2017-01-21, 19:22
Medlem
Det enda skillnaden är att du hamnar i "kompetteringsgruppen" om du går basår, dvs du hamnar i en annan urvalsgrupp. Om du har garantiplats så tas den före betygen. Trots 1,8 på höskoleprov så kom jag in på garantiplatsen och inte på betyg trots att de var mycket högre än utbildningens snitt. Om du inte kommer in via garantiplatsen så kommer de kolla på dina betyg.

Du kan söka alla skolor och utbilningar efter ett basår då det räknas som att ha vanliga betyg i ämnerna.
Citera
2017-02-09, 15:41
Medlem
knullJesuss avatar
Tekniskt basår på engelska

Jag är på gång att flytta tillbaks till Sverige med min engelskspråkiga fru. Hon jobbar som business analyst (affärsanalytiker?). Det innebär bl.a. att hon skriver en jävla massa dokumentation så vi misstänker att det kanske kommer bli knepigt att landa ett jobb när hon inte kan svenska. Istället funderar vi på om det inte vore läge för henne att ta en kandidat inom IT och KTH har ett lämpligt program helt på engelska. Problemet är att hon saknar behörighet eftersom hon inte har läst någon fysik och antagligen inte tillräckligt mycket matte. Finns det någon möjlighet att läsa ett tekniskt basår på engelska? Eller kan man läsa in kurserna på engelska på komvux? Jag har googlat men inte hittat något.
Citera
2017-02-09, 19:57
Medlem
Tekniskt basår på Chalmers

Hej!
Läser just nu mitt sista år på ekonomi men jag har bestämt mig för att jag vill inrikta mig tekniskt och har därför planerat att söka till tekniskt basår på Chalmers. Grejen är den att dem börjar med fysik 2 och Kemi 2, min fråga är då om jag behöver fysik 1 och kemi 1 innan jag börjar där? Kanske någon som gjort samma sak som jag planerar att göra.
Tack
Citera
2017-02-09, 20:18
Medlem
Jag går för tillfället på industriell ekonomi och kom in på programmet via basåret. Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet och hadde därmed inte läst ngn kemi eller fysik alls och tyckte inte detta var något problem alls det vill säga att du inte behöva oroa dig
Citera
2017-02-15, 23:51
Medlem
Tekniskt Basår + Ekonomi? Tips, Antagning och CSN

Hej!
Bostad i Göteborg på plats och nu ser jag fram emot Tekniskt Basår på Chalmers i augusti. Planen är sedan att gå vidare till teknisk fysik alternativt matematik.

Från gymnasiet har jag MVG i Ma A-D och Fy A efter närmast obefintlig ansträngning, och läst delar av den övriga Ma/Fy/Ke som basåret kommer handla om. Jag väljer ändå att gå basåret (istället för att pröva dessa kurser för behörighet) för att få behörighet, garantiplats och en ordentlig uppvärmning inför civ.ing. på samma gång.

1. Jag undrar då vad jag bör bruka överbliven tid på under detta år, ur en karriärsynpunkt. Börja läsa första året på egen hand och skaffa mig försprång som kan generera bättre betyg? Kanske läsa några ekonomikurser på GU, eller rent av hoppa på en kandidat och testa om jag klarar av att ta en dubbelexamen längs vägen? Andra förslag?

2. Eftersom basåret på CTH står som "0 hp" på antagning.se, betyder det att jag kan bli antagen till mer än 15 hp utöver detta, samma termin?

3. Om jag läser något mer än basåret vid sidan om, kan jag söka CSN för endast basåret och slippa förbruka veckor från de 6 års studiestöd för högskolestudier?

Tack på förhand!
Citera
2017-02-15, 23:59
Medlem
Om du hade MVG så är det nog bra om du dammar av dina gamla kunskaper lite, då dessa är minst 6 år gamla.

Föreslår att du lägger din "överblivna tid" på att, om möjligt, läsa kurser som är kompatibla med det program du läser. På så vid kan du få ut din examen snabbare.

Du kan bli antagen till max 45hp per termin.

När du ansöker om CSN kan du ange för vilka veckor du vill söka bidrag/lån för.
Citera
2017-02-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Om du hade MVG så är det nog bra om du dammar av dina gamla kunskaper lite, då dessa är minst 6 år gamla.

Föreslår att du lägger din "överblivna tid" på att, om möjligt, läsa kurser som är kompatibla med det program du läser. På så vid kan du få ut din examen snabbare.

Du kan bli antagen till max 45hp per termin.

När du ansöker om CSN kan du ange för vilka veckor du vill söka bidrag/lån för.

Tack för svar, men jag tror tyvärr jag var lite otydlig.

Damma av kunskaper är i stort vad basåret kommer gå ut på för mig eftersom jag redan läst det mesta. Det är alltså under detta år jag tror mig få överbliven tid. Är då ännu inte behörig att läsa civ.ing. kurser.

Jag är medveten om gränsen på 45hp/termin, men basåret ger inte högskolepoäng. Jag undrar därför om det ändå räknas på samma sätt ift den gränsen.

Sista frågan var om tex Tekniskt basår + ekonomi samtidigt kommer förbruka mitt studiestöd för "behörighetsgivande studier" (max 80v) eller "högskolestudier" (max 240v).
Citera
2017-02-16, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Tack för svar, men jag tror tyvärr jag var lite otydlig.

Damma av kunskaper är i stort vad basåret kommer gå ut på för mig eftersom jag redan läst det mesta. Det är alltså under detta år jag tror mig få överbliven tid. Är då ännu inte behörig att läsa civ.ing. kurser.

Jag är medveten om gränsen på 45hp/termin, men basåret ger inte högskolepoäng. Jag undrar därför om det ändå räknas på samma sätt ift den gränsen.

Sista frågan var om tex Tekniskt basår + ekonomi samtidigt kommer förbruka mitt studiestöd för "behörighetsgivande studier" (max 80v) eller "högskolestudier" (max 240v).

Basår räknas som gymnsiekurser, så det dras av 80v och inte av 240v
Senast redigerad av AmandaCarlsen 2017-02-16 kl. 02:09.
Citera
2017-02-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaCarlsen
Basår räknas som gymnsiekurser, så det dras av 80v och inte av 240v

Gäller det också när jag samtidigt löser högskolekurser? Anger man utbildning när man söker CSN, och kan man då utelämna dessa högskolestudier?
Citera
2017-02-16, 22:00
Medlem
tlasaks avatar
Slappa inte för mycket i början, basåret på Chalmers tar tid. Högre tempo än många av civilutbildningarna (men inte i närheten att vara högre än fysik och matematik så klart..) Betydligt högre krav än gymnasiet.

Är även konkurrens till en del av programmen, håll koll på det. Då kan du behöva sätta femmor i kurserna.
Citera
2017-02-16, 22:04
Medlem
Flaskhalsats avatar
Basåret har i många fall till och med högre tempo än civ.ing-programmen, förvänta dig inte att det är som gymnasiet.
Citera
2017-02-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ercie
Hej!
Bostad i Göteborg på plats och nu ser jag fram emot Tekniskt Basår på Chalmers i augusti. Planen är sedan att gå vidare till teknisk fysik alternativt matematik.

Från gymnasiet har jag MVG i Ma A-D och Fy A efter närmast obefintlig ansträngning, och läst delar av den övriga Ma/Fy/Ke som basåret kommer handla om. Jag väljer ändå att gå basåret (istället för att pröva dessa kurser för behörighet) för att få behörighet, garantiplats och en ordentlig uppvärmning inför civ.ing. på samma gång.

1. Jag undrar då vad jag bör bruka överbliven tid på under detta år, ur en karriärsynpunkt. Börja läsa första året på egen hand och skaffa mig försprång som kan generera bättre betyg? Kanske läsa några ekonomikurser på GU, eller rent av hoppa på en kandidat och testa om jag klarar av att ta en dubbelexamen längs vägen? Andra förslag?

2. Eftersom basåret på CTH står som "0 hp" på antagning.se, betyder det att jag kan bli antagen till mer än 15 hp utöver detta, samma termin?

3. Om jag läser något mer än basåret vid sidan om, kan jag söka CSN för endast basåret och slippa förbruka veckor från de 6 års studiestöd för högskolestudier?

Tack på förhand!

Jag hade läst matematik vid sidan av som du kan tillgodoräkna dig senare, då kan du när du läser teknisk fysik/matematik läsa något annat vid sidan av och belastningen inte blir lika hög då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in