Citat:
Ursprungligen postat av Pender
En tidigare tråd tog upp frågan om olika livsmotton som vi lever efter. Nu är det dags att gå på djupet och se vad vi tycker och tänker om det bra mycket svårare begreppet "livsfilosofi".
1. Vad är en livsfilosofi enligt dig? (Bonus: Är det skillnad på ens livsåskådning och ens livsfilosofi, eller ingår den förra i den senare?)
2. Har du en (egen) medveten livsfilosofi som du lever efter?
3. Utveckla! Vilka grundläggande sanningar om livet och människan Tror du på? (Metafysik mm) Vad är livet och hur "ser" du på det? Vad är "meningen" med livet? Hur ska man leva för att vara lycklig? (Givet att Lycka är viktigt för dig)
1. En livsfilosofi är en regel som man försöker projicera i allt man gör i hopp om att få leva ett lyckligare liv.
2. Min livsfilosofi är att försöka samla på mig alla konstruktiva detaljer som jag kommer möta i mitt liv, i böcker, erfarenheter, diskussion osv. I hopp om att kunna manövrera min egen personlighet till en bättre sådan och alltid fortsätta utvecklas.
3.
Vad är livet? Chansen att få uppleva ett fantastiskt äventyr och interagera med en dynamisk värld. Att tillfredsställa sina fem sinnen och hjälpa till att bidra till en standard som kan hjälpa andra att göra likadant (hjälpa sig själv och hjälpa andra, aka samarbete).
Meningen med livet? Att uppnå lycka för sig själv och andra - samt teknisk utveckling, men det är lite långdraget.
Hur uppnår vi lycka? Det gör vi när allt underhåll av vår organiska sida - produktion etc - sköts automatiskt och vi kan börja rikta in oss på mänsklig stimulans (kultur, konst) och utveckling - med andra ord, genom robotsamhället.