2012-10-30, 21:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Sen mänskligheten upptäckte och började utnyttja fossila bränslen i stor skala har många ekonomer vant sig vid att energi är billigt och inte behöver tillfästas någon större betydelse. Gail Tverberg skrev om detta fenomen på sin blogg nyligen:

"A big part of the economists’ problem in figuring out the problem with limited cheap oil supply is their assumption that energy is not very important. It doesn’t cost very much, so why worry about it? Certainly, there should be substitutes. For example, if we can’t afford to make goods, we should be able to switch to the production of services, since these don’t require as much energy to produce. This might be a method of substitution.

But think about this. In our own life, our own energy comes from food. If someone told you that we were having a problem with food supply, but the economists said not to worry, we would find a substitute, how convinced would you be that economists really knew what they were talking about? Do you feel less hungry after a haircut, or a trip to get a loan at a bank (two standard types of services)? Perhaps they were underestimating the importance of food."

http://ourfiniteworld.com/2012/10/25...ly/#more-37318

Nej, inte sett till konventionell råolja, den peakade för flera år sedan. Lägger man till okonventionell olja och annat som inte är olja som t ex etanol och NGL så ligger produktionen något högre än tidigare. Mängden olja som går till raffinaderierna hade sin peak 2007 och har sen dess minskat detta eftersom produktionen av konventionell råolja minskar med ca 2% per år.

Torsken peakade på 70-talet. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...acific_cod.png

Pröva och slå upp en fysikbok eller kolla upp vad entropi är för något. Vår ekonomi kan omöjligen gå ihop på något som är en förlustaffär energimässigt sett.

Rymdresor har peakat för länge sen. Drömmarna från 60-talet om städer och gruvor i rymden är och förblir sciende fiction. Problemet stavas e n e r g i. Att skicka saker till månen kräver enorma mängder energi. I en värld där energi per capita ständigt minskar så finns det allt mindre över till rymdresor.

Utvinningen av uranium hade en peak i början på 80-talet. Frågan är om den någonsin kommer att slås? Endast 0,72% av uran är U-235, dvs det man använder i kärnkraftverk.
Mycket bra inlägg.

Jag har dustat med Fri om detta förut. Han invände då att energi inte kunde förstöras, vilket är sant. Jag började då försöka förklara att det är skillnad på värme och arbete. Jag hamnade på, för mig, djupt vatten med begrepp som exergi och entropi. Jag lyckades inte övertyga Fri om att det är ett problem att "billig", lättillgänglig och högvärdig olja är en ändlig resurs. Men du besitter troligen kunskaperna som kan få Fri att öppna ögonen. Det kanske helt enkelt handlar om att förklara Termodynamikens andra lag för en liberteriansk ekonom - inte helt lätt.
Senast redigerad av Madagascar 2012-10-30 kl. 22:16.
Citera
2012-10-30, 22:11
Medlem
Fris avatar
Hittills, under 140 år av att konsekvent ha fel hela tiden, så har jag aldrig sett en enda peakoljare använda konceptet VÄRDE! Alltså har aldrig någonsin någon peakoljare lyckats uttala sig på något sätt om någonting som relaterar till ekonomin.

Om jag frågat dig för femtio år sedan vad det vore värt att ha en bärbar apparat som med nån meters precision kan fastställa din position på jordytan, vad hade du uppskattat det till? Helt fantastiskt mycket! Som värt att åka och hämta på en måne vid Jupiter där nån alien lämnat den kvar! Och vad vore värdet femtio år senare? Ja, inte mindre i alla fall, för då finns det ju massor av tjänster utvecklade som gör det verkligt värdefullt!

Så över till kostnadssidan. Har kostnaden för tillverkning av GPS ökat eller minskat sedan den lanserades för ca ett kvartssekel sedan? Så huuur är det med shale oil nu igen...

Om man inte begriper konceptet VÄRDE så är all ekonomisk analys utesluten.
Senast redigerad av Fri 2012-10-30 kl. 22:15.
Citera
2012-10-31, 05:23
Medlem
Melange5738s avatar
Det känns som den här tråden handlar mer om Fri än Peak Oil.

Om jag fattar det rätt tror Fri att olja som förbränns reproduceras i jordens innandöme i samma takt som vi förbränner den, eftersom han hela tiden jämför olja med guld, koppar och GPS:er. Vidare verkar han inte fatta att Peak Oil inte innebär ett mått av oljemängd i reservoarer utan ett kapacitetsmått.

Det finns en rolig historia om en person som inte ville stanna vid en stoppskylt när en polis såg honom utan han saktade ner lite och sen fortsatte köra. När polisen stannade honom och sa att han inte stannade och började käfta emot och säga att det inte är någon skillnad att stanna och att nästan att stanna, tog polisen upp batongen och började slå honom, först snabbt och sen långsammare och långsammare. Medans polisen slog honom med batongen frågaden han:

"Förstår du nu skillnaden mellan om jag stannar och nästan stannar?"

Poängen här är att om Fri inte förstår "Peak Torsk", vilket jag inte tror att han gör, fattar han givetvis inte Peak Oil heller.
Citera
2012-11-01, 18:23
Medlem
Fris avatar
Jag bara hånar peakoljarna som haft fel alltid. Som när de mangrannt påstått att "peakoil-USA" skulle ha passerats för flera år sedan. Men de högre oljepriserna har, precis som jag alltid har förklarat att de skulle, lett till rekordutvinning av olja i USA! Peakoljarna fattar inte vad en ekonomi är för någonting. De är förnedrade av att de själva blivit lurade, och gör bäst i att i tysthet överge den där myten och ägna sig åt nåt annat istället.

Det hela påminner om argumenten för varför bostadspriser alltid måste stiga, "för alla måste ju bo någonstans". Jag tror att det kallas för "konkretionism" enligt något 1800-tals-begrepp, det där med att förneka ekonomisk logik.
Citera
2012-11-01, 19:10
Medlem
Melange5738s avatar
*host*. Rekordnivå om man levt i tio år.

http://www.eia.gov/dnav/pet/hist/Lea...s=MCRFPUS2&f=A
Citera
2012-11-01, 19:58
Medlem
Karl-Bertils avatar
Jag har ingen åsikt om PO har inträffat eller inte, och förstår att olja är en ändlig resurs som tar slut på sikt och om vi från början använt den råolja som är lättast att komma åt och lättast att raffinera kommer det att bli både svårare och dyrare att utvinna den olja som finns kvar. Men om vi tar den kostnaden, vad är det som hypotetiskt hindrar att peaken nås samtidigt som oljan tar slut?
Citera
2012-11-01, 21:30
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag bara hånar peakoljarna som haft fel alltid. Som när de mangrannt påstått att "peakoil-USA" skulle ha passerats för flera år sedan. Men de högre oljepriserna har, precis som jag alltid har förklarat att de skulle, lett till rekordutvinning av olja i USA! Peakoljarna fattar inte vad en ekonomi är för någonting. De är förnedrade av att de själva blivit lurade, och gör bäst i att i tysthet överge den där myten och ägna sig åt nåt annat istället.

Det hela påminner om argumenten för varför bostadspriser alltid måste stiga, "för alla måste ju bo någonstans". Jag tror att det kallas för "konkretionism" enligt något 1800-tals-begrepp, det där med att förneka ekonomisk logik.

Vid det här laget så borde du ha förstått att peak-oil i USA redan har skett. Som Melange5738 visade med grafen att bara för att produktionen ökat lite de senaste åren så betyder inte det att de producerar mer olja nu än vad de någonsin gjort tidigare.

Högre priser på olja är som ett dubbeleggat svärd. Visst ger det incitament för oljebolagen att utvinna mer olja och snabbare men samtidigt så minskar efterfrågan om priset blir för högt.

Olja har redan nu ett högt pris och om USA skulle mobilisera alla sina krafter på att öka utvinningen för att toppa nivåerna 1970 så innebär det enorma satsningar ekonomiskt och energimässigt. Hur dyr tror du oljan skulle bli efter alla dessa investeringar? Peak-oil har inträffat i USA för 40 år sedan eftersom den billiga och lättillgängliga oljan har sinat. Den kommer inte att komma tillbaka oavsett vad du tror. Därför kommer inte produktionen någonsin bli så hög som den var 1970 igen eftersom enorma ekonomiska investeringar krävs för att nå dessa nivåer och priset då skulle bli så högt så efterfrågan skulle minska. Så varför då sträva efter att pumpa dessa nivåer utav olja igen ifall efterfrågan inte skulle finnas där?

Redan nu vid dessa priser idag så förbrukar medelamerikanen mindre olja per år and vad de gjorde för 10 år sedan. Och det är inte för att att de tänker på miljön ifall du tror det. Faktiskt så förbrukning per capita i världen minskar. Dett trots att vi har utvecklingsländer som kommer från låga förbrukningsnivåer och inget hellre vill än leva som Amerikanerna.

http://kvantitativt.blogspot.se/2011...er-capita.html

Den dagen USA producerar mer olja igen än de gjorde 1970 så kan du få säga att du har rätt. Men fram tills dess har du fel. Inte vi.
Citera
2012-11-01, 21:46
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Jag har ingen åsikt om PO har inträffat eller inte, och förstår att olja är en ändlig resurs som tar slut på sikt och om vi från början använt den råolja som är lättast att komma åt och lättast att raffinera kommer det att bli både svårare och dyrare att utvinna den olja som finns kvar. Men om vi tar den kostnaden, vad är det som hypotetiskt hindrar att peaken nås samtidigt som oljan tar slut?

Olja kommer aldrig att ta slut.

Exempel: Ett samhälle på 100 personer har en gigantisk åker. En dag så sprider en trollkarl ut 1000 miljarder små frön på denna gigantiska åker. Fröna var magiska och 10 frön mättade en person för en dag. De räknade snabbt ut att om de samlade 1000 frön om dagen så skulle alla 100 kunna äta sig mätta.

De slutade genast att odla potatis, vete osv eftersom det var mycket mer arbete för att få mat för dagen.

De första veckorna räckte det med att 1 person samlade frön. Att hitta 1000 stycken var lätt. Resten latade sig i solen. Efter två månader var de 5 stycken som samlade frön och för varje vecka därefter som gick var 2 stycken fler tvungen att hjälpa till att leta för att få ihop 1000 frön. Inom ett år letade alla hundra efter frön som galningar och det blev ofta sena dagar.

De gav då upp fröletandet och började odla vete och potatis igen....

Det fanns miljarder utav frön kvar på åkern men arbetet att finna dem blev för tidskrävande.
Citera
2012-11-08, 22:33
Medlem
Usa når nya rekord i produktion sen 1994 [1] . De tycks producera dryga 1/3 av sin konsumption i dagsläget [2]. Vissa där tycks drömma om att bli självförsörjande (igen).

[1] http://www.businessweek.com/news/201...-december-1994

[2] http://www.nationmaster.com/graph/en...il-consumption
Senast redigerad av zeke12 2012-11-08 kl. 22:37.
Citera
2012-11-09, 00:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Usa når nya rekord i produktion sen 1994 [1] . De tycks producera dryga 1/3 av sin konsumption i dagsläget [2]. Vissa där tycks drömma om att bli självförsörjande (igen).

[1] http://www.businessweek.com/news/201...-december-1994

[2] http://www.nationmaster.com/graph/en...il-consumption

Men vilken typ av olja är det som produceras? Den olja som produceras genom fracking och dylikt är långt ifrån den kvalité som producerades på 60-talet. Det är fånigt att jämföra en marginell ökning av lågkvalité med en dramatisk sänkning av högkvalité.
Citera
2012-11-09, 09:45
Medlem
Ryssland når postsovjetiska rekord i oljeproduktion. Världens största producent nu just. Fast Saudierna påstås ha mer sparkapacitet.

Irak förväntas gå om Ryssland till 2035. Saudierna lär väntas vara etta då ?

http://www.reuters.com/article/2012/...8A109E20121102
http://blogs.telegraph.co.uk/finance...oil-yet-again/
Citera
2012-11-09, 20:22
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Vid det här laget så borde du ha förstått att peak-oil i USA redan har skett.
Så efter "peaken" så fortsätter oljeproduktionen att öka???

Citat:
Högre priser på olja är som ett dubbeleggat svärd. Visst ger det incitament för oljebolagen att utvinna mer olja och snabbare men samtidigt så minskar efterfrågan om priset blir för högt.
Varför minskar efterfrågan? Jo, för att alternativen blir mer attraktiva? Den ekonomiska kris som peakoljisterna förutspår bara uteblir! Dessutom utgör priset bara en liten bråkdel av VÄRDET av oljan. Så en fördubbling av oljepriset får inte mycket ekonomisk effekt. Den kostar 2/10 istället för 1/10 av sitt värde. Big deal liksom.

Citat:
Peak-oil har inträffat i USA för 40 år sedan eftersom den billiga och lättillgängliga oljan har sinat.
Som jag redan sagt, så utvinner man givetvis de mest lättillgängliga källorna först. Så är det med ALLA slags råvaror, ingenting speciellt med olja där. Och eftersom VÄRDET av oljan ökar snabbare än utvinningskostnaden så ökar oljan ändå sitt bidrag till mänskligt välstånd. Liksom alla andra råvaror.

Citat:
Så varför då sträva efter att pumpa dessa nivåer utav olja igen ifall efterfrågan inte skulle finnas där?
Efterfrågan finns där. Nu. Men inte i framtiden när oljan övergetts för bättre alternativ. Det är därför oljebolagen pumpar allt vad de kan NU! Eller vad trodde du?

Citat:
Redan nu vid dessa priser idag så förbrukar medelamerikanen mindre olja per år and vad de gjorde för 10 år sedan.
Och producerar mer!

Citat:
Och det är inte för att att de tänker på miljön ifall du tror det. Faktiskt så förbrukning per capita i världen minskar.
Verkligen!?
Vart tar den ökade oljeproduktionen vägen då??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in