2007-07-18, 16:03
Medlem
Zajins avatar
Jepp, första stället man får tryck R (kommer fler frågor om reparera senare men de öppnar inte konsollen)
Citera
2007-07-18, 16:08
Medlem
Det stod att jag hade ett ogiltligt mbr record,så jag gjorde ett nytt men det fungerar ändå inte
Citera
2007-07-18, 16:11
Medlem
Zajins avatar
Har du nån mer dator? Prova starta med hårddisken i den i så fall, funkar det är det nått i din dator som är på dåligt humör, funkar det inte så är det nog hårddisken.
Citera
2007-07-18, 16:11
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajin
Om disken du installerat på inte är första hårddisken så kan hela MBRen hamnat på den (och därmed försvunnit när disken togs ur), då kommer det inte gå att starta även om Windows är OK.

Starta reparationskonsollen från Windowsskivan (första frågan om reparera när du startar med den). Skriv fixmbr där och testa starta Windows igen.

jag det stämmer ju men då måste han ju gjort samma misstag två ggr men det är fortfarande info som saknas för det hela borde väl röra sig om 3 olika diskar?? en ev trasig, en gammal och en ny.

inte för att jag någonsin hört talas om nåt liknade men om det är ett problem med mbr så borde det väl dyka upp ett felmeddelande, inte en svart skärm.
Citera
2007-07-18, 16:14
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmorrison52
Det stod att jag hade ett ogiltligt mbr record,så jag gjorde ett nytt men det fungerar ändå inte

ok, nu verkar vi ju komma en bit på vägen
Citera
2007-07-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag det stämmer ju men då måste han ju gjort samma misstag två ggr men det är fortfarande info som saknas för det hela borde väl röra sig om 3 olika diskar?? en ev trasig, en gammal och en ny.

inte för att jag någonsin hört talas om nåt liknade men om det är ett problem med mbr så borde det väl dyka upp ett felmeddelande, inte en svart skärm.
Har tre diskar,en ny och 2 äldre.har testat alla 3(he he)

Kopplade ur alla utom den nya som jag formaterade och installerade win på,men det blir som vanligt,kommer till win xp loggan men sen blir det svart och jag får stänga av datorn.
Citera
2007-07-18, 16:23
Medlem
927s avatar
jag vet inte men tryck på pause när all info visas, då stannar uppstarten upp och kolla det som står där noga
Citera
2007-07-18, 16:27
Medlem
Zajins avatar
Plocka ur allt du har i datorn utom grafikkort, processor, minne och en hårddisk. Då har du iaf uteslutigt de delar du tagit ur som felkälla. Kolla också så att alla delar du lämnar kvar sitter ordentligt. Morsans dator var helt skogstokig ett tag och det berodde på att ena ram-minnet satt lite dåligt.

Finns möjlighetet så ta hårddisken från en fungerande dator och testa med den (kom ihåg backup först utifall det är nått i din dator som har sönder andra delar).

Du kan också testa att ladda ner någon live-linux-cd (skiva som startar komplett OS) och testa köra med den bara för att se om datorn går igång alls.

Kan också vara något tok med inställningarna i BIOS för IDE-kanalerna. Prova nollställa BIOSen.
Citera
2007-07-18, 16:40
Medlem
Ok,hur nollställer jag biosen?
Har testat att ladda in deufolt inställningarna.
Återigen,jag har sata diskar.
får inga felmedelande eftersom jag kommerförbi allt men såfort winloggan tänds och den laddar så blir det svart..

Har 4 512 ram minnen,kan allt haverera såhär om ett sitter löst?
Citera
2007-07-18, 16:40
Medlem
Uppskattar verkligen hjälpen!
Citera
2007-07-18, 17:01
Medlem
Zajins avatar
Ladda default ska duga bra, det återställer alla eventuella felinställningar.

Morsans dator fick alla möjliga fel, kraschar, omstartet, tvärvägrade starta ibland. Så det verkar iaf som det kan bli typ vilket fel som helst.

Lite slut på ideér i Zajin nu..
Citera
2007-07-18, 18:22
Medlem
Minnena sitter som domskall.

Finns det någon inställning som säger till att det är ide eller sata som man kör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in