• 2
  • 3
2007-07-24, 02:24
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hhhum, var nog rätt länge sen dom kulorna vinde dom mer rasslade och krasade haha

Bytte ramlagret idag och gick att lyfta vevaxeln minst 1mm och sidled rörde den sej iallafall 2mm.

Jo ska det ligga ett lager med metallspån innanför lagret

Nån som har en bra teori varför lagret slitits så enormt på bara 3år ?
Originallagret satt i 8år innan jag bytte det och är billig kinesiskt skit och det har rullat minst 1000mil och är hyfsat slitet men skulle ändå funka att köra med.

För 3år sen plockade jag ur originallagret och bytte mot ett SKF och det har kanske rullat 450-500mil med 2-3 oljebyten(dubbla) per år och glappar nåt djävulskt.

Lagret ifråga är ett 6203 - 17*40*12 "Deep groove ball bearing"
EDIT:
Stoppar aluminium magnetism ?
Haha, det låter som du hade variabel kompression på den där motorn på slutet.
Vad som helst kan ju ha hänt med lagret, det kan mycket väl va fel på lagret från början, och tänk på att börjar ett ramlagerlager att bli glapp, så tar det inte lång tid förräns det andra ramlagret bryter ihop också.
Citera
2007-07-24, 03:29
Medlem
tjaboooos avatar
Variabel!!! satt bara å vänta på att kolven skulle åka rätt igenom framdäcket haha

Skämt osidå men jävlar vilken skillnad de blev å köra, motorn lät genast mycket bättre, inte en massa slammer och oväsen och ryckandet vid acceleration som jag trodde kom från kopplingen har försvunnit och drar nu betydligt mjukare, börjar det bli behagligt och köra i "sommarvärmen" igen.
Passade på och justera om fjädrarna till kopplingsbackarna så kopplingen börjar dra vid lite lägre varvtal.
FAN va jag hatar oljud som kommer krypandes, man vänjer sej vid dom alldeles för lätt.

Kollade det andra ramlagret och var inget som helst glapp i det åt nåt håll och rullade fint men funderar på om det är "obalans" i kopplingen som är orsaken.
På vevaxeln sitter en bronsbussning och på den sitter kopplingstrumman och är bussningen sliten så torde ju trumman ibland hamna skevt och då skapa vibrationer.

Lagret för axeln ut ur växellådan glappade och skall bytas men packboxarna var alla hela och mjuka.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in