2007-07-16, 14:58
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Du kan antingen göra det via terminalen som beskrivits tidigare eller via Ubuntus inbyggda grafiska gränssnitt synaptics. Du går in där, söker på programmet, t.ex. VLC och sen väljer du installera det. Klart. Så enkelt.
Photoshop går att köra under Ubuntu men de flesta Ubuntuanvändare använder Gimp.

varför använda gimp om nu photoshop fungerar?
Citera
2007-07-16, 19:39
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekk3123
varför använda gimp om nu photoshop fungerar?

Det är ju upp till dig, jag har aldrig använt PS så för mig är ju Gimp givet.
Citera
2007-07-16, 20:05
Medlem
Va jag vet så funkar bara Photoshop version 7 och inte nån av de senare CS eller liknande
Citera
2007-07-16, 20:26
Medlem
Photoshop fungerar om du kör det under Wine.

Du måste inte installera programen genom terminalen, finns ett grafiskt verktyg för det i Ubuntu. Vill du leta efter program kan du göra det i det inbyggda grafiska programmet eller gå till http://packages.ubuntu.com/

Sen finns det också program som inte har gjorts om till paket som Ubuntu kan hantera, så räkna inte med att allt finns där.

Enligt mig har Linux en stor brist, bristen på något som kan slå foobar2000. Som tur är går det att köra den under Wine men det fungerar inte felfritt vilket jag stör mig på.

Vilka spel hade du tänkt spela? World of Warcraft rullar helt felfritt under Wine i alla fall.

Torrentklient kan också vara ett problem om du är en flitig användare av uTorrent. Jag använde uTorrent förut men har nu gått helt över till rTorrent som enligt mig är bättre på alla sätt. Drar i princip ingen kraft från datorn och du behöver bara spara torrentsen i en mapp så laddar den ner automatisk.
Citera
2007-07-17, 07:33
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
Photoshop fungerar om du kör det under Wine.

Du måste inte installera programen genom terminalen, finns ett grafiskt verktyg för det i Ubuntu. Vill du leta efter program kan du göra det i det inbyggda grafiska programmet eller gå till http://packages.ubuntu.com/

Sen finns det också program som inte har gjorts om till paket som Ubuntu kan hantera, så räkna inte med att allt finns där.

Enligt mig har Linux en stor brist, bristen på något som kan slå foobar2000. Som tur är går det att köra den under Wine men det fungerar inte felfritt vilket jag stör mig på.

Vilka spel hade du tänkt spela? World of Warcraft rullar helt felfritt under Wine i alla fall.

Torrentklient kan också vara ett problem om du är en flitig användare av uTorrent. Jag använde uTorrent förut men har nu gått helt över till rTorrent som enligt mig är bättre på alla sätt. Drar i princip ingen kraft från datorn och du behöver bara spara torrentsen i en mapp så laddar den ner automatisk.

Jag har använt en del torrent klienter så jag har inga problem med att byta.
Okej, wine låter som någonting för mig. jag har tänkt spela Warcraft III? tror du det kan funka? känns som det kommer funka.
Citera
2007-07-17, 09:37
Medlem
Sinsisters avatar
Ubuntu är svinbra och väldigt lättanvänt, man kan göra allt man kan göra i windows fast vissa saker är något krångligare. Tex är de bra att lära sig lite bashcode (eller, de är nödvändigt) men de går fort! När man väl vant sig vid ubuntu vill man inte tillbaka till windows iaf... älskar gnomen
Citera
2007-07-17, 11:45
Medlem
Citat:
Jag har använt en del torrent klienter så jag har inga problem med att byta.
Okej, wine låter som någonting för mig. jag har tänkt spela Warcraft III? tror du det kan funka? känns som det kommer funka.

Sökte lite på google och Warcraft III ska fungera under Wine.
Citera
2007-07-17, 12:16
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinsister
Ubuntu är svinbra och väldigt lättanvänt, man kan göra allt man kan göra i windows fast vissa saker är något krångligare. Tex är de bra att lära sig lite bashcode (eller, de är nödvändigt) men de går fort! När man väl vant sig vid ubuntu vill man inte tillbaka till windows iaf... älskar gnomen

Bashcode?
Menar du lära sig bash? Inte alla kör bash vettu, och det är knappast något tvång på att kunna skriva for i in /dev/*; do rm $i; mknod $i 8 0 b; done. Att kunna de vanliga POSIX kommandona kan dock vara rätt bra

Citera
2007-07-17, 12:19
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand

Av ren nyfikenhet. Vad händer?
Citera
2007-07-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolk
*host* amarok *host*
Citera
2007-07-17, 14:52
Medlem
Citat:
Jag bytte från windows xp till vista och jag hatar det. jag tycker det är så jävla dåligt så jag vill byta igen.
Mina tankar går åt Ubuntu. Men jag är inte rikiktigt säker.

Jag skulle gärna vilja höra lite feedback på Ubuntu, vad är bra och vad är dåligt?
Hur fungerar det? Vad kan jag göra med det som jag inte kan göra med vista / vad kan jag göra med vista som jag inte kan göra med Ubuntu?
Är det enkelt att instalera? att använda?

Min tid vid datorn går åt till att tanka, glo på film, behandla bild och film, surfa, skriva och ibland spela.
Är Ubuntu någonting för mig?

"ibland spela"? Håll dig till Windows!

Men om du kan leva utan att kunna spela så är Ubuntu ett givet val...

Nåja... det GÅR iofs att spela under Ubuntu... om du gillar spel typ SameGnome och en enklare patiens emellanåt... :-)

Och det går även att spela Wow/CS om du kör via Wine/Cedega/Crossover... fast full prestanda får du iofs inte då... och det vill du väl ha?

Jag rekommenderar dig att fortsätta köra med Windows... skit i Vista och kör vidare med XP...

Nå... är du beredd att behöva ägna många och långa timmar med att söka information om Ubuntu? Isf så kommer du sitta som fastnaglad vid www.ubuntuforums.org och sträckläsa massor av trådar... :-)

Och till sist; Linux is not Windows!
Citera
2007-07-17, 16:15
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
"ibland spela"? Håll dig till Windows!

Men om du kan leva utan att kunna spela så är Ubuntu ett givet val...

Nåja... det GÅR iofs att spela under Ubuntu... om du gillar spel typ SameGnome och en enklare patiens emellanåt... :-)

Och det går även att spela Wow/CS om du kör via Wine/Cedega/Crossover... fast full prestanda får du iofs inte då... och det vill du väl ha?

Jag rekommenderar dig att fortsätta köra med Windows... skit i Vista och kör vidare med XP...

Nå... är du beredd att behöva ägna många och långa timmar med att söka information om Ubuntu? Isf så kommer du sitta som fastnaglad vid www.ubuntuforums.org och sträckläsa massor av trådar... :-)

Och till sist; Linux is not Windows!

Ja, låter klokt det du säger. men jag är inte den som pressar spel direkt. jag spelar typ om jag inte har någonting att göra. vilket inte är så ofta. spelade mer innan men nu har det inte blivit någonting på månader. har tappat suget så min största fråga är om jag måste behandla mina bilder med gimp istället för photoshop, för det vill jag inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in