2016-01-15, 16:59
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Inte för att vara otrevlig men man förstår nästan inte vad du skriver!

Om du tycker du är insatt i ämnet skulle det vara toppen om du hade lust att skriva en guide, gärna som en vanlig svensson skulle få ut något av att läsa. Tack på förhand.

Hur kan du inte förstå vad jag skriver?! Men ok ska skriva en guide sen som är lätt att förstå och är saklig.
Citera
2016-01-15, 20:25
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Oj oj oj, jaså du är pä den nivån?! Nej de et är det verkligen inte. Däremot är lågt fettintag kopplat till låga testostereonnivåer. Det finns sanslöst många studier på det.

Jo, jag köper att fettintag är viktigt för hormonnivåerna; kolesterol är ju trots allt prekursor till testosteron bl.a. Men det verkar vara så att ifall man går alldeles för lågt i kolhydratsintag så ökar kortisolnivåerna, och kroniskt förhöjda nivåer av kortisol är starkt negativt för testonivåerna. Det är därför som t.ex. långdistanslöpare kan råka ut för låga testonivåer.

Kolhydrater innehåller ju också aminosyran tryptofan som metaboliseras till serotonin och melatonin vilket förbättrar sömnkvaliteten, också kritiskt för testosteronnivåerna.

Jag vet inte, är ingen expert, men en balanserad makrinutrientfördelning känns som det viktigaste för optimala testonivåer, samt fokus på tung styrketräning och intervaller borde göra susen. Protein är egentligen det minst viktiga för testosteronnivåerna och hur mycket protein man ska käka är rätt så överdrivet.

Men visst, carb backloading verkar intressant.
Senast redigerad av r4ll3 2016-01-15 kl. 20:40.
Citera
2016-01-15, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jo, jag köper att fettintag är viktigt för hormonnivåerna; kolesterol är ju trots allt prekursor till testosteron bl.a. Men det verkar vara så att ifall man går alldeles för lågt i kolhydratsintag så ökar kortisolnivåerna, och kroniskt förhöjda nivåer av kortisol är starkt negativt för testonivåerna. Det är därför som t.ex. långdistanslöpare kan råka ut för låga testonivåer.

Kolhydrater innehåller ju också aminosyran tryptofan som metaboliseras till serotonin och melatonin vilket förbättrar sömnkvaliteten, också kritiskt för testosteronnivåerna.

Jag vet inte, är ingen expert, men en balanserad makrinutrientfördelning känns som det viktigaste för optimala testonivåer, samt fokus på tung styrketräning och intervaller borde göra susen. Protein är egentligen det minst viktiga för testosteronnivåerna och hur mycket protein man ska käka är rätt så överdrivet.

Men visst, carb backloading verkar intressant.

Ja du har en liten poäng, och jag håller med dig i stort, men man behöver inte så mycket kolhydrater som folk tror har jag kommit på. kolhydrater en dag i veckan för icke tränande människor rekommenderar jag. Det tycks vara perfekt.

Jag menar inte att man ska skippa dem helt, men energin skal komma från fett. Det finns så många fördelar med det att listan skulle bli väldigt lång.

Kortisol är ett klurigt hormon, men är egentligen ganska lätt att hålla i shack om man vet hur man ska göra.

Det är så mycket i mitt "system" som hänger ihop. Allt är i symbios, inklusive det mentala.

Jag har ju testat mina testosteronnivåer och annat minst 2 ggr om året i flera år, och testat mig fram med olika dieter. Jag har kommit fram till att min nuvarande diet slår ut allt och kan inte jämföras med nånn annan. Jag skulle aldrig ljuga om det.

Men ska man bygga muskler och ha lpg fettprocent är liknande carb backloading eller carb nite överlägset.

Insulin kan vara oerhört kraftfullt bara man vet hur man ska ta fördelar av det och lär sig kontrollera det.
Citera
2016-01-24, 16:20
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Testoexpert

Har du någon erfarenhet av örter och testosteron? Jag vet att ingefära och vitlök ska öka testosteronet åtminstone, men hur ser det ut med Ashwagandha, Tong Kat Ali, och liknande? Är skillnaden försumbar för att märkas?

En annan fråga också, vissa örter ökar ju libido/sexlust, men har inte nödvändigtvis en effekt på testosteronet? Är inte libido och testo avhängig varandra? Exempel på en sån här ört är ju Maca.

Hur är det med kroppsfettprocent? Har förstått det som att fettvävnad innehåller aromatasenzymer som omvandlar testosteronet till östrogener, och därför borde lågt kroppsfettprocent vara eftersträvansvärt om målet är testooptimalisering. Å andra sidan så innebär kaloriunderskott att testot sjunker, så man ska nog inte gå för lågt i kroppsfettprocent heller. Naturliga bodybuilders testosteronvärden sjunker väldigt mycket när de förbereder sig inför tävlingar, och det är knappast hälsosamt.
Citera
2016-01-24, 17:27
Citat:
Har du någon erfarenhet av örter och testosteron? Jag vet att ingefära och vitlök ska öka testosteronet åtminstone, men hur ser det ut med Ashwagandha, Tong Kat Ali, och liknande? Är skillnaden försumbar för att märkas?

En annan fråga också, vissa örter ökar ju libido/sexlust, men har inte nödvändigtvis en effekt på testosteronet? Är inte libido och testo avhängig varandra? Exempel på en sån här ört är ju Maca.

Hur är det med kroppsfettprocent? Har förstått det som att fettvävnad innehåller aromatasenzymer som omvandlar testosteronet till östrogener, och därför borde lågt kroppsfettprocent vara eftersträvansvärt om målet är testooptimalisering. Å andra sidan så innebär kaloriunderskott att testot sjunker, så man ska nog inte gå för lågt i kroppsfettprocent heller. Naturliga bodybuilders testosteronvärden sjunker väldigt mycket när de förbereder sig inför tävlingar, och det är knappast hälsosamt.

Ingefära och vitlök och sådan mat gör knappt märkbar skillnad, om ens någon alls. Däremot är energikompositionen och valet av energi fundamentalt. Mättat animaliskt fett is the shit. Det är den sanna och bästa energikällan. Sen finns det ju höga halter av mineraler och vitaminer i vissa saker som alltid är bra. Paranötter och selen är ett sådant exempel. Det kan boosta testot om du har brist.

Sen är tex selen och jod fundamentalt för att ha en väl fungerande och aktiv köldkörtel, vilket jag brukar säga är steg ett till bra hormonbalanser. Utan en väl fungerande köldkörtel är du helt chanslös. Många har problem med den.

Jag håller mig enbart till raw food fullproppad med energi och näring. som massa ägg, Feta köttbitar, lever, smör/kokosolja, hela fiskar, ekologiska grönsaker osv.

Sen finns det örter/rötter som hjälper att reglera hormonerna till testosteronets fördel. Det finns ett par som fungerar bra i synergi med varandra. Dessa har jag kommit fram till faktiskt fungerar bra om du tar det över tid:

Tongkat ali (ökar fritt testo)
Maca pulver (reglerar hormoner, ökar testo)
Tallpollen (innehåller naturligt testo)
Myomin (reducerar östrogen)
D-vitamin. (solljusvitamin)

Dessa tar jag dagligen, förutom tongkat ali som jag tar enbart på vardagarna. De gör ingen jätteskillnad var och en för sig, men många bäckar små. De har alla speciella och sina specifika egenskaper vilket gör att de funkar utmärk att ta dem tillsammans. Jag orkar inte förklara exakt vad var och en gör, för det är en hel vetenskap. Det fungerar iaf. Men det fungerar framförallt om du i övrigt lever ett liv som gynnar dina hormoner. Annars är det nog ganska liten vits.

Det är mycket annat som måste göras och skall stämma.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-01-24 kl. 17:32.
Citera
2016-01-27, 08:32
Medlem
W.Smiths avatar
Citat:
Ingefära och vitlök och sådan mat gör knappt märkbar skillnad, om ens någon alls. Däremot är energikompositionen och valet av energi fundamentalt. Mättat animaliskt fett is the shit. Det är den sanna och bästa energikällan. Sen finns det ju höga halter av mineraler och vitaminer i vissa saker som alltid är bra. Paranötter och selen är ett sådant exempel. Det kan boosta testot om du har brist.

Sen är tex selen och jod fundamentalt för att ha en väl fungerande och aktiv köldkörtel, vilket jag brukar säga är steg ett till bra hormonbalanser. Utan en väl fungerande köldkörtel är du helt chanslös. Många har problem med den.

Jag håller mig enbart till raw food fullproppad med energi och näring. som massa ägg, Feta köttbitar, lever, smör/kokosolja, hela fiskar, ekologiska grönsaker osv.

Sen finns det örter/rötter som hjälper att reglera hormonerna till testosteronets fördel. Det finns ett par som fungerar bra i synergi med varandra. Dessa har jag kommit fram till faktiskt fungerar bra om du tar det över tid:

Tongkat ali (ökar fritt testo)
Maca pulver (reglerar hormoner, ökar testo)
Tallpollen (innehåller naturligt testo)
Myomin (reducerar östrogen)
D-vitamin. (solljusvitamin)

Dessa tar jag dagligen, förutom tongkat ali som jag tar enbart på vardagarna. De gör ingen jätteskillnad var och en för sig, men många bäckar små. De har alla speciella och sina specifika egenskaper vilket gör att de funkar utmärk att ta dem tillsammans. Jag orkar inte förklara exakt vad var och en gör, för det är en hel vetenskap. Det fungerar iaf. Men det fungerar framförallt om du i övrigt lever ett liv som gynnar dina hormoner. Annars är det nog ganska liten vits.

Det är mycket annat som måste göras och skall stämma.

Det hade varit trevligt att höra hur någon som ändå verkar mån om kost och hormonnivåer resonerar när denne väljer raw food? Med tanke på att människoarten som sådan har kunnat tillaga mat med hjälp av eld i bortåt 1 miljon år...
Citera
2016-01-27, 16:50
Citat:
Ursprungligen postat av W.Smith
Det hade varit trevligt att höra hur någon som ändå verkar mån om kost och hormonnivåer resonerar när denne väljer raw food? Med tanke på att människoarten som sådan har kunnat tillaga mat med hjälp av eld i bortåt 1 miljon år...

Nej jag syftar till raw som i råkost och ickeprocessserade produkter. Mycket jag äter är rått, men inte allt.

Kanske använder fel uttryck. Jag steker naturligtvis mitt kött osv.

Borde kanske stått raw food och...
Citera
2016-01-28, 22:04
Medlem
Jag läste följande intressanta artikel, och undrar om det är någon som vet ifall det fungerar?

http://johanbjornsson.blogspot.se/20...mera-laga.html

Finns det andra liknande sätt (nu syftar jag INTE på att äta vissa örter som höjer testosteron-nivåerna) att få i sig NATURLIGT testosteron, från djur?

Borde man inte med lite kemikunskaper kunna (i hem-miljö, dvs utan att ha tillgång till ett helt företagslaboratorium) extrahera ut rent testosteron ur tjurtestiklar, eller liknande organ från andra djur?

Att sätta i sig anabola steroider från svarta marknaden känns lite riskabelt. Däremot verkar det jag läste i ovanstående inlägg, som ett säkert alternativ (förutsatt att det fungerar givetvis).

Inte heller känns det bra att sätta i sig SYNTETISKA anabola steroider man ev skulle kunna få utskrivet från läkare. (Är anabola steroider och testosteron samma sak förresten? Så att jag inte har missförstått? EDIT: okej ser nu att anabola steroider helt enkelt är syntetiskt testosteron https://sv.wikipedia.org/wiki/Anabola_steroider )

Finns det någon som vet ifall det finns något land i Europa, eller i närheten av Europa, där där man lagligt kan köpa extraherat (naturligt) testosteron utvunnet ur djur? Dvs så att man slipper joxa själv i så fall med tjurtestiklar och lära sig kemi osv.
Citera
2016-01-29, 16:32
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag läste följande intressanta artikel, och undrar om det är någon som vet ifall det fungerar?

Finns det andra liknande sätt (nu syftar jag INTE på att äta vissa örter som höjer testosteron-nivåerna) att få i sig NATURLIGT testosteron, från djur?

Borde man inte med lite kemikunskaper kunna (i hem-miljö, dvs utan att ha tillgång till ett helt företagslaboratorium) extrahera ut rent testosteron ur tjurtestiklar, eller liknande organ från andra djur?

Att sätta i sig anabola steroider från svarta marknaden känns lite riskabelt. Däremot verkar det jag läste i ovanstående inlägg, som ett säkert alternativ (förutsatt att det fungerar givetvis).

Inte heller känns det bra att sätta i sig SYNTETISKA anabola steroider man ev skulle kunna få utskrivet från läkare. (Är anabola steroider och testosteron samma sak förresten? Så att jag inte har missförstått? EDIT: okej ser nu att anabola steroider helt enkelt är syntetiskt testosteron https://sv.wikipedia.org/wiki/Anabola_steroider )

Finns det någon som vet ifall det finns något land i Europa, eller i närheten av Europa, där där man lagligt kan köpa extraherat (naturligt) testosteron utvunnet ur djur? Dvs så att man slipper joxa själv i så fall med tjurtestiklar och lära sig kemi osv.
”Detta borde vara som att skjuta steroider, fast utan några biverkningar. Helt naturliga saker direkt från naturen.”
Hur kan det vara helt utan biverkningar? Det endokrina systemet i kroppen styrs med hjälp av feedback-loopar och om man tillför exogent testosteron i kroppen kommer det ha en negativ återkoppling på dels hypofysen och hypotalamus som producerar TSH/FSH och GnRH respektive, men även målorganet som producerar androgener (i det här fallet testiklarna och binjurarna). Det lär alltså i längden leda till en sänkt testosteronproduktion, precis som anabola steroider.

Själva grejen med att naturligt höja ens testosteron är ju genom att optimisera själva den endokrina miljön så att man får normal testosteronproduktion, t.ex. genom att ha tillräckligt med mängd mättat fett som innehåller kolesterol, och på så sätt syntetiserar mer via de biokemiska syntesvägarna, eftersom kolesterol är prekursor till steroidhormoner.

Här har du en bra chart på hur testosteron omvandlas från kolesterol via side chain cleavage enzyme 450:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...enesis.svg.png

Angående att äta testiklar så låter det ju rent teoretiskt som att det borde kunna höja testosteronet, och om alternativet är steroider, så varför inte. Visa gärna nån bra källa som bekräftar hypotesen?

EDIT: Jag måste säga att jag är skeptiskt till ifall testosteronet ens tas upp i GI-kanalen genom ren tillförsel av testosteron. Allt som tas upp "renas" ju i levern genom portasystemet innan kroppen tar upp näringen, och frågan är om testosteron inte stoppas där. En anledning till att man injicerar testo är väl för att ta sig runt detta system?
Senast redigerad av r4ll3 2016-01-29 kl. 16:51.
Citera
2016-02-01, 17:53
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity

Jag har liten, eller ingen tro på detta. Det mesta av testosteronet, eller allt du äter från tjurtestiklar kommer förmidligen försvinna i kroppens renings och- matsmältningssystem.

Därför märkte jag med tallpollen att det började hända saker efter att jag började med tinktur och la det under tungan istället för pulver. Det innehåller även epitestosteron och androstenedion som är växters egna androgener. Jag vet inte om det beror på att pollen är ganska naturligt för oss, att det florerar fritt i luften om våren, och att vi på så vis anpassat oss att syntetisera det i kroppen.

Det finns studier på att just hormoner faktiskt tas upp ganska lätt via munnen och salivkörtlarna pga att kyssar förmodligen är en evolutionär mekanism osv. Har läst en del evolutionsbiologi, och det behövs synnerligen mer forskning på området.

Här är en artikel om saken på enelska: http://www.anabolicmen.com/surprisin...sterone-facts/

Det finns för lite forskning på det, men jag upplever verkligen att det fungerar med tallpollentinktur, men att äta bull balls tror jag föga på.

Du får helt enkelt testa.
Senast redigerad av redlineoffside 2016-02-01 kl. 17:56.
Citera
2016-02-01, 20:49
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Jag har liten, eller ingen tro på detta. Det mesta av testosteronet, eller allt du äter från tjurtestiklar kommer förmidligen försvinna i kroppens renings och- matsmältningssystem.

Därför märkte jag med tallpollen att det började hända saker efter att jag började med tinktur och la det under tungan istället för pulver. Det innehåller även epitestosteron och androstenedion som är växters egna androgener. Jag vet inte om det beror på att pollen är ganska naturligt för oss, att det florerar fritt i luften om våren, och att vi på så vis anpassat oss att syntetisera det i kroppen.

Det finns studier på att just hormoner faktiskt tas upp ganska lätt via munnen och salivkörtlarna pga att kyssar förmodligen är en evolutionär mekanism osv. Har läst en del evolutionsbiologi, och det behövs synnerligen mer forskning på området.

Här är en artikel om saken på enelska: http://www.anabolicmen.com/surprisin...sterone-facts/

Det finns för lite forskning på det, men jag upplever verkligen att det fungerar med tallpollentinktur, men att äta bull balls tror jag föga på.

Du får helt enkelt testa.

Citat:
Epitestosterone is an endogenous antiandrogen[1] steroid, an epimer of the hormone testosterone. It is a weak competitive antagonist of the androgen receptor (AR) and a potent 5α-reductase inhibitor.
Citat:
Androstenedione may refer to:

Δ4-Androstenedione, a weak androgen and an intermediate in the biosynthesis of testosterone from DHEA
Δ5-Androstenedione, a prodrug of testosterone and hence an androgen/anabolic steroid
Δ1-Androstenedione, a prodrug of Δ1-testosterone and hence an androgen/anabolic steroid

Wikipedia.
Citera
2016-02-01, 20:53
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
EDIT:[/b] Jag måste säga att jag är skeptiskt till ifall testosteronet ens tas upp i GI-kanalen genom ren tillförsel av testosteron. Allt som tas upp "renas" ju i levern genom portasystemet innan kroppen tar upp näringen, och frågan är om testosteron inte stoppas där. En anledning till att man injicerar testo är väl för att ta sig runt detta system?

Rent testosteron kommer snabbt att brytas ned i levern och de som dopar sig använder de substanser som de tar av en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in