Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-23, 20:34
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unfavourably
Jag har snackat med många angående detta och anledningen till att man inte skall blinka vänster är som innan nämnt att det finns tonvis av olika typer av rondeller beroende på storlek av staden och således även trafikintensiteten.
De visade på trafikmagasinet för något år sedan att man INTE behöver blinka vänster. Det är bara koko och förvirrar i trafiken. Min bror som bor i Wien kom till lilla Sverige och blev jätteförvånad över folk som blinkar vänster, så skall man ju absolut inte göra!

Det är bara dumma människor som blir förvirrad av vänsterblink...

Samma människor som inte förstår vad invandrare säger för att dom bryter lite när dom pratar, inte förstår folk som stavar ett par ord fel eller i fel ordning och tror att man får folk att förstå bättre genom att prata högre...
2009-07-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rookie81
Jag refererar till Dr Tinnitus inlägg. Hade bil B blinkat till vänster hade jag svängt till höger med honom bredvid mig. Jag behöver inte veta varifrån bil B kommer bara vart han ska eller i detta fall INTE ska.

Kan du inte. För om han hade kommit ifrån Regementsgatan och ska vidare ut på Eskilstunavägen så ska han börja byta till högerfilen där du nu helt plötsligt ligger.

Och det är för övrigt en av anledningarna till att jag väldigt sällan ligger i vänsterfilen i en rondell. Risken att stängas inne av en Rookie81 är för stor.
2009-07-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unfavourably
Jag har snackat med många angående detta och anledningen till att man inte skall blinka vänster är som innan nämnt att det finns tonvis av olika typer av rondeller beroende på storlek av staden och således även trafikintensiteten.
De visade på trafikmagasinet för något år sedan att man INTE behöver blinka vänster. Det är bara koko och förvirrar i trafiken. Min bror som bor i Wien kom till lilla Sverige och blev jätteförvånad över folk som blinkar vänster, så skall man ju absolut inte göra!

Helt rätt, man BEHÖVER inte VB i rondell, däremot KAN man göra det, och man FÅR göra det, dessutom vill VV förarenhet (så hette det ja) att körskolorna lär ut att VB i rondell.

Det finns sen helt oändliga variationer på både rondeller och aktuella trafiksituationer, att det givetvis finns gånger platser och situationer då VB kanske inte är lika viktigt, ja t o m bör undvikas, liksom det finns gånger då VB är väldigt bra och kan vara det lilla som räddar en från en sammanstötning.

Vi har blinkers på våra bilar för att vi ska kunna upplysa andra i trafiken vad vi har tänkt göra, det är t o m lagkrav på att vi skall ge tecken vid varje väsentlig manöver eller sidoförflyttelse som kan överraska andra, just för att varsko dem om vad som är på gång. Detta gäller givetvis även i rondeller oavsett vad just de generella rondellreglerna säger. Alltså, kan det finnas behov för att upplysa andra om nåt som annars kanske kan överaska och skapa fara/hinder, så bör vi eller t o m ska ge tecken.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Det är bara dumma människor som blir förvirrad av vänsterblink...

Samma människor som inte förstår vad invandrare säger för att dom bryter lite när dom pratar, inte förstår folk som stavar ett par ord fel eller i fel ordning och tror att man får folk att förstå bättre genom att prata högre...

Hur tror du folk skulle reagera i dessa målade c-platser om man blinkade vänster?
https://www.flashback.org/showpost....&postcount=781
2009-07-23, 20:53
Medlem
Rookie81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Kan du inte. För om han hade kommit ifrån Regementsgatan och ska vidare ut på Eskilstunavägen så ska han börja byta till högerfilen där du nu helt plötsligt ligger.

Och det är för övrigt en av anledningarna till att jag väldigt sällan ligger i vänsterfilen i en rondell. Risken att stängas inne av en Rookie81 är för stor.

Que? Om han blinkar till vänster så ska han ska inte in på Eskilstunavägen. Klart jag kan svänga höger då. Skulle vi smälla om han blinkade vänster där så skulle med största sannolikhet försäkringsbolaget ställa sig på min sida.

Edit: Varför är du så insnöad på varifrån han kommer? Blinkar han fortfarande vänster när han passerar mig så ska han vidare oavsett varifrån han kommer. Vi kan väl för argumentationens skull förutsätta att folk blinkar rätt?
Senast redigerad av Rookie81 2009-07-23 kl. 20:56.
2009-07-23, 20:55
Medlem
Citat:

Eh...

Jo du har en liten poäng. Men saken är ju den att vi hela tiden måste bedöma om vi kan göra det vi önskar, finns det plats/tid, kan det orsaka nåt dåligt? Det är hela tiden ett samspel i trafiken, som alla är del i. Och ju tydligare man signalerar och ju tidigare, desto bättre kan detta samspel bli. Då kan man många gånger göra den där manövern som man antagligen inte kunnat eller vågat om signalgivningen varit för sen eller uteblev.

Detta upplever man ju varje dag många gånger om, och då överallt i trafiken, inte bara i rondeller.

Då är vi återigen tillbaka till det att ju tidigare och tydligare teckengivning ges, ju större chans att man hinner planera sin färd och ta de öppningar och möjligheter som situationen bjuder på, istället för att vid dålig eller utebliven teckengivning tvingas fundera någon sekund till och missa "tillfället" att komma vidare på ett säkert sätt.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 20:58
Medlem
Citat:
Que? Om han blinkar till vänster så ska han ska inte in på Eskilstunavägen. Klart jag kan svänga höger då. Skulle vi smälla om han blinkade vänster där så skulle med största sannolikhet försäkringsbolaget ställa sig på min sida.

Jo, om han kommer ifrån Regementsgatan (där det i din bifogade bild står att bil B ska till) så vill ju ni att han ska blinka vänster eftersom han ska ut tidigast via den 3:e avfarten.

Och även om han blinkar vänster vid fel ställe så ska DU bevisa varför du åkte in i en c-plats och krocka med en bil du ska lämna företräde till. Kommer du nog inte lyckas med.
2009-07-23, 21:04
Medlem
Citat:

Edit: Varför är du så insnöad på varifrån han kommer? Blinkar han fortfarande vänster när han passerar mig så ska han vidare oavsett varifrån han kommer. Vi kan väl för argumentationens skull förutsätta att folk blinkar rätt?

Jag är insnöad för att det har betydelse. (vi utgår nu ifrån att bil B kör och blinkar på det sättet du vill)

För om han kommer ifrån Eskilstunavägen på vänstra sidan på bilden och ut via Eskilstunavägen på högra sidan på bilden så ska han ju "rakt fram" och kommer således inte blinka när du ser honom. (han kommer börja blinka höger när han passerat dig)

Dvs du "vet" att han ska ut via den utfarten och inte vidare runt = du kan inte smita ut.

Och för att veta att hans vänsterblinkning betyder att han ska vidare till Hertig Karls väg eller Regementsgatan så måste du se att han kom in via Eskilstunavägen.

Du måste alltså veta från vilken infart bilarna kommer ifrån för att kunna tyda deras blinkningar eller uteblivna blinkningar.
Senast redigerad av turbo75 2009-07-23 kl. 21:07.
2009-07-23, 21:07
Medlem
Citat:
Jo, om han kommer ifrån Regementsgatan (där det i din bifogade bild står att bil B ska till) så vill ju ni att han ska blinka vänster eftersom han ska ut tidigast via den 3:e avfarten.

Och även om han blinkar vänster vid fel ställe så ska DU bevisa varför du åkte in i en c-plats och krocka med en bil du ska lämna företräde till. Kommer du nog inte lyckas med.

Trots det så finns det ju flera fall där förare kört så som dagens rondellregler säger, men ändå fått delad eller hela skulden för en kollision för att han inte gav tecken med VB för att upplysa andra trafikanter om sina intentioner. Tingsrätten anser alltså att det trots de nya reglerna, som ju ger folk rätt att köra runt hur långt de behagar i ytterfil i en flerfilig rondell utan att VB, ändå är en manöver som skapar så många och stora risker att föraren skulle ha VB för att upplysa sina medtrafikanter om att han tänkte fortsätta runt i rondellen.

Fråga nu inte efter källa till detta för det har du/ni fått flera gånger tidigare i denna lilla tråd.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 21:09
Medlem
Citat:
Du måste alltså veta från vilken infart bilarna kommer ifrån för att kunna tyda deras blinkningar eller uteblivna blinkningar.

Nä, inte måste, men det är givetvis en fördel om man ser det.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Trots det så finns det ju flera fall där förare kört så som dagens rondellregler säger, men ändå fått delad eller hela skulden för en kollision för att han inte gav tecken med VB för att upplysa andra trafikanter om sina intentioner. Tingsrätten anser alltså att det trots de nya reglerna, som ju ger folk rätt att köra runt hur långt de behagar i ytterfil i en flerfilig rondell utan att VB, ändå är en manöver som skapar så många och stora risker att föraren skulle ha VB för att upplysa sina medtrafikanter om att han tänkte fortsätta runt i rondellen.

Fråga nu inte efter källa till detta för det har du/ni fått flera gånger tidigare i denna lilla tråd.

Dr Tinnitus

Nått annat måste ha hänt eller kommit fram för att man ska få HELA skulden för en krock som inträffat för att en annan förare brutit mot lämna företräde vid byte av körfält samtidigt som den andre inte brutit mot någon trafikregel.
2009-07-23, 21:17
Medlem
För att sprida lite dimma i debatten så har VB ingen som helst betydelse i ansvarsfrågan när man väntar på att få köra in i cpl. Man har väjningsplikt mot de som är inne i cpl, punkt slut. Jag är i min körkortsutbildning alltid noga med att poängtera att mina elever inte ska lita på deras blinkers, de får inte lov att köra in förrän de försäkrat sig att det är fritt (i båda körfälten, om cpl har två körfält).

Jag vill också poängtera att jag inte någonstans hävdat att VB hjälper till när man väl är inne i cpl (eftersom man ändå inte får lov att köra in utan att försäkra sig om att det kan ske riskfritt oavsett hur andra trafikanter ger tecken). Anledningen till att jag lär ut VB är för att tydligt visa vart vi ska ta vägen när vi är på väg in i cpl.

Vidare noterar jag att turbo75 fortfarande stolt proklamerar sitt idiotiska körsätt med att alltid ligga i höger körfält inne i cpl, oavsett vart han är på väg. Detta förfaringssätt är visserligen tillåtet, men fullkomligt vanvettigt och det finns ingen som rekommenderar detta körsätt (utom i cpl där båda körfälten går åt vänster). Detta tyder på total avsaknad av risktänkande och vilja att samspela med andra trafikanter. Ungefär lika korkat som att med full fart bränna rakt ut i en skymd högerregelskorsning bara för att man har lagen på sin sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in