Hur dricker man den lämpligast? Typ av glas, hur mycket i glasen, sammanhang?
Vilket märke rekommenderas?
Tänkte bjuda på punsch efter nyårsmaten, men har dålig pejl på hur denna kulturdryck ska serveras och förtäras. Drack några glas på krogen igår. Flaggpunsch, kall i fyra cl shotglas. Det var gott!
Det finns speciella punsch-glas. Jag brukar dock dricka ur glögg-glas som har liknande utseende. Då punschen är väldigt söt tycker åtminstone inte jag det är gott med alltför mycket. Runt 5-6 cl är lagom.
Jag föredrar den väl kyld (kylskåpskall) till kaffet efter en trevlig middag. Har mest druckit Carlshamns Flaggpunsch, men jag har hört att Roslagspunschen ska vara god.
Det är bara att konstatera: "Det var bättre förr..", visst hade det varit härligt att ha en flaska cykelpunsch hemma? Tack för klippet, Steffo Thörnqvist skrev ett bra kapitel i ämnet i Boken Sprit, rekommenderas till alla som har det minsta intresse i ämnet.
hur bär man sig på bästa sätt åt för att värma punschen?
blandar ut med varmt vatten eller kanske värma rent på spisen?
Tänkte tillaga ärtsoppa med varm punsch även om det är en dag för tidigt.
hur bär man sig på bästa sätt åt för att värma punschen?
blandar ut med varmt vatten eller kanske värma rent på spisen?
Tänkte tillaga ärtsoppa med varm punsch även om det är en dag för tidigt.
Blanda med varmt vatten? absolut inte! ett smidigt sätt är att värma hela flaskan i vattenbad (sänk flaskan i sjudande vatten tills den känns varm). Det går naturligtvis att värma på spisen i en kastrull men det känns lite hattigt att hälla upp punsch från kastrull samt att du riskerar att koka den, vilket givetvis vore en svår olycka.
Blanda med varmt vatten? absolut inte! ett smidigt sätt är att värma hela flaskan i vattenbad (sänk flaskan i sjudande vatten tills den känns varm). Det går naturligtvis att värma på spisen i en kastrull men det känns lite hattigt att hälla upp punsch från kastrull samt att du riskerar att koka den, vilket givetvis vore en svår olycka.
Hmm ok. hade inte tänkt att hälla i mig hela flaskan idag. Det går inte micra det då?
Micro är lynnigt, du riskerar att koka punschen, värm försiktigt på spisen så skall det nog gå bra. Den skall ju inte vara skållhet, så du kan ju nästan köra "smärtgränsvarmt".
Micro är lynnigt, du riskerar att koka punschen, värm försiktigt på spisen så skall det nog gå bra. Den skall ju inte vara skållhet, så du kan ju nästan köra "smärtgränsvarmt".
ok testar det. Hur många grader bör det va ungefär?
Tack för hjälpen!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!