• 1
  • 2
2007-07-17, 17:35
Medlem
Jag har satt i en ny sata hrdisk som jag installerat xp p men varje gng nr jag startar datorn s blir skrmen svart efter att xp loggan visats p skrmen,jag blir snart galen p detta!Har provat med annan hrdisk mm

Lite svrt att frklara men jag vet varken ut eller in lngre...
Citera
2007-07-17, 17:39
Medlem
Zajins avatar
Installerade du windows p disken i den aktuella datorn eller var det redan installerat?

Fungerar felskert lge? (tryck F8 upprepade gnger under uppstarten)
Citera
2007-07-17, 19:39
Medlem
Har provat med felskert lge utan resultat..
Provade just att koppla ur min andra hrddisk och bara ha i min nya,formaterade om den osv,installationen verkar ju g som den skall men nr datorn startas om kommer jag bara till dr xp loggan visas p skrmen,sen blir allt svart.

Jag har ju haft datorn lnge och gjort detta flera gnger,det knns som om datorn inte hittar hrdisken p ngot vis nr man vl kr igng windows?
I biosen str den som master osv..
Begriper inte det hr??
Det mste vara ngon simpel instllning i biosen som jag inte hittar?
Citera
2007-07-17, 23:58
Medlem
bump
Citera
2007-07-18, 00:34
Medlem
927s avatar
du har haft samma fel med bda diskarna allts?
kanske r det nn annan hrdvara som r problemet
Citera
2007-07-18, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
du har haft samma fel med bda diskarna allts?
kanske r det nn annan hrdvara som r problemet

Ja,jag kan ju utesluta diskarna.
Men vad kan det d vara?

Citera
2007-07-18, 01:55
Medlem
927s avatar
du ger fr lite info s man fr chansa, betyder det att med den eller dom gamla diskarna funka det oftast men nu med den nya disken s gr det inte alls? eller var det exakt samma problem innan du bytte till den nya disken, isf kan man ju utesluta diskarna.
har du inte bytt/testat nt annat n disken?
Citera
2007-07-18, 03:21
Medlem
Citat:
du ger fr lite info s man fr chansa, betyder det att med den eller dom gamla diskarna funka det oftast men nu med den nya disken s gr det inte alls? eller var det exakt samma problem innan du bytte till den nya disken, isf kan man ju utesluta diskarna.
har du inte bytt/testat nt annat n disken?

Chansa p bara,vadsomhelst!

Det brjade med att windows inte startade en vacker dag.fick bara fel medelandet att filen windows/system nnting saknas eller r skadad s jag frskte frst reparera men sfort det var klart (med xp skivan) s blev skrmen svart just innan windows borde startat,det var d jag drog slutsatsen att hrdisken chraschat s jag kpte en ny och satte in men windows ville nd inte starta efter att jag formaterat den nya och gjort om instalationen,...?
Citera
2007-07-18, 10:38
Medlem
927s avatar
kan det ha sttt hal.dll eller NTLDR is missing vad gller den frsta disken?
det kan ju ha en betydelse
Citera
2007-07-18, 15:33
Medlem
Citat:
kan det ha sttt hal.dll eller NTLDR is missing vad gller den frsta disken?
det kan ju ha en betydelse

Nej det gjorde det inte,det stod ty,c:/windows/system/ och sen ngon jttevanlig fil..minns inte helt,men borde inte det nd fixat sig eftersom jag raderade disken och la in nytt?

Finns det ngon instllning i biosen dr man vljer att diskarna r kopplade med sata eller s?kan ju missat ntt dr?
Citera
2007-07-18, 15:47
Medlem
Zajins avatar
Om disken du installerat p inte r frsta hrddisken s kan hela MBRen hamnat p den (och drmed frsvunnit nr disken togs ur), d kommer det inte g att starta ven om Windows r OK.

Starta reparationskonsollen frn Windowsskivan (frsta frgan om reparera nr du startar med den). Skriv fixmbr dr och testa starta Windows igen.
Citera
2007-07-18, 15:58
Medlem
Kunde man verkligen skriva ngot dr manuellet?
Du menar dr man kan trycka p "R"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in