Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Jag måste ju då vara en sjuhelvetes säler förare om jag trots min avsaknad för att vilja samspela med andra trafikanter ännu inte lyckats krocka på 10år.

Du har inte funderat på att de andra trafikanterna kanske tar hänsyn till att det finns trafikfaror som du på vägarna? Att inte ha krockat på 10 år är inte mycket till argument för en sak som i grund och botten är idiotisk.

Kör du rakt ut i en skymd högerregelskorsning med full fart eftersom du har rätten på din sida också?

Jag ser otroligt mycket idioti på våra vägar dagligen. Oerhört sällan leder det till olyckor. Betyder det att de som står för idiotin kör bra? Naturligtvis inte. Att det inte sker fler olyckor än det gör beror på att övriga trafikanter anpassar sig till de egotrippade förare som kör på det sättet, turbo75 inkluderat. Fast detta är egentligen väldigt offtopic då det inte alls handlar om blinkers, utan om att du väljer ett direkt trafikfarligt sätt att köra i cpl bara för att det råkar vara ett kryphål i lagen.
2009-07-23, 23:14
Medlem
Razzs avatar
Hehe, så många gånger jag har suckat över detta. Det överlägset bästa sättet hade varit om man gjort både och, dvs när man kör in i rondellen blinkade vänster om man ska vänster, höger om man ska höger och inte alls om man ska rakt fram samtidigt som man alltid blinkar sig ut. Eftersom folk ändå inte gör detta så måste man ju vara uppmärksam på allt hela tiden. Störigast av allt är ändå folk som inte blinkar när de ska ut, så många gånger man inte kunnat köra ut pga att man inte vetat att idioten som kommer körande skulle svänga av. Ska man blinka till vänster så måste man ju blinka höger så fort nästa möjliga utväg är den man ska svänga av vid.
2009-07-23, 23:42
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz
Det överlägset bästa sättet hade varit om man gjort både
Man kan inte göra både och. Det fungerar inte med flerfiliga rondeller att blinka vänster genom hela - såvida man inte ALLTID ska ta innerfilen och bryta precis innan avfart då man ska åka vänster efter rondellen. Annars blir det en konflikt då man byter körfält (Där VV faktiskt explicit säger att man ska blinka).

Visst, extra information om färdriktning är givetvis bra, men om det ska komma genom blinkningarna så hänger det på att man alltid har helkoll på var alla i rondellen kom från och var de ska. Finns det ett hinder i mitten, flera liknande bilar, tung trafik, eller andra störande moment i rondellen så kan den extra informationen lätt bli felaktig - och DÅ snackar vi trafikfara!

Det fungerar bra i "små" rondeller med god sikt och minimalt trafikflöde, men dessa små rondeller är ofta inte cirkulationsplatser, och då ska man givetvis blinka vänster om man ska ditåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Razz
Störigast av allt är ändå folk som inte blinkar när de ska ut, så många gånger man inte kunnat köra ut pga att man inte vetat att idioten som kommer körande skulle svänga av. Ska man blinka till vänster så måste man ju blinka höger så fort nästa möjliga utväg är den man ska svänga av vid.
Där är vi nog alla (eller de flesta) eniga.
2009-07-23, 23:42
Medlem
Mvks avatar
på körskolan får man lära sig blinka vänster om man ska till vänster. ska man rakt fram eller första höger som det heter i GPS:en i en rondel blinkar man höger så fort man ska ut från rondellen.
2009-07-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du har inte funderat på att de andra trafikanterna kanske tar hänsyn till att det finns trafikfaror som du på vägarna? Att inte ha krockat på 10 år är inte mycket till argument för en sak som i grund och botten är idiotisk.

Trots det så hade jag nog haft en krock i bagaget. Och du läste inte att det är JAG som håller koll på mina övriga trafikanter som inte följer reglerna så bra.

Jag har ingen krock på mitt körkortssamvete över huvudtaget. Att jag skrev 10år är för att det är så länge sen man ändra sättet att köra i en c-plats. Så trots regeländring och mitt körsätt så har jag inte krockat under dessa 10år.

Citat:
Kör du rakt ut i en skymd högerregelskorsning med full fart eftersom du har rätten på din sida också?
.

Nej, och av den anledningen som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg. Jag är ju medveten om att det finns andra som inte vill lära sig eller följa trafikreglerna. Har som oftast bromsberedskap genom en sådan korsning och släppt gas.

Men du kanske släpper ut din passagerare som går framför och kollar att det är fritt fram med en flagga i handen. Om korsningen är skymd är det ju inge bra att smyga ut motorhuven i korsningen innan du ser något. Den kan ju bli påkörd av han som missar högerregeln. Lika bra att vara försiktig.
2009-07-24, 00:03
Medlem
Citat:
Nej, och av den anledningen som jag skrev i ett av mina tidigare inlägg. Jag är ju medveten om att det finns andra som inte vill lära sig eller följa trafikreglerna. Har som oftast bromsberedskap genom en sådan korsning och släppt gas.

Men du kanske släpper ut din passagerare som går framför och kollar att det är fritt fram med en flagga i handen. Om korsningen är skymd är det ju inge bra att smyga ut motorhuven i korsningen innan du ser något. Den kan ju bli påkörd av han som missar högerregeln. Lika bra att vara försiktig.

Så du tycker alltså man ska hålla hårt på reglerna ibland (cpl) men ibland inte (högerregel), att döma av dina samlade inlägg i ämnet.

Citat:
Och du läste inte att det är JAG som håller koll på mina övriga trafikanter som inte följer reglerna så bra.

Jodå. Det är bara det att det inte är riktigt sant eftersom det är du som utgör faran, inte dina medtrafikanter. Man kan säga att ni håller koll på varandra, men det negerar inte det faktum att det är DITT körsätt som är det trafikfarliga, inte dina medtrafikanters. Ditt problem är att du inte förstår detta. "JAG bryter ju ingen regel alltså är inte JAG en trafikfara."
Senast redigerad av Skalman71 2009-07-24 kl. 00:07.
2009-07-24, 00:17
Medlem
Citat:
Så du tycker alltså man ska hålla hårt på reglerna ibland (cpl) men ibland inte (högerregel), att döma av dina samlade inlägg i ämnet.
.

Jag börjar nog bli seg i bollen nu. Eeh va?

Jag skriver ju gång på gång att jag blinkar vänster.
Och jag ligger i det körfältet JAG anser är lämpligt för min färd i c-platsen. Det innebär att även jag då och då ligger i vänsterfilen. Oftast för att det är kö där.
Jag skriver ju att jag håller koll på mina medtrafikanter i vänsterfilen och som oftast lägger jag mig snett bakom dom för att se var dom tar vägen. Vågar inte riktigt med dagens låga vetskap om förändringen ligga jämsides med dom.

Är detta att följa reglerna strikt?

Citat:
Jodå. Det är bara det att det inte är riktigt sant eftersom det är du som utgör faran, inte dina medtrafikanter. Man kan säga att ni håller koll på varandra, men det negerar inte det faktum att det är DITT körsätt som är det trafikfarliga, inte dina medtrafikanters.

Jag kommer fortfarande aldrig att acceptera att det är den som följer trafikreglerna som är trafikfaran istället för dom som bryter dessa. Jag får då fan inte det att gå ihop. Sorry.
2009-07-24, 00:29
Medlem
Citat:
(1) Jag börjar nog bli seg i bollen nu. Eeh va?

Jag skriver ju gång på gång att jag blinkar vänster.
Och jag ligger i det körfältet JAG anser är lämpligt för min färd i c-platsen. Det innebär att även jag då och då ligger i vänsterfilen. Oftast för att det är kö där.
Jag skriver ju att jag håller koll på mina medtrafikanter i vänsterfilen och som oftast lägger jag mig snett bakom dom för att se var dom tar vägen. Vågar inte riktigt med dagens låga vetskap om förändringen ligga jämsides med dom.

Är detta att följa reglerna strikt?

(2) Jag kommer fortfarande aldrig att acceptera att det är den som följer trafikreglerna som är trafikfaran istället för dom som bryter dessa. Jag får då fan inte det att gå ihop. Sorry.

(1) Orkar inte bläddra nu, mat- och sovklockan har ringt, men när du började propagera för ditt sätt att köra i cpl så sa du inte riktigt vad du säger nu. Det får bli ett projekt för morgondagen om du inte editerar bort dem.

(2) Jag vet att du aldrig kommer att inse det. Sunt förnuft och trafikregler går inte alltid hand i hand.
2009-07-24, 00:45
Medlem
Citat:
(1) Orkar inte bläddra nu, mat- och sovklockan har ringt, men när du började propagera för ditt sätt att köra i cpl så sa du inte riktigt vad du säger nu. Det får bli ett projekt för morgondagen om du inte editerar bort dem.

(2) Jag vet att du aldrig kommer att inse det. Sunt förnuft och trafikregler går inte alltid hand i hand.

I meningen "Jag skriver ju gång på gång att jag blinkar vänster." har jag missat ett ord ser jag nu så den stämmer inte. Det ska stå "då och då" sist i den.

Blev så när jag inte orka korrekturläsa innan jag posta. Är som sagt seg i bollen och ska logga ut nu.
2009-07-24, 06:35
Medlem
Slashcares avatar
Gör som jag blev lärd i körskolan, blinkar alltså till vänster fram tills att jag ska svänga av. Såvida det inte är en stor rondell som tar 5sekunder+ att passera då det känns fånigt. Men i mindre rondeller, visst.
2009-07-24, 09:06
Medlem
rensteks avatar
Makalöst!

Det tråden har gått över till att de som följer regelverket till punkt och pricka får skit från de som inte gör det. Istället är det snack om dessa "rekommendationer" som ingen verkar kunna styrka på annat sätt än att säga - jag vet minsan hur det är!

Här säger VV hur man ska blinka: http://publikationswebbutik.vv.se/sh...m____1199.aspx
Den som hittar textstycket som läser att det är en rekommendation att blinka vänster genom rondellen får gärna citera det här i tråden.
2009-07-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Makalöst!

Det tråden har gått över till att de som följer regelverket till punkt och pricka får skit från de som inte gör det. Istället är det snack om dessa "rekommendationer" som ingen verkar kunna styrka på annat sätt än att säga - jag vet minsan hur det är!

Här säger VV hur man ska blinka: http://publikationswebbutik.vv.se/sh...m____1199.aspx
Den som hittar textstycket som läser att det är en rekommendation att blinka vänster genom rondellen får gärna citera det här i tråden.

Det finns tidigare i tråden länkar till konversationer med VV där deras sakkunniga själva uppger att i vissa rondeller och situationer kan det vara fördel/lämpligt med VB (inte tal om filbyte), och att det fortfarande kan vara lämpligt att se små rondeller som korsningar och ge tecken som de vore korsningar trots att de per definition ska ses som en separat väg.

Sök och du finner säkert. Annars kan du gå in på svensk trafiksäkerhet och leta där då det var där som länkarna kom ifrån.

Fast mest intressant är ju att du sitter här och gastar om saken, när det hade varit en mycket lätt sak att ringa några trafikskolor, eller VV förarenhet och bara fråga, sen har du svaret. Men du kanske är rädd för att det ska visa sig att du har fel och vi rätt så du törs inte ringa?

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-24 kl. 10:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in