• 1
  • 2
2007-07-17, 20:36
Medlem
buyzabas avatar
På wikipedia står det:

Citat:
Dialekten som traditionellt pratas i Östra Göinge kommun (snapphanarnas ursprungsdialekt) är svårförstådd, så svårförstådd att även människor med skånskt ursprung har svårt att uppfatta vad som sägs (Källa behövs)

Jag trodde det var tvärtom, att dialekten i Göinge var mer lättförstådd för upplänningar eftersom diftongerna inte är så släpiga som i ex. österlenskan?
Att sedan skåningar skulle ha svårt att förstå göingska? Det är ju samma ord som används men uttalet skiljer ju lite smått, man kanske säger böllar istället för bullar. Dock minns jag en gång att en bekant till familjen ifrån Osby (då vi bodde där i min tidiga barndom) sade ngt ord som ingen förstod.
Citera
2007-09-01, 22:16
Medlem
traxinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
På wikipedia står det:

Jag trodde det var tvärtom, att dialekten i Göinge var mer lättförstådd för upplänningar eftersom diftongerna inte är så släpiga som i ex. österlenskan?
Att sedan skåningar skulle ha svårt att förstå göingska? Det är ju samma ord som används men uttalet skiljer ju lite smått, man kanske säger böllar istället för bullar. Dock minns jag en gång att en bekant till familjen ifrån Osby (då vi bodde där i min tidiga barndom) sade ngt ord som ingen förstod.
jag bor i osby och det är precis som att dom från göinge området kommer fårn andra sidan sverige...
Citera
2007-09-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traxinator
jag bor i osby och det är precis som att dom från göinge området kommer fårn andra sidan sverige...

Den här språkgränsen är intressant. Jag menar i skåne men oxo i förhållande till det Danska.

Jag minns en konversation med en Dansk. Där jag hävdade att jag förstod Jylländska bättre än Köpenhamns tugget.

Han påstod att han förstod Stockholmska bättre än skånska. Mystiskt.
Citera
2007-09-02, 00:52
Medlem
buyzabas avatar
Rikssvenska är språket i TV. TV/radio har säkert påverkat danskarnas svenskakunskaper. Skånska är en dialekt som är svårbegriplig numera inte bara för svensken men också för dansken. De som förstår skånskan bäst skulle kanske vara norrmännen? Dialekten i Bromölla kan vara svår ibland har jag lagt märke till nu, på gränsen till Blekinge ligger det nästan.

Som jag har förstått det efter att ha läst runt på wikipedia har jylländskan ofta ingen klusilförsvagning (tror det heter så) som danska. Koppen uttalas kåppi på vendelbomål (jysk dialekt) men kåbben på riksdanska.
Tje-ljudet vilket är mer vanligt förekommande i skånskan/svenskan men inte riksdanska finns också i jylländskans ord där det är K i danska:
tje:rk istället för kirke.
Citera
2007-09-10, 13:19
Medlem
Bronco68s avatar
Klassisk göingska är inte lätt att första:

sten -> stojn
ben -> bojn
Citera
2007-11-22, 22:04
Medlem
lobo69s avatar
Är själv Göing. Sydöstra delen.

Göingska är svårt för utomstående. Bor i idag i Kristianstad. Pratar jag med folk hemifrån så vet jag att vissa Kristianstadsbor har problem att förstå. Vi pratar om en sträcka på cirka två mil.

Också inom göinge så finns det skillnader. Är en viss skillnad mellan byarna så man kan ofta höra vilken by de kommer ifrån. Börjar dock bli mer utslätat idag. Mediabruset antagligen.

En annan intressant sak är att göingar talar om sig själv som göingar. Mig veterligt det enda härad som finns kvar där folk benämner sig som härstammande därifrån och det är den viktigaste identiteten.
Citera
2007-11-23, 16:55
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobo69
Är själv Göing. Sydöstra delen.

Göingska är svårt för utomstående. Bor i idag i Kristianstad. Pratar jag med folk hemifrån så vet jag att vissa Kristianstadsbor har problem att förstå. Vi pratar om en sträcka på cirka två mil.

Också inom göinge så finns det skillnader. Är en viss skillnad mellan byarna så man kan ofta höra vilken by de kommer ifrån. Börjar dock bli mer utslätat idag. Mediabruset antagligen.

En annan intressant sak är att göingar talar om sig själv som göingar. Mig veterligt det enda härad som finns kvar där folk benämner sig som härstammande därifrån och det är den viktigaste identiteten.

ja, fast jag minns fran min barndom att folket i Villands härad ocksa hade en starkare identitet än vad är fallet i dag. Min första sparbok var i Villands Härads Bank som lag i Fjälkinge, som vi enligt postnumret ocksa tillhörde innan vi blev allokerade till Kristianstad.

Tidigare visste det flesta i Villands härad att de var "villbattingar", men det är dessvärre nog inte fallet mer. Villändskan som dialekt är nog ocksa än mer heterogen än göingskan.
Citera
2007-11-23, 23:34
Medlem
Citat:
Klassisk göingska är inte lätt att första:

sten -> stojn
ben -> bojn

Fick för många år sedan på ett kalas höra den gamla, lätt fotskadade, farmodern som ville ha lite medömkan när hon tvingades upp från fåtöljen för att fylla på kaffekoppen utbrista:

"Saa skaa mån aupp a gaa paa ätt daalitt bojn"

Förståeligt? Japp.
Underhållande? Jovars
Citera
2007-11-24, 03:34
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roliga Rune
Han påstod att han förstod Stockholmska bättre än skånska. Mystiskt.

Har också hört ungefär liknande. Att danskar förstår riksvenska bättre än skånska. Vilket när jag först hörde det förvånade mig eftersom jag tycker att danskan/skånskan liknar varandra och därför drog slutsatsen att de måste förstå varandra mycket väl.

Ingen som har en länk till någon ljudfil med Göinge-mål ?.
Citera
2007-11-24, 10:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

...väl säga att göingska inte är ett läte, utan ett lyte. Lyssna själva:
http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Sk...oby/index.html
Citera
2007-11-24, 11:29
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...väl säga att göingska inte är ett läte, utan ett lyte. Lyssna själva:
http://swedia.ling.gu.se/Gotaland/Sk...oby/index.html

Men, på samma länk kan man lyssna till betydligt obegripligare dialekter. Testa Överkalix (äldre dam) till exempel.

Fullkomlig rotvälska, t.o.m. för de flesta norrlänningar...
Citera
2007-11-24, 16:35
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upof
Men, på samma länk kan man lyssna till betydligt obegripligare dialekter. Testa Överkalix (äldre dam) till exempel.

Fullkomlig rotvälska, t.o.m. för de flesta norrlänningar...

Lat oss halla oss till göingskan och de därmed närbesläktade dialekterna i den här traden. Bifogar här en länk till danska dialekter:

http://www.statsbiblioteket.dk/dlh/dialekt/dialekt.html

Observera speciellt bornholmskan som är mycket lik den skanska som talas i Villands och Gärds härad. Den skiljer sig ganska starkt fran standarddanskan da den bl.a. saknar den klassiska danske stöten (vilket ocksa skanskan saknar). Det är ocksa fallet för de danska dialekter som talas pa sydöarna eller Amager.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in