Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-25, 00:24
Medlem
Wargs avatar
Jag gillar Washington mest, men är inget direkt fan. Förstår inte hur man kan få genuina känslor för ett lag i ett annat land som man har 0 geografisk anknytning till, därför anser jag att alla svenskar som leker att de lever för div. engelska/italienska/spanska fotbollslag är extremt pinsamma.

Kul ändå att det finnas lite varians i tråden, trodde alla skulle vara NYR/Wings/Hawks/Leafs/Pens-fans.
Senast redigerad av Warg 2014-02-25 kl. 00:34.
Citera
2014-02-27, 14:45
Medlem
C.Girouxs avatar
Har varit ett Flyers-fan sedan jag var 4-5 år och samlade på hockeybilder. Fastnade direkt för deras snygga tröjor och det var väl den stora anledningen till att jag favoriserade dem från första början.
Sedan har jag följt dem hela livet, kärleken har bara blivit starkare för varje år som gått. Alltid följt dem i tabellen, alltid spelat som dem på NHL-spelen etc.

På senare år har jag börjat se deras matcher mer och mer, denna säsongen har jag nog bara missat 3-4 stycken. Har planer på att åka över till USA i höst och se dem spela hemma i Wells Fargo Center.

Har en mycket starkare kärlek till Flyers än mina svenska favoritlag, som jag sett spela IRL många gånger.

Sedan gillar jag även Winnipeg Jets och Nashville Predadors, men inte ens i närheten lika mycket som Flyers.
Citera
2014-02-28, 13:33
Medlem
hejzans avatar
Är väl inte direkt något fan, men om jag kollar på NHL kollar jag på Detroits matcher, mest pga svenskarna.
Citera
2014-03-01, 03:00
Medlem
Nocktyrns avatar
Är Detroit-supporter av flera skäl.

Dels älskade jag deras matchställ/logga redan som 6-åring eller tidigare (och gör fortfarande), dels minns jag hur jag av den anledningen alltid valde att spela som Detroit när jag till slut fick NHL 94 på SEGA som liten. Vilka tider! Och jäklar vilket spel. (20-årsjubileum i år vilket är värt att ta av hatten för, by the way! )

Sedan har Detroit bitvis alltid varit lite av ett tillhåll för svenskar i NHL, vilket i alla fall förr i världen gjorde att man sympatiserade lite med Red Wings över huvud taget. Nu hade man sympatiserat med rödvingarna av andra, förklarliga skäl. Och ja, flera andra NHL-lag inhyste svenskar i sin line-up redan på 90-talet men det blev Detroit för mig ändå, av någon anledning. Jag önskar jag visste exakt vad det var.

Därefter, kanske i ettan på lågstadiet, började man ju samla på hockeybilder och då var det Yzerman, Coffey och ryssfemman som regerade! Och Lidas! Osgood minns jag tydligt också att jag hade som hockeybild, och jag förundrades över hans ansiktsmask! Detsamma gällde Arturs Irbe och Dominik Hasek.

(Av någon anledning, när det gäller att samla hockeybilder, visste man vilka spelare som, på riktigt, var bra i NHL. Jag förstår det fortfarande inte! Såg min första NHL-match flera år efter hockeybilds-tiden, men visste trots det, redan då, att exempelvis Mike Richter var en sjukt eftertraktad målvakt att äga som hockeybild... Inga i min omgivning var heller insatta i NHL så det är ett mysterium... mad skills.... )

När föräldrarna sedermera införskaffade hemdator var NHL 99 den absoluta spiken i kistan, det spelet cementerade hockeyintresset över huvud taget.

Sedan dess är jag fast! Kommer vara rödvinge tills jag dör!

Överlag gillar jag däremot de flesta NHL-lagen, ska jag tillägga. Jag har sådan innerlig respekt och vördnad för alla de klassiska lagen att jag inte kan hata dem, oavsett hur mycket Detroit-supporter jag faktiskt är.
Senast redigerad av Nocktyrn 2014-03-01 kl. 03:04.
Citera
2014-03-01, 07:24
Medlem
ImWorthlesss avatar
På den gamla goda hockeykortstiden, 90 talet så höll jag inte på något speciellt lag, men Foppa var alltid en favorit., oavsett lag han lirat för, en gigant skapad av svensk hockey!

Sen i början av 2000 så började intresset mer och mer komma och jag kikade lite historiskt inom NHL osv och föll för Red Wings och Maple Leafs, vilket är lagen jag håller på än idag..

Avskyr dock; Boston, Montreal.
Citera
2014-03-01, 12:53
Medlem
C-3POs avatar
När jag var liten var Islanders heta och vann flera Stanley Cup med svenskar i laget. Själv har jag av någon anledning som jag inte minns alltid hållit på Rangers. Kanske var det för Anders Hedberg?
Citera
2014-03-03, 11:09
Medlem
Erkan22s avatar
När Foppa kom dit fick man upp ögonen för Flyers. Lite koll hade man sedan innan men då var det mest NHL07 på xbox som man spelade med Flyers. Sedan har de några personliga favoriter sedan tidigare och man blev riktigt glad när de signade Lecavalier som är en stor favorit.
Citera
2014-03-03, 17:49
Medlem
Heureuxs avatar
Följer caps tack vare Ovechkins mål mot Phoenix. Kollade väldigt många matcher fram till typ 3 år sen, då blev det svårt ned nattmatcherna pga jobb. Denna säsong har jag typ sett tre matcher
Citera
2014-03-04, 09:49
Medlem
Ranchis avatar
Samlade på hockeykort och mina favoritspelare fanns I Detroit, sen tror jag brorsan höll på dom också!

Kanske för att det alltid varit mycket svenskar i Detroit också, alltid extra kul o se dom lyckas

Vet att jag diggade flyers när jag va liten också pga snygga logga o ställ, spelade alltid med dom i nhl 99 ^^
Citera
2014-03-06, 02:15
Medlem
Reko45s avatar
Pekka Rinne. grymt namn och världens bästa målvakt. har annars varit för shane doan och phoenix då jag gillar loggan. har spelat ea sports nhl spel sen 1999. har egentligen alltid varit en allätare. sen slutet av 2000 talet va de lite phoenix men nu är de nashville för hela slanten. tror jag kan stoltsera som sveriges största nashville supporter då alla andra kör öst stats lag eller efter mainstream perspektiv (host chicago, anaheim, san jose, vancouver, st louis)
Citera
2014-03-06, 04:25
Medlem
Jag som liten, höll alltid på Avalanche, med Foppa, Foote och Sakic och inte minst Roy.
Varför det var ju Avalanche var väl för just för att Foppa spela där och att farsan ofta kunde kolla på deras matcher på nätterna.

Nu för tiden kan jag inte säga att jag har ett favoritlag. NHL har helt klart den bästa hockeyn, men den berör mig inte på samma sätt som SHL, då staden man växte upp i spelar där.

Men jag får väl säga Red Wings för drösen med svenskar som spelar. Samtidigt älskar jag att se Chicago, Pittsburgh, Boston för stjärnorna som lirar där. Jag kan väl i stort sett se vilken match som helst.
Citera
2014-03-10, 16:52
Medlem
Säsongen 94-95 var jag nyss fyllda 6 bast och det hade börjat liras grusplansbandy på rasterna i sexårsverksamheten och hockeybilderna florerade vilt på skolgården på rasterna. Jag själv samlade på målvakter och storebrors inlägg i debatten var att Martin Brodeur var världens då bästa dito. Även om jag har för mig att Ed Belfour hade lagt beslag på Vezina året innan (läst på om detta efteråt, typ 96). Så det fick bli Devils. De vann stanley cup den säsongen och jag såg några slutspelsmatcher på TV1000 med storebror min, såg att han hade talat sanning och att det var gott.

Varit en Devil sedan dess och överlag har det varit ett sjukt stabilt val. En riktigt stabil kapten i Elias, ett av ligans bättre backpar i Stevens och Niedermayer när det begav sig och så var ju HEdberg där en session coskå, inte under glansdagarna men ändå. Skoj. Snyggaste loggan också.

/Psykovision
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in