Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-16, 22:05
  #1
Medlem
hej
jag försöker gå ner i vikt, det går ganska bra men söker ett alternativ till pasta som jag har fått höra inte är så bra när man försöker komma i form,äter detta ofta pga att det går fort att tillaga, vad ska jag ta istället, som är liknande
/toxicdude
Citera
2007-07-16, 22:09
  #2
Medlem
puberts avatar
Pasta är inget som helst fel på, även om man ska gå ner i vikt. (håll dig dock till fullkorn).

Bara en ny jävla modefluga att kolhydrater är roten till allt ont.

Kolhydrater behövs, även om man ska ner i vikt. Och pasta är en alldeles förträfflig kolhydratkälla.
Citera
2007-07-16, 22:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Pasta är inget som helst fel på, även om man ska gå ner i vikt. (håll dig dock till fullkorn).

Bara en ny jävla modefluga att kolhydrater är roten till allt ont.

Kolhydrater behövs, även om man ska ner i vikt. Och pasta är en alldeles förträfflig kolhydratkälla.

varför ska man hålla sig till fullkorns pasta?
Citera
2007-07-16, 22:27
  #4
Medlem
lägre glyckokemiskt index.
du kan läsa på om GI överallt på internet.
men i kort; mindre blodsockersvängningar, vilket är nyttigt.
och fibrerna i fullkornet ger längre mättnadskännsla
Citera
2007-07-16, 22:27
  #5
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insolation
varför ska man hålla sig till fullkorns pasta?
Mer fibrer, lägre GI, högre proteinnehåll med mera.
Citera
2007-07-16, 22:42
  #6
Medlem
Linser är ett utmärkt substitut till pasta. Jag har gjort av med all pasta o ris och ersatt det med gröna och röda linser.
Citera
2007-07-16, 22:43
  #7
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Mer fibrer, lägre GI, högre proteinnehåll med mera.

Just därför man ska hålla sig borta från fullkornspasta! Vad jag menar är, man äter ju trots allt pasta för kolhydraternas skull, inte proteinet (som ändå inte är särskilt värdefullt skulle jag tro). inso tipsade mig om glutenfri pasta förut med typ 82% kolhydrater, ska provas!
Citera
2007-07-16, 22:45
  #8
Medlem
Fullkorns pasta är utmärkt att käka vid viktnedgång gör det själv och jag har gått ner 47 kilo så...

för övrigt så är det gott och ger en bra mättnadskänsla
Citera
2007-07-16, 22:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Just därför man ska hålla sig borta från fullkornspasta! Vad jag menar är, man äter ju trots allt pasta för kolhydraternas skull, inte proteinet (som ändå inte är särskilt värdefullt skulle jag tro). inso tipsade mig om glutenfri pasta förut med typ 82% kolhydrater, ska provas!


Inte om man ska gå ner i vikt, som trådskaparen uttryckligen påstod var dennes motiv.
Citera
2007-07-16, 22:51
  #10
Medlem
spudwishs avatar
Shhhhh...
Citera
2007-07-16, 22:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kenubble
lägre glyckokemiskt index.
du kan läsa på om GI överallt på internet.
men i kort; mindre blodsockersvängningar, vilket är nyttigt.
och fibrerna i fullkornet ger längre mättnadskännsla


Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Mer fibrer, lägre GI, högre proteinnehåll med mera.

Citat:
Det som är fallet med GI-metoden är att en diet med lägre GI innebär precis samma påverkan på insulinnivåer i slutet av dagen som en diet med högre GI-värde. Den påverkar därigenom varken mättnadskänslor, viktuppgång, viktnedgång. Som läkartidningen skrev för några månader sedan: ”Klinisk evidens saknas för GI mot övervikt och diabetes.” Jag länkar in den om du vill läsa någonting på svenska. Sedan artikeln skrevs har det också kommit ut en handfull nya studier vilka bekräftar att GI-metoden inte har några fördelar om man jämför med en diet med ett högre glykemiskt index fast med samma kaloriinnehåll.

detta var vad jag ville komma till,visst är högre protein värde en bra anledning men fibrer kan man hitta betydligt bättre källor till ifall man vill få ner mera fibrer,och GI finns det ju inget bevis för så.....
Citera
2007-07-16, 22:56
  #12
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Just därför man ska hålla sig borta från fullkornspasta! Vad jag menar är, man äter ju trots allt pasta för kolhydraternas skull, inte proteinet (som ändå inte är särskilt värdefullt skulle jag tro). inso tipsade mig om glutenfri pasta förut med typ 82% kolhydrater, ska provas!
Kolhydrat % minskar inte med fullkornspasta, däremot får man mer "bra" kolhydrater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback