Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-06-07, 22:47
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmootheDaHustler
Tja blinkade väl nån gång i början av min körkortskarriär. Sedan insåg jag hur onödigt det var. Men blinka på du grabben om det känns bättre.
Att du blinkar är i de allra flesta fall onödigt för dig själv, det kan jag hålla med om, men inte för dina medtrafikanter. Uppskattar du själv inte när dina medtrafikanter tydligt visar sin färdriktning så du kan planera din körning bättre, dvs. undvika onödiga stopp och dylikt?

Ja, jag tycker det känns bättre eftersom det underlättar och du får gärna utveckla varför det är onödigt, som du säger det vara. Än så länge har jag inte hittat någon konkret information från (bland annat) diverse myndigheter som tyder på att det skulle vara negativt att vara tydlig med sin färdriktning, mycket tyder istället på att det är positivt.
2014-06-08, 00:21
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Bra, då finns det lite hopp bland folket här på FB också Eftersom ämnet ändå handlar om att blinka vänster i cirkulationsplatser, vad är din motivering till att (som jag förstått det) inte göra detta? Frågan gäller givetvis det inre körfältet i en cirkulationsplats.
Jag vill helst följa gällande lagstiftning och hur gemene man uppfattar den, därför väljer jag ett konsekvent beteende, i fast tro att de allra flesta av mina medtrafikanter gör detsamma, vilket jag uppfattar att de gör. Visst, jag ser att några blinkar än hit, än dit, men det går över allt mer ju längre tiden lider, och jag tror det är en god idé att ta för givet att alla inte kan köra i en cirkulationsplats.
2014-06-08, 00:45
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Jag vill helst följa gällande lagstiftning och hur gemene man uppfattar den, därför väljer jag ett konsekvent beteende, i fast tro att de allra flesta av mina medtrafikanter gör detsamma, vilket jag uppfattar att de gör. Visst, jag ser att några blinkar än hit, än dit, men det går över allt mer ju längre tiden lider, och jag tror det är en god idé att ta för givet att alla inte kan köra i en cirkulationsplats.
Okej, låter som ett ganska bra svar men om vi säger såhär då. Flera myndigheter säger att det absolut inte är förbjudet att blinka vänster i cirkulationsplatser utan snarare rekommenderat, det lärs ut på körskolorna och anses som en bra grej vid uppkörning. Anser du fortfarande att man bör avstå från att blinka vänster just för att det inte är nödvändigt enligt trafikverkets folder ang. hur man kör i cirkulationsplatser?

Jag tror snarare vänsterblinket kommer öka eftersom det lärs ut och rekommenderas till nya förare varje dag. Det är ju i så fall den typen av signalering som utgår från att alla kan göra misstag eller inte kan köra i cirkulationsplatser eftersom du markerar att du ska fortsätta förbi nästa avfart. Det är ju i så fall vänsterblinket som markerar tydligt att väntande bilar inte kan köra ut.

Personligen ser jag det som en enorm fördel att säkert kunna se vart alla ska åka i cirkulationen redan 50m innan jag är framme vid den, det hjälper med planeringen. Eftersom jag uppskattar det så kan jag lika gärna göra detsamma för mina medtrafikanter och det är ingen större bedrift att slå på vänsterblinkers när du ändå ska blinka höger inom kort, enligt min mening.
2014-06-08, 09:26
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det är en liten förvarning innan strecket, men cirkulationsplatsskylten "förvarnar" ju inte om att det är väjningsplikt eftersom båda skyltarna sitter på samma stolpe.
Vad har då skylten för syfte? Om det nu bara är en väg som svänger och endast har avfarter till höger, så borde det väl i så fall varit mer rätt med en "förbud mot vänstersväng" vid infarten?
Egentligen skulle inte lämnaföreträdesskylten behöva sitta där, eftersom cirkulationsskylten talar om att det är en cirkulationsplats, och där gäller regeln att påfartstrafik ska lämna företräde, oavsett skyltar och målade vägmarkeringar.
2014-06-08, 10:08
Medlem
användarnmnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
det är inte övertydligt! det är felblinkat din pappskalle! Det e lika lite övertydligt som att blinka vänster för att man inte svänger av en motorvägsavfart eftersom blinkers ska följas av en sidoförflyttning.

om du bemödat dig om att läsa mina åsikter innan så hade man inte behövt svara på samma sak hela tiden.
Okej, jag ger mig. Du är trögfattad som tror du är förmer pga. Att du tror att folk gör fel när det egentligen är helt rätt..
Vet inte om det beror på din IQ eller något annat men känner folk som dig. Vägrar att ta till sig information eller lyssna på vad folk säger osv. Hopplöst att försöka övertyga dig om att man gärna ska blinka i mindre rondeller och det finns inget fel i det.
2014-06-08, 11:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Egentligen skulle inte lämnaföreträdesskylten behöva sitta där, eftersom cirkulationsskylten talar om att det är en cirkulationsplats, och där gäller regeln att påfartstrafik ska lämna företräde, oavsett skyltar och målade vägmarkeringar.
Precis! Två skyltar spär bara på skyltdjungeln ännu mer. En cirkulationsplatsskylt talar om att du kommer till en cirkulationsplats, och då ska du veta vad som gäller där, att man ska lämna företräde, att cirkulationen går motsols, att man skall blinka vid utfart osv. det ska inte behövas en skylt för varje moment.
Det verkar som att dagens bilförare vill ha allt förklarat med skyltar, bara för att slippa läsa teori.
2014-06-08, 11:45
Medlem
Jag fattar inte vad problemet är?

Det är väl fan bättre att blinka än att inte blinka alls?

Om jag blinkar åt vänster, så visar jag åtminstone att jag varken ska höger eller rakt fram i rondellen.

Vad om jag ska fortsätta köra 2-3 varv i rondellen? , är det inte okej då att visa de andra, att ja jag kom därifrån, och Ja jag ska fortsätta runt tills jag vet vilken utväg jag ska ta...?!

Kan ju säga, att jag stör mig ofantligt mycket mer på alla nötter som inte blinkar alls.

DEssutom, har jag märkt, att (iaf i gbg området) så spelar det ingen roll om du blinkar eller ej, folk slänger sig ut precis framför din bil i vilket fall, och skulle du råka komma åt tutan, då tvärnitar idioten mitt i rondellen istället , "tuta fan inte på mig för då stannar jag helt" ..

Måste man ha dekaler på rutan som säger "omtålig last" / "djur i bilen" / "barn i bilen" / "Vill köra försiktigt" ?? eller va fan...

du är säkert den röven som aldrig blinkar
2014-06-08, 11:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Anser du fortfarande att man bör avstå från att blinka vänster just för att det inte är nödvändigt enligt trafikverkets folder ang. hur man kör i cirkulationsplatser?
Om man känner att man måste blinka vänster, då ska man göra det. Jag uppmuntrar blinkande, en sak som glöms bort allt mer i trafiken. Men i en cirkulationsplats är det alltså när du ska köra ur den som du ger tecken, men som sagt, känner man att man bara måste blinka höger - fine, men ett mer konsekvent uppträdande skulle underlätta.
2014-06-08, 17:19
Medlem
Pratade med en tjej som tog körkort för en månad sen.

Hon har lärt sig att blinka vänster vid påfart i rondell. Samt att blinka höger vid filbyte och ut från cirkulationsplatsen.

Hon var helt frågande till att det ifrågasattes. Som hon sa: Jag blinkar väl inte för min skull, utan för mina medtrafikanters skull. Jag planerar min körning och ska för mina medtrafikanters bästa även ge dem chans att planera sin körning.

Klok körlärare och klok tjej.

Ska man se till hur körskolorna lär ut just "blink vänster" osv sen iaf 25 tbx, som jag vet så får man väl anta att det finns en anledning.
2014-06-08, 18:03
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Pratade med en tjej som tog körkort för en månad sen.

Hon har lärt sig att blinka vänster vid påfart i rondell. Samt att blinka höger vid filbyte och ut från cirkulationsplatsen.

Hon var helt frågande till att det ifrågasattes. Som hon sa: Jag blinkar väl inte för min skull, utan för mina medtrafikanters skull. Jag planerar min körning och ska för mina medtrafikanters bästa även ge dem chans att planera sin körning.

Klok körlärare och klok tjej.

Ska man se till hur körskolorna lär ut just "blink vänster" osv sen iaf 25 tbx, som jag vet så får man väl anta att det finns en anledning.

Klokt! Till er som inte förstår nödvändigheten av att visa sina medtrafikanter information som underlättar trafikflödet, så hoppas jag att ni (utan personskador) snart parkerar er bil i er nästas vänsterdörr!

Förnuftiga människor lär sig hela livet, dårar vill bara vinna diskussionen! Ni vet vilka ni är!
Senast redigerad av fotokillen 2014-06-08 kl. 18:09.
2014-06-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Ok, jag förstår! du blinkar som om det vore en vanlig korsning, precis som du tidigare förnekat. Du börjar alltså långt innan rondellen att VB, DVS - du uppvisar ett beteende som signalerar "här kommer en som tror att denna runda trafikplats är en vanlig korsning". Grattis!

Hade du istället tagit varje trafiksituation i rondellen för sig så hade du inte utstrålat sån förvirring. Du krånglar till det.

sen när blev det krångligt att blinka?
2014-06-08, 22:05
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Om man känner att man måste blinka vänster, då ska man göra det. Jag uppmuntrar blinkande, en sak som glöms bort allt mer i trafiken. Men i en cirkulationsplats är det alltså när du ska köra ur den som du ger tecken, men som sagt, känner man att man bara måste blinka höger - fine, men ett mer konsekvent uppträdande skulle underlätta.
Givetvis är det när du ska köra ut som du ska ge tecken, eftersom det är så reglerna år konstruerade. Däremot så var inte det riktigt min fråga utan mer varför du inte blinkar vänster, trots att flera myndigheter, körskolor, osv. tycker det är att rekommendera och lär ut detta. Det låter ju nästan lite ironiskt att du uppmuntrar blinkande när du inte blinkar vänster själv när det är rekommenderat och bör användas enligt trafikverket i mindre/medelstora cirkulationsplatser, eller har jag tolkat dig fel?
Citat:
Ursprungligen postat av fotokillen
Klokt! Till er som inte förstår nödvändigheten av att visa sina medtrafikanter information som underlättar trafikflödet, så hoppas jag att ni (utan personskador) snart parkerar er bil i er nästas vänsterdörr!
De som inte bryr sig om sina medtrafikanter bör överhuvudtaget inte vara berättigade körkort, själviska idioter som inte förstår att samspel kommer göra trafiken smidigare, säkrare och miljövänligare. Inte bara för dem själva, för alla.

Kom på ytterligare en exempelsituation där vänsterblinkers kan vara avgörande ... Vi alla vet redan att äldre människor inte brukar vara några höjdare på att lära sig de senaste trafikreglerna. Låt oss säga, du kommer körandes mot en cirkulationsplats och avser ta vänster i denna, en gammal man kommer körandes från motsatt sida av cirkulationen. Du blinkar inte eftersom du avser att köra vänster i cirkulationen och måste vänta med högerblinkers tills du passerat avfarten innan den du ska ta (där den gamla mannen står). Hur kommer den gamla mannen tolka situationen?

Eftersom han inte kan de senaste trafikreglerna kommer han tolka cirkulationsplatsen som en korsning. Detta betyder alltså att du i din oblinkade bil betyder "körning rakt fram" enligt honom, för om du hade kört vänster så hade du i så fall blinkat vänster enligt gamla regler. Enligt gamla regler så har han alltså tolkat situationen korrekt och kör rakt in framför dig som avser köra vänster i cirkulationen, det gäller att du är snabb på bromsen

Nu till den stora frågan, hur kan den situationen undvikas? Svaret börjar på vänster och slutar på blinkers, om du avser köra vänster eller fortsätta i cirkulationsplatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in