• 1
  • 2
2007-07-11, 01:35
Medlem
Bossiemans avatar
Det finns inte mycket konkurrens till Windows och trots fantasisummor av pengar av Microsoft till Vista så ställer sig många användare av Windows XP skeptiska till Vista. Företagen visar lite intresse för Vista. Varför?
Kollar vi på t.ex. Apple och GNU/Linux så ser man att dessa användare jublar över nya versioner och de hoppar alla glatt på att uppdatera sitt system.
Vad är det som gör att just Windowsanvändare tvekar så med att uppgradera till Vista?
Tänker Windowsanvändaren helt annorlunda än OS-X/GNU/Linux användaren?
Citera
2007-07-11, 01:52
Medlem
Min stora motvilja att uppgradera beror på att det slukar så sjukt mycket minne som jag vill göra så mycket annat skoj med. Tex spela in musik.
Citera
2007-07-11, 01:56
Medlem
Har aldrig sett MS rikta marknadsföringen på annat än det visuella heller. DET ÄR SNYGGT - MEN INGET ANNAT!
Citera
2007-07-11, 01:57
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns ju några skäl:

1. Vista kräver bättre hårdvara, vilket gör att man väntar tills man köper en ny dator, vilket inte för de flesta sker varje år.

2. En luttrad Windows-användare väntar alltid minst ett halvår, kanske ett år, innan man byter till en ny version, eftersom det ALLTID kommer ett antal service-packs.

3. Företag har ju ofta ett antal affärskritiska system som måste fungera, och gör därför egna tester innan de vågar uppgradera. Gäller inte bara Windows utan alla programuppgraderingar.
Citera
2007-07-11, 02:08
Medlem
flengs avatar
Några få jag kunde komma på:
-Gillar inte när program håller mig i handen när jag gör saker.

-Jag kan sköta min säkerhet själv.

-Rädslan för inbyggda drm med mera ska komma i framtiden.

-Otroligt förhöga system krav dom borde vara mindre än xp inte trippla.

-Erbjuder för få intressanta funktioner.

-Vill man ha eyecandy kan man tanka det från nätet utan problem.

-Många spel fungerar inte under vista vad jag hört.

-Litar 0 på microsoft efter genuine advantage började påstå att min original kopia av xp var piratkopierad.

-Har bättre saker att lägga ~2000kr på.
Citera
2007-07-11, 02:25
Medlem
krijgenics avatar
Jag har nu gått över till Vista, på grund av DX10, men det som höll kvar mig vid XP tidigare var framförallt alla barnsjukdomar. Efter många om och men, och en massa optimering, så väger fördelarna nätt och jämt över nu.

Jag har f.ö. alla effekter, och onödiga services, avstängt. Jag har lyckats få ner minnesanvändningen till ~350mb.

Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus
Har aldrig sett MS rikta marknadsföringen på annat än det visuella heller. DET ÄR SNYGGT - MEN INGET ANNAT!

Det gör ju dock även Apple.
Citera
2007-07-11, 02:27
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det finns inte mycket konkurrens till Windows och trots fantasisummor av pengar av Microsoft till Vista så ställer sig många användare av Windows XP skeptiska till Vista. Företagen visar lite intresse för Vista. Varför?
Kollar vi på t.ex. Apple och GNU/Linux så ser man att dessa användare jublar över nya versioner och de hoppar alla glatt på att uppdatera sitt system.
Vad är det som gör att just Windowsanvändare tvekar så med att uppgradera till Vista?
Tänker Windowsanvändaren helt annorlunda än OS-X/GNU/Linux användaren?

Den (laglige) windowsanvändaren måste ju betala för Windows, medans GNU/Linux finns gratis
Citera
2007-07-11, 02:33
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Den (laglige) windowsanvändaren måste ju betala för Windows, medans GNU/Linux finns gratis

Men detta är inget argument då Appleanvändarna gladeligen betalar för nya versioner. Massor av användare kommer betala för Leopard.
Citera
2007-07-11, 02:34
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannonball
Min stora motvilja att uppgradera beror på att det slukar så sjukt mycket minne som jag vill göra så mycket annat skoj med. Tex spela in musik.

Men om du har låt säga 1Gb minne, vad är problemet att 600 av dessa utnyttjas av Vista? Har du hamnat i minnesproblem med Vista?
Citera
2007-07-11, 02:37
Bannlyst
Citat:
Men detta är inget argument då Appleanvändarna gladeligen betalar för nya versioner. Massor av användare kommer betala för Leopard.
Appleanvändare är mer benägna att betala för sin mjukvara, för att det är värt pengarna. Vista Ultimate är inte värt 5000kr, men OS X Leopard är värt 1300kr.
Citera
2007-07-11, 02:45
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei
Appleanvändare är mer benägna att betala för sin mjukvara, för att det är värt pengarna. Vista Ultimate är inte värt 5000kr, men OS X Leopard är värt 1300kr.

Det verkar vara ett för enkelt svar på min ursprungliga fråga, det finns ju torrents.
Citera
2007-07-11, 02:55
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Många Mac-användare är in i det närmaste religösa när Apple släpper nya prylar
Varför det är så jag vet inte
Sedan kanske uppgraderingen till Leopard är ett större kliv än från XP till Vista

Citat:
Ursprungligen postat av Milo Marsei

Visst föredrar man att betala 5000 kr för nåt man kan köpa för 1756 kr så visst...

1756kr är nämgligen ganska precis vad du kan köpa en OEM-licens av Windows Vista Ultimate för.

Vilka funktioner är det för övrigt i Windows Vista Ultmate som får dig att välja just den dyraste versionen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in