2007-07-11, 20:28
Medlem
Penders avatar
En tidigare tråd tog upp frågan om olika livsmotton som vi lever efter. Nu är det dags att gå på djupet och se vad vi tycker och tänker om det bra mycket svårare begreppet "livsfilosofi".

1. Vad är en livsfilosofi enligt dig? (Bonus: Är det skillnad på ens livsåskådning och ens livsfilosofi, eller ingår den förra i den senare?)
2. Har du en (egen) medveten livsfilosofi som du lever efter?
3. Utveckla! Vilka grundläggande sanningar om livet och människan Tror du på? (Metafysik mm) Vad är livet och hur "ser" du på det? Vad är "meningen" med livet? Hur ska man leva för att vara lycklig? (Givet att Lycka är viktigt för dig)
Citera
2007-07-11, 23:15
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pender
En tidigare tråd tog upp frågan om olika livsmotton som vi lever efter. Nu är det dags att gå på djupet och se vad vi tycker och tänker om det bra mycket svårare begreppet "livsfilosofi".

1. Vad är en livsfilosofi enligt dig? (Bonus: Är det skillnad på ens livsåskådning och ens livsfilosofi, eller ingår den förra i den senare?)
3. Utveckla! Vilka grundläggande sanningar om livet och människan Tror du på? (Metafysik mm) Vad är livet och hur "ser" du på det? Vad är "meningen" med livet? Hur ska man leva för att vara lycklig? (Givet att Lycka är viktigt för dig)

1. Ett sett att bemota varlden. Da forutsatt att man ar medveten hur, da ar det kanske viktigt att ha en klar bild av livet, dvs en klar livskadning. "En livsfilosofi är en filosofi som baserar sig på ens egen livsåskådning." -wikipedia. Tyckte den borde namnas eftersom den ar sa enkel och passar de flestas uppfattning, aven om det sedan kan bli lite djupare an sa.

2. Jag funderar pa nagot, gor mig en uppfattning och lever darefter. Sa, ja!

3. Omradet ar for stort. Angaende lycka tror jag inte att lycka existerar utan ar "icke-deprimerad" eftersom jag inte kanner till nagon riktig "lyckokansla". Mojligen tt man ar glad, men detta varar max en timme eller tva, langvarig lycka existerar ej. Hurvidare man ar till lag for med sig sjalv nar man ar lycklig varierar. Sjalv kan jag ibland kanna mig "lycklig" men kanna att jag har ett battre uppforande nar jag mar samre. Alltsa onskar jag vara lite "olyckligare", hur kan jag da vara "lycklig". Amnet ar alltsa fruktansvart stort. Jag har skrivit lite i min blogg om detta faktiskt (reklam).
Citera
2007-07-12, 00:21
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pender

1. En livsfilosofi är en regel som man försöker projicera i allt man gör i hopp om att få leva ett lyckligare liv.

2. Min livsfilosofi är att försöka samla på mig alla konstruktiva detaljer som jag kommer möta i mitt liv, i böcker, erfarenheter, diskussion osv. I hopp om att kunna manövrera min egen personlighet till en bättre sådan och alltid fortsätta utvecklas.

3. Vad är livet? Chansen att få uppleva ett fantastiskt äventyr och interagera med en dynamisk värld. Att tillfredsställa sina fem sinnen och hjälpa till att bidra till en standard som kan hjälpa andra att göra likadant (hjälpa sig själv och hjälpa andra, aka samarbete).
Meningen med livet? Att uppnå lycka för sig själv och andra - samt teknisk utveckling, men det är lite långdraget.
Hur uppnår vi lycka? Det gör vi när allt underhåll av vår organiska sida - produktion etc - sköts automatiskt och vi kan börja rikta in oss på mänsklig stimulans (kultur, konst) och utveckling - med andra ord, genom robotsamhället.
Citera
2007-07-12, 17:56
Medlem
Penders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
1. En livsfilosofi är en regel som man försöker projicera i allt man gör i hopp om att få leva ett lyckligare liv.

2. Min livsfilosofi är att försöka samla på mig alla konstruktiva detaljer som jag kommer möta i mitt liv, i böcker, erfarenheter, diskussion osv. I hopp om att kunna manövrera min egen personlighet till en bättre sådan och alltid fortsätta utvecklas.

3. Vad är livet? Chansen att få uppleva ett fantastiskt äventyr och interagera med en dynamisk värld. Att tillfredsställa sina fem sinnen och hjälpa till att bidra till en standard som kan hjälpa andra att göra likadant (hjälpa sig själv och hjälpa andra, aka samarbete).
Meningen med livet? Att uppnå lycka för sig själv och andra - samt teknisk utveckling, men det är lite långdraget.
Hur uppnår vi lycka? Det gör vi när allt underhåll av vår organiska sida - produktion etc - sköts automatiskt och vi kan börja rikta in oss på mänsklig stimulans (kultur, konst) och utveckling - med andra ord, genom robotsamhället.

Bra formulerat och intressant svar. Sammanfattade väldigt mkt på några rader.
Citera
2007-07-12, 18:54
Medlem
pollenpers avatar
Plocka bort svartsjuka, avundsjuka, sukta inte efter det du inte kan få.
Du behöver inte avstå att sträva efter det, men håll målen rimliga.
Se till att behålla goda vänner och ge andra människor ett vänligt bemötande.
Framför allt, gnäll inte, är något fel så jobba mot det i stället.
Gilla läget, men jobba mot ett bättre (om du vill)
Citera
2007-07-12, 19:14
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:

Icke da, om vi skulle finnas i ett sadant samhalle skulle vi kanna oss vardelosa och darmed olyckliga. Om vi inte konstant festar sa vi inte kan kanna efter om vi ar olyckliga, for da kanner vi ingenting pa omradet, det vill saga lyckliga.
Citera
2007-07-12, 19:27
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Icke da, om vi skulle finnas i ett sadant samhalle skulle vi kanna oss vardelosa och darmed olyckliga. Om vi inte konstant festar sa vi inte kan kanna efter om vi ar olyckliga, for da kanner vi ingenting pa omradet, det vill saga lyckliga.
Utveckla. Hur menar du att man skulle bli olycklig? Varför skulle vi känna oss värdelösa?
Citera
2007-07-12, 19:35
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror

Jag håller med. Arbete är inte bara viktigt för att dra in till brödfödan. I arbetet ligger mycket mer än så. Pliktkänsla, interaktion med personer som man sannolikt aldrig skulle interagera med annars, stolthet när man gjort något bra, möjlighet till karriär, att få använda sina kunskaper och växa med erfarenheter och ansvar.
Jag tror att samhället skulle bli förfärligt om vi slutade arbeta och började ägna oss åt vin, kvinnor och sång. Det skulle vara tillfredställande i några år sedan skulle ett moraliskt kaos följa.

För att svara på TS fråga så tror jag att en bra livsfilosofi är att ta sina uppgifter på allvar, vilka de än må vara, och alltid göra sitt bästa.
Citera
2007-07-12, 19:55
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Jag håller med. Arbete är inte bara viktigt för att dra in till brödfödan. I arbetet ligger mycket mer än så. Pliktkänsla, interaktion med personer som man sannolikt aldrig skulle interagera med annars, stolthet när man gjort något bra, möjlighet till karriär, att få använda sina kunskaper och växa med erfarenheter och ansvar.
Vem har sagt att människan inte kommer kunna fortsätta arbeta? Skillnaden hade varit att vi ej längre hade behövt arbeta just för mat eller pengar, utan för högre och viktigare ändamål. Ingenting indikerar på att vi hade stagnerat till ett anarkistiskt eller absolutistiskt liberalt samhälle. Nya mål och meningar hade satts som hade gått över driften för pengar, mat och hyra.

Det finns redan en tråd om det här dock, så låt oss inte driva iväg mer.
Citera
2007-07-12, 20:08
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Vem har sagt att människan inte kommer kunna fortsätta arbeta? Skillnaden hade varit att vi ej längre hade behövt arbeta just för mat eller pengar, utan för högre och viktigare ändamål. Ingenting indikerar på att vi hade stagnerat till ett anarkistiskt eller absolutistiskt liberalt samhälle. Nya mål och meningar hade satts som hade gått över driften för pengar, mat och hyra.

Det finns redan en tråd om det här dock, så låt oss inte driva iväg mer.

Lycka ar nagot som uppstar vid en forandring ut ifran det vanliga. En positiv forandring, darfor ar lycka sa svart att uppna. Vidare maste man inte leva i lyx for att vara lycklig, tvartom finns det manga olyckliga miljonarer.

Finns det? Lank?
Citera
2007-07-12, 20:16
Medlem
TheGoodDoctors avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=452663
OBS: Detta var i min ungdom som flashbackare. Jag tar gärna upp alla ämnen på nytt då mina argument från tiden då tråden var aktiv kanske är något utdaterade.
Citera
2007-07-12, 22:15
Medlem
Det finns ingen "högre" mening med livet.

Det finns ingenting vi borde eller ska göra.

Vi är bara här och kan göra vad vi vill här och nu om vi vill.

Det finns inget rätt eller fel sätt att leva.

Ingen kan säga åt dig vad du ska göra, du är inte ansvarig inför någon.

Ovanstånde kan betraktas som en livsåskådning, alltså hur jag tror att det egentligen funkar utanför mig själv. En livsfilosofi är någonting personligt som jag skapar genom att leva i en speciell miljö med speciellt umgänge, den påverkas också delvis av medfödda attribut. Livsåskådningen och livsfilosofin påverkar självklart varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in