Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
OEM får man väl bara köpa till en ny dator eller? Blir ju lika mycket licensbrott som att ladda ner en kopia.
citat från MS egen webblplats:
OEM licens/Original Equipment Manufactured
"En OEM licens levereras med dator (hårdvara) och är normalt redan installerad. Den vanligaste produkten under denna kategori är operativsystem för datorn t ex Windows XP Professional. Fördelen med denna licensiering är ett lägre pris jämfört med en FPP licens samt att mjukvara och hårdvara är testade tillsammans för bästa prestanda. "
http://www.microsoft.com/sverige/license/about.mspx
Skulle kunna tänka mig att det räcker med t ex ett nytt moderkort och ny processor för att vara upfylla kraven till det.
Men jag kan ha fel.
Har du annars en giltig XP licens kan du ju alltid köpa en uppgraderingslicens t ex
Min ovilja kommer sig av att jag endast använder windows för att spela. (Är en kubuntu användare annars) Men jag blev lite nyfiken på vista och testade det, inte för att jag gillar xp nåt vidare men vista var verkligen äckligt. Extremt resurskrävande och stänger man av alla fula (Ja, fula. Det ser exakt ut som xp fast svart och glansigt) effekter så kräver det fortfarande mer. Sen är alla varningsmeddelanden väldigt störande och känns onödiga. Dessutom fungerar inte de spel som är enda anledningen att jag har det
Vista är helt enkelt
bloatat
Förmodligen Ubuntu Feisty. Du vet det där fula nördiga buggiga 10 år efter i utveckligen som kallas linux

[/quote]