2010-03-06, 09:39
Medlem
Fy fan vilken kul idé.
Har märkt ett antal sedlar och kommer fortsätta med det.
Citera
2010-03-07, 09:41
Medlem
Zelarons avatar
Kassörska: ...varför är det sådant här tryck på dem? [gällande två st hundralappar jag försökte betala med i en större livsmedelskedja; båda märkta med en 0,9 mm-tuschpenna]
Jag: För att "trycket" utgör reklam.
Kassörska: Har du inga andra sedlar?
Jag: Ja, det har jag.
Kassörska: ...
Jag: ...
Kassörska: Kan du betala med dem istället?
Jag: Javisst!

---

Jag antar att jag teoretiskt sett kunde ha tjafsat mer med henne, men hennes blick påvisade en fullständig övertygelse om att jag hade frambesvärjat förfalskade sedlar med min 400 kr-skrivare och märkt dem med "Flashb...", förlåt, "VARNING! ILLEGITIM VALUTA!" för att göra hennes jobb som lagens väktare lite enklare. Jag har innan denna händelse gett ut runt 15-20 sedlar med "flashback-tryck" i valörerna 20, 50 respektive 100 kronor utan problem.

Förslag på hur dylika kretiner bör hanteras mottages gladeligen.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=30731
Riksbanken löser in sedlarna

1. med hela beloppet om en intakt yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår, eller

2. med halva beloppet om en intakt yta motsvarande mindre än två tredjedelar men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Behöver det faktum att "riksbanken löser in sedlarna" nödvändigtvis betyda att en kassör(ska) måste ta emot en märkt sedel? Kan man stämma en butiksanställd (eller butiken som har anställt denne) som vägrar ta emot en sedel som till 33,333...3% av ytan är täckt med fraser som utgör hets mot folkgrupp (antaget att ingen bevisning mot att sedelutdelaren själv har märkt sedeln förekommer)?
Senast redigerad av Zelaron 2010-03-07 kl. 10:41.
Citera
2010-03-07, 12:11
Medlem
WhiteShadowss avatar
Märker mina sedlar med "FB WS"
Citera
2010-03-07, 18:38
Medlem
MicrograMs avatar
Nu är mina 4 första 20-sedlar märkta!
Citera
2010-03-07, 22:24
Medlem
Gicka666s avatar
Jag kommer idag och frammåt skicka ut sedlar (ganska många) i södra skåneområdet med märkningen "FB gicka666"

får ni någon så pm:a mig flertalet sedlar kommer hamna på banken så dom kanske åker en runda i sverige
Citera
2010-03-08, 00:00
Medlem
Gicka666s avatar
Ursäkta för dubbelposten men villebara säga att det står i min signatur antalet sedlar som är utskickade från mig. Ska bli kul att se antalet hittade
Citera
2010-03-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelaron
Kassörska: ...varför är det sådant här tryck på dem? [gällande två st hundralappar jag försökte betala med i en större livsmedelskedja; båda märkta med en 0,9 mm-tuschpenna]
Jag: För att "trycket" utgör reklam.
Kassörska: Har du inga andra sedlar?
Jag: Ja, det har jag.
Kassörska: ...
Jag: ...
Kassörska: Kan du betala med dem istället?
Jag: Javisst!

---

Jag antar att jag teoretiskt sett kunde ha tjafsat mer med henne, men hennes blick påvisade en fullständig övertygelse om att jag hade frambesvärjat förfalskade sedlar med min 400 kr-skrivare och märkt dem med "Flashb...", förlåt, "VARNING! ILLEGITIM VALUTA!" för att göra hennes jobb som lagens väktare lite enklare. Jag har innan denna händelse gett ut runt 15-20 sedlar med "flashback-tryck" i valörerna 20, 50 respektive 100 kronor utan problem.

Förslag på hur dylika kretiner bör hanteras mottages gladeligen.

Edit:

Behöver det faktum att "riksbanken löser in sedlarna" nödvändigtvis betyda att en kassör(ska) måste ta emot en märkt sedel? Kan man stämma en butiksanställd (eller butiken som har anställt denne) som vägrar ta emot en sedel som till 33,333...3% av ytan är täckt med fraser som utgör hets mot folkgrupp (antaget att ingen bevisning mot att sedelutdelaren själv har märkt sedeln förekommer)?

lägg sidan som inte syns uppåt. ifall hon frågar så svara ärligt; internetfenomen där man försöker märker och skickar ut sedlar samt rapporterar om man hittar nån. då tar dom det med en klackspark.

Givetvis KAN dom neka dig. Flera företag tar inte emot kreditkort exempelvis. Vanligt att företag inte tar emot pengar som är fläckade av färgpatroner (för att göra det svårare med pengatvätt).

Du kan ju försöka stämma butiken i en allmän domstol men du lär inte vinna.

vill du att riksbanken ska ta emot dina sedlar men nekas så ska du vända till en förvaltningsdomstol. dock lär du förlora där med.
Citera
2010-03-08, 12:39
Medlem
Krukmakarns avatar
Märker några 20-lappar nu, centrala småland
Citera
2010-03-08, 16:02
Medlem
goin-xxxls avatar
Fb-xxxl stockholm
Citera
2010-03-08, 16:04
Medlem
Finns nu ett gäng sköna hundralappar med FB-Papper skrivna på dom... även en sliten liten Selma med samma tryck
Citera
2010-03-08, 22:36
Medlem
Man får väl dra sitt strå till stacken. Sedlar märkta FB EB cirkulerar snart i Gbg-området.
Citera
2010-03-09, 09:27
Medlem
Valieroths avatar
Fan vilken kul idé!

Jag är på, märkt ett 10tal tjugolappar "FB - Valieroth" i sthlm.

//V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in