Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-24, 21:38
Medlem
Hej,

råkade behandla mina skor i ljus mocka med impregneringsvax avsedd för läderskor.

https://www.scorett.se/skotillbehor/skovard/impregnering/no-2-shoe-wax#product-custom-tabs

Nu har skorna bytt färg till en mycket mörkare färg. Har jag förstört skorna?
Citera
2019-03-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Hej,

råkade behandla mina skor i ljus mocka med impregneringsvax avsedd för läderskor.

https://www.scorett.se/skotillbehor/skovard/impregnering/no-2-shoe-wax#product-custom-tabs

Nu har skorna bytt färg till en mycket mörkare färg. Har jag förstört skorna?

Borde räcka med att handtvätta skorna i varmt vatten.
Citera
2019-03-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Mina nya Air max hamnade direkt i en lerpöl. Tvättade med vanish och insåg efter att de inte var så smart. De är mocka/nubuck och tyg.

Efter tvätten är det kvar rester av vanish i tyget och mockan/nucken är helt torr och stel

Vad kan jag göra för att återfukta mockan/nubucken så de inte spricker??
Funkar fett?

Är du säker på att det är mocka/nubuck? Står ju syntet på hemsidan.
Citera
2019-03-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Är du säker på att det är mocka/nubuck? Står ju syntet på hemsidan.

Är nästan helt 100. Men de är ju bara en liten del av skorna som är det dock. Kanten längs sulan.

https://imgur.com/a/PIPbV3D

Läste nånstans att man kunde få bort tvålrester med vinäger, kanske funkar för att få bort vanishen också?
Senast redigerad av Sesamevil 2019-03-25 kl. 09:07.
Citera
2019-05-25, 15:31
Medlem
AlbertTheKid67s avatar
Tja!

Köpte precis ett par nya svarta skinnskor som jag inte har använt ännu. Tänkte att det kan vara bra att putsa till dem innan jag börjar använda dem. Undrar därför om jag bör använda svart eller neutral skokräm när jag gör detta?
Citera
2019-09-14, 17:58
Medlem
Hej,

Är inte säker på att jag förstår vad denna kräm är till för, kan något hjälp till.
Den används innan skokräm och är till för att återfukta läder osv, men den används första efter man rengjort skon?

Det handlar om finskor i läder.

https://springyard.com/sv/delicate-cream.html?utm_content=springyard&utm_term=&attr1_ id=2&attr2_id=75&utm_source=shopello_se&utm_medium =cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=%C3%B6vrigt-13&utm_content=Cj0KCQjwn_LrBRD4ARIsAFEQFKsdvimrzmN 6wT7wkIY63C80i_JFIkOj_NYc1mLmVSZAxbPCWN7ShMwaAn4yE ALw _wcB
Citera
2019-10-24, 20:41
Medlem
Mycatisonfires avatar
Hej! Köpte ett par nya skinnskor för några veckor sedan, efter några dagars användning smörjde jag in dom med "sapphir" skokräm, mellanbrun.
Efter detta så ser skorna väldigt slitna ut, skinnet har veckat sig osv...

Vad har jag gjort för fel? Och vad kan jag göra åt det?
Citera
2019-10-24, 22:10
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Hej! Köpte ett par nya skinnskor för några veckor sedan, efter några dagars användning smörjde jag in dom med "sapphir" skokräm, mellanbrun.
Efter detta så ser skorna väldigt slitna ut, skinnet har veckat sig osv...

Vad har jag gjort för fel? Och vad kan jag göra åt det?
I värsta fall har du köpt skitskor där det undermåliga lädret är täckt med en tunn, tunn hinna av plast för att skon ska se blank och fin ut. Dock spricker denna plasthinna väldigt snabbt och den blanka fina skon ser helt plötslig för jävlig ut.

Vilka skor gäller det? Prisklass?
Citera
2019-10-25, 18:22
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
I värsta fall har du köpt skitskor där det undermåliga lädret är täckt med en tunn, tunn hinna av plast för att skon ska se blank och fin ut. Dock spricker denna plasthinna väldigt snabbt och den blanka fina skon ser helt plötslig för jävlig ut.

Vilka skor gäller det? Prisklass?

Dom kostade 1300, känt märke.
Jag smörjde in dom med ansiktskräm innan jag gick o la mig, nu ser de fina o fräscha ut igen
Citera
2020-10-06, 16:24
Medlem
Hur ofta sprayar ni skorna? Sån där spray som säljs i skoaffärer
Citera
2020-10-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
Hur ofta sprayar ni skorna? Sån där spray som säljs i skoaffärer
Sprayar? Det gör jag endast på mockaskor med Saphir super invulner för att skydda mot väta och fläckar. En gång per halvår.

Impregneringsspray för kalvskinn etc. vet jag inte hur bra de funkar. Är det sånt de försöker sälja på dig i kassan?
Citera
2021-12-03, 21:36
Medlem
Skaffat ett par skinnkängor, vad bör jag impregnera dem med innan användning? Skinnet har en en ”grainliknande” struktur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in