Citat:
Ursprungligen postat av
TheZoig
Skrev detta i en annan tråd igår.
Jag är helt klart en average student som starkt överväger att läsa tekniskt basår på LTH nu i höst. Kan ni beskriva en dag på tekniskt basår/fortsatt program? Hur mycket tid lägger ni ner i veckan? Har/hade ni lätt eller svårt naturvetenskapliga ämnen när ni började?
Tackar så mycket för svar.
Läste Naturprogrammet innan men inte Fysik 2. Så jag har definitivt försprång gentemot andra som endast läst Matte B till exempel. Dock så gick jag Fysik 1b1 och 1b2, vilket var bra då jag nog inte hade klarat Fysik 2 med endast Fysik A bakom mig.
En vanlig dag? Tja, klockan 08.15 börjar dagen. Ibland sovmorgon, ibland inte. Ibland går man till 17.00, och ibland slutar man tidigare. Vi har flera olika moment: Föreläsning/Lektion/Verkstad/Träning i alla de olika ämnena utom biologin (men det kanske bara är här i Uppsala). Föreläsning är som en vanlig lektion i gymnasiet. Lektionerna är till för att lösa problem, men läraren är närvarande vilket är bra då man alltid kan fråga om hjälp. Verkstäderna är som mini-laborationer. Laborationerna är krävande moment ofta 4h, obligatoriska och det krävs att man klarar dem för att få godkänt i kursen. Varje dag är en blandning av dessa. Alla pass är ca 2h, inklusive raster på 15 min mellan varje pass, och 15 min inom varje pass. Så den effektiva lektion/föreläsnings tiden är 1h, 30 min. Det är lite tuffare än gymnasiet, som oftast har 1h föreläsning, men extrem givande också. Det är inte särskilt svårt att komma in i det. En uppskattning är att jag pluggar ca 2-3h per dag UTÖVER undervisningen. Men det ska ses i ljuset av att jag får allting gjort och även lyckas ligga före i planeringen. Något som defenitivt inte är nödvändigt för att klara av basåret.
Vissa kurser läser man också fortare än andra, typ biologin som vi tentar av i början av Maj, och vissa kurser startar senare som Fysik 2 som också tentas av allra sist. Var det ett någorlunda svar? Kan inte pratar för LTH och hur deras basår ser ut, men det är iaf hur det ser ut på Uppsala.