• 1
  • 2
2007-07-21, 03:49
Medlem
blancs avatar
Hejsan!

Vad kan straffet vara för att stjäla sådär 10 mg morfinlösning från ett sjukhus?
och framför allt, hur stor är sannorlikheten för att komma undan med det? hur hög är säkerheten på sjukhusen? nån som vet?

Jag antar att det går under ringa narkotikabrott för innehavet och något mer för själva stölden/smugglandet.
Citera
2007-07-21, 10:57
Bannlyst
Egenmäktigt förfarande, kanske? Är inte helt hundra...
Jag åkte dit för just egenmäktigt förfarande när jag snodde några receptblanketter från en läkare en gång....
Hur det är med säkerhet osv vet jag inte, skulle väl tro att det inte är hur enkelt som helt att sno åt sig morfin och dylikt.

EDIT: jag menar alltså att man kanske kan åka dit för egenmäktigt förfarande om man snor morfinet. Vad straffet är vet jag inte, jag fick böter den gången men det var ju första gången jag gjorde något dumt...
Citera
2007-07-21, 14:28
Medlem
Pr3sts avatar
Läkemedelsrummen är låsta och kräver både kort och kod.

Om du lyckas knycka morfin så kommer det med ALL säkerhet att märkas att det saknas. Sen lär de väl inte kunna ta dig för det om de inte tar dig på bar gärning -men hur ska du kunna komma in i läkemedelsrummet?
Citera
2007-07-21, 14:42
Medlem
blancs avatar
tja, det var väl inte precis så att jag själv ska försöka roffa åt mig, har dock hört om någon i min krets som lyckats knycka det (under ett sommarjobb (?!)) och jag är jäkligt skeptisk på att han/hon kommer att komma undan med det. någon form av ex. videoövervakning borde dom väl ha?
Citera
2007-07-21, 15:59
Medlem
Trollishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
Läkemedelsrummen är låsta och kräver både kort och kod.

Om du lyckas knycka morfin så kommer det med ALL säkerhet att märkas att det saknas. Sen lär de väl inte kunna ta dig för det om de inte tar dig på bar gärning -men hur ska du kunna komma in i läkemedelsrummet?

Har han tur så kanske nån har glömt ett sånt där skåp med hjul som medicinen ligger i.

Dock så är juh dom också låsta men det fixar nog en skruvmejsel.
Citera
2007-07-22, 23:43
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Jag åkte dit för just egenmäktigt förfarande när jag snodde några receptblanketter från en läkare en gång....

Hur åkte du fast och vad blev straffet?
Citera
2007-07-23, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Hur åkte du fast och vad blev straffet?

Jag skrev ut ett gäng tabletter åt mig själv, undertecknade med en oläslig kråka och hoppades att Apotekspersonalen skulle gå på det. Tyvärr kände de igen läkarens namn (det stod förtryckt på blanketten) och såg att det inte var hans handstil...
Det blev dagsböter den gången...
Citera
2007-07-24, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blanc
Hejsan!

Vad kan straffet vara för att stjäla sådär 10 mg morfinlösning från ett sjukhus?
och framför allt, hur stor är sannorlikheten för att komma undan med det? hur hög är säkerheten på sjukhusen? nån som vet?

Jag antar att det går under ringa narkotikabrott för innehavet och något mer för själva stölden/smugglandet.

råder dig att slå din mamma gul å blå så hon kommer in på intensiven, sedan besöker du henne å där har dom väldigt uppet för att de ska vara lätt åtkomligt. fast tyvärr fick jag inte prata ensam me henne utan de va alltid non jävel i rummet, hehe. så chansen är nog störst där om de inte är ganska omöjligt att få tag i de där me
Citera
2007-07-24, 06:56
Bannlyst
Citat:
Jag skrev ut ett gäng tabletter åt mig själv, undertecknade med en oläslig kråka och hoppades att Apotekspersonalen skulle gå på det. Tyvärr kände de igen läkarens namn (det stod förtryckt på blanketten) och såg att det inte var hans handstil...

hur svårt är det igentligen att förfalska utskrivna medel, om man typ gör en kalkyl av hans handstil så lär de bli exakt som han skrev på den innan?
Citera
2007-07-25, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkitZombi
hur svårt är det igentligen att förfalska utskrivna medel, om man typ gör en kalkyl av hans handstil så lär de bli exakt som han skrev på den innan?

Jo, men det här var första gången jag förfalskade ett recept. Inte fan tänkte jag på att kalkylera läkarens handstil innan...Jag bara plitade ner något och hoppades på det bästa.
Citera
2007-07-25, 12:06
Medlem
Citat:

Men om man nu ska göra något sådant reskabelt varför inte åka till en annan stad och hämta ut de? Där lär dom ju inte känna igen handstilen, eller går det bara att hämta ut inom samma komun? Inte äns tänkt på innan.
Citera
2007-07-25, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanjocke
Men om man nu ska göra något sådant reskabelt varför inte åka till en annan stad och hämta ut de? Där lär dom ju inte känna igen handstilen, eller går det bara att hämta ut inom samma komun? Inte äns tänkt på innan.

Som sagt, det var första gången jag gjorde det. Det var "några år sedan" också. Inte sjutton satt jag och planerade varenda drag, jag bara agerade hejvilt...
Tyckte jag var skitsmart som lyckades plocka åt mig ett par receptblanketter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in