2008-03-07, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Milan ute ur CL, kanske var det hungern, pigga ben eller Seedorf som saknades, men om jag förstått det rätt så var resultatet fullt rättvist så det är inte så mycket att snacka om. Roligare i så fall att diskutera Romas avancemang. Men det gör jag inte här.

Däremot kan det vara intressant att se hur Roma reagerar i Serie A. Har moralen höjts till nya höjder? Surfar man på en våg som kan skölja hem scudetton? Har Roma tagit steget mot att vara en storklubb som kan konkurrera i Europa och Serie A samtidigt? Eller är det bara hybris som zach nämnde? Tänker man släppa ligan och koncentrerar sig på CL? Vi får en klar indikation då de möter Napoli i Neapel. Synd att man inte kan följa matchen på TV.

Fiorentina utan Mutu, Liverani, Santana och Semioli hade svårt med effektiviteten mot Everton. 16 – 2 i skott slutade med endast 2 - 0 till Fiorentina. Fullständigt onödigt att det fortfarande finns kvar spänning inför returen. Fiorentina borde naturligtvis ha gjort som Bayern München (5-0 mot Anderlecht), sensationer händer trots allt, och svagare lag som Everton kan gå vidare.

Jag ska bara snabbt snudda vid Milans åldersfixeringen igen, som väldigt många drar upp som den avgörande faktorn till att de blev utslagna. Personligen tror jag att Milans chanser ökat något om man höjt sin genomsnittsålder ett snäpp, genom att ha Seedorf på planen. De fem med lägst genomsnittsbetyg mot Arsenal var Gilardino (25 år), Pato (18 år), Pippo (34 år), Pirlo (28 år), och Kaká (25 år). Men självklart behöver man nya spelare som kan ersätta bl a Maldini, Seedorf, Pippo och Ronaldo samt för att öka bredden. Den goda nyheten är att Maldini funderar på att fortsätta ett tag till. Jag hoppas det.

Milan-Arsenal* 0-2
0-1 84' Cesc Fàbregas, 0-2 92' Adebayor. Domare: Plautz (Aut) 5,83. Publik: 81.879 (2.569.863 euro).
Milan: Kalac 6,07 - Oddo 5,64, Nesta 6,21, Kaladze 5,93, Maldini 6,14 - Gattuso 6,14, Pirlo 5,29, Ambrosini 5,57 - Kaká 5,36 - F. Inzaghi 5,21 (69' Gilardino 5,08), Pato 5,21. - Tr: Ancelotti 5,50.
Hörnor: 8-3 - Skott på mål/utanför: 6-5/6-5.
Betyg: Gazzetta dello Sport - Corriere della Sera - Corriere dello Sport - La Repubblica - La Stampa - La Nazione - Il Giornale.

http://www.totalfootball.org/swe/home/news.asp?sid=144&mid=3&NewsId=24399

Många ropar nu att man måste ha nya spelare för att höja kvaliteten, vilket naturligtvis är nonsens. Pirlo och Kaká är bäst i världen på det de gör, men de var det inte mot Arsenal. De gamla som ska ersättas ( t ex Maldini, Seedorf, Pippo och Ronaldo) kan inte heller ersättas med högre kvalitet. Det som behövs är en större bredd och någon/några riktigt bra back/ar. Men det är som sagt svårt att ha spelare som kan ersätta Pirlo, Kaká & co utan att det blir sämre spel. Men man måste kunna vinna matcher utan dessa nyckelspelare, en plan B.

Milan kan nu koncentrera sig på att jaga fjärdeplatsen i Serie A. En kamp som numera involverar tre lag. Det enda laget av de tre som fortfarande kämpar i Europa är Fiorentina, vilket mycket väl kan vara det lilla som gör att de blir sittande med Svarte Petter när säsongen ska summeras.

Spännande också att se vilket lag Inter ställer upp med mot Reggina, och hur laget reagerar på sin nu pressade situation.

Avslutar med att konstatera att FIGC fortsätter sin inslagna väg efter att ha tagit tre poäng från Cagliari pga att de frångått någon procedur, till att nu hota Totti med avstängning pga han i sammanhanget uttryckt relativt modesta tvivel om domarnas kompetens.

Långt inlägg? Skiter väl jag i.

Kan hålla med dig om att Pirlo och Kaká är mycket duktiga spelare, speciellt när de kommer igång på riktigt. Men att bli utspelade av Arsenal i en CL-åttondelsfinal och bara ligga 5a i ligan är ett tecken på att just de två kanske inte har varit så bra iår trots allt. Enligt mig var Arsenal det enda laget som jag tror hade kunnat slå ut Milan (på förhand) och jag tror ännu det, jag tror att Milan hade slagit alla andra lag förutom just Arsenal.
Citera
2008-03-07, 21:01
Medlem
Shuyins avatar
Zambrotta då? Vantrivs väl i Barcelona och Milan är sugna samt Sheva såklart.
Citera
2008-03-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Zambrotta då? Vantrivs väl i Barcelona och Milan är sugna samt Sheva såklart.

Zambrotta är ett mycket troligt och passande nyförvärv. Shevchenko däremot tror jag inte alls skulle bli bra, men det tror ju däremot Berlusconi. Jag tror att båda spelarna vill till Milan. Men mercato-snacket får vänta för min del. Alltför mycket kvar av denna säsong för att redan nu rikta in sig på nästa.

Viktigare är att få dagens spelare att lyfta sig. Pirlo måste komma igång, inte minst med tanke på EM, Kaká har inte alls kommit upp till den nivå han borde befinna sig på, Gilardino är en fantastisk målskytt som inte riktigt får till det. Får Milan igång dessa spelare tillsammans med de övriga klasspelarna Seedorf, Gattuso, Ambrosini, Nesta, Maldini, Oddo och Jankulovski så har man en fantastisk elva. Krydda detta med Pato så är det onekligen en respektingivande uppställning. Skulle man som bonus lyckas få igång Gourcuff och låta Paloschi få speltid så…
Citera
2008-03-08, 00:45
Medlem
zachs avatar
Citat:
Många ropar nu att man måste ha nya spelare för att höja kvaliteten, vilket naturligtvis är nonsens.

Vet inte riktigt hur mycket jag håller med dig där faktiskt.

Kalac och Dida. Den första kan sitta på bänken, den sistnämnda på någon annas bänk.

Nesta duger, medan Maldini är med till hälften av romantiska skäl. Varför Oddo (bra inlägg allena duger ej för mig, alltså) och Kaladze är med har jag däremot ingen aning (hallå, vi snackar MILAN, inte Roma eller Cagliari!) Bakom dem Bonera och Favalli samt Cafu, samtliga helt världelösa, framförallt sett till målen klubben har.

I mina ögon duger en till en startplats i det världslag Milan vill vara. Någon övrig kan sitta på bänken.

På mitten finns (eller fanns, mot Arsenal) fyra herrar (Gattuso, Ambrosini, Pirlo, Kaka) som givetvis bara ska höja sin form inte ersättas. Emerson och Gourcuff håller, kryddat med Seedorf så är det utmärkt.

I anfallet finns (mot afc, alltså) Pato och Inzaghi. Den sistnämnda bör ta en plan till valfri Serie B-klubb, som bäst. Hans back up borde leta formen på lån i Reggina eller nåt, medan R9 är historia. Återstår gör alltså Paloschi. Intressant givetvis, men inte nog för att starta varje match. Tar dom hem Borriello så ser det genast bättre ut.

Reserverar mig för jag har säkert missat nåt namn av rang, men nog tycker jag det finns rätt mycket att ta tag i.
Citera
2008-03-08, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Jo, jag tog som självklart att en ny målvakt kommer.

Det verkar som att vi är hyfsat överens. Ett par backar (gärna Zambrotta + någon), och en anfallare till (du glömde Gilardino, vilket jag kan förstå). Nya spelare kan höja nivån på dessa platser, men på mittfältet handlar det mest om att ha en plan B. Det som sedan behövs är en bredd, så att man kan vinna matcher även utan nyckelspelarna.

Mot arsenal var det inte defensiven som fallerade, utan det var mittfältet och anfallet som inte nådde upp till sin standard. Min poäng är att nya spelare hade förmodligen inte hjälpt i den matchen eftersom det var Pirlo, Kaka & co som inte var så bra som de borde.

Nej, nu räcker det med Milan-snack, det finns ju så mycket intressantare lag, t ex Cagliari.
Citera
2008-03-08, 08:37
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
(du glömde Gilardino, vilket jag kan förstå).

Jag har kanske inte vaknat än men vem menar han då med detta?

Citat:
Hans back up borde leta formen på lån i Reggina eller nåt

Det mest intressanta med Milan just nu är väl om de klarar fjärdeplatsen och vem som tränar dem nästa säsong, vilket ju troligtvis har en hel del med varandra att göra. Ska man tro på skvaller så vill tydligen Mourinho träna ett spanskt eller italienskt lag i CL nästa år och då borde det väl stå mellan Milan (om de nu tar sig dit) och Barca.
Citera
2008-03-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Jag har kanske inte vaknat än men vem menar han då med detta?

Ahh självklart, jag ska försöka lägga in en spärr som hindrar mig från att posta inlägg för tidigt på morgonen.

Min poäng med meningen om kvalitetshöjning är att ersättare för detta årets gamlingar (Pippo, Ronaldo, Seedorf och Maldini) kommer inte att innebära en kvalitetshöjning eftersom de tillhör de bästa i världen på det de gör. Sedan behövs förstärkning i backlinjen och en anfallare, men framförallt behövs en plan B när nyckelspelarna inte levererar. Så nu tror jag att jag sagt ungefär samma sak tre gånger, det får räcka.
Citera
2008-03-08, 10:18
Medlem
someuses avatar
Citat:

Kalac och Dida. Den första kan sitta på bänken, den sistnämnda på någon annas bänk.

Nesta duger, medan Maldini är med till hälften av romantiska skäl. Varför Oddo (bra inlägg allena duger ej för mig, alltså) och Kaladze är med har jag däremot ingen aning (hallå, vi snackar MILAN, inte Roma eller Cagliari!) Bakom dem Bonera och Favalli samt Cafu, samtliga helt världelösa, framförallt sett till målen klubben har.

I mina ögon duger en till en startplats i det världslag Milan vill vara. Någon övrig kan sitta på bänken.

På mitten finns (eller fanns, mot Arsenal) fyra herrar (Gattuso, Ambrosini, Pirlo, Kaka) som givetvis bara ska höja sin form inte ersättas. Emerson och Gourcuff håller, kryddat med Seedorf så är det utmärkt.

I anfallet finns (mot afc, alltså) Pato och Inzaghi. Den sistnämnda bör ta en plan till valfri Serie B-klubb, som bäst. Hans back up borde leta formen på lån i Reggina eller nåt, medan R9 är historia. Återstår gör alltså Paloschi. Intressant givetvis, men inte nog för att starta varje match. Tar dom hem Borriello så ser det genast bättre ut.

Reserverar mig för jag har säkert missat nåt namn av rang, men nog tycker jag det finns rätt mycket att ta tag i.
Boriello skulla knappast bidra med nåt i Milan. Ser ingen skillnad mellan honom och Gilardino. Båda duktiga men väldigt tandlösa, tycker jag, och hör INTE hemma i världens bästa lag.
Nä, jag tror de är på rätt väg med laget trots debaclet i CL.
2 giftiga, snabba forwards typ Etoo eller Suazo in. Kassera Gilardino och Pippo.
Samt sluta ge alibi till vissa spelare (Kaka) att slippa jobba defensivt. Funkar inte längre.
Sedan måste man nog börja titta på en yngre ersättare till Pirlo som kan göra samma jobb? Pirlo har säkert några år till i Milan men han har inte vilat mycket de senaste säsongerna och snart kommer EM. Rätta mig om jag har fel men har han inte dippat lite i form den här säsongen?
Då tror jag Milan i kraft av tradition och enormt taktiskt kunnande leker med resten av världen igen.
Senast redigerad av someuse 2008-03-08 kl. 10:37.
Citera
2008-03-08, 12:23
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Min poäng med meningen om kvalitetshöjning är att ersättare för detta årets gamlingar (Pippo, Ronaldo, Seedorf och Maldini) kommer inte att innebära en kvalitetshöjning eftersom de tillhör de bästa i världen på det de gör.
Maldini är fortfarande grym, vilket om inte annat bevisas av att han var bäste Milanspelare senast mot Arsenal. Pippo kan fortfarande avgöra en match då och då, speciellt i Europa. Seedorf kan fortfarande tillhöra världens bästa men då krävs motivation. En motivation som syns allt mer sällan. Ronaldo? Vad ska man säga? En av världens bästa anfallare genom tiderna. Trots skador, motivationbrist (?) och övervikt kunde han fortfarande smälla in ett antal mål.

Grejen är ju den att de gör det allt mer sällan. Spelar det någon roll om man har världsklasspelare om de inte presterar oftare än de gör? Om det sedan beror på skador/ålder (= få antal matcher) eller motivation spelar mindre roll. De behöver på något sätt ersättas. Inte nödvändigtvis helt och håller med en gång, men det räcker inte med hyfsade spelare som ersättare om man vill utmana ordentligt. Stommen i Milan är fortfarande bra, till och med grym om motivation och form infinner sig. Det räcker dock inte.
Citera
2008-03-08, 17:33
Medlem
zachs avatar
Det lustiga med Milans match mot Arsenal är ju att det (som påpekat) var offensivt det sket sig, samtidigt som de paradoxalt nog har klart sämre manskap defensivt (backlinje, målvakt - på pappret iaf). Så sett till den matcher bara så är ju Kaladzes närvaro lättare att motivera än... Kakas plats. Och Pirlos.

Skulle ändå vilja se par-tre försvarare av klass efter sommaren, samt nämnde Borriello (leder skytteligan i mittenlag, tycker det duger gott faktiskt) + kanske något mer offensivt alternativ. Plus givetvis en målvakt.

Och när man ändå på något vis är inne i en lite större förändringsprocess - dags för Ancelotti att kliva av tåget? Gillar honom, och hans fotboll, och kontinuitet överlag men ändå, kanske bra läge för det till sommaren?

Milan - Viola

För allt tyder på att kampen om fjärdeplatsen står mellan dem. Viola har vare sig pengar, attraktionsvärdet eller kraften att gasa trots en femteplats, Milan däremot lär gasa utav helvete oavsett. Därför hoppas jag på Viola. För att det spetsar till ligan ytterligare, kvaliten höjs och alla lag rider på vågen av det.
Citera
2008-03-08, 19:22
Bannlyst
Återigen fuskar Inter till sig en seger.
Vilken gång irad nu ?
Citera
2008-03-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casanovan
Återigen fuskar Inter till sig en seger.
Vilken gång irad nu ?
Vad har jag missat? Såg inte matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in