Efter de uttömmande och bra rapporterna från Shuyin och Fula Gubben så drar jag mitt strå till stacken genom att punktmarkera Cagliari.
Först vill jag bara hålla med om att kaffe(Torino) på en lördagskväll utan konjak(Recoba) känns tamt, och att trulige, tjurige och underbare Bobo naturligtvis också hade höjt stämningen.
Varken Fiorentina, Lazio eller Milan imponerade, det lovar gott inför europacuperna nästa vecka. Milan har några förstärkningar att kasta in som inte var på planen mot Torino, och Fiorentina har Bobo (perfekt inhoppare) och minst en växel till. Att Mutu satt på bänken visar också att denna match gick ut på att plocka tre poäng med minsta möjliga ansträngning. Lazio däremot gör nog så gott de kan, men skador och tungt matchande börjar nog ta ut sin rätt. Dock kan ett lag aldrig vara så skadedrabbat att Igli Tare (Aka ”Albino-blondinen” enligt FG) ska få beträda planen. Han är, nuförtiden mer än någonsin, ett hån mot allt som calcio står för. En seger mot Werder Bremen hemma känns dock som möjlig, men det skulle vara en liten bragd.
Foggia var tillbaka, och Giampaolo satsade på Matri ensam på topp. Jag hade föredragit två anfallare (dvs även Acquafresca) på hemmaplan mot en relativt svag motståndare.Cagliari dominerade och hade några bra chanser under de första 20 minuterna. Sampdoria utan Montella och Cassano lyckades ändå ta ledningen genom Volpi. När Caraccioli satte Samdorias andra så bekräftades denna säsongens förbannelse för Cagliari. I motsats till tidigare säsonger när de överlämnat spelet till motståndaren och levt högt på sitt tighta försvar, så försöker man numera spela ut sin motståndare med ett resultat som deprimerar. Jag föredrar ett spelande Cagliari, men inte om det går ut över resultatet. Maggio hann med ett tredje mål innan domaren äntligen blåste av första halvlek. Tragiskt försvarsspel av Cagliari och samtidigt effektivt kontringsspel från Sampdoria förklarar 0 – 3 i halvtid.
Andra halvlek inleddes med att Larrivey och Parola byttes in. Pieri fick någon slags blackout och sparkade ner Foggia utan att bollen var i närheten. Utvisning direkt såklart. Jag tycker om Giampaolo, men med en man mer och ett byte kvar samt underläge med tre mål så tyckte han förmodligen att läget var under kontroll, så han valde att byta in en vänsterback istället för en av de hetare anfallarna i Italien, dvs Acquafresca som dunkat in mål på löpande band i Italien U21. Regnet föll och Cagliari med det. Fan ta er Shuyin och FG, om inte ni levererat era briljanta synpunkter tidigare så hade jag låtsats som att denna match aldrig spelats.
Sammanfattningsvis var Sampdoria usla och besegrade Cagliari med tre noll.
Nu väntar som jag tidigare nämnt Milan, Roma, Inter och Fiorentina inom de närmaste sex omgångarna och Cagliari ligger riktigt illa till. Man har inte lyckats ta poäng i de matcher där de borde, om de nu inte överraskar och tar ett antal oväntade poäng så blir det oerhört svårt att undvika Serie B nästa år.
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Om inte Ballotta hade skämt ut sig grovt redan så hade nog Genoas markeringsspel varit en mycket god kandidat för "Omgångens sämsta".
Och du min vän såg tydligen inte på Cagliarimatchen. Sampdoria skapade inte ens tre målchanser under 90 minuter. Cagliari ska vara glada över att Curva Nord var stängd. Det borde ha regnat bomber.