• 1
  • 2
2007-07-10, 20:16
Medlem
tjaboooos avatar
Hallå.
Skulle behöva byta höger ramlager i en puch supermaximotor men börjar fundera på om killen jag prata med förut idag var psykfall eller nånting.

För 3år sen fick jag betala 105kr för ett nytt lager, idag ville han ha 300kr + moms för ett likadant, eller 200kr + moms för ett likadant fast icke C3 så hur nödvändigt är det egentligen med ett C3 ?

Lagret sitter ju innanför packboxen och smörjs av ATF-oljan i motorn så tror inte det blir nån direkt värme då det hela tiden översköljs av olja, sålänge kopplingstrumman snurrar vill säga.
Cylindern är utrustad med löjligt effektiv kylning, så effektiv så man får isolera motorn om den skall gå bra på vintern så även där är det hyfsat "kallt".

Tänkte även passa på och fråga om det finns några företag i Göteborg som säljer lager till humana priser ?
Erasmis utgår.

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-07-10, 20:32
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Hallå.
Skulle behöva byta höger ramlager i en puch supermaximotor men börjar fundera på om killen jag prata med förut idag var psykfall eller nånting.

För 3år sen fick jag betala 105kr för ett nytt lager, idag ville han ha 300kr + moms för ett likadant, eller 200kr + moms för ett likadant fast icke C3 så hur nödvändigt är det egentligen med ett C3 ?

Lagret sitter ju innanför packboxen och smörjs av ATF-oljan i motorn så tror inte det blir nån direkt värme då det hela tiden översköljs av olja, sålänge kopplingstrumman snurrar vill säga.
Cylindern är utrustad med löjligt effektiv kylning, så effektiv så man får isolera motorn om den skall gå bra på vintern så även där är det hyfsat "kallt".

Tänkte även passa på och fråga om det finns några företag i Göteborg som säljer lager till humana priser ?
Erasmis utgår.

Mvh Tjaboooo
C3 har inget med värmetålighet att göra, utan det betecknar glappet. Skulle tro att C3 är det vanligaste.
Citera
2007-07-10, 20:41
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
C3 har inget med värmetålighet att göra,
inte tåligheten i sej nej men ju större glapp ju mer kan metallen expandera av värme innan det nyper.

Citat:
Skulle tro att C3 är det vanligaste.
nope, C3 är inte vanligast utan nåt man måste specifiera för att få som jag uppfattat det hela.
Citera
2007-07-10, 22:05
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
nope, C3 är inte vanligast utan nåt man måste specifiera för att få som jag uppfattat det hela.
Kan det va så att C3 har nåt med packboxen att göra?
Det finns ju lager med endast dammskydd till lager med packbox.
Eller är det beteckningen "RS2" kanske.

Jag skulle tro att ett vanligt SKF standard duger i alla fall.
Citera
2007-07-10, 22:17
Medlem
OSOs avatar
C3 och C4 är de vanligaste ramlagren, där C4 har lite mer spel eller glapp hur man nu vill uttrycka sig. Sitter det C3 i så är det bara att slänga i det. Lagren kan du handla på momentum (tror de är billigast), ta med dig ett lager och packboxar så fixar dom fram det du behöver.

Lagren i frysen och blockhalvorna i ugnen (100 C) så ramlar dom i lätt.
Citera
2007-07-10, 22:23
Medlem
tjaboooos avatar
C3 har inget med packboxen att göra utan är en beteckning som anger glappet i lagret, C3 brukar användas som ramlager just för att det ökade glappet tillåter en högre arbetstemperatur utan att lagret nyper.
metall expanderar ju när det blir varmt.

C2 = 0-10 μm
C3 = 13-28 μm "Radial Internal Clearance"
C4 = 20-36 μm
C5 = 28-48 μm
Normal = 5-20 μm
är dom specifikationer skf har på dom olika klassningarna.

RS har jag för mej anger enkel gummitätning och RS2 dubbelsidig gummitätning

kruxet är att hur man än vrider och vänder på det kan jag inte köra med standardlager utan måste minst ha ett lager med beteckning NR, NR anger att lagret har en skåra i ytterringen där det skall sitta en fläns som greppar tag i blocket och förhindrar att vevaxeln kan röra sej i sidled.

Sen vette fan om ja vill ha skf, vänster ramlager är original 11år gammalt och rullat över 1200mil, höger ramlager är skf 3år gammalt rullat 500mil och är 1mm glapp i de :/
Citera
2007-07-10, 22:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OSO
Lagren i frysen och blockhalvorna i ugnen (100 C) så ramlar dom i lätt.
hhmm känns som lite väl "overkill" om du frågar mej
http://mypage.bluewin.ch/puchpage/maxiblok.gif

Tillskillnad mot många andra motorer så delas denna motorn i 2 halvor utan mer i överdel och underdel så den är löjligt lättarbetad, skulle nog inte ta mycke mer än 2 timmar att plocka av motorn, byta dom 3 lagren som finns och 4 packboxar montera ihop allt och starta motorn.

Citat:
Lagren kan du handla på momentum (tror de är billigast)
Ok, får ta och ringa dom imorgon och höra.
Citera
2007-07-10, 23:06
Medlem
Vardons avatar
Momentum är oerhört bra att ha med att göra. Kan helt klart var värt att svänga förbi dem om du har lagret löst?
Citera
2007-07-10, 23:27
Medlem
mirkus avatar
Om jag inte minns helt fel så ska c3 klara 10k varv utan olja och 16k med samt c4 är 14k varv utan och 18 eller 20 med...

Edit: Har för mig att momentum inte har inne speciellt många c4lager i mopedstorlekar just nu!
Citera
2007-07-11, 00:07
Medlem
aoos avatar
Du kommer inte upp i några 16k varv med en mopedmotor, så det är helt lugnt att köra på c3 lager.
Citera
2007-07-11, 03:56
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Kan helt klart var värt att svänga förbi dem om du har lagret löst?
borde inte va några problem, har alla dimensioner i minnet.

Citat:
Ursprungligen postat av mirku
Om jag inte minns helt fel så ska c3 klara 10k varv utan olja och 16k med samt c4 är 14k varv utan och 18 eller 20 med...
Ett lager utan olja överhettas och skär, eller du kanske syftar på fettsmorda lager ?
Dom lager jag kollat på har ett lägre maxvarv när dom är fettsmorda och ett högre när dom är oljesmorda.
Lagret som skall bytas har 17k fettsmort och 20k oljesmort vill jag minnas.

Citat:
Ursprungligen postat av aoo
Du kommer inte upp i några 16k varv med en mopedmotor, så det är helt lugnt att köra på c3 lager.
Jadu är nog mer 4k5-5k och drar jag insatsen så toppar den nog runt 6k5 varv, den nuvarande insatsen stryper nåt djävulskt.
Citera
2007-07-11, 06:32
Medlem
tjaboooos avatar
Och så 10.000kr frågan, är det möjligt att få fram ytterdiametern på dom 2 packboxarna till höger och vänster utifrån denna bild ?
Hålet i mitten skall täta mot en 17mm axel, ytterdiametern är antagligen 35 eller 40mm.
http://www.cykelkraft.se/webshop/bil...x/17-44101.jpg

Och fan vet om de verkligen ska va C3 lager, kollat i en hel drös med internetbutiker och inte en enda specifierar att de ska va C3 men flera har specifierat att det skall va NR(fläns)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in