Citat:
Ursprungligen postat av
magasingatan
Pallar inte starat en ny tråd för denna fråga men jag hoppas att någon kan besvara den ändå.
Kan ni som har gått från Tekniskt basår till Teknisk fysik berätta om studietempo, studieteknik, svårighetsgrad osvosvosv. Berätta om mer er resa igenom tekniska basåret till där ni är på teknisk fysik.
Vad är det som största skillnaderna? Hur är tempot i förhållande? Använde ni er av samma studieteknik? Är det lika mycket information på samma korta tid? Berätta för en som tycker att fysik är kul och intressant

Jag har gått från basåret till teknisk fysik på KTH.
De största skillnaderna är väl framförallt svårighetsgraden. Det går inte jämföra basåret med teknisk fysik(tf), precis som det inte går att jämföra gymnasiet med tf.
Tempot är detsamma skulle jag våga påstå, men eftersom det är en högre svårighetsgrad så blir det automatiskt lite svårare att hänga med när saker går lika fort som tidigare men tiden att lära sig dem tar längre.
Jag har ändrat min studieteknik, jag studerar mindre(!) nu än vad jag gjorde under basåret eftersom mitt mål under basåret var att ha tillräckligt bra betyg att kunna söka vad jag ville.
Nu är mitt mål att klara utbildningen, och då ger jag mig själv lediga helger, pauser osv. Hellre en examen med halvdanna betyg än ett par höga betyg och avhopp p.g.a utbrändhet.
Mina betyg är dock högre än vad jag förväntade mig så det är ju ett gott tecken men under basåret hade jag A'n och B'n som nu har förbytts till C'n och D'n. När jag gick från basåret till tf så förväntade jag mig E'n som max efter alla skräckhistorier på Flashback.
Jag är inte direkt något geni, utan jag studerar fysik för jag är intresserad. Det var faktiskt en användare här på Flashback (U-fig) som fick mig att prioritera mitt intresse före vad som ger säkrast jobb. Tänkte först söka Data men blev avrådd och sökte till tf och det var allt tur det! Hade nog inte klarat D.