2015-01-06, 20:08
Medlem
ejakuleras avatar
Missa inte högskoleprovet nu i vår, går det bra där slipper du komvux samt basåret.
Citera
2015-01-12, 17:50
Medlem
mjclaessons avatar
Tekniskt basår KTH - motsvarande behörighet

På KTH:s hemsida står det att man läser motsvarande Matematik 4, Fysik 1 och 2 samt Kemi 1 om man går ett tekniskt basår, men innebär det att man kan söka utbildningar som kräver de kurserna eller är de endast motsvarande? Jag är medveten om att man har en garantiplats på KTH om man går basåret, men jag funderar mest på om man efter ett basår på KTH ändå vill söka en civilingenjörsutbildning på Chalmers exempelvis, har jag då rätt behörighet att göra detta? Tacksam för svar.
Citera
2015-01-12, 17:53
Medlem
BNCs avatar
Ja, efter basåret är du behörig till alla utbildningar som kräver de gymnasiekurser du läser under basåret, oavsett högskola.
Citera
2015-02-20, 20:00
Medlem
Pallar inte starat en ny tråd för denna fråga men jag hoppas att någon kan besvara den ändå.

Kan ni som har gått från Tekniskt basår till Teknisk fysik berätta om studietempo, studieteknik, svårighetsgrad osvosvosv. Berätta om mer er resa igenom tekniska basåret till där ni är på teknisk fysik.

Vad är det som största skillnaderna? Hur är tempot i förhållande? Använde ni er av samma studieteknik? Är det lika mycket information på samma korta tid? Berätta för en som tycker att fysik är kul och intressant
Citera
2015-02-21, 15:06
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magasingatan
Pallar inte starat en ny tråd för denna fråga men jag hoppas att någon kan besvara den ändå.

Kan ni som har gått från Tekniskt basår till Teknisk fysik berätta om studietempo, studieteknik, svårighetsgrad osvosvosv. Berätta om mer er resa igenom tekniska basåret till där ni är på teknisk fysik.

Vad är det som största skillnaderna? Hur är tempot i förhållande? Använde ni er av samma studieteknik? Är det lika mycket information på samma korta tid? Berätta för en som tycker att fysik är kul och intressant

Jag har gått från basåret till teknisk fysik på KTH.

De största skillnaderna är väl framförallt svårighetsgraden. Det går inte jämföra basåret med teknisk fysik(tf), precis som det inte går att jämföra gymnasiet med tf.

Tempot är detsamma skulle jag våga påstå, men eftersom det är en högre svårighetsgrad så blir det automatiskt lite svårare att hänga med när saker går lika fort som tidigare men tiden att lära sig dem tar längre.

Jag har ändrat min studieteknik, jag studerar mindre(!) nu än vad jag gjorde under basåret eftersom mitt mål under basåret var att ha tillräckligt bra betyg att kunna söka vad jag ville.
Nu är mitt mål att klara utbildningen, och då ger jag mig själv lediga helger, pauser osv. Hellre en examen med halvdanna betyg än ett par höga betyg och avhopp p.g.a utbrändhet.
Mina betyg är dock högre än vad jag förväntade mig så det är ju ett gott tecken men under basåret hade jag A'n och B'n som nu har förbytts till C'n och D'n. När jag gick från basåret till tf så förväntade jag mig E'n som max efter alla skräckhistorier på Flashback.

Jag är inte direkt något geni, utan jag studerar fysik för jag är intresserad. Det var faktiskt en användare här på Flashback (U-fig) som fick mig att prioritera mitt intresse före vad som ger säkrast jobb. Tänkte först söka Data men blev avrådd och sökte till tf och det var allt tur det! Hade nog inte klarat D.
Citera
2015-02-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Jag har gått från basåret till teknisk fysik på KTH.

De största skillnaderna är väl framförallt svårighetsgraden. Det går inte jämföra basåret med teknisk fysik(tf), precis som det inte går att jämföra gymnasiet med tf.

Tempot är detsamma skulle jag våga påstå, men eftersom det är en högre svårighetsgrad så blir det automatiskt lite svårare att hänga med när saker går lika fort som tidigare men tiden att lära sig dem tar längre.

Jag har ändrat min studieteknik, jag studerar mindre(!) nu än vad jag gjorde under basåret eftersom mitt mål under basåret var att ha tillräckligt bra betyg att kunna söka vad jag ville.
Nu är mitt mål att klara utbildningen, och då ger jag mig själv lediga helger, pauser osv. Hellre en examen med halvdanna betyg än ett par höga betyg och avhopp p.g.a utbrändhet.
Mina betyg är dock högre än vad jag förväntade mig så det är ju ett gott tecken men under basåret hade jag A'n och B'n som nu har förbytts till C'n och D'n. När jag gick från basåret till tf så förväntade jag mig E'n som max efter alla skräckhistorier på Flashback.

Jag är inte direkt något geni, utan jag studerar fysik för jag är intresserad. Det var faktiskt en användare här på Flashback (U-fig) som fick mig att prioritera mitt intresse före vad som ger säkrast jobb. Tänkte först söka Data men blev avrådd och sökte till tf och det var allt tur det! Hade nog inte klarat D.

Intressant läsning, kul att det går bra för dig och du känner att du gjort rätt val!

Varför känner du att du inte hade klarat Data?

Mvh
Citera
2015-02-21, 16:54
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Intressant läsning, kul att det går bra för dig och du känner att du gjort rätt val!

Varför känner du att du inte hade klarat Data?

Mvh

Tack!

För jag saknar det genuina intresset för mjukvara. Nu har vi bara haft en kurs inom data- och programmering på F, men jag känner aldrig "Herregud vad jag vill lära mig mer om detta!" även fast jag måste för det förväntas av alla F-studenter att kunna programmera, och lärarna har pushat för att det är ett måste för yrkeslivet.

Däremot så när det kommer till fysik så kan jag känna en längtan efter att få läsa, lösa problem, studera härledningar osv vilket som gör studierna så mycket lättare att ta sig igenom.
Hade jag aldrig känt det utan upplevt att allt varit påtvingat, så som data-delen känns, så hade det var olidligt.
Citera
2015-02-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Tack!

För jag saknar det genuina intresset för mjukvara. Nu har vi bara haft en kurs inom data- och programmering på F, men jag känner aldrig "Herregud vad jag vill lära mig mer om detta!" även fast jag måste för det förväntas av alla F-studenter att kunna programmera, och lärarna har pushat för att det är ett måste för yrkeslivet.

Däremot så när det kommer till fysik så kan jag känna en längtan efter att få läsa, lösa problem, studera härledningar osv vilket som gör studierna så mycket lättare att ta sig igenom.
Hade jag aldrig känt det utan upplevt att allt varit påtvingat, så som data-delen känns, så hade det var olidligt.

Okej, då är jag med! Bra förklarat. Varför jag frågade är för jag har tänkt söka Data nu till hösten. Gillar också Fysik mycket, men Data känns rätt för mig. Är intresserad av programmering så det ska nog bli bra det

Trevlig helg.
Mvh
Citera
2015-02-22, 23:37
Medlem
TheZoigs avatar
Jag är helt klart en average student som starkt överväger att läsa tekniskt basår på LTH nu i höst. Kan ni beskriva en dag på tekniskt basår/fortsatt program? Hur mycket tid lägger ni ner i veckan? Har/hade ni lätt eller svårt naturvetenskapliga ämnen när ni började?

Tackar så mycket för svar.
Citera
2015-02-23, 07:22
Medlem
Ni som går tekniskt basår

Snart är det dags att söka sig in på högskola och jag sneglar lite på ett tekniskt basår för att få behörigheten jag saknar till en ingenjörsutbildning.
Har lite funderingar dock över basåret.

Hur är tempot?(matchar de en ingenjörsutbildning)

Är de platsgaranti på ingenjörsutbildningen efter avslutat basår?

Är de bara massa teoretiskt tänk? - Att du bara ska nöta in de som behövs utan att få en koppling till verkligheten.

Nån specifik skola att rekommendera?
Citera
2015-02-23, 10:54
Medlem
Tempot: Snabbt, nya saker varje dag som ska läras. På en vecka har man typ läst 1 kapitel.

Platsgaranti: Du tävlar om platser till utbildning i en egen grupp, självklart beror det på hur många poäng du samlat på dig. Om du får E i alla ämnen betyder det ej att du kommer in på alla utbildningar.

Ett tips: Gå all in, plugga ordentligt!
Citera
2015-02-23, 10:58
Medlem
Går själv tekniskt basår på Uppsala. Det jag kan säga är att tempot är högt, ca 110% takt läser man. Så det är lite tuffare än heltid. Men allt handlar om ens egna inställning o hur mycket tid man lägger ned på studierna. Basåret är inget annorlunda än gymnasiet, samma ämnen, samma kunskaper. Det varierar väl dock som från gymnasium till gymnasium. Dock så har universitetet mycket mer resurser än ett gymnasium, och det märks i laborationerna då man får använda mer sofistikerad utrustning osv. Lärarna, iaf vad jag märkt, är bättre på basåret då de ofta är högre utbildade. Klart värt att gå då det förbereder dig för universitets studier, med tentor, seminarium och så. Var har du tänkt att studera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in