Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Ifall varje människa "äger" en robot
Vänta nu.. Vem har sagt "äger"?
Citat:
och får det den arbetar ihop så är det ju ändå ett sorts gemensamt ägande (låter väldigt mycket som kommunism det där). Inte många kommer ha råd att köpa en robot, och vilka företag skulle dela ut "robotrepresentanter" till arbetslösa om inte staten? Och eftersom staten inte äger robotarna från början så är det ända rimliga att höja skatterna och på så sätt låta pengarna ta omvägen över staten istället och skapa ett indirekt ägande. Det är bara att se hur det fungerar idag, inte fan får de sparkade arbetarna lön av företaget för det jobb som roboten utför. Så du använder helt enkelt andra ord för att beskriva kommunism.
Nej, den mer realistiska lösningen skulle vara att staten ägde robotarna, vilket jag har ansett hela tiden. Men robotarna bör representera människor som får in vad robotarna arbetar för. Jag ser detta som en god bit på vägen - om samhället sedan får in tillräckligt många robotar för att utgöra en eller flera pelare för samhälsgrunden, kommer pengar ej längre vara nödvändigt, eller hur?.. System kommer fortfarande finnas kvar av uppenbara själ, och auktoriteter, och skolor, och yrken, och en kretsande handel, men ekonomi, arbete och tid kommer utgöra mindre plats i samhället än vad den gör idag = Bidrar till jämställdheten; Bidrar till (val)friheten; Bidrar till möjligheter.
Citat:
Hur som heslt så kommer det at tskapa en hel del problem till en början, problem som vi kan se redan idag. För 250 år sedan fanns det inte många arbetslösa, men med industralieringen så kom också arbetslösheten. Men man har ändå haft möjligheten att skapa nya arbetstillfällen på olika sätt, men någon gång så kommer det inte gå att hitta nya arbetstillfällen till folk längre eftersom robotar tar över dessa också. Och den ända lösningen jag kan se till detta är ett gemensamt ägande av dessa robotar, alltså kommunism. Men det kommer nog inte hända över en natt, utan skatterna kommer succesivt höjas för att kunna betala ut bidrag, och tillslut så kommer de vara uppe i 100% (rimligtvis kommer detta inträffa samtidigt som robotarna har tagit över allt arbete).
Du menar att ju mer robotarna arbetar, ju bättre produktion/handel med övriga världen får vi - ju högre kan vi höja bidragen? Det låter intressant, verkligen en idé som tåls att utvecklas.
Citat:
En annan utväg vore att endast höja skatterna för företag som använder robotar, eller att hitta nya marknader för saker tillverkade av människor (jmf. med krav-odlat och fair trade, som inte konkurerrar med låga priser)
Detta är en av frågorna som jag själv har funderat mest över. Vilka skall äga robotarna? Staten, privatpersoner eller företag? >> Och vidare, fast utanför detta diskussionsämne, hur ska robotarna övervakas? Hamnar en intelligent robot (dvs utvecklad Asimo som exempel) i fel händer kan de händerna ställa till med mycket oreda om de lyckas manipulera roboten eller kopiera tekniken för egenproduktion.