Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-18, 17:51
  #1
Medlem
Har börjat fundera över en sak. Ifall mat har olika verkningsgrad?
Med det menar jag hur mycket av maten man tar upp.

Säg t.ex. att du behöver 50 gram protein efter att du tränat. Du får i dig det proteinet via t.ex. en proteindrink. På paketet står det att det är 50g per 100g. Alltså behöver du 100 g pulver för att få tillgång till 50 g protein. Men så kommer vi till min undran tar man verkligen upp 100% av stoppar i sig? Säg t.ex. att verkningsgraden är 90% så att i själva verket behöver jag 105g pulver för att ta upp den mängd protein jag behöver.

Har mat olika verkningsgrad eller finns det inte ens nått sånt som heter det?

Hoppas någon kan göra mig lite klokare.
Citera
2007-07-18, 18:02
  #2
Medlem
spudwishs avatar
Så länge du nu inte kan en massa intrikata detaljer om kroppen är det ganska "futile" att räkna på sånt där. Typ 92% av proteinet tas upp, sen så går ju en del av det förlorat pga. lite olika saker, och bla bla bla. Det är skitmycket att hålla reda på. Så ska du äta 50g, ät 100g av ditt pulver. Oroa dig inte.
Citera
2007-07-18, 18:02
  #3
Avstängd
greger12s avatar
vet inte riktigt det med värkningsgraden men stoppar du i dig för mycket protein pulver på kort tid så går mycket igenom kroppen, har för mig att en normal kropp kan ta upp ca25-30gram protein i timmen
Citera
2007-07-18, 18:07
  #4
Medlem
spudwishs avatar
Det går inte igenom kroppen, men precis som med alla andra makronutrienter så lagras det som fett om det blir för mycket. Det är det alla noobs inte fattar. De tror att ju mer protein man tar, desto mer muskler får man.
Citera
2007-07-18, 18:17
  #5
Medlem
tänkte inte på protein, tog bara det som ex.
Men allt man stoppar i sig tas inte upp till 100 %?
Citera
2007-07-18, 18:58
  #6
Medlem
spudwishs avatar
Nej, men nästan. Sen förloras det energi i ämnesomsättningen osv.
Citera
2007-07-18, 19:59
  #7
Avstängd
greger12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Det går inte igenom kroppen, men precis som med alla andra makronutrienter så lagras det som fett om det blir för mycket. Det är det alla noobs inte fattar. De tror att ju mer protein man tar, desto mer muskler får man.

inte vad dom utbildade inom ämnet jag snackat med tidigare sagt har hört många säga att en normal kropp inte klarar att ta in mer än 25-30g protein i timmen utan allt över det rinner rakt igenom.

(edit) det är kosttillskott i vätske form då alltso.
Citera
2007-07-18, 21:17
  #8
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger12
inte vad dom utbildade inom ämnet jag snackat med tidigare sagt har hört många säga att en normal kropp inte klarar att ta in mer än 25-30g protein i timmen utan allt över det rinner rakt igenom.

(edit) det är kosttillskott i vätske form då alltso.

Vad är det för "utbildade"? Tror man verkligen att det går till så kan man inte mycket om vad som händer med vad man stoppar i sig.
Citera
2007-07-18, 22:51
  #9
Avstängd
PeterNorths avatar
Kcal är juh vägen till uppgång...men hur påverkas uppbyggnaden beroende på hur mycket man får i sig av kolisar, prottisar och fettisar? Vi säger att 50% av totala intaget skulle komma från fett och 25/25 protte kolisar...blir det kagge eller spelar det ingen roll man växer lika mycket?
Citera
2007-07-18, 23:05
  #10
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Ni får gärna bevisa att jag har fel.

Det som står på förpackingarna är redan uträknat för vad en människokropp tar upp, så dem procenten som man inte tar upp är redan borträknade.
Citera
2007-07-18, 23:12
  #11
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Kcal är juh vägen till uppgång...men hur påverkas uppbyggnaden beroende på hur mycket man får i sig av kolisar, prottisar och fettisar? Vi säger att 50% av totala intaget skulle komma från fett och 25/25 protte kolisar...blir det kagge eller spelar det ingen roll man växer lika mycket?

Nej det är ju som du säger, kcal in, kcal ut. Har du en tillräcklig grund i protein, typ 100g räcker, så kan de övriga kalorierna komma varifrån som helst. Sen brukar man ju kunna träna hårdare på mer kolhydrater, samt alla metabola effekter som kolhydrater (eller insulin, snarare) har på kroppen, så jag rekommenderar alltid ett högt kolhydratintag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback