2017-02-06, 12:46
Medlem
Bör jag öka upp mitt intag av zink? Äter normal mat, tränar fem sex dagar i veckan (styrka/kondis) och tar multivitaminer med 15 mg zink (150% av RDI).
Citera
2017-02-06, 13:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Bör jag öka upp mitt intag av zink? Äter normal mat, tränar fem sex dagar i veckan (styrka/kondis) och tar multivitaminer med 15 mg zink (150% av RDI).

Äter du någorlunda normal kost så behövs det troligen inte.
Citera
2017-02-06, 13:35
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Nej men däremot leder det till att kroppen tar från dina mineraldepåer när de måste producera mer sperma eftersom du har tömt lagret. På så sätt kan det leda till brist på vissa mineral, framförallt Zink om man runkar frekvent.

Är bara nyttigt att vara återhållsam.

Att tömma är bra för prostatan.
Citera
2017-02-07, 01:26
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:

Det behöver du absolut inte göra ifall du äter magert kött, fisk, fågel, fullfeta mejeriprodukter, typ ost/mjölk, nötter eller skaldjur, för att dra några exempel. Dessutom märker du garanterat av en brist på just zink, ifall du har det. Zink är ett måste på mer än 250 ställen i kroppen så en brist kommer märkas av trötthet, dålig sårläkning, försämrad hud/proteinproduktion etc.

Dessutom höjer inte zink din testosteronproduktion såvida du inte redan lider av lågt testosteron i samband med brist på just zink.
Citera
2017-02-07, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen
Det behöver du absolut inte göra ifall du äter magert kött, fisk, fågel, fullfeta mejeriprodukter, typ ost/mjölk, nötter eller skaldjur, för att dra några exempel. Dessutom märker du garanterat av en brist på just zink, ifall du har det. Zink är ett måste på mer än 250 ställen i kroppen så en brist kommer märkas av trötthet, dålig sårläkning, försämrad hud/proteinproduktion etc.

Dessutom höjer inte zink din testosteronproduktion såvida du inte redan lider av lågt testosteron i samband med brist på just zink.
Aha, tack! Jag äter i princip allt du nämner ovan. Hade gärna haft lite mer krut i pickadollan men ska försöka lösa den saken med viktnedgång och styrketräning.
Citera
2017-02-07, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Äter du någorlunda normal kost så behövs det troligen inte.
Thumbs up!
Citera
2017-02-08, 02:09
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det är inte det att zink "höjer" testosteronproduktionen, utan snarare är det som så att man kan reglera och optimera ens testosteronproduktion med hjälp av zink; zink är liksom den viktigaste endokrinmineralen så att säga. Många idag (särskilt veganer) har underskott av zink, vilket dels beror på att zink "tävlar" med andra mineraler (bland annat kalcium och magnesium) i upptaget, och dels att det finns mycket fytinsyra i t.ex. sojabönor och andra växter som delvis blockerar upptaget av olika mineraler (om man inte blötlägger och kokar sojabönorna dvs, men fytinsyra är faktiskt bra för att förebygga cancer också, så helt onyttigt är det inte heller, och det är delvis också varför cancer är ett icke-problem bland veganer).

Som sagt, strax över 50 mg zink är bra för att motverka att testosteron konverteras till både DHT och östrogen, vilket innebär att man har mer fri testosteron över, vilket i sin tur leder till att man bygger muskler bättre (DHT är rent allmänt ganska värdelöst och leder bara till finnar, håravfall, prostatacancer, överdriven kroppsbehåring osv). Dock är det inte att rekommendera att man totalt blockerar östrogen och DHT, eftersom dessa hormoner faktiskt är viktiga och hälsosamma och helt klart har deras roll i varje mans kropp, men vi har snarare för mycket av både östrogen och DHT, och för lite testosteron idag, pga alla möjliga hormonrubbande element som förekommer i både kosten och omgivningen (bekämpningsmedel, bisfenol A osv). Jag vågar dessutom påstå att östrogen är hälsosammare för män än DHT (östrogen är faktiskt riktigt bra grejer, i lagom mängd så klart).

Detta är också varför ju äldre män blir, desto vanligare att man tappar hår och utvecklar prostatacancer, trots att man producerar mindre testosteron på äldre dar, så har man ändå mer DHT (vilket kanske också förklarar varför gamla gubbar är så kåta, lol). DHT är väl anabolt till viss grad, och egentligen rent tekniskt potentiellt mer anabolt än testosteron, men DHT:s anabola aktivitet hämmas av andra faktorer (enzymer om jag minns rätt), så för oss som lyfter skrot är det liksom testosteron som är av mest relevans. Testosteron är inte i närheten lika androgent som DHT är (det är DHT som utvecklar skäggväxt, kroppsbehåring osv). Man måste bara hålla koll på testosteronet när man i så hög utsträckning som möjligt försöker blocka dess konvertering till DHT, så att testosteronet inte konverteras till östrogen och att man därigenom utvecklar bitch-tits osv, och detta gör man mycket effektivt med hjälp av zink som sagt.

Med andra ord, vill ni producera mycket DHT eftersom ni vill ha skäggväxt osv, och att ni i övrigt saknar genetiska anlag för håravfall och prostatacancer, är det bra med normala zinkvärden (10-30 mg). Men det är inte heller en garanti att man inte kommer tappa hår och inte utveckla prostatacancer bara för att man saknar genetiska anlag för dessa DHT-associerade sjukdomar, eftersom den absoluta majoriteten av alla män förr eller senare drabbas av både håravfall och prostataproblem.

Så att få i sig minst 50 mg zink om dagen är starkt rekommenderat. Se dock till att ni tar ert zinktillskott vid ett annat sammanhang än kalcium och magnesium, eftersom man bara kan transportera eller ta upp 800 mg mineraler åt gången.

Poängen är att Rogaine, Propecia och liknande skräpmediciner inte behövs bara man har koll på näringslära och faktiskt äter rätt! Minoxidil och finasteride är snarare ineffektivt "band-aid" när det riktiga botemedlet är riktig näring

Ostron innehåller mycket zink, men personligen som veganismförespråkare äcklas jag starkt av att äta ostron (fel i skallen på folk som går igång på blotta tanken av att äta något så vidrigt, usch), och jag rekommenderar ingen att äta sådan untermenschen-mat

Själv köpte jag ett separat zinktillskott tidigare idag (eller igår blir det vid den här tiden på dygnet), tillsammans med vegansk omega-3 (mycket underskattat!), som också är bra för att dämpa DHT-konverteringen.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-02-08 kl. 02:16.
Citera
2017-02-08, 17:33
Medlem
Yeahvlens avatar
Man reglerar transpriktoner, enzymsynteser, genavkodning för proteinmetabolism och andra viktiga receptorer som direkt korrelerar med testosteronproduktion. En brist kommer att innebära minskad egenproduktion. Alla dessa processer går inte att maximera mer i en icke dopad person. Det finns ett tak, och man har inte sett förhöjda testosteronnivåer hos fullt friska människor som inte lider av en brist.

End anledningen jag ser till att höja sina zinknivåer som ung, vältränad person är den skyddande effekt det har i takt med åldrande på så kallad Sickle-cell disease. Det var kanske det här du menade men, zink påverkar serumteostseronet via en rad processer jag nämnde ovan, ifall du lider av brist. Som du säkert vet orsakar Sickle-cell disease en zinkbrist, vilket i sig påverkar transkriptionen av organprotein, vilket i sig, indirekt kommer påverka ditt testosteronvärde. vilket blir allt viktigare ju äldre man blir.

Citat:
their serum testosterone level increased

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7291206
Citera
2017-02-08, 17:37
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:
Aha, tack! Jag äter i princip allt du nämner ovan. Hade gärna haft lite mer krut i pickadollan men ska försöka lösa den saken med viktnedgång och styrketräning.

Den enda lagliga aminosyran jag sett som har haft effekt, dock på otränade, är L-asparaginsyra. Vissa studier ser en stor ökning, men dessa är bristfälliga där personerna i sig redan lider av låga testosteronnivåer, plus att dom var otränade. I en annan studie såg man att 3 gram faktiskt höjde nivåerna med jag minns inte exakt, men det är inget märkvärigt inom normalspannet, och frågan är hur mycket det kommer påverka dina resultat eller inte.

Annars finns inte så mycket mer att göra. Tung styrketräning. Undvik att bli fet, och håll en vettig och hälsosam diet.
Citera
2017-02-08, 20:00
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Man reglerar transpriktoner, enzymsynteser, genavkodning för proteinmetabolism och andra viktiga receptorer som direkt korrelerar med testosteronproduktion. En brist kommer att innebära minskad egenproduktion. Alla dessa processer går inte att maximera mer i en icke dopad person. Det finns ett tak, och man har inte sett förhöjda testosteronnivåer hos fullt friska människor som inte lider av en brist.

End anledningen jag ser till att höja sina zinknivåer som ung, vältränad person är den skyddande effekt det har i takt med åldrande på så kallad Sickle-cell disease. Det var kanske det här du menade men, zink påverkar serumteostseronet via en rad processer jag nämnde ovan, ifall du lider av brist. Som du säkert vet orsakar Sickle-cell disease en zinkbrist, vilket i sig påverkar transkriptionen av organprotein, vilket i sig, indirekt kommer påverka ditt testosteronvärde. vilket blir allt viktigare ju äldre man blir.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7291206
Jag tror inte att du förstår... testosteron bildas via kolesterol, eller hur? För att bilda testosteron krävs det rätt typ av fett (mättade och enkelomättade fettsyror; fleromättade fettsyror är testosteronsänkande). Vad zink gör, är att vid riktigt höga doser av zink, blockeras 5 alpha reductase enzymen totalt (studie), vilket skulle innebära att testosteronet inte har mycket till val än att konverteras tillbaka till östrogen, eftersom testosteronet inte kan omvandlas till DHT då (det är 5ar enzymen som konverterar testosteron till dihydrotestosteron, men som sagt, den blockeras vid höga doser zink; alltså 50 mg zink och uppåt). Saken är den att höga doser zink även förhindrar testosteron från att aromatiseras tillbaka till östrogen. Slutresultatet är att man helt enkelt har mer fritt testosteron över till att bygga muskler med (testosteron är mer anabolt än DHT, medan DHT är mer androgent).

Här har du en intressant tråd om zink:

Citat:
I´m very active on a big german anabolics dicussion board, which has a great member, who´s a medical doctor. He´s really into steroids and knows his stuff like few others. About a year ago, he suggested to use zinc supplements at high dosages when cycling test. I didn´t buy it at first, nor did most of the other members.

Now, one year later, everybody uses zinc at 100-150mg/day as their only anti-E. It works great up to 750mg Test/week, by inhibiting aromatase activity as well as 5-alpha reductase (less DHT=less hair loss=good for prostrate) to a surprising degree.
This actually makes zinc an aromatase inhibitor, not an anti-E.

On my first cycles of only 250mg test-E/week (second cycle 250 every 5 days) I experienced some bloat, sore nipples and buildup of fatty tissue around my nipples, I had to use Nolva to get rid of that.

Now I use up to 750mg of test/week along with 150mg of a high quality zinc supplement and I don´t even bloat one bit, my nipples are fine, and so is my prostrate.
It is used by hundreds of Juicers in Germany now, almost everybody reports great success.

On top of that, it´s proven to be non toxic at those dosages, it helps to clear up skin (due to DHT reduction, I guess) and it costs next to nothing. It´s properties make it a must for post cycle recovery as well, the studies I will present clearly show that.

I was sceptical and so will you, but please give it a try, you´ll be surprised.
I did some research and found lots of studies that indicate an inhibition of aromatase and 5-alpha reductase. Most were performed on rats, but there´s some on humans, but I couldn´t find any about large dosages of test and zinc supplementation.

You can give me Karma, when you actually try it, you´ll see it works!
https://www.elitefitness.com/forum/a...!!-203062.html

Värt att ha i åtanke att man behöver komplettera med en del koppar också när man kör med så höga doser zink, men koppar finns det redan mycket av i kranvatten.

Andra mycket effektiva näringsämnen för att blockera DHT är beta-sitosterol (en växtsterol som konkurrerar med kolesterol), lykopen (finns en hel del i morot, men framförallt i tomat, särskilt soltorkade) och theaflavin (svart te). Även ECGC sägs kunna blockera DHT, men det finns lite mixade åsikter kring grönt te baserat på en annan studie som menar att grönt te snarare är DHT-höjande (denna studie). Den kanske bästa DHT-blockeraren är dock S-Equol, som är en metabolit som måste konverteras via soja-fytoöstrogenen daidzein, vilket kräver rätt probiotika. S-Equol till skillnad från zink osv, blockerar inte DHT, utan DHT produceras som vanligt, men istället ser S-Equol till att DHT väl efter produktion, helt enkelt neutraliseras från att attackera de androgena receptorerna i prostatan och hårsäckarna (precis som riktig östrogen, motverkar S-Equol även rynkor!). Detta är varför japaner vid typ 60 års ålder fortfarande ser ut att vara 30 år gamla. Jag menar kolla bara på Shigeri Miyamoto liksom:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:S...o_GDC_2007.jpg

^^ Ser han ut att vara 64 år gammal? Han är 54 år på den bilden och ser inte märkvärt äldre ut idag. Jämför med Dolph Lundgren, som är 5 år yngre (typ 56-57 år på den här bilden):

https://en.wikipedia.org/wiki/File:D...dgren_2014.jpg

Här är en färskare bild på Shigeru:

https://metrouk2.files.wordpress.com...y=80&strip=all

^^ Det här är ganska normalt bland japaner. Som TV-spelsnörd har jag inte kunnat låta bli att notera att alla dessa japanska högprofiler inom TV-spelskulturen ser otroligt unga ut, trots att de är 50-60 år gamla liksom. Kolla bara på Keji Inafune (skaparen av Mega Man), 51 år gammal (runt 48 eller något på den här bilden):

http://www.xboxachievements.com/images/news/inafune.jpg

Ken Kutaragi ("father of PlayStation"), 66 år gammal (typ 64 på den här bilden):

http://xtremeretro.com/wp-content/up...3/kutaragi.jpg

Och så vidare. Detta beror inte på att japaner har några magiska gener som gör att de ser yngre ut på äldre dar, utan helt enkelt att de äter en jävla massa soja som tack vare S-Equol, motverkar prostata- och bröstcancer, och även motverkar håravfall (japaner i USA som har lagt ner den näringsmässigt överlägsna traditionella japanska dieten, har typ lika hög statistik som vita amerikaner av prostatacancer och håravfall) och rynkor. Ett bra exempel är den japansk-amerikanska Karate Kid mästaren Pat Morita, som hade tappat rätt mycket hår redan i första Karate Kid filmen, och såg betydligt skrynkligare ut strax före han dog (73 år gammal), som t.ex. här:

http://www.hollywoodlegends.net/uploads/pat5524.jpg

Håravfall i Japan förekommer (inte alla japaner som kan producera S-Equol), men det är betydligt ovanligare jämfört med Västvärlden. Återigen, detta beror inte på genetik utan helt enkelt traditionell japansk kosthållning, som är överlägsen västerländsk skräpmat tack vare att traditionell japansk diet i långt högre utsträckning är vegansk (vegansk raw foodism = bästa man kan äta).

Sedan kan man visst öka ens testosteronproduktion, dock inte så mycket via zink (zink är mer för att reglera könshormonerna i den riktning man nu önskar), utan via mättat och enkelomättat fett. Forskolin sägs också vara bra för att öka testosteron, så även koffein och nikotin, och så vidare. Givetvis är näring inte lika effektivt som att börja spruta anabola i röven, men det går att upprätthålla vettiga testosteronnivåer med hjälp av rätt näring, jämfört med om man t.ex. dricker en massa alkohol osv.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-02-08 kl. 20:27.
Citera
2017-02-08, 20:49
Medlem
Yeahvlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag tror inte att du förstår... testosteron bildas via kolesterol, eller hur? För att bilda testosteron krävs det rätt typ av fett (mättade och enkelomättade fettsyror; fleromättade fettsyror är testosteronsänkande). Vad zink gör, är att vid riktigt höga doser av zink, blockeras 5 alpha reductase enzymen totalt (studie), vilket skulle innebära att testosteronet inte har mycket till val än att konverteras tillbaka till östrogen, eftersom testosteronet inte kan omvandlas till DHT då (det är 5ar enzymen som konverterar testosteron till dihydrotestosteron, men som sagt, den blockeras vid höga doser zink; alltså 50 mg zink och uppåt). Saken är den att höga doser zink även förhindrar testosteron från att aromatiseras tillbaka till östrogen. Slutresultatet är att man helt enkelt har mer fritt testosteron över till att bygga muskler med (testosteron är mer anabolt än DHT, medan DHT är mer androgent).

Här har du en intressant tråd om zink:

https://www.elitefitness.com/forum/a...!!-203062.html

Värt att ha i åtanke att man behöver komplettera med en del koppar också när man kör med så höga doser zink, men koppar finns det redan mycket av i kranvatten.

Andra mycket effektiva näringsämnen för att blockera DHT är beta-sitosterol (en växtsterol som konkurrerar med kolesterol), lykopee (finns en hel del i mango och morot, men framförallt i tomat, särskilt soltorkade) och theaflavin (svart te). Även ECGC sägs kunna blockera DHT, men det finns lite mixade åsikter kring grönt te baserat på en annan studie som menar att grönt te snarare är DHT-höjande (denna studie). Den kanske bästa DHT-blockeraren är dock S-Equol, som är en metabolit som måste konverteras via soja-fytoöstrogenen daidzein, vilket kräver rätt probiotika. S-Equol till skillnad från zink osv, blockerar inte DHT, utan DHT produceras som vanligt, men istället ser S-Equol till att DHT väl efter produktion, helt enkelt neutraliseras från att attackera de androgena receptorerna i prostatan och hårsäckarna (precis som riktig östrogen, motverkar S-Equol även rynkor!). Detta är varför japaner vid typ 60 års ålder fortfarande ser ut att vara 30 år gamla. Jag menar kolla bara på Shigeri Miyamoto liksom:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:S...o_GDC_2007.jpg

^^ Ser han ut att vara 64 år gammal? Han är 54 år på den bilden och ser inte märkvärt äldre ut idag. Jämför med Dolph Lundgren, som är 5 år yngre (typ 56-57 år på den här bilden):

https://en.wikipedia.org/wiki/File:D...dgren_2014.jpg

Här är en färskare bild på Shigeru:

https://metrouk2.files.wordpress.com...y=80&strip=all

^^ Det här är ganska normalt bland japaner. Som TV-spelsnörd har jag inte kunnat låta bli att notera att alla dessa japanska högprofiler inom TV-spelskulturen ser otroligt unga ut, trots att de är 50-60 år gamla liksom. Kolla bara på Keji Inafune (skaparen av Mega Man), 51 år gammal (runt 48 eller något på den här bilden):

http://www.xboxachievements.com/images/news/inafune.jpg

Ken Kutaragi ("father of PlayStation"), 66 år gammal (typ 64 på den här bilden):

http://xtremeretro.com/wp-content/up...3/kutaragi.jpg

Och så vidare. Detta beror inte på att japaner har några magiska gener som gör att de ser yngre ut på äldre dar, utan helt enkelt att de äter en jävla massa soja som tack vare S-Equol, motverkar prostata- och bröstcancer, och även motverkar håravfall (japaner i USA som har lagt ner den näringsmässigt överlägsna traditionella japanska dieten, har typ lika hög statistik som vita amerikaner av prostatacancer och håravfall) och rynkor. Ett bra exempel är den japansk-amerikanska Karate Kid mästaren Pat Morita, som hade tappat rätt mycket hår redan i första Karate Kid filmen, och såg betydligt skrynkligare ut strax före han dog (73 år gammal), som t.ex. här:

http://www.hollywoodlegends.net/uploads/pat5524.jpg

Håravfall i Japan förekommer (inte alla japaner som kan producera S-Equol), men det är betydligt ovanligare jämfört med Västvärlden. Återigen, detta beror inte på genetik utan helt enkelt traditionell japansk kosthållning, som är överlägsen västerländsk skräpmat tack vare att traditionell japansk diet i långt högre utsträckning är vegansk (vegansk raw foodism = bästa man kan äta).

Sedan kan man visst öka ens testosteronproduktion, dock inte så mycket via zink (zink är mer för att reglera könshormonerna i den riktning man nu önskar), utan via mättat och enkelomättat fett. Forskolin sägs också vara bra för att öka testosteron, så även koffein och nikotin, och så vidare. Givetvis är näring inte lika effektivt som att börja spruta anabola i röven, men det går att upprätthålla vettiga testosteronnivåer med hjälp av rätt näring, jämfört med om man t.ex. dricker en massa alkohol osv.

Jag förstår till fullo hur testosteron produceras. Zink kan i sig själv inte reglera testosteronet, mer än den indirekta effekt det har på transpriktion av proteinmetabolism, enzym- och receptor funktionalitet som på andra sätt påverkar ditt testosteron ifall man lider av brist och kroppen kräver alternativa vägar. Zink behövs för, precis som jag skrev, transpriktion av av de enzymet och protein som avkodar denna process. Jag förstår inte varför du tar upp dihydrotestosteron och vilken effekt det skulle ha på zinkets förmåga att att få en defficient person att kunna förhöja sina nivåer?

Kolesterol är nödvändigt, men inte dietärt fett (givetvis i tillräckliga mängder för att upprätthålla liv 'ungefär 2 g linolsyra och 0,6 g linolensyra, motsvarande 1 % alfa-linlolensyra och 3-5 % från linolensyra'), eller inte ens kolesterol är "direkt" nödvändigt, i vart fall inte dietärt kolestrol, ifall man ska dra det till det extrema eftersom processen startar redan innan där.

En man med två fungerande testiklar och riktigt dålig diet fettfri i princip kommer alltid att ha en tillräcklig mängd kolesterol för att upprätthålla liv. Annars hade inte icke könsmogna barn överlevt. Det är två komponenter i en väldigt komplex process som spelar en betydande roll, med tanke på att RNA-syntesen startar där, men de är inte nödvändiga. Det finns alternativa vägar för kroppen ifall den är fullt frisk. Vad som är direkt nödvändigt är pregnelolon och ett par fungerande binjurar. Det är mer eller mindre livsnödvändigt med testosteron hos människor. Finns inte nummer ett eller två bildar kroppen en ännu mer komplex process för att få fram livsuppräthållande nivåer.

Egentligen vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag säger bara att en zink-supplementering, i syfte att öka sin testosteronnivåer i ung ålder är totalt verkningslöst, i just det syftet,

Kort sagt räcker det med att vara man, träna, leva hälsosamt och ha fungerande binjurar och gliacaller i hjärnan för att kunna producera testosteron i en livsupprätthållande mängd.
Senast redigerad av Yeahvlen 2017-02-08 kl. 21:06.
Citera
2017-02-09, 13:08
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Jag förstår till fullo hur testosteron produceras. Zink kan i sig själv inte reglera testosteronet, mer än den indirekta effekt det har på transpriktion av proteinmetabolism, enzym- och receptor funktionalitet som på andra sätt påverkar ditt testosteron ifall man lider av brist och kroppen kräver alternativa vägar. Zink behövs för, precis som jag skrev, transpriktion av av de enzymet och protein som avkodar denna process. Jag förstår inte varför du tar upp dihydrotestosteron och vilken effekt det skulle ha på zinkets förmåga att att få en defficient person att kunna förhöja sina nivåer?

Kolesterol är nödvändigt, men inte dietärt fett (givetvis i tillräckliga mängder för att upprätthålla liv 'ungefär 2 g linolsyra och 0,6 g linolensyra, motsvarande 1 % alfa-linlolensyra och 3-5 % från linolensyra'), eller inte ens kolesterol är "direkt" nödvändigt, i vart fall inte dietärt kolestrol, ifall man ska dra det till det extrema eftersom processen startar redan innan där.

En man med två fungerande testiklar och riktigt dålig diet fettfri i princip kommer alltid att ha en tillräcklig mängd kolesterol för att upprätthålla liv. Annars hade inte icke könsmogna barn överlevt. Det är två komponenter i en väldigt komplex process som spelar en betydande roll, med tanke på att RNA-syntesen startar där, men de är inte nödvändiga. Det finns alternativa vägar för kroppen ifall den är fullt frisk. Vad som är direkt nödvändigt är pregnelolon och ett par fungerande binjurar. Det är mer eller mindre livsnödvändigt med testosteron hos människor. Finns inte nummer ett eller två bildar kroppen en ännu mer komplex process för att få fram livsuppräthållande nivåer.

Egentligen vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag säger bara att en zink-supplementering, i syfte att öka sin testosteronnivåer i ung ålder är totalt verkningslöst, i just det syftet,

Kort sagt räcker det med att vara man, träna, leva hälsosamt och ha fungerande binjurar och gliacaller i hjärnan för att kunna producera testosteron i en livsupprätthållande mängd.
Jag inledde mitt första inlägg i den här tråden, med att påpeka att dietärt kolesterol överhuvudtaget inte är nödvändigt, eftersom våra kroppar kan producera all kolesterol de behöver. Det är just därför kolesterol anses vara onyttigt, eftersom all dietärt kolesterol helt enkelt är överflödigt. Man bör alltså undvika all mat som innehåller kolesterol (med andra ord: animalisk föda).

Det är dock via kolesterol som testosteron tillverkas, och just därför anses växtsterolen beta-sitosterol vara en potent DHT-blockerare.

Citat:
Egentligen vet jag inte riktigt vad vi diskuterar? Jag säger bara att en zink-supplementering, i syfte att öka sin testosteronnivåer i ung ålder är totalt verkningslöst, i just det syftet
Det känns som att du överhuvudtaget inte lyssnar på eller tar in det jag skriver, utan istället fortsätter du briljera med irrelevant kunskap kring zink och testosteronproduktion. Jag sitter inte och hävdar att zink kommer att öka ens endogena testosteronproduktion till de nivåerna som AAS-knaprande gymråttor kör med. Det jag säger är att man får mer testosteron över med hjälp av höga doser zink.

Låt oss ponera här, att varje dag tillverkar en manlig kropp, 100 gram testosteron. Nu produceras ju inte testosteron i närheten av sådana höga nivåer, men som sagt, vi ponerar här.

En del av dessa 100 gram testosteron (säg, 5 gram eller något), kommer att konverteras till DHT via 5-alpha reductase enzymen, medan en annan portion av testosteronet konverteras tillbaka till östrogen (östradiol osv) via aromatisering. Vad höga doser zink (50 mg och uppåt) gör, är att vid riktigt höga doser zink (särskilt efter 100 mg zink), blockeras 5-AR enzymen helt och hållet. Med andra ord, ingen DHT produktion. Till skillnad från medicinska 5-AR blockerare, t.ex. propecia, aromatiseras inte heller testosteronet tillbaka till östrogen (därav riskerar minoxidil-användare, att utveckla bitch-tits, libido-problem osv) när zinkdosen är så hög som 100-150 mg. Ergo, du har då mer fritt testosteron över för att bygga muskler med, utan risk för sexuella sidoeffekter som annars är vanliga vid finasteride-bruk.

Den här bilden sammanfattar det hela väl:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...idogenesis.svg

^^ Höga doser zink blockerar både 5-alpha reductaseringen och aromatiseringen av testosteron till dihydrotestosteron och östrogen.

Det är just detta du vägrar förstå. Istället svamlar du vidare om det ena och det andra.

Och jo, det går visst att öka ens endogena testosteronproduktion via mättat och enkelomättat fett (detta är inte samma sak som att påstå att det absolut inte går att tillverka testosteron utan dietärt fett), som bevisligen ökar ens endogena testosteronhalter, inte helt olikt bra sömn och styrketräning osv. Som kontrast är fleromättat fett generellt och gammalinolensyra i synnerhet, faktiskt testosteronsänkande. Fett ökar visst produktionen av hormoner. Testa du utan någon exogen tillförsel av AAS eller HGH, att deffa ner dig til 5% kroppsfett, så får du se hur bra din kropp tillverkar testosteron då. Risken finns att du inte ens kommer kunna få upp ballen.

Citat:
Fatty foods affect the body in many ways and have a strong influence on hormonal activity in the body. First, high-fat diets increase the amount of estrogens, the female sex hormones, in the blood. It is known that many breast tumors are "fueled" by estrogens. Estrogens are normal and essential hormones for both women and men, but the more estrogen there is, the greater the driving force behind some kinds of breast cancer. On high-fat diets, estrogen levels increase. When women adopt low-fat diets, their estrogen levels drop noticeably in a very short time.31-33 Vegetarians have significantly lower estrogen levels than non-vegetarians, in part because of the lower fat content of their diet. In addition, they have more of certain carrier molecules, called sex hormone binding globulin, which circulate in the blood and have the job of holding onto sex hormones, keeping them inactive until they are needed. Fatty foods do the reverse: they increase estrogens and reduce the amount of the carrier molecule that is supposed to keep estrogens in check.
https://www.pcrm.org/health/cancer-r...rmonal-effects

Givetvis kan människokroppen framställa hormoner bland anorektiker osv (annars hade de inte varit vid liv liksom), men det är allt annat än optimala hormonnivåer. Och det är ju exakt varför det är livsfarligt att ligga på så låga fettnivåer som under 10% kroppsfett (och även varför en del grava anorektiker dör till slut), och även varför bodybuilders bara befinner sig under så lågt kroppsfett i några dagar strax innan och strax efter tävling. Efter tävling bulkar de på med kalorierna.

Utan exogen tillförsel av AAS och HGH hade liksom ingen i Mr. Olympia klarat av att vara så stora och med så lågt kroppsfett.

Citat:
Skulle gärna vilja se källor till det här påståendet. Sist jag kollade var RDI 1.6 g för omega-3 ALA och 17 g för omega-6 LA. Givetvis kommer man inte dö om man får i sig mindre än så av dessa EFAs, men det hade varit intressant läsning exakt hur mycket testosteron man kan tillverka vid så lågt intag av ALA och LA, jämfört med normalare intag av ALA och LA.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-02-09 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in