Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-04, 17:50
Medlem
Eliza CTs avatar
Vi är visst många kvällsmänniskor. Jag har jobbat rätt många år på natten och det har passat mej perfekt. Klarade åren med dagjobb också - man anpassar sej ju till viss del - men dessa år sov jag väldigt lite.
Kan somna kl. 20.00 , är hur sömning som helst. Dock gör jag det är jag vaken kl. 22.00 och kan inte somna förrän 4-6 på morgonen. Fungerar inte så bra. I vanliga fall somnar jag först någon gång mellan 1.00 - 3.00.
Har försökt ändra på mej med det går tyvärr inte. Tips mottages med tacksamhet.
Mvh
Citera
2008-12-04, 17:57
Moderator
NewDeers avatar
Jag är som piggast vid ett-tvåtiden på natten. Då kan jag ställa mig och baka, städa, fixa saker till jobb/skola - medan jag på dan knappt har någon energi alls. Blir mycket pratigare och på bättre humör på natten, vilket är rätt trist eftersom man inte har nån att prata med

Har inte heller nån förklaring till detta. Har alltid varit nattmänniska även när jag var liten - somnade kanske vid tolvtiden när jag gick i mellanstadiet, och sedan har det bara blivit senare och senare ju äldre jag blivit. Att gå upp på morgonen är ren tortyr för mig :/
Citera
2008-12-04, 18:39
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Det finns visst en medicinsk diagnos på nattugglor: Delayed sleep phase syndrome (DSPS)

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4041
Citera
2008-12-04, 18:54
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Det finns visst en medicinsk diagnos på nattugglor: Delayed sleep phase syndrome (DSPS)

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=4041

Tack för länken! Det var många likheter i mina sömnproblem. Men jag löste ju mina med nattarbete resp arbete jag stortrivdes med på dagen som höll mej pigg. Numera bestämmer jag själv över nätter och förmiddag.
Mvh
Citera
2010-05-24, 00:25
Medlem
En enorm bumb. Men ändå skönt att se fler med samma problem. Sov typ 6 timmar inatt och tvingade mig upp vid 10 för att kunna somna ikväll. Hata söndagskvällar. Ska upp 7 imorn och är just nu tok pigg och glad, trots att jag har gått hela dagen som ett lik. Jag vill också ha ett natt jobb. Det är något härligt med nätterna också. Så tyst och lugnt. Älskar att hitta på bus med polarna framåt små timmarna. Synd att man ska sova bort så stor del av livet!
Citera
2010-11-09, 04:27
Medlem
Nu bumpas tråden ännu en gång!

Har samma problem som de flesta av er. När man kommer hem från pluggen/jobbet runt 15-16 tiden så är man verkligen dödstrött, men då vill man ju inte sova. Så man lyckas hålla sig vaken med något tills klockan blir ca 22.00+ och då jävlar, då är man pigg och hittar saker att göra. Även om jag bara sover 3 timmar varje natt så är det alltid likadant. Vart fan kommer denna energi ifrån?
Testade även att äta väldigt väldigt lite mat till skillnad mot innan, utan någon som helst effekt. Sitter nu här halv 5 denna gång med denna "pigghet" och väntar på rätt läge för att sova, men är inte det minsta trött....
Citera
2011-03-08, 17:56
Medlem
Snyggs avatar
Bump, men detta är faktiskt ett ganska skumt fenomen. Det stämmer verkligen. Jag har tacklats med detta under minst 5 års tid och verkligen försökt få bukt med problemet. Men det är precis som att kroppen vägrar, jag kan helt ärligt säga att jag tror det finns någon förklaring till detta, och då menar jag utöver "dålig dygnsrytm". Vissa människor kanske helt enkelt inte är anpassade för dagsljus?

Jag kan komma hem efter skolan och rent av dras mot sängen för att sedan somna. Detta har inte skett på en kväll så länge jag kan minnas...Då däremot sitter man där och nästan längtar efter morgondagen, och hur kul den ska bli. Men nej, när den väl kommer är det en helveteskamp mot tröttheten.
Citera
2011-03-09, 03:25
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Jag kan vara trött hela dagen och inte få något alls gjort men framåt kvällen nån timma innan jag ska lägga mig så kan jag få fart och göra en massa grejer som jag egentligen skulle gjort tidigare under dagen, varför?

Skulle tro att du lever ensam och då är förklaringen att du omedvetet letar efter någon att para dig med.
Citera
2011-03-09, 16:45
Medlem
Barnflods avatar
Samma här. Vad jag än gör är jag alltid död på morgonen och eftermiddagen.
Citera
2011-03-09, 18:14
Medlem
okok1s avatar
Jag har samma sak. När jag åt regelbundet och la mig regelbundet blev det tvärt om: trött på kvällen och pigg på morgonen.
Citera
2011-09-23, 13:34
Medlem
Ogdens avatar
Bump!

Har också det här, och det suger.
Jag börjar oftast klockan sju på morgonen, och har oftast somnat runt 1-2 på natten. 4 timmars sömn, och jobbar stenhårt och väldigt fysiskt hela dagen. På förmiddagarna är jag så trött att det värker i kroppen, brukar piggna till vid lunch när jag får i mig mat och mitt blodsocker höjs dock.

Då tror man ju att man ska somna gott på kvällen, men icke. Är oftast väldigt trött runt middagstid, men då kan man ju inte lägga sig, man har ju andra saker att fixa (äta middag, plocka undan lite, samtala med vänner etc) och när klockan är runt 20-21 bara smäller det till i huvudet och jag blir skitpigg. Jag vill sätta igång med allt på samma gång. Jag vill rita serier, spela datorspel, baka, kolla på komediserier, kolla på film, läsa, måla på canvas, lyssna på musik, ta en promenad ... allt!

Jag tror jag ska söka nattjobb, nu när jag ändå bor hemma och kan vara mer flexibel än om jag hade familj och barn som skulle till dagis och skola tidigt på morgonen, och se om det funkar bättre.

Det mest irriterande är ju att det håller i sig, det här. Visst, en natt kan väl alla förlora sömntimmar, men då tänker man ju att man ska sova igen det nästa natt. Men icke! Hjärnan surrar igång vid mörkrets inbrott och man kan utan problem sitta vaken till två.

Underligt det där.
Citera
2012-08-13, 05:19
Medlem
5:14, jobb klockan 8.
Återigen en bump.

Jag äter rätt, tränar 2 dagar i veckan, mörklägger rummet, knäppt tyst, svalt och ändå ligger jag här och skriver på flashback...
Börjar må dåligt av detta och ska gå till doktoren.

Orkar inte mer, godnatt/godmorgon/hej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in