Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-09, 12:26
Medlem
Hej!

Jag har inte läst hela tråden, så jag ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare.

Jag köpte ett par nya läderskor för någon vecka sen, lädret är av den ljusare bruna färgen. Och nu har jag fått som fläckar på dom, framme vid tårna där skon viker sig när man går.
Det ser ut som våta fläckar typ. Ungefär som att fotsvetten trängt genom och lagt spår på utsidan av skon.

Så nu undrar jag om någon av er fantastiska flashbackare som känner igen problemet och har något tips eller någon idé om vad detta beror på eller vad man gör åt saken, jag vill ju kunna använda dom utan fläckar.
Citera
2014-07-09, 17:43
Medlem
Hog-luvans avatar
Tänkte göra rent skinnskona och få bort gammal fett som man smörjt in med. Kan man använda alkohol är liknande för att få bort allt och bara få kvar skinnet, så man slipper all smuts och fett som sitter fast?
Citera
2014-07-10, 10:29
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hog-luvan
Tänkte göra rent skinnskona och få bort gammal fett som man smörjt in med. Kan man använda alkohol är liknande för att få bort allt och bara få kvar skinnet, så man slipper all smuts och fett som sitter fast?
Använd kemisk ren bensin och se till att återfukta skorna ordentligt efteråt.
Citera
2014-10-08, 13:39
Medlem
ischs avatar
En still undran; hur många olika skobostar har ni? Olika för svar och bruna läderskor antar jag men vad ligger mer i er skolåda?
Citera
2014-11-15, 18:19
Medlem
gurka5OOs avatar
Hej alla sko-fantaster! Då jag är en ödmjuk nybörjare som just köpt mina första ordentliga kängor (Gant Huck) så undrar jag hur jag ska vårda dom på bästa sätt så dom håller. Har smörjt dom med farsans gamla minkolja men jag undrar om det räcker? Har läst runt lite och på vissa forum så får jag uppfattningen av att minkolja är skit.

Funderar på Saphir Medaille d'Or Créme 1925 som vax och då kanske vaxa en gång i månaden samtidigt som jag torkar av dom efter varje användning. Är även osäker på vilken färg jag bör ta, mellanbrun? Har ni andra förslag?
Citera
2014-11-27, 23:41
Medlem
Bayous avatar
Putsade mina herring (by cheaney) kängor för andra gången, förra (första) gången fick jag till jättefin spitshine med pate de luxe och vatten, och idag fick jag det på ENA men inte den andra, som jag slet mitt hår över och försökte få till men den blev sämre än från början!

Vad har jag gjort för fel? För mycket vatten? För hårt tryck? Håller på att bli tokig.
Citera
2014-11-28, 01:09
Medlem
Har köpt ett par skor i äkta läder, ska jag impregnera dessa eller funkar det att använda dom som dom är?
Citera
2014-11-28, 13:37
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Har köpt ett par skor i äkta läder, ska jag impregnera dessa eller funkar det att använda dom som dom är?
Moccaskor impregnerar man, inte skor av "vanligt" skinn. Skokräm är det du ska använda för att hålla dem fina, samt förlänga livslängden.
Citera
2014-12-01, 21:13
Medlem
God afton flashbackare!

Jag ska inom en mycket snar framtid inhandla dessa skor som ett par första skor av högre kvalitet: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-calf-oxford-dark-brown.html.

Jag vill naturligtvis att skorna ska hålla så länge som möjligt och undrar alltså vad som behövs för att vårda dem. Ett skoblock i cederträ verkar vara en självklarhet, måste skoblocket vara från Loake med samma läst? Eller kan man inhandla en billigare variant och ha den i skon utan att skons form tar skada?

Slutligen undrar jag även vilken typ av skokräm som är att föredra, kan ni ge tips på olika typer? Jag antar att jag ska ha en skokräm i mörkbrun färg.

Tack på förhand.
Citera
2014-12-01, 23:43
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lackdemnono
God afton flashbackare!

Jag ska inom en mycket snar framtid inhandla dessa skor som ett par första skor av högre kvalitet: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-aldwych-calf-oxford-dark-brown.html.

Jag vill naturligtvis att skorna ska hålla så länge som möjligt och undrar alltså vad som behövs för att vårda dem. Ett skoblock i cederträ verkar vara en självklarhet, måste skoblocket vara från Loake med samma läst? Eller kan man inhandla en billigare variant och ha den i skon utan att skons form tar skada?

Slutligen undrar jag även vilken typ av skokräm som är att föredra, kan ni ge tips på olika typer? Jag antar att jag ska ha en skokräm i mörkbrun färg.

Tack på förhand.
Loake egna block är onödigt dyra, kör på ett vanligt, riktigt skloblock. Putsa skorna gör du med Saphirs skokräm och avslutar med Saphirs polish. Jag har själv de skorna och skulle rekommendera skokräm i nyansen Havanna om du vill att de ha behålla den färgen de har, den mörkbruna är för mörk.
Citera
2014-12-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Loake egna block är onödigt dyra, kör på ett vanligt, riktigt skloblock. Putsa skorna gör du med Saphirs skokräm och avslutar med Saphirs polish. Jag har själv de skorna och skulle rekommendera skokräm i nyansen Havanna om du vill att de ha behålla den färgen de har, den mörkbruna är för mörk.

Tack så mycket för svaret!

Det var som jag misstänkte med skoblocket, skönt att man kan spara pengar på det. Havanna alltså? Är inte den nyansen ljusare än färgen som skorna har? Skorna verkar ju vara rätt rejält bruna.
Citera
2014-12-16, 21:48
Medlem
Jag har inhandlat ett par Meindl Colorado kängor. Ser ut såhär:
http://www.lessnab.karelia.ru/imagebig/meindl_colorado.jpg

Någon med tips på behandling för att vårda dom? Smörja in dom med något innan man börjar använda dom? Impregneringssprej? Fett/vax?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in