Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-21, 22:27
  #8689
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du hittade just på egna regler, så varför klagar du på andra om det…?

Folk som VB i CP har inte hittat på några egna regler, utan detta lärs fortfarande ut körskolor och de gör det i Transportstyrelsens goda minne, annars hade de inte fått lära ut detta.
Sluta ljug, Transportstyrelsen har aldrig och kommer aldrig uppmana nån att blinka vänster om det inte handlar om sidoförflyttning av något slag. Transportstyrelsens uppdrag är att vägleda och tala om vad som gäller - inte vad man INTE ska göra. Skulle bli extremt många skrifter isf.
VB är ett felbeteende som ligger till grund för mängder av olyckor i CP. Folk respekterar inte väjningsplikten och kör rakt in och det smäller för att de trodde bilen skulle ut i förra och inte såg nån VB. Fråga polis, bärgare och försäkringsbolag om du inte tror mig.
Citera
2023-03-21, 22:37
  #8690
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Sluta ljug, Transportstyrelsen har aldrig och kommer aldrig uppmana nån att blinka vänster om det inte handlar om sidoförflyttning av något slag. Transportstyrelsens uppdrag är att vägleda och tala om vad som gäller - inte vad man INTE ska göra. Skulle bli extremt många skrifter isf.
De säger att man inte ska:
- sätta ett barn i bilbarnstol på en plats med airbag
- lämna ut koder till din internetbank

Två exempel på där de säger saker du inte bör göra.

Det är heller inte krav på att ha halvljuset på på dagen, eller för den delen belysning på cykel när det är dag. Också ett felbeteende enligt din logik?

Citat:
VB är ett felbeteende som ligger till grund för mängder av olyckor i CP. Folk respekterar inte väjningsplikten och kör rakt in och det smäller för att de trodde bilen skulle ut i förra och inte såg nån VB. Fråga polis, bärgare och försäkringsbolag om du inte tror mig.
Jag har ett bättre förslag. Du belägger dina påståenden med källor.
Citera
2023-03-22, 05:09
  #8691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Sluta ljug, Transportstyrelsen har aldrig och kommer aldrig uppmana nån att blinka vänster om det inte handlar om sidoförflyttning av något slag. Transportstyrelsens uppdrag är att vägleda och tala om vad som gäller - inte vad man INTE ska göra. Skulle bli extremt många skrifter isf.
VB är ett felbeteende som ligger till grund för mängder av olyckor i CP. Folk respekterar inte väjningsplikten och kör rakt in och det smäller för att de trodde bilen skulle ut i förra och inte såg nån VB. Fråga polis, bärgare och försäkringsbolag om du inte tror mig.

Tja, din tolkningsförmåga kan vi fastslå är gravt handikappad av dina egna enorma skygglappar, extrema bias och fördomar….

Ingenstans påstod jag att Transportstyrelsen skulle uppmana någon till att VB, bara att körskolor fortfarande lär ut VB med Transportstyrelsens goda minne.

Jag har dessutom upplyst dig redan tidigare att Transportstyrelsen håller med oss i att VB i CP ökar tydligheten, och minskar riskerna för missförstånd och incidenter. Ord direkt från Transportstyrelsens Trafikkontrollant. Men du menar alltså att du vet mer än denne och har bättre kontakter med TS än han har med sin arbetsgivare och utbildare…?

Sen kan du väl börja styrka dina egna fantasifulla påståenden med seriösa källor…. Fast det lär väl inte ske då det torde vara svårt att finna sådana för dina fantasier….
Jag har däremot sällan problem att styrka det jag skriver, vilket du säkert märkt….
Citera
2023-03-22, 07:11
  #8692
Medlem
qaaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har dessutom upplyst dig redan tidigare att Transportstyrelsen håller med oss i att VB i CP ökar tydligheten, och minskar riskerna för missförstånd och incidenter. Ord direkt från Transportstyrelsens Trafikkontrollant. Men du menar alltså att du vet mer än denne och har bättre kontakter med TS än han har med sin arbetsgivare och utbildare…?


Jag har däremot sällan problem att styrka det jag skriver, vilket du säkert märkt….
Ha ha du har alltså fått tag på en gammal senil trafikkontrollant och fått honom att bekräfta det du vill höra? Bias och cherrypicking deluxe!
jag är djupt imponerad av dina bedrifter som manipulativ långtradarlobbyist...om de varit sanna vill säga, vilket de ju självklart inte är. Då du inte bara manipulerar och använder härskartekniker, utan även drar lögner och anekdotisk bevisföring för att unga förare ska komma över på din VB-sida. Men tyvärr gubben, så möter du på motstånd här av erfarna förare som mig och andra som vet vad som gäller i trafiken.

Dessutom jobbar det inga trafikkontrollanter på Transportstyrelsen.
__________________
Senast redigerad av qaaq 2023-03-22 kl. 07:18.
Citera
2023-03-22, 10:52
  #8693
Avstängd
https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

"Du kan blinka vänster om du vill, men det är inte lika viktigt som i den lilla cirkulationsplatsen. 3. När du är vid refugen eller liknande som tillhör avfarten innan du ska svänga, förflytta dig då åt höger och visa det genom att blinka åt höger (följ samma rutin som vid körfältsbyte"

"https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/"

Fick lära mig på trafikkörskolan att de är inget krav med att blinka vänster om du ska ta 3 avfarten i rondellen eller åka runt däremot att vara tydlig är inte fel genom att blinka vänster. Att blinka höger när du kör ut är dock ett måste.

Antingen har vi dom som inte blinkar vilket är värst enligt mig. speciellt när dom ska köra ut.

Eller all blinkare - typ jag som gillar tydlighet. - Verkar inte uppskattas av alla annars hade de här forumet aldrig skapats. Men som är okej pga av sin tydlighet.

Eller den som gör helt korrekt med att blinka ut.

Eller dom som blinkar olika och har inte alls koll.
Citera
2023-03-22, 11:01
  #8694
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Dr Tinnitus är narcisist och gillar inte när någon utmanar honom. Han låtsas att han är någon slags överpräst i trafikfrågor. Jag läser inte hans inlägg numera. Bäst att låtsas som om han inte finns.

Tinnitus har naturligtvis FEL. För personer med lättare mentala handikapp som Tinnitus har Transportstyrelsen publicerat en folder om hur man kör i rondell. Den finns att läsa här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Där kan man klar och tydligt på ett lättfattligt språk läsa följande:

Citat:
Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning.
Citera
2023-03-22, 11:20
  #8695
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Tinnitus har naturligtvis FEL. För personer med lättare mentala handikapp som Tinnitus har Transportstyrelsen publicerat en folder om hur man kör i rondell. Den finns att läsa här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Där kan man klar och tydligt på ett lättfattligt språk läsa följande:
Förstår du skillnaden på "det finns inget krav på" och "det är förbjudet att"?
Citera
2023-03-22, 11:26
  #8696
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja, han kör den härskartekiken - ser ner på andra och försöker spela körskolekortet med dem (gör motståndaren till 17 år). Han själv minsann har kört viktig lååångtradare i 50 år, helikopter, ubåt och rymdraket. Fattas bara permobil också så är han komplett.
Till skillnad från er som kör taktiken att bara för att ni inte fattar hur man ska kunna ha nytta av vänsterblinkning så kräver ni att alla andra ska sänka sig till er nivå.
Citera
2023-03-22, 12:03
  #8697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ha ha du har alltså fått tag på en gammal senil trafikkontrollant och fått honom att bekräfta det du vill höra? Bias och cherrypicking deluxe!
jag är djupt imponerad av dina bedrifter som manipulativ långtradarlobbyist...om de varit sanna vill säga, vilket de ju självklart inte är. Då du inte bara manipulerar och använder härskartekniker, utan även drar lögner och anekdotisk bevisföring för att unga förare ska komma över på din VB-sida. Men tyvärr gubben, så möter du på motstånd här av erfarna förare som mig och andra som vet vad som gäller i trafiken.

Dessutom jobbar det inga trafikkontrollanter på Transportstyrelsen.

Till skillnad från dig så försöker jag ta reda på fakta innan jag uttalar mig, och hade du läst tidigare inlägg från mig så hade du sett att denne Trafikinspektör inte uppmanar till VB i CP utan menar att HB ut räcker. Men jag visade också att han förklarade varför Trafikverket inte uppmanar till VB i CP, helt enkelt för att de vet att det underlättar och minskar riskerna för incidenter, vilket lustigt nog har en bieffekt de inte önskar, vilket alltså bekräftar det vi som är för VB hela tiden sagt, att det blir tydligare och minskar riskerna etc. Sug lite på det och se om du klarar att komma på vad det handlar om.
Jag vet att du inte kommer att klar det så jag lär får förklara det för dig som för ett barn…
Citera
2023-03-22, 12:53
  #8698
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Förstår du skillnaden på "det finns inget krav på" och "det är förbjudet att"?

Det finns inget krav på att gå ur bilen och stoppa ballen i avgasröret medan du väntar vid en järnvägskorsning med nefällda bommar heller. Så, vad är din poäng?
Citera
2023-03-22, 12:56
  #8699
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Det finns inget krav på att gå ur bilen och stoppa ballen i avgasröret medan du väntar vid en järnvägskorsning med nefällda bommar heller. Så, vad är din poäng?
Blir det lite jobbigt att hantera att vissa tillåtna saker kan vara bra och andra mindre bra?

Det finns inget krav på att ha lyset på under dagtid. Tycker du även att det är dåligt? Och under dagtid med bra sikt så behöver du inget ljus bakåt alls. Antar att du alltid stänger av alla bakljus så fort det inte finns något strikt krav på att ha det?
__________________
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-22 kl. 13:18.
Citera
2023-03-22, 14:15
  #8700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Tinnitus har naturligtvis FEL. För personer med lättare mentala handikapp som Tinnitus har Transportstyrelsen publicerat en folder om hur man kör i rondell. Den finns att läsa här: https://www.transportstyrelsen.se/sv...ulationsplats/

Där kan man klar och tydligt på ett lättfattligt språk läsa följande:

Ja, och vad är din poäng….?

Tror du att vi inte sett och ältat den broschyren 1000 gånger redan…?

Försök nu förstå en enkel sak….
Den visar BARA vad som är minsta krav, den säger INTE att man INTE ska eller inte får VB i CP.

Det enda krav den anger för tecken är för filbyte och utfart, det är inte detsamma som att man inte får göra mer och fler tecken/signaler.

Sen om vi ska följa den broschyren och din och andra VB-motståndares logik, så är det fel att HB före CP, på väg in mot den, för det står inte att detta krävs….

Så, är det vad ni menar, att det är dumt att HB in mot CP om man ska ut första höger…?

Det finns heller inget krav på att HB innan man stannar vid vägkant, men jag är säker på att vi alla uppskatta när folk HB innan de stannar vid vägkant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback