2007-10-15, 20:26
Medlem
zachs avatar
Visst är det tillslut smaken som avgör men Nesta hade potenial att nå Maldini-status (eller iaf nära) men enligt mig så sket det sig när han kom till Milano. Från förmodligen världens bästa mittback till "bara" topp-10. Och därefter har han, säkert mycket pga skadorna, dalat. Enligt mig. Men som sagt, smaken är som röva.

Och Georgien... Inte svårare att möta hemma än Lichtenstein är på bortaplan. Framförallt inte sett till kvaliten Italien har kontra Sveriges. Vilket i sin tur gör Lagerbäck till en Zeman och Donadoni till Sacchi eller Capello i modern tappning. Jag menar, 2 (primärt) destruktiva mittfältare och en spelarfördelande och genial men ack så långt ner i banan spelande Pirlo. Och som du Brille påpekar, de känner varandra väl, är en trygg konstelation. Men jävligt feg. När sen ytterbackarna inte håller måttet (Maldini är ju ungefär lika mycket ett unikum som Oddo och Grosso inte är det. Och absolut inte värdiga en startplats hos världsmästarna) så blir det pannkaka. Som att köra Inzaghi som en trequartista typ. Traktorn går på halvfart men ingen styr.

Oddo-Canna-Matrix-Zambrotta.

3 av 4 är väl egentligen skitbra, även om vår vänsterspringare känns lite osäkrare än tidigare och Canna varit blek i Real. Men om vi bortser från det... De har en snittålder på 39. Och vem fan fyller på om nåt år?

Och vem finns bakom Buffon?

Och vilka anfallare har vi att tillgå (iom att Miccoli och Rosina verkar vara så ointressanta, även om den sistnämnda nu är uttagen mot Syd-Afrika)?

Känner jag behöver en optimisms lugnande ord nu...
Citera
2007-10-15, 21:56
Medlem
Luffsens avatar
Frågan är om Italien går vidare. Allt handlar ju om den avgörande matchen i Skottland. Ett Skottland på enorm frammarsh, nu kanske jag går lite överstyr här men det är fullt möjligt att de tar hem hela EM alá Grekland senast.
Är grymt imponerad av dem.
Aja italienarna har ju en tendens att prestera med kniven mot strupen.
Citera
2007-10-15, 22:37
Medlem
Buffon

Oddo-Cannavaro-Materazzi-Zambrotta

Perrotta-Pirlo-De Rossi-Camoranesi

Luca Toni-Iaquinta

Visst hade de varit ännu bättre med Totti och Nesta, men utan dem är man fortfarande världens bästa landslag.

Man kan sätta in offensiva krafter som Di Natale och Quagliarella, eller gamlingar som Del Piero och Pippo, eller ynglingar som Rossi och Acquafresca, eller kanske Cassano och Gilardino lyckas komma tillbaka.

Mittfältet kan säkras bakåt med Gattuso och Ambrosini, och framförallt hoppas jag på Rosina och Montolivo i framtiden. Pirlo är unik och går inte att ersätta, på samma sätt som man inte kan ersätta Totti.

På backsidan är Zambrotta den svåraste att ersätta. Den andra kanten är den svaga länken. Beroende på form så kämpar Grosso och Oddo om den. Annars finns det lite yngre spelare, som visserligen ännu inte nått Cannavaros eller Materazzis nivå ännu. Barzagli och Chiellini är väl de som står närmast spel.

Buffon har varit världens bästa målvakt under ett antal år och kommer att vara det ett antal år till. Han är trots allt bara 29 år och målvakter brukar kunna hålla på länge, annars finns reserven Amelia.

Italien har under lång tid haft fantastiska U21-landslag, det finns mängder med spelare som vill ta steget upp till det riktiga landslaget.

Du får inte glömma att Italien blev världsmästare trots att de envisades med att spela Totti och Nesta som inte var hundraprocentiga, att De Rossi var borta i flera matcher, Zambrotta hade problem, osv. De var bäst utan att spela sitt bästa. Det finns marginal med andra ord.

Med allt detta sagt så vill jag bara flagga för att det inte är ovanligt att regerande världsmästarna missar att kvalificera sig till EM.

Hoppas att det känns lite lugnare?
Citera
2007-10-16, 21:07
Medlem
"Neapel- Italiens avlopp" stod det på en Inter-banderoll tydligen, böter för Inter + att delar av läktaren stängs av...
Citera
2007-10-16, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåa gumman
"Neapel- Italiens avlopp" stod det på en Inter-banderoll tydligen, böter för Inter + att delar av läktaren stängs av...

Vafan håller de på med? Stänga Curva Nord för ett par banderoller. Dessutom fick tydligen Inter, Parma, Atalanta, Genoa och Milan böter för något som supportrarna gjort. Och Napoli verkar vara direkt förföljda. Jag hoppas innerligt att man inte lyckas döda den stämning och passion som hör till calcio. Man tog en mängd överilade beslut i ren panik efter Catania-incidenten. Nu ser vi följderna.

Personligen är jag stor anhängare av banderoller och sånger som hånar motståndarna. Ju fyndigare och elakare desto bättre. Det går inte att ha några stofiler som smakdomare.
Citera
2007-10-16, 22:00
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vafan håller de på med? Stänga Curva Nord för ett par banderoller. Dessutom fick tydligen Inter, Parma, Atalanta, Genoa och Milan böter för något som supportrarna gjort. Och Napoli verkar vara direkt förföljda. Jag hoppas innerligt att man inte lyckas döda den stämning och passion som hör till calcio. Man tog en mängd överilade beslut i ren panik efter Catania-incidenten. Nu ser vi följderna.

Personligen är jag stor anhängare av banderoller och sånger som hånar motståndarna. Ju fyndigare och elakare desto bättre. Det går inte att ha några stofiler som smakdomare.

Vad fan händer med fotbollen? Först får inte bortasupportrar gå på matcherna och nu detta!? Vansinne.

Jag älskar också fyndiga banderoller som Fiorentina (om jag minns rätt) mot Verona "Julia är en hora".
Citera
2007-10-17, 20:14
Medlem
zachs avatar
Njae Brille, håller väl inte med riktigt.

Amelia är ingen Buffon. Bra helt klart men inte världsklass. Samma sak gäller försvarets back-up spelare. Och inte bara tillfällig frånvaro som skador hotar i den lagdelen, även åldern (från höger på givna backlinjen är åldern idag: 31, 32, 32, 30 - 3 av fyra borta till VM?) på de fyra börjar bli hög vilket borde resultera i ett generationsskifte. Och en match utan mittbackar av rang kanske går bra - men i all evighet förlita sig på Barzagli...?
Mittfältet har nu väl blivit Italiens starkaste punkt skulle jag vilja påstå. Roma (De Rossi, Aquilani, Perrotta) och Milan (Pirlo, Gattuso, Ambrosini) täcker upp de flesta behoven de kommande 3-4 åren, vilket kan kryddas med ex Camoranesi eller Foggia (bra senast - glömde nämna det).
Offensivt är jag dock inte imponerad (även om Rosina, Cassano och Miccoli kan lösa min oro om de tillåts) alls. Toni är ett monster (dock nu 30 år), men resten mediokra, bortsett från Di Natale (oxå 30) om hans nuvarande form är livslång.

Så nej, jag är inte lugn. Förhoppningsvis kommer någon ny stjärna fram men för tillfället så känns det dystert.

Dock....Georgien-Skottland 1-0 och halvtid.
Citera
2007-10-18, 12:43
Medlem
Sedan UEFA under 21 började 1978 har italien deltagit i alla 16 turneringar, vunnit fem (flest av alla länder) och tagit sig till minst kvartsfinal alla gånger utom en (1998). Man hade vunnit tre gånger i rad före 1998, och man vann även turneringen direkt efter, så det var inget direkt svaghetstecken. Varför är du orolig att det inte ska fortsätta att dyka upp nya talanger?

Under samma period (8 VM-turneringar) har Italien vunnit två gånger, blivit tvåa en gång, trea en gång och fyra en gång i VM. Det finns ingen anledning till att inte se Italien som en av storfavoriterna till nästa VM-guld.

Italienska landslaget har klarat av att hantera att "spelare som inte går att ersätta" typ Baggio och Maldini slutat i landslaget, med ett resultat som du såklart vet.

Varför vill du ha en likvärdig ersättare till Buffon nu? Han håller minst fem år till, och det hade väl varit trist att ha världens bästa målvakt på bänken? Amelia är en habil ersättare, men ingen ny världsetta, det är ok, det är gott om tid.

Pirlo är 29 år och håller ett par år till, han går inte att ersätta eftersom hans spelstil är unik. Troligen ändrar Italien sitt spelsätt och spelar in någon av t ex Aquilani, Rosina, Montolivo, Nocerino, Foggia osv tillsammans med De Rossi (som är en blivande legend i klass med Maldini).

Italien badar i talanger och relativt unga spelare då det gäller anfallare. Rossi, Acquafresca, Lupoli, Palladino, Cassano, Gilardino, Quagliarella osv.

På samma sätt fungerar det för backlinjen, det finns spelare som under de närmaste tre åren kommer att ta steget upp till samma eller ett halvt snäpp under den nivå som Cannavaro och Materazzi håller. Till Zambrottas nivå blir det svårare att hitta någon.

Just nu har Italien ett bra lag och det är tre år kvar till nästa VM, samtidigt så kryllar det av talanger som kan ta steget. Jag ser ingen direkt anledning till oro. Jag tillhör ju den nostalgiska/patetiska? del som absolut ville ha med Baggio till VM 2002, va fan jag skulle fortfarande vilja ha tillbaka Maldini till landslaget, så jag tillhör inte dem som skriker efter föryngring i första taget.

Slappna av och njut av vetskapen att Italien är regerande världsmästare.

Angående Skottlandsmatchen så kan det däremot finnas oro. Jag hade föredragit att Italien hade varit piskade att vinna. De är som bäst med ryggen mot väggen (tänk Milan på bortaplan mot Bayern). Nu däremot kan det finnas tankar om att man ska gå ut och spela oavgjort mot ett Skottland som kommer att jaga vinst med en fanatisk hemmapublik i ryggen.
Citera
2007-10-18, 20:38
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Angående Skottlandsmatchen så kan det däremot finnas oro. Jag hade föredragit att Italien hade varit piskade att vinna. De är som bäst med ryggen mot väggen (tänk Milan på bortaplan mot Bayern). Nu däremot kan det finnas tankar om att man ska gå ut och spela oavgjort mot ett Skottland som kommer att jaga vinst med en fanatisk hemmapublik i ryggen.

Känns som vi körde fast så klistrar bara in ovanstående, för där är jag helt överrens med dig. Väldigt sannolikt så avgörs allt i den där matchen så man kan ju påstå att Italien är vidare. Om dom inte släpper in mål. Och det vet dom naturligtvis om. Och det är ju mycket riktigt ett helvete. Spela på 0-0 funkar allt oftare inte men Donadoni lär ju föga spela på annat. Så visst fan hade det varit bättre om en vinst hade krävts, är om möjligt ännu mer nervös nu.
Citera
2007-10-21, 13:26
Medlem
Två topplag som gick på halvfart inför nästa veckas CL, men på olika sätt.

Roma har inte tillräckligt bred trupp för att rotera sina stjärnor, vilket betyder att spelare som Totti istället får spela på halvfart. Medan Mancini vilade tongivande spelare som t ex Zlatan och Stankovic.

Roma mot Napoli var trots det en underhållande match fast med undermåliga målvaktsinsatser, medan regnet förstörde möjligheterna till bra spel när Reggina tog emot Inter.
Citera
2007-10-21, 16:52
Medlem
Bra match Milan. Pinsamt lägg ner för fan.
Citera
2007-10-21, 16:55
Bannlyst
Vad har hänt med Milan igentligen? Förlora mot Empoli på hemma plan?

Aja... bara kul förvisso
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in