• 1
  • 2
2007-07-16, 11:24
Medlem
ekk3123s avatar
Jag bytte från windows xp till vista och jag hatar det. jag tycker det är så jävla dåligt så jag vill byta igen.
Mina tankar går åt Ubuntu. Men jag är inte rikiktigt säker.

Jag skulle gärna vilja höra lite feedback på Ubuntu, vad är bra och vad är dåligt?
Hur fungerar det? Vad kan jag göra med det som jag inte kan göra med vista / vad kan jag göra med vista som jag inte kan göra med Ubuntu?
Är det enkelt att instalera? att använda?

Min tid vid datorn går åt till att tanka, glo på film, behandla bild och film, surfa, skriva och ibland spela.
Är Ubuntu någonting för mig?
Citera
2007-07-16, 11:30
Medlem
Flärps avatar
Du kan göra allt med Ubuntu som du kan i Windows, förutom i viss mån att spela.

Det finns tusentals med bra länkar enbart på FB som handlar om Ubuntu. Sök lite så ska du hitta.

Dessutom har Bossieman skrivit ihop en eminent guide hur du installerar nyaste Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Kolla upp den också.

Lycka till!
Citera
2007-07-16, 11:31
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Du kan göra allt med Ubuntu som du kan i Windows, förutom i viss mån att spela.

Det finns tusentals med bra länkar enbart på FB som handlar om Ubuntu. Sök lite så ska du hitta.

Dessutom har Bossieman skrivit ihop en eminent guide hur du installerar nyaste Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Kolla upp den också.

Lycka till!

okej, tack så mycket. låter bra!
Citera
2007-07-16, 12:21
Medlem
Flärps avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=485526 där hittar du Bossiemans guide.
Citera
2007-07-16, 12:23
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=485526 där hittar du Bossiemans guide.

tack tack!
Citera
2007-07-16, 12:31
Medlem
Bossiemans avatar
Nu står det ganska utförligt i guiden om vad du får om du installerar Ubuntu. Det du kommer få problem med är följande.

1. Du har ditt Windowstänk kvar, vilket innebär att du kommer besöka massa hemsidor för att hitta program att installera. Ubuntu funkar inte på detta sättet.

2. Spel funkar inte alls eller dåligt i Ubuntu om de är gjorda för Windows.

3. Mycket är annorlunda och du måste ge det ett tag så att du komemr in i det.
Citera
2007-07-16, 12:42
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Nu står det ganska utförligt i guiden om vad du får om du installerar Ubuntu. Det du kommer få problem med är följande.

1. Du har ditt Windowstänk kvar, vilket innebär att du kommer besöka massa hemsidor för att hitta program att installera. Ubuntu funkar inte på detta sättet.

2. Spel funkar inte alls eller dåligt i Ubuntu om de är gjorda för Windows.

3. Mycket är annorlunda och du måste ge det ett tag så att du komemr in i det.

okej, var ska leta efter mina program då? kommer till exempel inte photoshop att fungera? finns det torrent sidor som delar ut mycket ubuntu vänliga program?
Citera
2007-07-16, 12:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekk3123
okej, var ska leta efter mina program då? kommer till exempel inte photoshop att fungera? finns det torrent sidor som delar ut mycket ubuntu vänliga program?

Du använder terminalen för att ladda ner program. Jag är absolut ingen kännare av linux, men ska du tanka ner t.ex. VLC eller xmms (typ som Winamp) så skriver du följande i terminalen:

sudo apt-get install vlc
sudo apt-get install xmms

Då tankar den ner nödvändiga filer och installerar allt automatiskt. Du behöver alltså inte besöka var enskild hemsida för att tanka hem programmen, detta gör den själv. Men allt sånt står i Bossiemans guide.
Citera
2007-07-16, 12:56
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Du använder terminalen för att ladda ner program. Jag är absolut ingen kännare av linux, men ska du tanka ner t.ex. VLC eller xmms (typ som Winamp) så skriver du följande i terminalen:

sudo apt-get install vlc
sudo apt-get install xmms

Då tankar den ner nödvändiga filer och installerar allt automatiskt. Du behöver alltså inte besöka var enskild hemsida för att tanka hem programmen, detta gör den själv. Men allt sånt står i Bossiemans guide.

okej, soft! Jag läser igenom guiden när jag kommer hem från jobbet!
Citera
2007-07-16, 13:26
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekk3123

Du kan antingen göra det via terminalen som beskrivits tidigare eller via Ubuntus inbyggda grafiska gränssnitt synaptics. Du går in där, söker på programmet, t.ex. VLC och sen väljer du installera det. Klart. Så enkelt.
Photoshop går att köra under Ubuntu men de flesta Ubuntuanvändare använder Gimp.
Citera
2007-07-16, 14:50
Medlem
Alternativ till photoshop: "Gimp" Rätt dåligt enligt min smak.. Men för att vara gratis är de underbart
Citera
2007-07-16, 14:54
Medlem
:Ericuss avatar
Jag skär hellre av mig ett finger än att använda GIMP.

I övrigt, Ubuntu är väldigt nybörjarvänligt och enkelt, men räkna med att få ägna lite tid åt att googla och felsöka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in