2007-11-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chacaloni
Ja den var ca 17 enkronor lång.

Vill vi ens veta hur du kan känna till det?
Citera
2007-11-08, 14:45
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Skjuta fisk i en tunna kanske kan beskriva Hylands utmaning i en statskontrollerad television med en enda kanal och hårt kontrollerad feedback från folkhopen.
Precis!

Man kunde ha slängt in säkert 100 eller 1000 andra personer som hade klarat det lika bra med dom förutsättningarna och blivit lika folkkära.
Citera
2007-11-08, 14:49
Medlem
troggares avatar
Pianisten

Han hade nån pianist i programmet som sedan visade sig vara efterlyst för våldtäkter har jag för mig.
Citera
2007-11-09, 15:24
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troggare
Han hade nån pianist i programmet som sedan visade sig vara efterlyst för våldtäkter har jag för mig.
Jag minns att det var nåt konstigt med nån av pianisterna, men vilken av dom minns jag inte.
Citera
2007-11-09, 15:45
Medlem
Zildijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Jag minns att det var nåt konstigt med nån av pianisterna, men vilken av dom minns jag inte.

Leif Asp tog livet av sig.
Citera
2007-11-10, 00:12
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zildijan
Leif Asp tog livet av sig.

Nix. Han hade svår astma och kvävdes under ett anfall.
Citera
2012-02-02, 01:25
Medlem
--68--s avatar
Jag kommer ihåg att Lennart var jävligt nedlåtande mot barnen som skötte SR under en dag på 1980-talet och tyckte att ungarna va helt kassa i etern.
Det var så att barn skulle sköta SR under en dag så som nyheter, sport, osv, jag tror dock inte att ungarna fick agera tekniker för då hade det säkert inte blivit någon sändning alls.
Citera
2012-02-02, 16:58
Medlem
UT64s avatar
Det finns en bok om Hyland, en slags genomgång av hans karriär
i ord och bild. Jag bläddrade igenom den en gång och det var en
lätt bisarr upplevelse. Bild på Hyland på i stort sett alla sidor.
Kända personer som besökte hans program var mer som statister.
Och på samtliga bilder har han ett lite fånigt och självbelåtet leende.
Han verkar ha varit oerhört självupptagen och krävt att fokus hela
tiden skulle var på honom själv.

Jag kommer också ihåg en tv-intervju han gjorde i slutet av sin karriär.
Det var Ulf Schenkmanis "Trädgårdsdags" som skulle intervjua veteranen Hyland.
Det var oerhört pinsamt för alla parter då Hyland var packad och
och satt och flinade som en idiot. Schenkmanis hade lite besvär med att hålla masken.
Citera
2012-02-02, 18:47
Medlem
Bacchus94s avatar
Farbror Elg drar en fräckis för Hyland.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...artikel=594878
Citera
2012-02-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Tragiskt att så många snackar skit om den störste mediepersonlighet vi någonsin haft. Utan Lennart Hyland hade svensk radio och TV varit klart mycket sämre än vad den är idag. Lennart Hyland var ett geni. Han låg 20 år före alla andra i tänkande vad gäller utveckling inom främst radiomediet.
Utan Lennart Hyland inte svenska sportextra varit världsledande inom radiomediet på 70-talet. Han var den förste i världen att införa växelvis sändning i radion genom att skifta mellan olika fotbollsarenor och studion. Inte ens mäktiga BBC hade kommit på det och gjorde det inte förrän i slutet av 70-talet.
Utan Hyland hade heller inte Tommy Engstrand, Arne Hegerfors, Lars-Gunnar Björklund, Åke Strömmer, Ingvar Oldsberg med flera förgyllt etermediet.
Hyland var epokgörande så tillvida att han alltid refererade vart bollen/pucken var någonstans. Föregångaren Sven Jerring var mer berättande. Han kunde snacka om ett skeende i flera minuter men då var ju situationen redan borta för längesedan och nya hade uppstått.

Ingvar Oldsberg är ju som en mini-Hyland. Precis som Mäster Hyland leder ju Oldsberg alla sina program sittandes bakom ett skrivbord och dessutom är ju båda flintis. Oldsberg kan förresten ordagrant Lennart Hylands referat av de inledande minuterna av VM-finalen i fotboll 1958, fram tills dess att Agne Simonsson gör 1-0.

...och med allt detta sagt så betyder det "att man kan uppföra sig precis som man själv vill i alla situationer med andra människor inblandade?"
Citera
2012-02-02, 21:45
Medlem
StureSventons avatar
Är det någon som har en aning om hur han stod politiskt?
Min gissning är att han måste varit ganska långt till höger som så många andra
Citera
2012-02-02, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Är det någon som har en aning om hur han stod politiskt?
Min gissning är att han måste varit ganska långt till höger som så många andra
Jag har för mig att jag läst nånstans att han skulle varit moderat. Din formulering "ganska långt till höger som så många andra" ställer jag mig lite tveksam till. På Hylands tid var ju moderaterna mycket mindre än nu och jag skulle dessutom tro att det inte var så lätt att vara moderat på Sveriges Radio/TV på 60-, 70- och 80-talen, då den socialdemokratiska hegemonin var kompakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in