• 2
  • 3
2012-08-13, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mf6140
5:14, jobb klockan 8.
Återigen en bump.

Jag äter rätt, tränar 2 dagar i veckan, mörklägger rummet, knäppt tyst, svalt och ändå ligger jag här och skriver på flashback...
Börjar må dåligt av detta och ska gå till doktoren.

Orkar inte mer, godnatt/godmorgon/hej?
Sömntabletter is the shit. Tyvärr kan det bli svårt att komma upp på morgonen, av de läkemedlen som inte är beroendeframkallande, men efter lite kaffe så är man vaken igen. För närvarande tar jag Atarax 50 mg redan vid 21-tiden så jag hinner bli trött till 23. Gör jag inte det så blir jag vrålpigg vid 22.
Citera
2012-08-13, 21:53
Medlem
Åååhh... Alltid haft det problemet. Eller. Det har blivit lite bättre på senare tid, men ändå... Det är ju ändå på kvällen/natten man vill göra massa saker, medan man är en zombie under resten av dagen liksom.
Citera
2013-02-14, 01:59
Medlem
Kul att läsa att det finns så många människor som upplever detta. Jag har sedan mellanstadiet gått igenom samma sak. Missade mycket i skolan för att jag var helt förstörd av trötthet eller skolkade för att ligga hemma och sova.

Även idag exakt så som så många andra beskriver. När man kommer hem ifrån jobbet så skyndar jag iväg på gymmet innan tröttheten slår till för det gör den så fort jag går ner i varv. Då får jag världens trötthetsattack som jag får fokusera 100% av min energi på för att hålla mig vaken till en rimlig tid att gå att lägga sig vilket är sådär vid 11-tiden. För om jag går och lägger min innan det så vaknar jag efter ca 2h och då blir det ännu svårare att somna. Men vid 11-tiden så piggnar jag till och det kan ta hela natten innan jag blir trött igen om jag har otur.

Atarax, det är helt verkningslöst på mig.
Tränar hårt 4-5 gånger i veckan, det hjälper definitivt men inte tillräckligt.
Melatonin ifrån England, tar ca 9g innan jag ska gå och lägga mig och det gör definitivt så att ögonlocken blir tunga och att man blir lite "fylletrött", men är man det minsta exalterad över något så hjälper inte det heller.

Funderar på när jag ska pallra mig till doktorn för detta.. Känns som hela mitt liv hade varit räddat om jag bara kunde ta en tablett och somna inom några minuter. Det är ju själva insomningen som är problemet. Sen när jag väl sover så vill jag aldrig vakna. Morgonen är hemsk och jag snoozar alltid så att jag kommer försent till jobbet. Ironiskt nog vaknar jag alltid tidigt på helger.. My body kills me..
Citera
2013-10-02, 18:02
Medlem
Nurjenfs avatar
Bump.

Samma problem här enda sedan jag var liten.

Minns att jag hade en kompis som jag jämnt brukade reta på kvällarna 21:00+, då han alltid var så jävla trött och kunde verkligen inte hålla sig pigg/vaken. På morgonen var det tvärt om dock och det tog mig upp till 5-8 timmar att komma upp i varv och bli pigg.

Hungern lika så. Har alltid kunnat äta som en gris på nätterna, men på dagarna är jag trött/deppig/omotiverad och får kämpa för att äta.

Jag har aldrig testat sömntabletter för att somna i rätt tid. Någon som vet om detta funkar för att få in en rytm???!!
Citera
2013-10-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurjenf
Jag har aldrig testat sömntabletter för att somna i rätt tid. Någon som vet om detta funkar för att få in en rytm???!!
Min erfarenhet är att sömnmedel (stilnoct, imovane och div. "klenare" grejer) inte hjälper särskilt bra om man ändå inte är "på väg" att lägga sig. Har bara testat några olika och alla reagerar subjektivt så försök du. Dygnsrytmen blir nog inte sämre i alla fall.

Risken med att ta t.ex. imovane när du inte har någon tanke på att gå till sängs är att du kan bli sittandes hjärndöd i några timmar framför datorn (eller dylikt beteende som man kommer ihåg hälften av dagen efter, diska, laga mat, etc) och helt glömmer bort att lägga dig.
Citera
2013-10-21, 12:49
Medlem
Samma skit med mig. Zombifierad under hela dagen och pigg under natten men fortfarande slö. Det skulle vara skönt om man kan lägga sig 1-3h på eftermiddagen och sedan ta ett piller runt kl 23-24.
Citera
2013-10-22, 08:46
Medlem
Kan ju vara så att det finns olika grader av eländet, men jag har varit på bägge sidor.

Nar man ska upp, vill man ju inte gå upp, man känner att 20 min saknas av sömnen och vill ligga kvar i en varm säng. Men tidiga morgoner is the new shit. Det är ett lugn, och man är först upp av alla. Det är en speciell känsla.

Men kvällar är ju alltid ens egna tid, det är därför man har sitt eget race hemma.
Jag tror det handlar om psyket. Sömnhormoner finns ju, och när mörkret kommer förbereder sig kroppen på att varva ner.
Dvs. kroppen lugnar sig lite granna, vilket för många (inklusive mig) är väldigt skönt,
Och då blir man ju kreativ, glad, lycklig, avslappnad osv.
Detta vill man ju ta vara på.
Men tyvärr är det den tråkiga disciplinen som gör att man kan bli sådan på dagen också.
Ni borde testa tidiga morgonpromenader på 40 - 60 min.

Och apropå trötthet efter lunch, så har kroppen+hjärnan en mellandipp på eftermiddagen mellan 13-15. Då är du som segast på hela dygnet. Möjligen undantaget 3 -5 på natten. korkat som fan faktiskt.
Men kroppen fungerar så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in