisligen). Således anser jag att tecken åt vänster bör vara ett krav för att låta nya regler vara kompatibla med äldre regler. Dvs. de som använder äldre regler eller inte kan köra i cirkulationsplatser ska få en bättre chans. Med det sagt så tycker jag att man gjorde ett misstag när man införde de nya reglerna, man glömde en viktig sak
2014-06-11, 00:16
Medlem
brotucks avatar
Tycker du ska installera saftblandare på taket och köra med den påslagen hela tiden du sitter i bilen - Detta vore väldigt tydligt för dig som är rädd att inte synas.
2014-06-11, 06:59
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Tycker du ska installera saftblandare på taket och köra med den påslagen hela tiden du sitter i bilen - Detta vore väldigt tydligt för dig som är rädd att inte synas.
Ja, det låter ju väldigt relevant att visa färdriktning med en saftblandare. Att jag inte tänkt på det tidigare ...

En bil syns redan tydligt och syftet med att ge tecken åt vänster är att förtydliga din färdriktning. Det behövs ingen saftblandare på taket för att visa färdriktning när du har fungerande blinkers.
2014-06-11, 16:49
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ja, det låter ju väldigt relevant att visa färdriktning med en saftblandare. Att jag inte tänkt på det tidigare ...

En bil syns redan tydligt och syftet med att ge tecken åt vänster är att förtydliga din färdriktning. Det behövs ingen saftblandare på taket för att visa färdriktning när du har fungerande blinkers.
Fast förtydliga din färdriktning gör du ju inte. Eftersom det bara finns en färdriktning i en rondell så vet alla redan vart du ska - runt runt, tills du blinkar av åt höger.

Det är även njutningsfullt när man kommer där inne i rondellen och man ser en ivrigt väntande förare som undrar om han kan ösa på rakt in i rondellen utan hänsyn till väjningsplikten. Jag bromsar dessutom gärna in lite och blinkar givetvis inte vänster. Det hetsiga aset får bromsa och förhoppningsvis stanna, som han borde.
2014-06-11, 17:56
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Fast förtydliga din färdriktning gör du ju inte. Eftersom det bara finns en färdriktning i en rondell så vet alla redan vart du ska - runt runt, tills du blinkar av åt höger.
Jag syftar givetvis inte på vilken väg i cirkulationsplatsen du ska ta, utan vilken väg du sedan kommer fortsätta på. I de flesta fall finns en väg rakt fram, en till höger och en till vänster. Ska du fortsätta till vänster kan du lika gärna visa tydligt och tidigt att du ska till vänster redan innan cirkulationen. Tar du en korsning till exempel, du visar ju inte vart du ska med blinkers när du är på väg ur den, utan en liten bit innan korsningen. Lite samma princip där och NEJ jag ser inte cirkulationsplatsen som en korsning, det var ett exempel på att visa färdriktning i förväg
Citat:
Det är även njutningsfullt när man kommer där inne i rondellen och man ser en ivrigt väntande förare som undrar om han kan ösa på rakt in i rondellen utan hänsyn till väjningsplikten. Jag bromsar dessutom gärna in lite och blinkar givetvis inte vänster. Det hetsiga aset får bromsa och förhoppningsvis stanna, som han borde.
Hur mycket jag än hatar hetsiga förare så tycker jag det är fel att du saktar in och drar ut på tiden, han kommer bara bli förbannad, lägga mindre fokus på körningen och göra dumma manövrar. Något som kan sätta både dig och andra i fara

För övrigt betyder inte väjningsplikt att du måste stanna, endast att du ska ge trafiken fri väg, så att säga.
2014-06-11, 18:55
Medlem
brotucks avatar
Här har jag ritat två liknande trafiksituationer. Det är två enkelriktade vägar, med en på/avfart och väntande bil med väjningsplikt. Du sitter i den nedre bilen och ska ej svänga av.

Hur hanterar du situationerna? Blinkar du?

A- http://www.imghack.se/176568
B- http://www.imghack.se/176572
2014-06-11, 20:06
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Här har jag ritat två liknande trafiksituationer. Det är två enkelriktade vägar, med en på/avfart och väntande bil med väjningsplikt. Du sitter i den nedre bilen och ska ej svänga av.

Hur hanterar du situationerna? Blinkar du?

A- http://www.imghack.se/176568
B- http://www.imghack.se/176572
Eftersom min färdriktning är rakt fram så kommer jag inte ge tecken åt vänster, precis samma som jag gör i cirkulationsplatser när jag ska rakt fram. Ännu en anledning till att jag inte skulle ge tecken åt vänster är för att det finns ytterligare ett körfält till vänster

Kolla på denna bilden: http://oi57.tinypic.com/2lue4oo.jpg
Grön -> Brun: Eftersom den gröna avfarten är den första i cirkulationen så kan jag lika gärna blinka höger direkt, redan innan cirkulationsplatsen. Det är något du inte behöver egentligen, endast vid utfart, men jag gör det för extra tydlighet.

Grön -> Röd: Eftersom den röda avfarten ligger rakt fram så är verken vänster- eller högerblinkers relevant för att visa min färdriktning i förväg, jag väntar och visar endast vid utfart (dvs. högerblinkers).

Grön -> Blå: Eftersom den blåa avfarten ligger till vänster om min påfart så använder jag vänsterblinkers (i det innersta körfältet) för att tidigare visa min färdriktning. Vid utfart blinkar jag höger och byter till det yttre körfältet i cirkulationen.

Det är i princip samma tänk vad gäller korsningar eftersom jag redan innan visar vart jag tänker åka. Enligt reglerna för cirkulationsplatser ska du visa vart du tänker åka vid utfart, gör du det i en korsning så visar du vart du ska väldigt sent, när du redan är i korsningen. Återigen (eftersom du tidigare tjatat om att jag ser cirkulationsplatser som korsningar), cirkulationsplatsen är ingen korsning, det finns vissa klara skillnader.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in