• 1
  • 2
2007-11-24, 18:23
Medlem
lobo69s avatar
Har själv lyssnat på ljudupptagningarna av folk från broby. Märker att de är lite tagna av att bli inspelade. Låter styltat. Vid en dialog mellan göingar så upplever jag att det låter annorlunda. Mer naturligt samt snabbare. Det låter för långsamt. Vi tenderar att prata rätt fort.
Citera
2008-11-18, 00:54
Medlem
johnlund213s avatar
göingska låter typisk skånsk, väldigt klar skillnad om man gemför med sydskånska, finns inget att påpeka om göingska, trevlig på alla sätt och vis, trelleborgska är en helt annan sak, fy fan vad sjuk den låter. iallafall ifall man ska gå effter dess klippen http://www.youtube.com/watch?v=KxSCr...eature=related
Citera
2008-11-18, 01:14
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
göingska låter typisk skånsk, väldigt klar skillnad om man gemför med sydskånska, finns inget att påpeka om göingska, trevlig på alla sätt och vis, trelleborgska är en helt annan sak, fy fan vad sjuk den låter. iallafall ifall man ska gå effter dess klippen http://www.youtube.com/watch?v=KxSCr...eature=related
Jag bodde där som liden påg ... fyfan, gamlingarnas trelleborgska är inte att leka med!
Citera
2008-11-18, 01:26
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Jag bodde där som liden påg ... fyfan, gamlingarnas trelleborgska är inte att leka med!

hehehehe jag höll på att pissa i bojsorna när jag kollade på den videon för några veckor sen, inte alls den typen av skånska som man själv är van vid att höra.
Citera
2008-11-18, 09:19
Medlem
Skulle nog säga att göingska har mer diftonger än annan skånska - mycket beroende på att man ofta vokaliserar r. Men svårförstådd? Möjligtvis om man lyssnar på en inspelning från 1920-talets Lönsboda...

Sen är det inte så konstigt att de flesta danskar tycker skånska är svårt. De hör rikssvenska på tv, och dessutom var skånska även innan försvenskningen en helt annan dansk dialekt än den som talas på Själland (och har blivit underlag för riksdanska). Som sagt bara bornholmarna som har samma dialekt. Man kan ju fråga sig hur vanligt det är med en dialekt (skånska) på två olika språk (svenska och danska)...

Känner för övrigt en familj som har flyttat från Osby till Älmhult. En av döttrarna blir tillsagd att skärpa sig så fort hon börjar snacka småländska. Rätt kul faktiskt. Men det visar hur noga man är med tillhörigheten.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2008-11-18 kl. 09:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in