Citat:
Ursprungligen postat av
r4ll3
Har du någon erfarenhet av örter och testosteron? Jag vet att ingefära och vitlök ska öka testosteronet åtminstone, men hur ser det ut med Ashwagandha, Tong Kat Ali, och liknande? Är skillnaden försumbar för att märkas?
En annan fråga också, vissa örter ökar ju libido/sexlust, men har inte nödvändigtvis en effekt på testosteronet? Är inte libido och testo avhängig varandra? Exempel på en sån här ört är ju Maca.
Hur är det med kroppsfettprocent? Har förstått det som att fettvävnad innehåller aromatasenzymer som omvandlar testosteronet till östrogener, och därför borde lågt kroppsfettprocent vara eftersträvansvärt om målet är testooptimalisering. Å andra sidan så innebär kaloriunderskott att testot sjunker, så man ska nog inte gå för lågt i kroppsfettprocent heller. Naturliga bodybuilders testosteronvärden sjunker väldigt mycket när de förbereder sig inför tävlingar, och det är knappast hälsosamt.
Ingefära och vitlök och sådan mat gör knappt märkbar skillnad, om ens någon alls. Däremot är energikompositionen och valet av energi fundamentalt. Mättat animaliskt fett is the shit. Det är den sanna och bästa energikällan. Sen finns det ju höga halter av mineraler och vitaminer i vissa saker som alltid är bra. Paranötter och selen är ett sådant exempel. Det kan boosta testot om du har brist.
Sen är tex selen och jod fundamentalt för att ha en väl fungerande och aktiv köldkörtel, vilket jag brukar säga är steg ett till bra hormonbalanser. Utan en väl fungerande köldkörtel är du helt chanslös. Många har problem med den.
Jag håller mig enbart till raw food fullproppad med energi och näring. som massa ägg, Feta köttbitar, lever, smör/kokosolja, hela fiskar, ekologiska grönsaker osv.
Sen finns det örter/rötter som hjälper att reglera hormonerna till testosteronets fördel. Det finns ett par som fungerar bra i synergi med varandra. Dessa har jag kommit fram till faktiskt fungerar bra om du tar det över tid:
Tongkat ali (ökar fritt testo)
Maca pulver (reglerar hormoner, ökar testo)
Tallpollen (innehåller naturligt testo)
Myomin (reducerar östrogen)
D-vitamin. (solljusvitamin)
Dessa tar jag dagligen, förutom tongkat ali som jag tar enbart på vardagarna. De gör ingen jätteskillnad var och en för sig, men många bäckar små. De har alla speciella och sina specifika egenskaper vilket gör att de funkar utmärk att ta dem tillsammans. Jag orkar inte förklara exakt vad var och en gör, för det är en hel vetenskap. Det fungerar iaf. Men det fungerar framförallt om du i övrigt lever ett liv som gynnar dina hormoner. Annars är det nog ganska liten vits.
Det är mycket annat som måste göras och skall stämma.