Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-13, 17:27
  #1
Medlem
Laktostolerants avatar
Var i Sverige serveras den bästa wienerschnitzeln?

I Stockholm finns en helt gudomlig variant av schnitzel på tjeckiska krogen Soldaten Svejk (Östgötagatan 35, Södermalm). Den är dock fylld med ost och skinka, men ack så god...
Citera
2007-07-13, 17:33
  #2
Medlem
Skiftnyckels avatar
Jag åt en på restaurangen Fars Hatt i Kungälv förra sommaren som var ovanligt bra, att stället är som ett gammalt stadhotell är ju oxå positivt, lite nostalgikänsla.....

Huruvida den är Sveriges bästa är ju svårt att säga, jag har ju inte varit på alla ställen som serverar wienerschnitzel men betyget blir 4,5 skiftnycklar av 5 möjliga
Citera
2007-07-13, 17:42
  #3
Medlem
Coolcittes avatar
Gyllene Prag i Göteborg har en underbar weinerscnitzel.
Citera
2007-07-13, 17:45
  #4
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Gyllene Prag i Göteborg har en underbar weinerscnitzel.
Ja, den är verkligen jättegod. Nästan lika god som min hemlagade.
Citera
2007-07-14, 01:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Var i Sverige serveras den bästa wienerschnitzeln?

I Stockholm finns en helt gudomlig variant av schnitzel på tjeckiska krogen Soldaten Svejk (Östgötagatan 35, Södermalm). Den är dock fylld med ost och skinka, men ack så god...


Tror nog att du hittat den bästa.... Den tillsammans med en riktigt upphälld tjeckisk öl på fat samt lite tartarsås kan man döda för.....tja, man skulle kunna döda för mycket mindre faktiskt...
Citera
2007-07-14, 02:44
  #6
Medlem
Al Gores avatar
Rest. Moldau vid Hornstull i Stockholm.
Gärna tillsammans med deras tjeckiska potatissallad........
Citera
2007-07-14, 08:21
  #7
Medlem
Sinitsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Gore
Rest. Moldau vid Hornstull i Stockholm.
Gärna tillsammans med deras tjeckiska potatissallad........

Instämmer.

Schnitzeln på Svejken (Soldaten Svejk) är grym men ingen wienerschnitzel.

Gyllene Prag lät intressant. Har missat det ställets existens totalt. Får se till att besöka det när jag är i Götet nästa gång...
Citera
2007-07-14, 08:50
  #8
Medlem
dePauls avatar
Har inte ätit på Soldaten Svejk men väl på Gyllene Prag. Och jag håller med. Det är endast min hemmagjorda som slår deras . Dock handlar det inte om en äkta WS utan en tillagad på gris. Till det kan man med fördel äta den där tjeckiska potatissalladen och skölja ner den med en Staropramen .

~Paul~
Citera
2007-07-14, 09:45
  #9
Medlem
quaertys avatar
I Wien används huvudsakligen gris nuförtiden läste jag någonstans. Även om jag själv alltid använder kalv. Det gick nog att läsa i Staffan Heimersons matresa i Aftonbladet för ett par år sedan förresten.
Citera
2007-07-15, 01:39
  #10
Avstängd
cnashs avatar
hur gör man sin egen wienerschniztel? Ska det vara några särskilda råvaror eller tillagas på nåt särskilt sätt?
Citera
2007-07-15, 01:42
  #11
Avstängd
Rejects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laktostolerant
Var i Sverige serveras den bästa wienerschnitzeln?

I Stockholm finns en helt gudomlig variant av schnitzel på tjeckiska krogen Soldaten Svejk (Östgötagatan 35, Södermalm). Den är dock fylld med ost och skinka, men ack så god...
Mmmmm...... Så sreverades den i Prag med och fiock anses vara lite av en nationalrätt där. Fanns på varje ställe och det blev ganska många när man var där
Tack för tipset om resturang.
Citera
2007-07-15, 01:58
  #12
Medlem
snapcases avatar
OT men vill dela med mig av en liten historia.
En kompis och hans österrikiska morfar var i wien och morfadern drog runt honom på flera restauranger då han ville ha wienerschnitzel. När dom kom in på varje ställe frågade gubben "Hur fort kan vi få varsinn wienerschnitzel?" På flera ställen log personalen och sa: "Det tar bara några minuter". Då tackade gubben för sig och dom drog vidare. Tillslut fick dom svaret "Kocken vill inte stressa schnitzeln så det tar MINST en halvtimma." Då var gubben nöjd och dom slog sig ner med varsinn pilz för att inväta en väl stekt schnitzel
Sensmoralen är att man inte ska ha bråttom när man ska äta wienerschnitzel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback