2007-07-11, 02:55
Moderator
Falukropps avatar
Huvudskälet för mig är att det inte finns några funktioner i Vista jag inte klarar mig utan. Varför installera ett tyngre OS som inte har nåt jag behöver. Det vore väl DX10 på sikt då, men det lär ju bara vara en rent konstruerad spärr som finns där för att tvinga folk att köpa Vista. Det är väl bara en tidsfråga innan nån smart typ kommer på hur man går runt den och installerar DX10 i XP.

Sen vill man låta dem hinna fixa de största hålen innan man börjar köra det. Och så är det ju en fördel om hårdvarutillverkarna har börjat få till fungerande drivrutiner också.
Blir ju inte heller bättre av att man sitter på forumet här och ser folk ha oförklariga problem med Vista.

Angående det där med OSX kontra Vista, det går inte riktigt att jämföra. OSX ska bara funka på en väldigt begränsad mängd hårdvaruplattformar. Apple har en så sjukt mycket lättare uppgift att få det att fungera.
x86-plattformen finns i miljoner, för att inte säga miljarder olika hårdvarukonfigurationer, och Vista ska funka på alla. Man kan inte förvänta sig att det ska funka problemfritt från första början.
Citera
2007-07-11, 02:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det finns inte mycket konkurrens till Windows och trots fantasisummor av pengar av Microsoft till Vista så ställer sig många användare av Windows XP skeptiska till Vista. Företagen visar lite intresse för Vista. Varför?
Kollar vi på t.ex. Apple och GNU/Linux så ser man att dessa användare jublar över nya versioner och de hoppar alla glatt på att uppdatera sitt system.
Vad är det som gör att just Windowsanvändare tvekar så med att uppgradera till Vista?
Tänker Windowsanvändaren helt annorlunda än OS-X/GNU/Linux användaren?

If it ain't broken don't fix it? XP funkar ju klockrent nu. Har den som spel (wow)/surfmaskin. Kan inte se vad jag skulle få för extra nytta av att installera Vista?

När det gäller Apple så jublar ju dessa användare om Jobs bajsar på ett bord och kallar det för iTurd. Windowsfolk är ju lite mer pragmatiska i sin inställning till sin hemelektronik.
Citera
2007-07-11, 03:05
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Kan inte se vad jag skulle få för extra nytta av att installera Vista?

Men borde inte detta gälla OS-X och GNU/Linux användare med. Jag uppgraderade till Feisty Fawn trots att Egy Eft funkade perfa för mig.
Citera
2007-07-11, 03:37
Medlem
gandihellfishs avatar
Men anledningen till att folk jublar över nya versioner för linux och apple är att man hoppas på att systemet är mer kompitabelt, stabilare och snyggare.
Windows XP användare tvivlar ju, finns ingen anledning att uppgradera, allt är kompitabelt med XP, man kan få det att se ut som man vill samt ett väldigt stabilt system.
Citera
2007-07-11, 03:40
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Men borde inte detta gälla OS-X och GNU/Linux användare med. Jag uppgraderade till Feisty Fawn trots att Egy Eft funkade perfa för mig.
Varför uppgraderade du då? vad tjänade du på det?
Citera
2007-07-11, 03:41
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
man kan få det att se ut som man vill samt ett väldigt stabilt system.

Hur får man XP att se ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

eller så här:

http://www.youtube.com/watch?v=L9DZaqcQxRQ

Trodde detta inte gick. har du länkar till hur man får Xp att se ut som i videona?
Citera
2007-07-11, 05:05
Medlem
fnattes avatar
Citat:
Hur får man XP att se ut så här:

http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

eller så här:

http://www.youtube.com/watch?v=L9DZaqcQxRQ

Trodde detta inte gick. har du länkar till hur man får Xp att se ut som i videona?

Andra videon såg jag vad det var för OS men vad är det för OS i den första?
Citera
2007-07-11, 10:47
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
1756kr är nämgligen ganska precis vad du kan köpa en OEM-licens av Windows Vista Ultimate för.
OEM får man väl bara köpa till en ny dator eller? Blir ju lika mycket licensbrott som att ladda ner en kopia.

Min ovilja kommer sig av att jag endast använder windows för att spela. (Är en kubuntu användare annars) Men jag blev lite nyfiken på vista och testade det, inte för att jag gillar xp nåt vidare men vista var verkligen äckligt. Extremt resurskrävande och stänger man av alla fula (Ja, fula. Det ser exakt ut som xp fast svart och glansigt) effekter så kräver det fortfarande mer. Sen är alla varningsmeddelanden väldigt störande och känns onödiga. Dessutom fungerar inte de spel som är enda anledningen att jag har det

Vista är helt enkelt bloatat

Citat:
Ursprungligen postat av fnatte
Andra videon såg jag vad det var för OS men vad är det för OS i den första?
Förmodligen Ubuntu Feisty. Du vet det där fula nördiga buggiga 10 år efter i utveckligen som kallas linux
Citera
2007-07-11, 11:55
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
OEM får man väl bara köpa till en ny dator eller? Blir ju lika mycket licensbrott som att ladda ner en kopia.

citat från MS egen webblplats:
OEM licens/Original Equipment Manufactured

"En OEM licens levereras med dator (hårdvara) och är normalt redan installerad. Den vanligaste produkten under denna kategori är operativsystem för datorn t ex Windows XP Professional. Fördelen med denna licensiering är ett lägre pris jämfört med en FPP licens samt att mjukvara och hårdvara är testade tillsammans för bästa prestanda. "

http://www.microsoft.com/sverige/license/about.mspx

Skulle kunna tänka mig att det räcker med t ex ett nytt moderkort och ny processor för att vara upfylla kraven till det.
Men jag kan ha fel.
Har du annars en giltig XP licens kan du ju alltid köpa en uppgraderingslicens t ex

Min ovilja kommer sig av att jag endast använder windows för att spela. (Är en kubuntu användare annars) Men jag blev lite nyfiken på vista och testade det, inte för att jag gillar xp nåt vidare men vista var verkligen äckligt. Extremt resurskrävande och stänger man av alla fula (Ja, fula. Det ser exakt ut som xp fast svart och glansigt) effekter så kräver det fortfarande mer. Sen är alla varningsmeddelanden väldigt störande och känns onödiga. Dessutom fungerar inte de spel som är enda anledningen att jag har det

Vista är helt enkelt bloatat

Förmodligen Ubuntu Feisty. Du vet det där fula nördiga buggiga 10 år efter i utveckligen som kallas linux [/quote]
Citera
2007-07-11, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Många Mac-användare är in i det närmaste religösa när Apple släpper nya prylar
Varför det är så jag vet inte
För att vi vet att det är bra produkter. Många Applehatare tror att vi är lurade eller liknande, men det handlar i slutändan bara om att vi vet vad vi får.
Citera
2007-07-11, 12:37
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Microsoft lyckas aldrig göra en färdig produkt helt enkelt!

Man måste helt enkelt vänta på uppdateringar för att det ska funka någonlunda normalt. Kollar man på XP så är det inte länge sen företagen tog steget till att använda det, tills det var stabilt, men mest för att Microsoft inte ger support till äldre versioner efter ett tag. Men Vista går faktiskt bra att använda nu, och det är säkrare för dumma människor som klickar på vad som helst. Helt enkelt dumhet och idioti bland människor som tror att man måste ha en dator som drivs av ett kärnkraftverk eller liknande. En sån person säger att han har hört att Vista är buggigt, frågar man om han har testat det så nej, det har han inte. Irriterar mig fortfarande som fan på den saken, som för övrigt lyckades installera Vista med engelsk layout på tgb när han testade, han är inte allt för smart om det inte framgick alltså!

Citera
2007-07-11, 12:52
Medlem
Flärps avatar
Allt funkar till XP, har visserligen börjat köra lite Linux nu också men jag måste ha XP för Spel, vilket Vista inte klarar av så bra. Jag har köpt en ny dator och vill inte att hela ramminnes-mängden helt uppslukad bara för att kunna driva operativsystemet framåt, känns lagom lockande.

Tyvärr, kommer jag att få byta till Vista tack vare DX10. Men jag kommer att vänta in till det allra sista med det.

Dessutom har jag kompisar som alla testat Vista, många har problem med att ens installera drivrutiner till deras hårdvara, konstiga buggar och oförklarliga felmeddelanden. Trots att deras datorer funkade utmärkt i XP.

Vista i mina ögon är en total flopp, det enda som Vista har för mig är DX10, och det är liksom knappt etablerat alls idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in