• 1
  • 2
2007-07-16, 20:13
Bannlyst
Finns det fler här som har eller haft en Bengalkatt? Eller ja två, ett fiuck-up och en grym

Problemet är katten på 1 år och en månad. NU samt en VÄLDIGT lång tid ser jag denna katt mer som problem, det var inte riktigt därför jag betalade 8000 spänn för han. Nu ska han omplaceras, om det går.

Han är stor som en mindre hund men använder hela min lägebhet till pissoar.

Min yngre Bengal är som guld och gröna skogar i jämförelse.

Vad har ni gjort?

Finns två option; omplacering eller spruta...

SÅ jävla trött!

Vad skulle ni gjort? Spydiga kommentarer undanbedes...
Citera
2007-07-16, 20:33
Medlem
kultingens avatar
Att träna och lära den är alltså inte ett alternativ? Katter är inte tillräckligt intelligenta för att man ska kunna skylla på den för att den inte passar in i en mänsklig miljö, ögonen riktas istället mot den person som förhoppningsvis är mest intelligent alternativt ansvarsfull i hushållet...
Citera
2007-07-16, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Att träna och lära den är alltså inte ett alternativ? Katter är inte tillräckligt intelligenta för att man ska kunna skylla på den för att den inte passar in i en mänsklig miljö, ögonen riktas istället mot den person som förhoppningsvis är mest intelligent alternativt ansvarsfull i hushållet...

Träna honom? Nej, inte i min lägenhet i alla fall.
Hur mycket tid verkar vettigt att lägga ner på en katt per kväll? Snacka om att en hund kräver mindre tid.
Jag vet! Har haft Norska Skogkatter innan, samt hund.
Jag har testa ALLT vad gäller idéer efter hjälp med tips.
Men jag har redan läst allt det.

Är Bengalen f-ö-r vild egentligten? Maken till ras och bekymmer har jag aldrig skådat.
Tyvärr, indirekt säger vissa uppfödare att det är mitt fel.
Snacka om inskränkta. Djur mer värda än människor tydligen.

F-up
Citera
2007-07-16, 20:55
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Det finns så många fina katter, som är värda att lägga ner sin energi på. Dåliga katter ------> En spruta hos veterinären för några hundringar.

Förstår mig inte på människor som lever tillsammans med undermåliga djur i massvis med år. Det ska vara kul att ha djur, inte en plåga. Därför säljer man inte ett problemdjur vidare heller tycker jag. Oavsett vad det kostade i inköp.
Citera
2007-07-16, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Det finns så många fina katter, som är värda att lägga ner sin energi på. Dåliga katter ------> En spruta hos veterinären för några hundringar.

Förstår mig inte på människor som lever tillsammans med undermåliga djur i massvis med år. Det ska vara kul att ha djur, inte en plåga. Därför säljer man inte ett problemdjur vidare heller tycker jag. Oavsett vad det kostade i inköp.

Din kommentar ger jag lika mycket för som din avatar.

Jag skiter i cash, jag har två, 8000 stycket!
Men en jävligt fin begal på rätt ställe, kostar!
Vill någon hjälpa oss handlar det inte om cash, capice?
Varför svarade du överhuved taget? PRECIS sådana svar jag verkligen inte vill har. Vilken hjälp!

Men många har ingen koll på att vissa katter kräver olika miljö tec. Jag hra haft FEM katter, tre raser, men bara en problemkatt. Man kanske ska avliva alla som inte är lika perfekta som du är. Tomte!

Gå och lek viktigt någon annanstans.

Seriösare svar mottages dock gärna!!!
Citera
2007-07-16, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen

Va? Utveckla...

Att kastrerade vuxna hankatter inte fattat att lådan är DET ENDA. Det är fel!

*Mantra* jag har haft fem innekatter, men är man innekatt går man på lådan. INGA undantag. Minstingen på 6 månader har ALDRIG gjort något liknande.

Ps. Ursäkta om tonen kan vara hård, men det är inte för inte...
Citera
2007-07-16, 22:50
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Finns två option; omplacering eller spruta...

Vad skulle ni gjort?
Well. Alternativet "spruta" är vad jag skulle gjort. Jag har haft en problemkatt och en med epilepsi. Beslutet om avlivning är aldrig lätt. Det var inte meningen att vara muppig, eller alltså det var inte mitt motiv iaf och inlägget var inte en pik mot dig utan en mer allmän reflektion och lite gnäll över hur vanligt det är att folk lever ihop med defekta djur.

Jag har ju ingen erfarenhet av rasen, men jag vet hur jävligt det är att köpa en omplacering av något djur och den visar sig vara ett hopplöst fall. En sådan gång önskar man att den förra ägaren hade tagit sitt ansvar och avlivat djuret istället för att lämpa över problemet och förlänga lidandet för djuret och ge den nya ägaren gråa hår.

Kom att tänka på en sak angående att inte gå på lådan. Morsan har en katt som gjorde illa sig i ryggen eller om det var benet, minns inte riktigt. Han gick inte på lådan medans han hade ont, det gjorde för ont att kliva över kanten eller nåt. Morsan fick fixa en låda med låg kant och lyfta dit honom med jämna mellanrum.

Jag hade en honkatt som pissade överallt (problemkatten). Den var troligtvis inavlad och den sprang som en elefant också, klumpig. Fel i huvudet på den kissen.
Citera
2007-07-16, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Well. Alternativet "spruta" är vad jag skulle gjort. Jag har haft en problemkatt och en med epilepsi. Beslutet om avlivning är aldrig lätt. Det var inte meningen att vara muppig, eller alltså det var inte mitt motiv iaf och inlägget var inte en pik mot dig utan en mer allmän reflektion och lite gnäll över hur vanligt det är att folk lever ihop med defekta djur.

Jag har ju ingen erfarenhet av rasen, men jag vet hur jävligt det är att köpa en omplacering av något djur och den visar sig vara ett hopplöst fall. En sådan gång önskar man att den förra ägaren hade tagit sitt ansvar och avlivat djuret istället för att lämpa över problemet och förlänga lidandet för djuret och ge den nya ägaren gråa hår.

Kom att tänka på en sak angående att inte gå på lådan. Morsan har en katt som gjorde illa sig i ryggen eller om det var benet, minns inte riktigt. Han gick inte på lådan medans han hade ont, det gjorde för ont att kliva över kanten eller nåt. Morsan fick fixa en låda med låg kant och lyfta dit honom med jämna mellanrum.

Jag hade en honkatt som pissade överallt (problemkatten). Den var troligtvis inavlad och den sprang som en elefant också, klumpig. Fel i huvudet på den kissen.

Dt köper jag! Ibland skriver man lite fort och glömmer bort att vissa faktiskt bryr sig, kanske för mycket
Jag håller med dig till en viss grad. Men jag FÖRSÖKER hå hono attt trivs. Uppenbarligen inte i min lägenhet.

Jag skulle köpt hund! Mindre problem....
Citera
2007-07-16, 23:19
Medlem
knassanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsyKick
Träna honom? Nej, inte i min lägenhet i alla fall.
Hur mycket tid verkar vettigt att lägga ner på en katt per kväll? Snacka om att en hund kräver mindre tid.
Jag vet! Har haft Norska Skogkatter innan, samt hund.
Jag har testa ALLT vad gäller idéer efter hjälp med tips.
Men jag har redan läst allt det.

Är Bengalen f-ö-r vild egentligten? Maken till ras och bekymmer har jag aldrig skådat.
Tyvärr, indirekt säger vissa uppfödare att det är mitt fel.
Snacka om inskränkta. Djur mer värda än människor tydligen.

F-up

Om Bengaler är för vilda eller inte är nog en smaksak, men personligen tycker jag de verkar för jobbiga för att jag skulle vilja ha en.

Du skriver att du testat allt men jag är ändå nyfiken på om du verkligen testat allt.

Först och främst undrar jag om det är något med katten som är avvikande jämfört med de andra. Hur tidigt togs den t ex från sin mamma?

Vad använder du i kattlådan? Vissa katter hatar t ex pellets och andra har inga som helst problem med det. Hur ofta gör du rent kattlådan? Vissa katter är mycket kinkigare med ren låda än andra. Hur många lådor har du? Har du provat med minst en låda per katt?

Finns det något speciellt i miljön som stressar katten?

Har du testat Feliway? Finns på apoteket:

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/...n=showProdInfo

Har du som sista utväg innan omplacering/avlivning testat Clomicalm? Det är receptbelagt så du behöver till veterinären för att få det utskrivet.
Citera
2007-07-16, 23:35
Medlem
><((((°>s avatar
tycker det verkar som slöseri att avliva katten, det går säkerligen att få den att gå på lådan ska du se, bara du tar reda på hur, för om den ena kan gå på lådan så kan ju även den andra det. men om du nu känner att du måste avliva den så sälj den till en pizzeria eller annan restaurang så den kommer till nån nytta iaf.
Citera
2007-07-17, 00:25
Bannlyst
[quote=><((((°>]tycker det verkar som slöseri att avliva katten, det går säkerligen att få den att gå på lådan ska du se, bara du tar reda på hur, för om den ena kan gå på lådan så kan ju även den andra det. men om du nu känner att du måste avliva den så sälj den till en pizzeria eller annan restaurang så den kommer till nån nytta iaf.[/QUOTE

Mycket omoget svar.

Gillar du katter? låter Tvekasmt.
Ps. Akyyen går på lådan, men mer sällan än normalY

Innekatt - rumsren. Annars fel
Citera
2007-07-17, 00:47
Medlem
Hej, gå in på hittekatterifokus.se eller katterifokus.se. de kan ge dig bättre råd tror jag,,, jag har bara haft husisar så jag har inge erfarenhet av bengaler,, men alla katter är olika oavsett ras,, lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in