Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-08-22, 03:30
Bannlyst
Trafikskolorna idag lär ut eleverna att om man ska följa vägen i en rondell, eller "om man ska svänga vänster i en rondell" (så att alla förstår) så ska man använad blinkers.

Det var inget som dom, tydligen, lärde ut förr.

Jag gör så att när jag svänger vänster, dvs inte åker rakt fram, så blinkar jag inte.. Däremot så blinkar jag "vänster" om jag är i cirkulationsplatsen och ser att en mötande bil är på väg rakt ut för att denne tror att jag av någon anledning tänker köra rakt fram.
2009-08-22, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Du gör dig dummare än du är, hoppas jag. Du vet mycket väl vad jag menar, men kan bara bemöta det jag säger med en argumentation som är så barnslig att jag häpnar.

Sorry, men jag tænkte testa att køra samma argumentationsteknik som 80% av VB-motståndarna visat upp i tråden.

Det ær liksom minst lika korkat att påstå att man hamnar på mitten av rondellen, på græset om man svænger vænster i en rondell, før alla vet mycket væl vad som menas med att svænga vænster i en rondell (cirkulationsplats om vi nu skall vara riktigt petiga...)

Førutom ovanstående så finns ett helt gæng minst lika korkade och helt onødiga kommentare eller "argument" från VB-motståndarna.

Enklast før att visa vilka som har mest rætt i denna vansinniga debatt, ær ju att hænvisa till vad kørskolorna generellt æn i dag lær ut, på uppmaning av Vægverkets Førarenhet, næmligen att vi ska VB vid vænstersvæng (jodå, du vet vad som menas) i rondell. Samt till att lagen både sæger att vi skall anvænda blinkers før att upplysa andra och før att avverja faror i trafiken, samt att det på inga vis ær olagligt att VB i rondell.

Lagtext.

Signaler och tecken

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.

Helt klart kan det uppstå fara nær någon t ex får før sig att køra ytterfil genom hela rondellen, varfør det då ær rætt bra att VB før att upplysa andra om vad man tænker gøra. Se lagtexten.

Dr Tinnitus
2009-08-22, 08:55
Medlem
My name is Earls avatar
Det är fan skrämmande att så många inte efter ca. 10 år har lärt sig att man skall blinka höger när man lämnar CP, även rakt fram.
2009-08-22, 17:46
Bannlyst
blinkar vänster i rondell och höger ut ur, dock inte i alla de minirondeller som finns i min hemstad
2009-09-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
blinkar vänster i rondell och höger ut ur, dock inte i alla de minirondeller som finns i min hemstad
I dessa ska du oxå blinka fattar la du!
2009-09-12, 19:54
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det är fan skrämmande att så många inte efter ca. 10 år har lärt sig att man skall blinka höger när man lämnar CP, även rakt fram.

Ja, det är jävla asfittor som INTE BLINKAR UT UR RONDELLHELVETET!!!!!!!! Är man snäll så blinkar man även vänster när man ska vänster, bara man inte GLÖMMER BORT ATT BLINKA HÖGER UT!!

En annan intressant företeelse jag stött på är de som blinkar höger IN i rondellen. WTF!? Helt obegripligt!
Detta resulterar genast i att folk som kommer från höger, tror att denne stackars sate ska ut första höger och kör, men den stackars saten fortsätter i stället rakt fram varpå man krockar och avlider.
Det är ju uppenbart att man kör moturs i rondellen och inte medurs.
2009-09-12, 19:59
Medlem
Kan bara hålla med, ser ofta idioter som blinkar vänster i rondeller utan anledning men när dom sedan helt plötsligt kör ur till höger blinkar dom inte
2009-09-13, 20:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Kan bara hålla med, ser ofta idioter som blinkar vänster i rondeller utan anledning men när dom sedan helt plötsligt kör ur till höger blinkar dom inte
Den enda fördelen med det beteendet,är ju att man är helt säker på att vederbörande är en totalt inkompetent förare och man därför bör iaktta största försiktighet i dennes närhet!

Steget över dem är ju orm-fisarna,som inte blinkar alls..
2009-09-13, 22:18
Medlem
Det är korrekt att blinka vänster i en rondell, men inte av den anledningen som de flesta tror.

Man blinkar vänster när man lägger sig i rondellens vänsterfil, som man normalt gör när man ska ta sista utfarten eller tillbaka den vägen man kom. Ibland finns det ingen vänsterfil, men det skadar ändå inte att blinka, det kan ju inte missförstås.

Om man låter bli att blinka ut gör ju inte vänsterblinkningen någon nytta, alla som ska in blir tveksamma och det bildas kö. Man borde kräva dem på tiden man kastar bort på att stå där och vänta på att asen ska köra ut.
Senast redigerad av pr0teus 2009-09-13 kl. 22:21.
2009-09-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Det är korrekt att blinka vänster i en rondell, men inte av den anledningen som de flesta tror.

Man blinkar vänster när man lägger sig i rondellens vänsterfil, som man normalt gör när man ska ta sista utfarten eller tillbaka den vägen man kom. Ibland finns det ingen vänsterfil, men det skadar ändå inte att blinka, det kan ju inte missförstås.

Nej, idioterna får gärna blinka men grejen är att dom inte blinkar ut från en CP!

Detta stör mig något enormt
2009-10-17, 05:38
Medlem
Bump

Lärde mig nyligen något intressant av en körskolelärare. Han menade på att ur ren säkerhetssynpunkt så blinkar han vänster i cirkulationsplats när han kör motorcykel men att han brukar skippa det när han kör bil och blinkar då enligt de nya reglerna. Tänker man här som en mc-förare, dvs som en förare som måste tänka åt alla andra idioter och sömntutor i trafiken med tanke på grova skador eller livet som insats oavsett vems felet är, så verkar detta riktigt logiskt. Verkar vara en bra gyllene medelväg. Oavsett vilket skall du alltid blinka höger när du skall ta dig ur rondellen samt se till att fan uppdatera dig på över tio jävla år gammal skåpmat!
2009-10-17, 11:48
Medlem
-V-s avatar
eftersom man ska åt vänster så blinkar man åt vänster...
man blinkar även vänster vid vänstersväng i korsning.

iallafall så blinkar jag för att underlätta för andra trafikanter och för att dom ska se vart jag är på väg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in