2007-07-13, 13:55
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aegons
Finns det någon punsch tillgänglig i Sverige som inte är jättesöt och som ligger på 40% eller högre?

Tyvärr finns det nog ingen produkt som motsvarar dina (och många andras önskemål).
Fram till ett drygt år sedan fanns möjligheten att köpa Arrack på bolaget och blanda sin egen Punsch efter tycke och smak. Tyvärr har arrack utgått ur sortimentet så nu får man fjäska hos bagaren eller beställa från tyskland:

https://www.wein-bastion.de/eshop/sh...f16cf21&tip=ja

Denna arrack håller 58%, så det är fullt möjligt att få en drickbar punsch på 30-35%, rätt god tjong i den, roligt att bjuda svärmor på?
Citera
2007-07-13, 14:00
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Testa även en variant på den klassiska guldkanten, nämligen någon trevlig single malt-whisky med några droppar punsch på toppen. Underbart!

Den har jag inte provat, förslag på whisky, förstår att det inte bör vara en rökig. Kan tänka mig att en Macallan funkar bra.
Brukar med fördel köra samma variant med Cognac, det går att blanda i upp till ca 40% och behålla Punschkaraktären.
Citera
2007-07-13, 15:11
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Den har jag inte provat, förslag på whisky, förstår att det inte bör vara en rökig. Kan tänka mig att en Macallan funkar bra.
Brukar med fördel köra samma variant med Cognac, det går att blanda i upp till ca 40% och behålla Punschkaraktären.

Det går faktiskt alldeles utmärkt även med en rökig whisky. Det är bara att prova runt och se vad du tycker om. Själv har jag kört den en hel del med Laphroaig, som inte direkt är en blyg whisky...
Citera
2007-07-13, 15:46
Moderator
tobess avatar
Citat:
Jag är medveten om att Punschen har en viss studentikos attraktionskraft, Punschsittningar arrangeras väl i de flesta lärosäten? Det jag reflekterar över är att utbudet på Systembolaget minskar (av lättförklarade skäl).
Roligt är att det finns en Punschkultur i Finland, det hade jag inte hört talas om tidigare, är den enbart akademisk eller är det något som bjuds i var mans hem?

Jag hade iaf inte smakat punsch före jag började på universitetet så jag skulle nog chansa på att det är en rätt studentikos sak.

Kan ju hända att det är allmänt bland äldre, men det är inget jag egentligen kan uttala mig om. Punsch hittar man iaf alltid på Alko så visst måste någon annan än studenterna köpa det
Citera
2007-07-13, 15:49
Moderator
tobess avatar
Citat:
Vilka sorter finns på "Alko" i Finland, de svenska eller finns det inhemska?
Är det så att det fortfarande går att köpa Arrack? systembolaget tog bort den för drygt ett år sen, det är nämligen rätt kul att göra egen Punsch.

Tyvärr får man ju inte se över 21% sprit på alkos hemsidor så jag kan inte kolla, men tror nog det mesta av utbudet består av svensk punsch.

På de sittningar jag brukar vara på så är det Flaggpunsch de bjuds på iaf.

Hittade iaf en inhemsk sort som råkade vara på 21%

http://www.alko.fi/tuotteet/sw/218794

Finns säkert flera bara att de är starkare än 21% ..
Citera
2007-07-13, 16:05
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste
Det går faktiskt alldeles utmärkt även med en rökig whisky. Det är bara att prova runt och se vad du tycker om. Själv har jag kört den en hel del med Laphroaig, som inte direkt är en blyg whisky...

Skall prövas å det snaraste, Laphroaig är ju en gammal favorit. (har en känsla av att Whiskykillarna blir tokiga över en sån sak)
Citera
2007-07-13, 16:16
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tyvärr får man ju inte se över 21% sprit på alkos hemsidor

Vadan detta?
Citera
2007-07-13, 17:57
Medlem
Dricker alltid punsch när jag är på sittingar. Så traditionen lever kvar bland oss studenter iallafall.
Citera
2007-07-13, 18:09
Moderator
tobess avatar
Citat:
Vadan detta?

Har något med lagstiftningen att göra.. man får bara marknadsföra under 22% alkoholdrycker eller något åt det hållet.

Vill man ha prisuppgifter på > 21% måste man gå in på en butik och ta en priskatalog åt sig, eller leta lite på nätet på någon annan sida.

Nåja, verkar som att det bara finns den där Helmi punschen och Carlshamns flaggpunsch i sortimentet..

http://www.isokaato.com/hinnasto/
Citera
2007-07-13, 18:31
Medlem
Då jag är av ungerskt ursprung har jag fått lära mig att dricka tokaji
istället. Så jag kan inte riktigt uttala mig men..
Citera
2007-07-13, 21:41
Medlem
njaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av You better run
Då jag är av ungerskt ursprung har jag fått lära mig att dricka tokaji
istället. Så jag kan inte riktigt uttala mig men..

Tokaji är ett utmärkt dessertvin, men har få gemensamma nämnare med Punsch, min fråga till dig finns det en Ungersk Raki?
Citera
2007-12-29, 14:06
Medlem
rayraviolis avatar
Frågor till er som har koll på punsch:

Hur dricker man den lämpligast? Typ av glas, hur mycket i glasen, sammanhang?

Vilket märke rekommenderas?

Tänkte bjuda på punsch efter nyårsmaten, men har dålig pejl på hur denna kulturdryck ska serveras och förtäras. Drack några glas på krogen igår. Flaggpunsch, kall i fyra cl shotglas. Det var gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in