Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-02-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
VAD ÄR DET HÄR FÖR JÄVLA TRÅD

JAG HOPPAS ATT INGEN AV ER PUCKON VERKLIGEN HAR KÖRKORT! ISF VORE DET TRAGISKT ATT MÖTA ER I TRAFIKEN

..........ok. Kort & gott , det hjälper inte att bara blinka vid filbyten & sen tro världen blir bra/eller att ni för den delen vore bra bilister.
Läs på lite & träna placeringen!

Det jag skrev lite ca 30 sidor bak om var:

- Framförhållning & flyt

= Om alla tänkte lite på varandra skulle det underlätta en hel del.
Blinka I God Tid före Rondellen (gäller även korsningar osv)

Detta goda betende visar vart du skall, och underlättar andras planering. Tänk vad skönt slippa bromsa för ett latarsle som inte orkar blinka men ändå kör ett helt jävla varv.

Hur tänkte du nu???
Om han ska ett helt varv måste du ju bromsa oavsett om han blinkar eller inte.

Den enda gången du skulle sluppit bromsa är när han lämnade rondellen innan den infarten du är vid. Men då har han glömt blinka HÖGER. Tråden handlar om att blinka VÄNSTER, ditt tröga capslock-arsle!
2009-02-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Tråden handlar om att blinka INTE VÄNSTER, ditt tröga capslock-arsle!
Du vet väl vad det blå och vita fälten symboliserar i BMW-märket?
2009-02-12, 21:27
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Har väl att göra med Bayerns flagga (blå/vit-rutig), då BMW grundades i just Bayern.
2009-02-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Har väl att göra med Bayerns flagga (blå/vit-rutig), då BMW grundades i just Bayern.
Inte den förklaing jag fått.
2009-02-12, 21:30
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Inte den förklaing jag fått.
Nej du skulle ha någon smartass-förklaring såsom jag förstod det? Du kan ju gärna dra den och känna dig lite stolt över dig själv.

Om så inte är fallet kan du ju förklara ändå.
2009-02-12, 21:31
Medlem
Citat:

Haha, det skulle stå "vänsterblink". Inte att man skulle blinka vänster. Frustrationen tog över när jag skrev.

Upplys mig gärna om färgerna. Tror att det ligger lite humor bakom.
2009-02-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Nej du skulle ha någon smartass-förklaring såsom jag förstod det? Du kan ju gärna dra den och känna dig lite stolt över dig själv.

Om så inte är fallet kan du ju förklara ändå.
Eg var frågan ställd till Turbo 75.
2009-02-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Haha, det skulle stå "vänsterblink". Inte att man skulle blinka vänster. Frustrationen tog över när jag skrev.

Upplys mig gärna om färgerna. Tror att det ligger lite humor bakom.
Ok.
Det är den stiliserade bilden av en snurrande propeller.
Jag fick veta det av en lirare i Bmw-klubben jag var med i ett tag innan andra hojar gjorde sin entré.
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2009-02-12 kl. 21:39.
2009-02-14, 01:44
Medlem
Charlamovs avatar
Jag tycker att det är ganska tydligt att de nya rekommendationerna har svårt att vinna allmän acceptans.

Så funkar det ofta med skrivbordsprodukter: Är dom inte bra, kommer inte folk att orka ta till sig och följa dessa trots dess förträffliga egenskaper.

Jfr bara med den gamla bestämmelsen rörande "gå mot röd gubbe", som förr var behäftat med böter. Trots denna hårda påföljd fortsatte folk att vandra mot röd gubbe; det var miljövänligt, smidigt och underlättade samvaron mellan trafikanter.

Folk följde sunt förnuft, helt enkelt. Det resulterade i en ändring som gick hand i hand med det allmänna rättsmedvetandet.

Historisk sett är vi svenskar duktiga på sånt. Att kombinera ordning med förnuft, att använda historisk statistik och vetenskap på ett sådant sätt att inget tvivel ska råda då folk ska förhålla sig gentemot viktiga ting, exempelvis i trafiken. Här i Sverige besiktigar vi våra bilar, och det är något vi är stolta över.

De nya bestämmelserna rörande rondellkörning går tvärt emot allt detta. Vi hade världens mest utredda, och bäst fungerande system, som vi nu frivilligt försöker skrota. Det ska ersättas av en modell som uppmuntrar plåt - och personskador av italienskt och franskt snitt.

Inte underligt att folk säger ifrån. Inte underligt att folk håller kvar vid det gamla, vid ett system som är logiskt och som fungerar.

Men samtidigt är det så att gammal kunskap inte lever för alltid. Dumheten vinner alltid terräng, så länge ingen säger ifrån. Ju fler som anammar de nya påbuden, desto osäkrare blir vår gemensamma livsluft i trafiken. Nästa gång kan det vara du som skadas, pga nytillkomna element som totalt struntar i hänsyn, omdöme och ansvar.

Ett beteende som uppmuntras av dagens uppblåsta pösmunkar till moguler på Vägverket.

Men än så länge är det dock så att vi vettiga är i en ganska klar majoritet, vi som fått lära oss trafikens gyllene regler. Men det går inte att blunda för att de korkade manövrerna i trafiken blir allt fler: Man skiter totalt i pilmarkeringarna innan rondell, man tuffar obekymrat varv efter varv i högerfilen, man utsätter andra för fara, och man placerar sig fel.

Till slut går det förstås åt helvete, då Vägverket fått som dom vill och allmän anarki råder i våra rondeller. Då de som idag är 18 år och 2 dagar fått sällskap av ännu några kullar som indoktrinerats i konsten att ge fan i att visa hänsyn i trafiken.

Till sist: Otaliga är de pajasar i denna tråd som liknat en rondell vid en raksträcka som svänger, en enkelriktad väg med avstickare till höger osv. Det enda ni visar med dessa slutsatser är att ni är en bunt idioter som borde hålla er borta från trafikerade vägar.

En rondell är en rondell, ingenting annat. Oftast kan en rondell liknas vid en korsning med en cirkel i mitten. Då ni ger fan i att blinka vänster då ni ska vänster är det inte ett dugg bättre än den som ger fan i att blinka vänster då denne ska vänster i en vanlig korsning.

Ta in detta nån gång, istället för att ligga sked med en massa byråkrater som inte ens kan framföra en sparkstötting på ett säkert sätt. Se och lär av de som kan köra i rondeller, vi är fortfarande ganska många.

Inte heller är en rondell en enkelriktad väg. En sådan är klart utsmyckad med stipulerat vägmärke, beroende på var man befinner sig. Dessa vägmärken är lätta att känna igen, slå upp i Körkortsboken om du är osäker.

Nej, mitt råd till er som vägrar blinka vänster istället besinnar er och slutar göra er själva till åtlöje. Kör som folk, så ska ni uppleva att er rondellkörning blir så mycket smidigare, och tillbuden så mycket färre.

Man kan om man vill.
2009-02-14, 03:30
Medlem
CityBangBangs avatar
Jag kör på er med flit ni som inte blinkar vänster!

Till alla er som vägrar underlätta i trafiken genom rondeller.

Om jag kommer körandes fram till en rondell och ska rakt över till andra sidan. Så skiter jag altså fullständigt i om du kommer från motsatta hållet och tänker passera mitt framför mig åt vänster utan att blinka vänster. För jag kommer köra rätt in i dig. Eller möjligtvis att du kommer köra in i min bil då. Resultatet av detta kommer att bli att du får en rejäl avhyvling av mig och eventuelt ett kok stryk också!
Om du har vett att bromsa in när jag kommer körandes framför nosen på dig, så är jag ju tacksam. Då kanske du får dig en tankeställare om du inte är en total idiot alltså.

Sen tar jag helst inte hänsyn till idioter som ligger i högerfil och tänker fortsätta vänster när jag ska rakt fram. De förtjänar att bli påkörda!
2009-02-14, 09:16
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Resultatet av detta kommer att bli att du får en rejäl avhyvling av mig och eventuelt ett kok stryk också!
På köpet får du kanske whiplash-skada, hjärnskador, förlamning, synskada, punkterar en lunga eller två, bryter benen, armar osv.

Ha så kul.

PS. Det ovan om BMW's märke trodde jag skulle vara någon "BMW är pizzaturk-bilen nr1", därför jag var lite snäsig. My apologies.
2009-02-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Till alla er som vägrar underlätta i trafiken genom rondeller.

Om jag kommer körandes fram till en rondell och ska rakt över till andra sidan. Så skiter jag altså fullständigt i om du kommer från motsatta hållet och tänker passera mitt framför mig åt vänster utan att blinka vänster. För jag kommer köra rätt in i dig. Eller möjligtvis att du kommer köra in i min bil då. Resultatet av detta kommer att bli att du får en rejäl avhyvling av mig och eventuelt ett kok stryk också!
Om du har vett att bromsa in när jag kommer körandes framför nosen på dig, så är jag ju tacksam. Då kanske du får dig en tankeställare om du inte är en total idiot alltså.

Sen tar jag helst inte hänsyn till idioter som ligger i högerfil och tänker fortsätta vänster när jag ska rakt fram. De förtjänar att bli påkörda!

Då hoppas jag du väljer dina offer för kör du ut framför mig så kommer du nog få åka färdtjänst ett tag om du kliver ut.
Jag har svårt att ta hänsyn för folk som inte följer trafikreglerna och orsakar olyckor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in