2007-07-18, 16:03
Medlem
Zajins avatar
Jepp, frsta stllet man fr tryck R (kommer fler frgor om reparera senare men de ppnar inte konsollen)
Citera
2007-07-18, 16:08
Medlem
Det stod att jag hade ett ogiltligt mbr record,s jag gjorde ett nytt men det fungerar nd inte
Citera
2007-07-18, 16:11
Medlem
Zajins avatar
Har du nn mer dator? Prova starta med hrddisken i den i s fall, funkar det r det ntt i din dator som r p dligt humr, funkar det inte s r det nog hrddisken.
Citera
2007-07-18, 16:11
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zajin
Om disken du installerat p inte r frsta hrddisken s kan hela MBRen hamnat p den (och drmed frsvunnit nr disken togs ur), d kommer det inte g att starta ven om Windows r OK.

Starta reparationskonsollen frn Windowsskivan (frsta frgan om reparera nr du startar med den). Skriv fixmbr dr och testa starta Windows igen.

jag det stmmer ju men d mste han ju gjort samma misstag tv ggr men det r fortfarande info som saknas fr det hela borde vl rra sig om 3 olika diskar?? en ev trasig, en gammal och en ny.

inte fr att jag ngonsin hrt talas om nt liknade men om det r ett problem med mbr s borde det vl dyka upp ett felmeddelande, inte en svart skrm.
Citera
2007-07-18, 16:14
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmorrison52
Det stod att jag hade ett ogiltligt mbr record,s jag gjorde ett nytt men det fungerar nd inte

ok, nu verkar vi ju komma en bit p vgen
Citera
2007-07-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
jag det stmmer ju men d mste han ju gjort samma misstag tv ggr men det r fortfarande info som saknas fr det hela borde vl rra sig om 3 olika diskar?? en ev trasig, en gammal och en ny.

inte fr att jag ngonsin hrt talas om nt liknade men om det r ett problem med mbr s borde det vl dyka upp ett felmeddelande, inte en svart skrm.
Har tre diskar,en ny och 2 ldre.har testat alla 3(he he)

Kopplade ur alla utom den nya som jag formaterade och installerade win p,men det blir som vanligt,kommer till win xp loggan men sen blir det svart och jag fr stnga av datorn.
Citera
2007-07-18, 16:23
Medlem
927s avatar
jag vet inte men tryck p pause nr all info visas, d stannar uppstarten upp och kolla det som str dr noga
Citera
2007-07-18, 16:27
Medlem
Zajins avatar
Plocka ur allt du har i datorn utom grafikkort, processor, minne och en hrddisk. D har du iaf uteslutigt de delar du tagit ur som felklla. Kolla ocks s att alla delar du lmnar kvar sitter ordentligt. Morsans dator var helt skogstokig ett tag och det berodde p att ena ram-minnet satt lite dligt.

Finns mjlighetet s ta hrddisken frn en fungerande dator och testa med den (kom ihg backup frst utifall det r ntt i din dator som har snder andra delar).

Du kan ocks testa att ladda ner ngon live-linux-cd (skiva som startar komplett OS) och testa kra med den bara fr att se om datorn gr igng alls.

Kan ocks vara ngot tok med instllningarna i BIOS fr IDE-kanalerna. Prova nollstlla BIOSen.
Citera
2007-07-18, 16:40
Medlem
Ok,hur nollstller jag biosen?
Har testat att ladda in deufolt instllningarna.
terigen,jag har sata diskar.
fr inga felmedelande eftersom jag kommerfrbi allt men sfort winloggan tnds och den laddar s blir det svart..

Har 4 512 ram minnen,kan allt haverera shr om ett sitter lst?
Citera
2007-07-18, 16:40
Medlem
Uppskattar verkligen hjlpen!
Citera
2007-07-18, 17:01
Medlem
Zajins avatar
Ladda default ska duga bra, det terstller alla eventuella felinstllningar.

Morsans dator fick alla mjliga fel, kraschar, omstartet, tvrvgrade starta ibland. S det verkar iaf som det kan bli typ vilket fel som helst.

Lite slut p ider i Zajin nu..
Citera
2007-07-18, 18:22
Medlem
Minnena sitter som domskall.

Finns det ngon instllning som sger till att det r ide eller sata som man kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in