2015-02-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaHampan
Går själv tekniskt basår på Uppsala. Det jag kan säga är att tempot är högt, ca 110% takt läser man. Så det är lite tuffare än heltid. Men allt handlar om ens egna inställning o hur mycket tid man lägger ned på studierna. Basåret är inget annorlunda än gymnasiet, samma ämnen, samma kunskaper. Det varierar väl dock som från gymnasium till gymnasium. Dock så har universitetet mycket mer resurser än ett gymnasium, och det märks i laborationerna då man får använda mer sofistikerad utrustning osv. Lärarna, iaf vad jag märkt, är bättre på basåret då de ofta är högre utbildade. Klart värt att gå då det förbereder dig för universitets studier, med tentor, seminarium och så. Var har du tänkt att studera?

Var jag har tänkt att studera?
har inte toppbetyg så där jag kommer in helt enkelt..
var på tok för slö när jag valde gymnasium vilket jag bittert ångrar.
Citera
2015-02-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacDel
Var jag har tänkt att studera?
har inte toppbetyg så där jag kommer in helt enkelt..
var på tok för slö när jag valde gymnasium vilket jag bittert ångrar.

Högskoleprovet är alltid en väg att gå då betygen inte räcker till. Studerar själv till HP för att kunna komma in på den linje jag vill. SÅ ge inte upp.
Citera
2015-02-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoig
Skrev detta i en annan tråd igår.

Jag är helt klart en average student som starkt överväger att läsa tekniskt basår på LTH nu i höst. Kan ni beskriva en dag på tekniskt basår/fortsatt program? Hur mycket tid lägger ni ner i veckan? Har/hade ni lätt eller svårt naturvetenskapliga ämnen när ni började?

Tackar så mycket för svar.

Läste Naturprogrammet innan men inte Fysik 2. Så jag har definitivt försprång gentemot andra som endast läst Matte B till exempel. Dock så gick jag Fysik 1b1 och 1b2, vilket var bra då jag nog inte hade klarat Fysik 2 med endast Fysik A bakom mig.

En vanlig dag? Tja, klockan 08.15 börjar dagen. Ibland sovmorgon, ibland inte. Ibland går man till 17.00, och ibland slutar man tidigare. Vi har flera olika moment: Föreläsning/Lektion/Verkstad/Träning i alla de olika ämnena utom biologin (men det kanske bara är här i Uppsala). Föreläsning är som en vanlig lektion i gymnasiet. Lektionerna är till för att lösa problem, men läraren är närvarande vilket är bra då man alltid kan fråga om hjälp. Verkstäderna är som mini-laborationer. Laborationerna är krävande moment ofta 4h, obligatoriska och det krävs att man klarar dem för att få godkänt i kursen. Varje dag är en blandning av dessa. Alla pass är ca 2h, inklusive raster på 15 min mellan varje pass, och 15 min inom varje pass. Så den effektiva lektion/föreläsnings tiden är 1h, 30 min. Det är lite tuffare än gymnasiet, som oftast har 1h föreläsning, men extrem givande också. Det är inte särskilt svårt att komma in i det. En uppskattning är att jag pluggar ca 2-3h per dag UTÖVER undervisningen. Men det ska ses i ljuset av att jag får allting gjort och även lyckas ligga före i planeringen. Något som defenitivt inte är nödvändigt för att klara av basåret.

Vissa kurser läser man också fortare än andra, typ biologin som vi tentar av i början av Maj, och vissa kurser startar senare som Fysik 2 som också tentas av allra sist. Var det ett någorlunda svar? Kan inte pratar för LTH och hur deras basår ser ut, men det är iaf hur det ser ut på Uppsala.
Citera
2015-02-26, 01:28
Medlem
Vad menar du med bara teoretiskt tänk? Nästan all teori är ju till för att tillämpas i verkligheten. Förutom Harry potter-kunskaper då. Basåret är till för att ge dig behörighet för vidare studier men även förbereda dig. För tempot är ganska snabbt, i mina ögon mycket snabbare än gymnasiet. Dock var gymnasiet så långsamt att man ibland undrade varför man läser i tre år. Man kan ju lätt göra det på två.
Men som sagt, är du måttligt intresserad utav matematik och naturkunskap, har god disciplin och gillar att plugga mycket så är basåret vägen att gå.

Det hjälper dock väldigt mycket om du är intellektuell och har ett stort intresse för fysik/matematik.
Citera
2015-03-30, 20:59
Medlem
Tekniskt basår på distans

Då jag inte lyckats hitta något intressant att plugga förutom civilingenjörs utbildningarna så måste jag ta ett tekniskt basår. Då jag för tillfället nästan har gratis boende och en hyfsat välbetalt jobb är jag inte så sugen på att flytta för att plugga ett basår, läser för närvarande in Matte 3C via distans hos komvux och det funkar bra.

Vad gäller basår verkar det inte finnas många högskolor som erbjuder det och ännu mindre finns det som erbjuder det via distans. Den enda skolan som finns är Jönköping, men de har inte ens Matte 4 utan enbart matte 3c, kemi 1 och fysik 1,2.

Ett alternativ för mig vore att ta det basåret och samtidigt läsa in matte 4 på komvux, borde inte vara omöjligt.

Men finns det ingen annan skola som kan erbjuda en mer komplett distansutbildning? Hur funkar det med hermonds och sånt? Kan jag plugga upp fysik och kemi på komvux?
Citera
2015-03-30, 21:46
Bannlyst
Om du inte redan har betyg i kemi och fysik kan du läsa in kurserna på komvux. Möjligheten att läsa upp betyg togs bort för många år sedan nu.
Citera
2015-03-30, 21:55
Medlem
dafuqups avatar
Varför inte portionera ut kurserna via komvux och ta det i din egen takt.
Efter att ha studerat ett Naturvetenskapligt basår så skulle jag avråda dig att göra ett sådant i 100% OCH jobba heltid.
Citera
2015-03-30, 23:06
Medlem
jousif650s avatar
Du kan bli antagen t,ex på KTH och inte behöva komma till föreläsningar.
Citera
2015-03-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Om du inte redan har betyg i kemi och fysik kan du läsa in kurserna på komvux. Möjligheten att läsa upp betyg togs bort för många år sedan nu.

Ja det är klart, fast tror att det går att göra på distans? Kikade på komvux i min kommun och på kemi&fysk så är det lektioner varje dag.

Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Varför inte portionera ut kurserna via komvux och ta det i din egen takt.
Efter att ha studerat ett Naturvetenskapligt basår så skulle jag avråda dig att göra ett sådant i 100% OCH jobba heltid.

Nu har jag bara en timanställning och jobbar ca 70% så är ledig ganska mycket. Men det skulle väl också vara möjligt att köpa böcker och följa en planering själv och sedan göra en prövning? Det är ju bara 3 kurser jag behöver, inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av jousif650

Jaså det visste jag inte.
Citera
2015-03-31, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650

Dock så brukar det vara ett par obligatoriska moment, främst olika laborationer inom Fysik och Kemi men även inom Biologi.

Även duggor är det 1-2 per kurs, dom är dock inte obligatoriska men kan ge poäng med sig till tentan.

Så det går säkert att lösa att plugga på distans, men var beredd på att det kommer vara en hel del obligatoriska moment som du måste göra på plats för att få godkänt på kurserna.

Mvh
Citera
2015-03-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Dock så brukar det vara ett par obligatoriska moment, främst olika laborationer inom Fysik och Kemi men även inom Biologi.

Även duggor är det 1-2 per kurs, dom är dock inte obligatoriska men kan ge poäng med sig till tentan.

Så det går säkert att lösa att plugga på distans, men var beredd på att det kommer vara en hel del obligatoriska moment som du måste göra på plats för att få godkänt på kurserna.

Mvh

Till stockholm har jag ca 6 timmar med bil. Men jag vet att BTH också har tekniskt basår, tror du det skulle vara möjligt att göra likadant där? Har bara 2 timmar dit också.
Citera
2015-03-31, 10:49
Medlem
Jag läste tekniskt basår på distans (jönköping, bor i göteborg). Kom därefter in på chalmers. Överlag tyckte jag utbildningen var bra, vi använde något adobe-program för våra föreläsningar, så läraren hade en whiteboard, och det fanns en chatt. Det enda negativa är att man måste åka till skolan ett antal gånger för att göra labbar i fysik och kemi. Har för mig det var 4 endagarslabbar och 2 tvådagarslabbar. Alla dessa är förlagda till helger och börjar kl 8 på lördagsmorgon. Duggor hade vi inga, och tentorna skrev jag på mitt lokala bibliotek utan några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in