Milan ute ur CL, kanske var det hungern, pigga ben eller Seedorf som saknades, men om jag förstått det rätt så var resultatet fullt rättvist så det är inte så mycket att snacka om. Roligare i så fall att diskutera Romas avancemang. Men det gör jag inte här.
Däremot kan det vara intressant att se hur Roma reagerar i Serie A. Har moralen höjts till nya höjder? Surfar man på en våg som kan skölja hem scudetton? Har Roma tagit steget mot att vara en storklubb som kan konkurrera i Europa och Serie A samtidigt? Eller är det bara hybris som zach nämnde? Tänker man släppa ligan och koncentrerar sig på CL? Vi får en klar indikation då de möter Napoli i Neapel. Synd att man inte kan följa matchen på TV.
Fiorentina utan Mutu, Liverani, Santana och Semioli hade svårt med effektiviteten mot Everton. 16 – 2 i skott slutade med endast 2 - 0 till Fiorentina. Fullständigt onödigt att det fortfarande finns kvar spänning inför returen. Fiorentina borde naturligtvis ha gjort som Bayern München (5-0 mot Anderlecht), sensationer händer trots allt, och svagare lag som Everton kan gå vidare.
Jag ska bara snabbt snudda vid Milans åldersfixeringen igen, som väldigt många drar upp som den avgörande faktorn till att de blev utslagna. Personligen tror jag att Milans chanser ökat något om man höjt sin genomsnittsålder ett snäpp, genom att ha Seedorf på planen. De fem med lägst genomsnittsbetyg mot Arsenal var Gilardino (25 år), Pato (18 år), Pippo (34 år), Pirlo (28 år), och Kaká (25 år). Men självklart behöver man nya spelare som kan ersätta bl a Maldini, Seedorf, Pippo och Ronaldo samt för att öka bredden. Den goda nyheten är att Maldini funderar på att fortsätta ett tag till. Jag hoppas det.
Milan-Arsenal* 0-2
0-1 84' Cesc Fàbregas, 0-2 92' Adebayor. Domare: Plautz (Aut) 5,83. Publik: 81.879 (2.569.863 euro).
Milan: Kalac 6,07 - Oddo 5,64, Nesta 6,21, Kaladze 5,93, Maldini 6,14 - Gattuso 6,14, Pirlo 5,29, Ambrosini 5,57 - Kaká 5,36 - F. Inzaghi 5,21 (69' Gilardino 5,08), Pato 5,21. - Tr: Ancelotti 5,50.
Hörnor: 8-3 - Skott på mål/utanför: 6-5/6-5.
Betyg: Gazzetta dello Sport - Corriere della Sera - Corriere dello Sport - La Repubblica - La Stampa - La Nazione - Il Giornale.
http://www.totalfootball.org/swe/home/news.asp?sid=144&mid=3&NewsId=24399
Många ropar nu att man måste ha nya spelare för att höja kvaliteten, vilket naturligtvis är nonsens. Pirlo och Kaká är bäst i världen på det de gör, men de var det inte mot Arsenal. De gamla som ska ersättas ( t ex Maldini, Seedorf, Pippo och Ronaldo) kan inte heller ersättas med högre kvalitet. Det som behövs är en större bredd och någon/några riktigt bra back/ar. Men det är som sagt svårt att ha spelare som kan ersätta Pirlo, Kaká & co utan att det blir sämre spel. Men man måste kunna vinna matcher utan dessa nyckelspelare, en plan B.
Milan kan nu koncentrera sig på att jaga fjärdeplatsen i Serie A. En kamp som numera involverar tre lag. Det enda laget av de tre som fortfarande kämpar i Europa är Fiorentina, vilket mycket väl kan vara det lilla som gör att de blir sittande med Svarte Petter när säsongen ska summeras.
Spännande också att se vilket lag Inter ställer upp med mot Reggina, och hur laget reagerar på sin nu pressade situation.
Avslutar med att konstatera att FIGC fortsätter sin inslagna väg efter att ha tagit tre poäng från Cagliari pga att de frångått någon procedur, till att nu hota Totti med avstängning pga han i sammanhanget uttryckt relativt modesta tvivel om domarnas kompetens.
Långt inlägg? Skiter väl jag i.