2007-12-29, 14:58
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Frågor till er som har koll på punsch:

Hur dricker man den lämpligast? Typ av glas, hur mycket i glasen, sammanhang?

Vilket märke rekommenderas?

Tänkte bjuda på punsch efter nyårsmaten, men har dålig pejl på hur denna kulturdryck ska serveras och förtäras. Drack några glas på krogen igår. Flaggpunsch, kall i fyra cl shotglas. Det var gott!

Det finns speciella punsch-glas. Jag brukar dock dricka ur glögg-glas som har liknande utseende. Då punschen är väldigt söt tycker åtminstone inte jag det är gott med alltför mycket. Runt 5-6 cl är lagom.

Jag föredrar den väl kyld (kylskåpskall) till kaffet efter en trevlig middag. Har mest druckit Carlshamns Flaggpunsch, men jag har hört att Roslagspunschen ska vara god.
Citera
2007-12-29, 15:16
Medlem
Beror mycket på att Bolaget har valt att enbart ha inne 3 olika sorters Punsch i sitt vanliga sortiment.

Intressant klipp från TV8 om Punschens historia i Sverigehttp://qstream-down.qbrick.com/05097...rige_78&id=453
Citera
2007-12-30, 14:44
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
Beror mycket på att Bolaget har valt att enbart ha inne 3 olika sorters Punsch i sitt vanliga sortiment.

Intressant klipp från TV8 om Punschens historia i Sverigehttp://qstream-down.qbrick.com/05097...rige_78&id=453

Det är bara att konstatera: "Det var bättre förr..", visst hade det varit härligt att ha en flaska cykelpunsch hemma? Tack för klippet, Steffo Thörnqvist skrev ett bra kapitel i ämnet i Boken Sprit, rekommenderas till alla som har det minsta intresse i ämnet.
Citera
2008-01-16, 19:40
Medlem
dagiss avatar
hur bär man sig på bästa sätt åt för att värma punschen?
blandar ut med varmt vatten eller kanske värma rent på spisen?
Tänkte tillaga ärtsoppa med varm punsch även om det är en dag för tidigt.
Citera
2008-01-16, 19:50
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagis
hur bär man sig på bästa sätt åt för att värma punschen?
blandar ut med varmt vatten eller kanske värma rent på spisen?
Tänkte tillaga ärtsoppa med varm punsch även om det är en dag för tidigt.

Blanda med varmt vatten? absolut inte! ett smidigt sätt är att värma hela flaskan i vattenbad (sänk flaskan i sjudande vatten tills den känns varm). Det går naturligtvis att värma på spisen i en kastrull men det känns lite hattigt att hälla upp punsch från kastrull samt att du riskerar att koka den, vilket givetvis vore en svår olycka.
Citera
2008-01-16, 19:54
Medlem
dagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Blanda med varmt vatten? absolut inte! ett smidigt sätt är att värma hela flaskan i vattenbad (sänk flaskan i sjudande vatten tills den känns varm). Det går naturligtvis att värma på spisen i en kastrull men det känns lite hattigt att hälla upp punsch från kastrull samt att du riskerar att koka den, vilket givetvis vore en svår olycka.

Hmm ok. hade inte tänkt att hälla i mig hela flaskan idag. Det går inte micra det då?
Citera
2008-01-16, 19:58
Medlem
njaes avatar
Micro är lynnigt, du riskerar att koka punschen, värm försiktigt på spisen så skall det nog gå bra. Den skall ju inte vara skållhet, så du kan ju nästan köra "smärtgränsvarmt".
Citera
2008-01-16, 20:02
Medlem
dagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Micro är lynnigt, du riskerar att koka punschen, värm försiktigt på spisen så skall det nog gå bra. Den skall ju inte vara skållhet, så du kan ju nästan köra "smärtgränsvarmt".

ok testar det. Hur många grader bör det va ungefär?
Tack för hjälpen!
Citera
2008-01-16, 20:08
Medlem
njaes avatar
Har tyvärr ingen temperatur men testa och värm till 50 grader, smaka och se? det gör ju inget om det blir några extra smaksupar?
Citera
2008-01-16, 20:14
Medlem
dagiss avatar
helvetes fan! nu råkade jag koka skiten. är alkoholen borta med vinden nu eller? var bara några sekunder.
Citera
2008-01-16, 20:15
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagis
helvetes fan! nu råkade jag koka skiten. är alkoholen borta med vinden nu eller? var bara några sekunder.

Ja, etanolen övergår i gasform vid 78 grader, så du har bjudit fläkten på en sup, vattenbad nästa gång?
Senast redigerad av njae 2008-01-16 kl. 20:18.
Citera
2008-01-16, 20:19
Medlem
dagiss avatar
haha ja får nog bli det. men det smakar starkt som fan fortfarande. mmmmm ren njutning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in