2007-07-17, 20:21
Medlem
after7dayss avatar
Har tyvärr inga erfarenheter.
men Bengal Cat Club
http://www.bccs.se/
borde skriva något eller människor som du kan fråga.
Citera
2007-07-17, 21:53
Medlem
Cap. Morgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Finns det fler här som har eller haft en Bengalkatt? Eller ja två, ett fiuck-up och en grym

Problemet är katten på 1 år och en månad. NU samt en VÄLDIGT lång tid ser jag denna katt mer som problem, det var inte riktigt därför jag betalade 8000 spänn för han. Nu ska han omplaceras, om det går.

Han är stor som en mindre hund men använder hela min lägebhet till pissoar.

Min yngre Bengal är som guld och gröna skogar i jämförelse.

Vad har ni gjort?

Finns två option; omplacering eller spruta...

SÅ jävla trött!

Vad skulle ni gjort? Spydiga kommentarer undanbedes...

Har alltid haft katt och har för närvarande två bengaler, en "vanlig" på två år samt en "silver" som snart är ett.

Den äldre, som är en hankatt, har lugnat ner sig efter ett galet första år och är nu en mönsterkatt. Den yngre är en hona som är något busig men inga problem.

Min erfarenhet av katter är att om de inte går på låda så gör de det i protest för någonting. Tillexempel så kanske din äldre katt är missnöjd över att behöva dela låda ned en nykomling eller helt enkelt inte gillar sanden du använder. Har testat de flesta märken kattsand på marknaden och har slutligen fastnat för kiselkrisall vilket även katterna verkar trivas med.

Kastrering är ju annars ett hett alternativ, om du inte gjort det, men det gäller ju i princip för alla katter som ej skall avlas på.
Citera
2007-07-17, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Finns det fler här som har eller haft en Bengalkatt? Eller ja två, ett fiuck-up och en grym

Problemet är katten på 1 år och en månad. NU samt en VÄLDIGT lång tid ser jag denna katt mer som problem, det var inte riktigt därför jag betalade 8000 spänn för han. Nu ska han omplaceras, om det går.

Han är stor som en mindre hund men använder hela min lägebhet till pissoar.

Min yngre Bengal är som guld och gröna skogar i jämförelse.

Vad har ni gjort?

Finns två option; omplacering eller spruta...

SÅ jävla trött!

Vad skulle ni gjort? Spydiga kommentarer undanbedes...

hade jag betalat 8000 :- för en katt så hade jag nog tagit en eller annan spruta

vetefan.. har nån av mina katter pissat där dom inte ska, har jag gnidit in huvudet på dom i pölen, funkar ibland och ibland inte.. ibland har jag fått vara på min vakt och sätta dom på lådan..

prova fler kattlådor kanske ?

kan ju vara nåt reviraktigt eller att katten är för bekväm av sig för att uppsöka lådan...
Citera
2007-07-18, 11:53
Medlem
Jag tycker du ska fråga på http://www.kattforum.se/

Jag har alltid fått bra tips därifrån.

Kanske kunde testa att omplacera honom till någon på landet? Där han kan gå ut och kissa..
Annars brukar vi hälla typ ättika, rakvatten, parfym, klorin och annat på ställerna de sätter sej på, då verkar de inte vilja gå där längre.
Citera
2015-06-14, 11:21
Medlem
Trådskaparen är helt jävla utvecklingsstörd! Jag önskar att man kunde ge sånna som DIG en spruta så vi slapp er din äckliga jävel! Sånna som dig ska inte ha husdjur överhuvudtaget! Om du inte har möjlighet att ta hand om husdjur, varför skaffar du då det? Bengaler är väldigt vilda katter, vilken jävla idiot skaffar två bengaler när man bor i en lägenhet? Det är DIT fel att katten mår dålogt och beter sig därefter! Någon borde rädda katterna från DIG!
Citera
2015-06-14, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zkin
hade jag betalat 8000 :- för en katt så hade jag nog tagit en eller annan spruta

vetefan.. har nån av mina katter pissat där dom inte ska, har jag gnidit in huvudet på dom i pölen, funkar ibland och ibland inte.. ibland har jag fått vara på min vakt och sätta dom på lådan..

prova fler kattlådor kanske ?

kan ju vara nåt reviraktigt eller att katten är för bekväm av sig för att uppsöka lådan...

Att gnida in kattens huvud i pisset är det mest krokade man kan göra. Blir så jävla less på folk som har djur och inte fattar ett skit om djuret de skaffat och rent ut sagt misshandlar dem.
Citera
2015-06-14, 14:05
Medlem
Som last1 redan upplyst om så är bengaler en ganska livlig kattras. Jag är benägen att hålla med i allt last1 skriver även om det var hårda ord. Katter som kissar på fel ställen är antingen sjuka i tex. urinvägarna eller protesterar mot något. I detta fall gissar jag på två understimulerade katter i sina bästa busigaste år. Det är inte säkert att de trivs tillsammans, de behöver två/varsina matskålar en bit ifrån varandra, de behöver varsin kattlåda, de behöver lika mycket uppmärksamhet av dig, de behöver aktiveras, de behöver en veterinärundersökning för att utesluta sjukdom.

Har du skaffat två katter för din egen lathets skull, många verkar göra det och tror att de slipper aktivera katterna då de har varandra. Katter är inte flockdjur, det är i princip dubbelt så jobbigt att ta hand om två katter som att ta hand om en. Visst har en del katter utbyte av andra katter men det fråntar inte att de måste få all uppmärksamhet, aktivering och skötsel de som individer behöver varje dag.
Citera
2015-06-14, 14:05
Medlem
Bengaler är otroligt livliga och smarta dom kräver en hel del för trivas.

Är den okastrerad så har du förmodligen svaret där, är den kastrerad så skulle jag (eftersom du verkar hata den ) omplacera till någon bengalvan människa med kattgård .. tid.

Två katter två kattlådor placerade på olika ställen...

Sanera är nödvändigt med ättika , klorhexidin (klorhexedin?) eller scent stop som verkligen tar allt på djupet.

Tycker du ska omplacera snabbast möjligt ...
Citera
2015-06-14, 14:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tråden är från 2007 och inte aktuell. Man undrar hur det gick för de arma katterna...

Här ser man hur viktigt det är att läsa på innan man skaffar ett djur, så man vet vad man kan vänta sig och hur man ska agera om problem uppstår.
Citera
2015-06-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Tråden är från 2007 och inte aktuell. Man undrar hur det gick för de arma katterna...

Här ser man hur viktigt det är att läsa på innan man skaffar ett djur, så man vet vad man kan vänta sig och hur man ska agera om problem uppstår.

Brukar alltid kolla datum men missade det här, blev väl för arg helt enkelt Får väl föra frågan till den som väckte liv i tråden varför den bumpades?
Citera
2015-06-14, 15:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Brukar alltid kolla datum men missade det här, blev väl för arg helt enkelt Får väl föra frågan till den som väckte liv i tråden varför den bumpades?

Råden är ju lika aktuella ändå och det lär väl finnas dem som söker på råd gällande "omöjliga" bengaler.
Citera
2015-06-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av last1
Trådskaparen är helt jävla utvecklingsstörd! Jag önskar att man kunde ge sånna som DIG en spruta så vi slapp er din äckliga jävel! Sånna som dig ska inte ha husdjur överhuvudtaget! Om du inte har möjlighet att ta hand om husdjur, varför skaffar du då det? Bengaler är väldigt vilda katter, vilken jävla idiot skaffar två bengaler när man bor i en lägenhet? Det är DIT fel att katten mår dålogt och beter sig därefter! Någon borde rädda katterna från DIG!

Onödigt hårda ord här tycker jag. Jag kan inte mycket om vad man ska göra med och hur man ska träna katter som inte är/blir rumsrena, så det uttalar jag mig inte om.

Vad jag däremot vet är att de flesta raskatter bor som innekatter, ev. med en nätad rastgård.
Uppfödarna brukar dessutom uppmana att deras kattungar också blir innekatter. Gärna med nätad balkong eller liknande och gärna utevistelse i koppel, men aldrig rena utekatter. Så din aggression mot att någon har raskatt i lägenhet förstår jag inte. Det är väl det vanligaste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in