Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Om man känner att man måste blinka vänster, då ska man göra det. Jag uppmuntrar blinkande, en sak som glöms bort allt mer i trafiken. Men i en cirkulationsplats är det alltså när du ska köra ur den som du ger tecken, men som sagt, känner man att man bara måste blinka höger - fine, men ett mer konsekvent uppträdande skulle underlätta.
Givetvis är det när du ska köra ut som du ska ge tecken, eftersom det är så reglerna år konstruerade. Däremot så var inte det riktigt min fråga utan mer varför du inte blinkar vänster, trots att flera myndigheter, körskolor, osv. tycker det är att rekommendera och lär ut detta. Det låter ju nästan lite ironiskt att du uppmuntrar blinkande när du inte blinkar vänster själv när det är rekommenderat och bör användas enligt trafikverket i mindre/medelstora cirkulationsplatser, eller har jag tolkat dig fel?
Citat:
Ursprungligen postat av
fotokillen
Klokt! Till er som inte förstår nödvändigheten av att visa sina medtrafikanter information som underlättar trafikflödet, så hoppas jag att ni (utan personskador) snart parkerar er bil i er nästas vänsterdörr!
De som inte bryr sig om sina medtrafikanter bör överhuvudtaget inte vara berättigade körkort, själviska idioter som inte förstår att samspel kommer göra trafiken smidigare, säkrare och miljövänligare. Inte bara för dem själva, för alla.
Kom på ytterligare en exempelsituation där vänsterblinkers kan vara avgörande ... Vi alla vet redan att äldre människor inte brukar vara några höjdare på att lära sig de senaste trafikreglerna. Låt oss säga, du kommer körandes mot en cirkulationsplats och avser ta vänster i denna, en gammal man kommer körandes från motsatt sida av cirkulationen. Du blinkar inte eftersom du avser att köra vänster i cirkulationen och måste vänta med högerblinkers tills du passerat avfarten innan den du ska ta (där den gamla mannen står). Hur kommer den gamla mannen tolka situationen?
Eftersom han inte kan de senaste trafikreglerna kommer han tolka cirkulationsplatsen som en korsning. Detta betyder alltså att du i din oblinkade bil betyder "körning rakt fram" enligt honom, för om du hade kört vänster så hade du i så fall blinkat vänster enligt gamla regler. Enligt gamla regler så har han alltså tolkat situationen korrekt och kör rakt in framför dig som avser köra vänster i cirkulationen, det gäller att du är snabb på bromsen
Nu till den stora frågan, hur kan den situationen undvikas? Svaret börjar på vänster och slutar på blinkers, om du avser köra vänster eller fortsätta i cirkulationsplatsen.