2016-06-29, 14:37
Medlem
Ja, det är inga problem så länge du har tillräckligt med poäng för att få läsa på högskola. Men sedan kanske du ska fråga dig själv varför du kuggade matematik 3c för studietakten på basåret är rätt mycket högre än den på gymnasiet.
Citera
2016-06-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Ja, det är inga problem så länge du har tillräckligt med poäng för att få läsa på högskola. Men sedan kanske du ska fråga dig själv varför du kuggade matematik 3c för studietakten på basåret är rätt mycket högre än den på gymnasiet.

Vad är det för ämnen man studerar på tekniskt basår?
Citera
2016-06-29, 15:48
Medlem
thejams avatar
Hijackar tråden lite för att ställa en annan fråga om tekniskt basår.

Jag har läst Matte B, Naturkunskap B, på ett samhällesprogram i gymnasiet. Har börjat inse att jag dock vill gå ett naturorienterat program på uni, och då saknar jag en massa kurser. Bland annat Kemi A, Fysik B, och Matte (C, D, E) som man måste ha läst.

Fyller tekniskt basår alla dessa hål? Finns det något smidigare sätt att plugga upp dessa kurser än att gå ett helt år studerandes på heltid? Tänker om man kan tex klämma dessa 5 kurser på distans under något halvår eller så. Är det möjligt?
Citera
2016-06-29, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Hijackar tråden lite för att ställa en annan fråga om tekniskt basår.

Jag har läst Matte B, Naturkunskap B, på ett samhällesprogram i gymnasiet. Har börjat inse att jag dock vill gå ett naturorienterat program på uni, och då saknar jag en massa kurser. Bland annat Kemi A, Fysik B, och Matte (C, D, E) som man måste ha läst.

Fyller tekniskt basår alla dessa hål? Finns det något smidigare sätt att plugga upp dessa kurser än att gå ett helt år studerandes på heltid? Tänker om man kan tex klämma dessa 5 kurser på distans under något halvår eller så. Är det möjligt?

Ja, om du är behörig till att läsa Teknisk basår.

Under två terminer läser du motsvarande Matematik 3 och 4, Kemi 1 samt Fysik 1 och 2 på KTH, Chalmers och jag antar att det är samma på alla högskolor.
Citera
2016-06-29, 16:51
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starbux
Ja, om du är behörig till att läsa Teknisk basår.

Under två terminer läser du motsvarande Matematik 3 och 4, Kemi 1 samt Fysik 1 och 2 på KTH, Chalmers och jag antar att det är samma på alla högskolor.

Så det är bara de kurserna man läser, inget annat? Matematik 4 = gamla Matematik D?
Citera
2016-06-29, 17:49
Medlem
Citat:
Så det är bara de kurserna man läser, inget annat? Matematik 4 = gamla Matematik D?
Matematik 4 = D och E, typ. De har (på ett ungefär) tryckt ihop matematik A-E till matematik 1-4.

MA 4 motsvarar MA E när det gäller behörighet till att söka utbildningar.
Citera
2016-06-29, 17:51
Medlem
Citat:

Instämmer.

Vad jag vet så är ovanstående kurser obligatorisk för Teknisk basår i alla högskolor. Sedan finns det valbara kurser också (på vissa högskolor) så som Biologi + kemi 2. Du blir därefter behörig till alla civil + högskole ingenjörs utbildningar.

Tips: Sök teknisk basår + högskolans namn (där du funderar läsa i framtiden. ) Så kan du få mer information på deras sida.
Citera
2016-06-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Vad är det för ämnen man studerar på tekniskt basår?

Generellt brukar det vara ämnena som ger naturbehörighet, så alla steg i matematik och fysik samt steg 1 i kemi.
Citera
2016-06-29, 21:38
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starbux
Instämmer.

Vad jag vet så är ovanstående kurser obligatorisk för Teknisk basår i alla högskolor. Sedan finns det valbara kurser också (på vissa högskolor) så som Biologi + kemi 2. Du blir därefter behörig till alla civil + högskole ingenjörs utbildningar.

Tips: Sök teknisk basår + högskolans namn (där du funderar läsa i framtiden. ) Så kan du få mer information på deras sida.

Förstår, tack så mycket
Citera
2016-06-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod

Tja, anledningen till att jag kuggade var att jag inte la ner någon tid alls på att faktiskt studera. Jag gjorde några A tal och kände då att jag kunde det. Hade riktigt dålig studieteknik och har nu studerat ett år på uni; och förstår hur det är att studera på en högre takt. Mer motiverad också.
Citera
2016-12-29, 17:18
Medlem
Gå tekniskt basår trots att jag redan är behörig?

Förra året så gick jag komvux i 30 veckor och lyckades skaffa mig behörighet till ingenjörslinjerna. Jag känner dock att jag har tappat mycket av vad jag lärde mig och funderar på att gå ett tekniskt basår för att få en bra start på civilingenjörs utbildning. Min fråga är väl ifall det går att gå ett tekniskt basår trots att man är behörig. Jag undrar också ifall det anses som drygt att gå ett sådant basår med tanke på att man får garantiplats på en utbildning om man gör det.
Citera
2016-12-29, 17:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSunflower
Förra året så gick jag komvux i 30 veckor och lyckades skaffa mig behörighet till ingenjörslinjerna. Jag känner dock att jag har tappat mycket av vad jag lärde mig och funderar på att gå ett tekniskt basår för att få en bra start på civilingenjörs utbildning. Min fråga är väl ifall det går att gå ett tekniskt basår trots att man är behörig. Jag undrar också ifall det anses som drygt att gå ett sådant basår med tanke på att man får garantiplats på en utbildning om man gör det.

Tala med en studievägledare. Dessa är uppdaterade och förhoppningsvis proffs inom området. Känner du dig osäker på kunskaperna, så kan det nog vara bra att gå basåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in