• 1
  • 2
2007-07-12, 22:24
Medlem
Hej alla som har bättre koll än jag. Vilket säkert är de flesta...
Har Norton Internet Security i min laptop.
Abbonemnaget går snart ut, har ingen lust att betala för ett nytt år.
Kan någon rekommendera något bra alternativ som är gratis och som inte är alltför knivigt att förstå sig på, hantera och ladda ner.

Tack på förhand
Citera
2007-07-12, 22:33
Medlem
Jag har själv kört med Avast i flera år, finns t.o.m på svenska. Registrera dig och det fungerar ett år framåt, automatiska uppdateringar fler gånger i veckan. Du behöver inte vara rädd att uppge din e-postadress, jag har registrerat många gånger och aldrig fått skräppost. Om du sen vill komplettera med en bättre brandvägg än Windows egen så finns ZoneAlarm.

www.avast.com
Citera
2007-07-12, 22:46
Medlem
sebnies avatar
Min favorit är IpCop ( www.ipcop.org ).
Du bränner helt enkelt ner den på en CD, sedan bootar du med CDn i någon soppedator* som kan agera brandvägg/antivirus. (se till att datorn har minst 2 nätverkskort, ett ingående och ett utgående).
Du installerar helt enkelt brandväggen som ett operativsystem, och sedan blir det som en "hårdvarubrandvägg" som är bra mycket säkrare än en mjukvaruvägg.

*Brandväggen är baserad på linux vilket inte kräver alls så mycket prestanda.

Dock så har den inte utgående filtrering i sitt standardutförande, utan man måste slänga på en addon som heter BlockOutTraffic. Den kan man dra ner på www.blockouttraffic.de

Sedan för att få antivirusfiltrering, så behöver du Copfilter. www.copfilter.org

Bara följ instruktionerna så är det lätt att komma igång.
Citera
2007-07-12, 22:56
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Min favorit är IpCop ( www.ipcop.org ).
Du bränner helt enkelt ner den på en CD, sedan bootar du med CDn i någon soppedator* som kan agera brandvägg/antivirus. (se till att datorn har minst 2 nätverkskort, ett ingående och ett utgående).
Du installerar helt enkelt brandväggen som ett operativsystem, och sedan blir det som en "hårdvarubrandvägg" som är bra mycket säkrare än en mjukvaruvägg.

*Brandväggen är baserad på linux vilket inte kräver alls så mycket prestanda.

Dock så har den inte utgående filtrering i sitt standardutförande, utan man måste slänga på en addon som heter BlockOutTraffic. Den kan man dra ner på www.blockouttraffic.de

Sedan för att få antivirusfiltrering, så behöver du Copfilter. www.copfilter.org

Bara följ instruktionerna så är det lätt att komma igång.

Har han en laptop, så flyttar TS troligen denna mellan skola och hem t ex.
Då är en mjukvarubrandvägg helt klart att föredra.

Kan rekommendera F-secure, eller Comodo Personal firewall och ActiveVirusShield (bägge 2 är gratis)
Citera
2007-07-12, 23:07
Medlem
Tack för era snabba svar.
Sebnie, ditt förslag blir lite för knepigt för mig. Men tack i alla fall
Citera
2007-07-12, 23:28
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Comodo Personal Firewall Pro och ActiveVirusShield

Ni andra som föreslår något annat kan göra Er själva och andra en tjänst och testa dessa...

Citera
2007-07-13, 10:48
Medlem
Hkarns avatar
Lite synd att comodo firewallen inte funkar på Vista.
Citera
2007-07-13, 11:44
Medlem
qapmocs avatar
Nod32 har fungerat bra för mig dom åren jag har använt det, bara ladda hem det och lägga in en crack så fungerar det hur bra som helst med automatiska uppdateringar m.m.
Citera
2007-07-13, 12:02
Medlem
Skäggbiffens avatar
Avast är det som gäller .. det tar mindre av datorn också.
Citera
2007-07-13, 12:16
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggbiffen
Avast är det som gäller .. det tar mindre av datorn också.

Argumentera gärna för det när det är helt värdelöst som antivirus i jämförelse med de vi räknat upp, har hjärndött interface och när Nod32 är snålare och alla har någonlunda vettiga datorer år 2007!
Citera
2007-07-13, 12:23
Medlem
Själv kör jag Comodo Personal Firewall Pro samt AVG Free Anti-Virus.

Jag är knappast någon expert, men jag tycker att dom fungerar mycket bra. Båda är dessutom gratis!

Jag undrar dock om jag borde byta från AVG till Nod32? Vad säger experterna om detta?
Citera
2007-07-13, 17:20
Bannlyst
ESET Smart Security är fortfarande i betastadiet så det är gratis så länge. Funkar både som brandvägg och antivirus. Fungerar riktigt bra för mig och är lätt att förstå sig på.

http://www.eset.eu/download/beta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in