• 1
  • 2
2007-07-17, 14:29
Medlem
Zopicas avatar
Någon som testat detta?

Citat" L-Theanin kan rekommenderas för personer som går på högvarv, har svårt att komma till ro inför natten eller vid stressande situationer. Exempel på situationer då L-Theanin kan rekommenderas är vid rampfeber, innan tentamen, flygresor, innan företagspresentationen eller vid annat tillfälle då man vill vara mer avslappnad och koncentrerad.

L-Theanin är en växt-aminosyra, som extraheras från grönt te. Theanin kan återge en god sinnesstämning i pressade situationer. L-Theanin kan minska tillfällig stress, irritation och nervositet utan att man blir trött eller hängig samtidigt som det kan öka fokuseringen och inlärningsförmågan. Personer som känner sig stressade vid insomning kan prova L-Theanin för att komma till ro. L-Theanin kan också provas av personer som känner sig besvärade av uppvaknande under normal sömn. "

Låter ju bra om det funkar.
Citera
2012-12-03, 14:02
Medlem
Psychoramas avatar
Bump! Nå, någon som fått positiva resultat av användning av L-Theanin? Funderar på att prova antingen L-Theanin eller L-Tyrosin efter min 5-HTP kur..

L-Theanin ska ju vara lätt lugnande och öka dopaminhalten i hjärnan om man ska tro wikipedia. L-Tyrosin påverkar främst dopaminet positivt osv. Endamålet är att få mer ork, mindre stress, humörhöjning.

Om någon har testat båda, vilken är isåfall att föredra?

Mvh
Citera
2012-12-03, 14:33
Medlem
Pipharens avatar
Har testat L-theanin. Tänkte mig att det skulle passa inför tentor och muntliga framträden. Fick ingen märkbar skillnad. Kan ha tagit för lite, och testat för lite, så detta ger kanske inte ett representativt test men så blev det iallafall.

Jag har runt 30 a 50mg tuggtabletter kvar så kan utföra ett ordentligt test på dem nu ändå, det är inte precis jobbigt att få i sig dem, men tror inte jag kommer märka något om jag ska vara ärlig. Var lite ett impulsköp när jag handlade 5-HTP för första gången, och jag är inte en stressad person så kan vara därför också.
Citera
2013-04-16, 20:55
Medlem
Uppfattar faktiskt att det funkar (200 mg) för att underlätta sömn, framför allt för att åter somna om ifall man vaknar till strax efter insomningen.
Citera
2013-04-16, 22:04
Medlem
Extraheringar ur grönt te(inte bara l-theanin då) har visat sig kunna ge leverskador. Även upplevt detta i form av leverknip och hoppas verkligen det försvinner.

Dricker hellre en kopp grönt thé än något extrakt som man inte vet vet vad som isoleras mest ifrån extraktkällan.

Dock inte prövat rent l-theanin.
Citera
2015-03-13, 13:13
Medlem
Är det någon som kan någon bra sida där man kan beställa ifrån? (L-theanine)

EDIT: Är det olagligt att beställa L-theanine till Sverige?
Senast redigerad av Immunologi 2015-03-13 kl. 13:57.
Citera
2015-03-14, 00:03
Medlem
Rekommenderar ni det på högskoleprovet? Alltså under självaste provdagen?
Citera
2015-11-06, 12:14
Bannlyst
Jag tar 600mg 2 gånger om dagen, ibland 300mg extra utöver det.

Och kan säga att det verkligen funkar med såpass höga doser. Får bättre effekt av det än av Sobril mot rastlöshet/stress. Sen så märker jag av en svag antidepressiv effekt med.
Sen så är det ju ett väldigt milt preparat, men det gör definitivt skillnad!jä
Däremot så gör dom lägre rekommenderade doserna ingen skillnad, förutom att det hjälper lite med sömnen.
Citera
2015-11-06, 22:23
Medlem
doc-whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Rekommenderar ni det på högskoleprovet? Alltså under självaste provdagen?

L-theanin har ju främst en lugnande effekt då det ökar den typ av hjärnvågor i hjärnan som är aktiva när vi sover. Kan ibland få en gnutta bätte fokus av dom också men för studie-syfte tror jag det finns mkt andra saker som passar lite bättre.

Kanske kan hjälpa om man har problem med nervositet i samband med provet eller så men risken finns också att man blir lite mer "off" av det. Jag har iallafall fått brain-fog ibland vid lite större doser.
Men som med allt annat är det ju väldigt individuellt, det kanske kan fungera för dig.

Har testat ganska många naturläkemedel o l-theanin är en favorit. Den gör mig märkbart lugnare och kan faktiskt hjälpa lite mot ångest om man tar lite större doser om ca 400-800mg.
Citera
2015-11-06, 22:31
Medlem
smellyproofs avatar
Jag dricker mycket grönt te och det är absolut avslappande, samtidigt som man inte sommnar utan det ökar skärpan och energi samtidigt också. Jag rekommenderar yogi te.

Finns att köpa här. Köp någon sort som heter "green".
Citera
2016-04-04, 14:13
Medlem
Hur e det med andra läkemedel? T ex ibumetin,Alvedon.
Andra kost tillskott som t ex magnesium,pascoflair?
Citera
2017-09-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thessnr1
Hur e det med andra läkemedel? T ex ibumetin,Alvedon.
Andra kost tillskott som t ex magnesium,pascoflair?

Tar magnesium (som finns i ett mutivitamin kosttillskott jag använder), dricker riktigt mycket te (mest grönt men även svart), tar pascoflair också och inte märkt något dåligt alls. Om det är biverkningar vid kombinationen du frågar efter.

Verkar vara annat som kan vara inte bra vid extrakt av grönt te, så förmodligen är vanligt l-theanin inte dåligt för levern.

Kanske ska pröva l-theanin kosttillskott, eller köpa ett decaffinerat te för att göra starka tér med högt l-theaninhalt.

Tycker te (speciellt grönt) är definitivt värt att dricka, inte bara för fokusen och stressminskningen men även för dess nyttiga antioxidanter och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in